Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kw vs km/time på superlader

Startet av seidl, torsdag 23. februar 2017, klokken 08:07

« forrige - neste »

Arha

Sitat fra: Como på fredag 03. februar 2017, klokken 14:23
Sitat fra: Olemann på torsdag 02. februar 2017, klokken 20:02

Det viktigste er at vi får 16 fulle A med kladd som er laget for det med CE kontakt, og at laderen i bilen ikke reduserer dette til 14A eller i verste fall 12A.
Hva må til for at bilen skal ta 32A på AC?
Ikke så kjent med AC lading på biler som kan ta mer enn 10A med kladd.

Du får 32A fra alle type 2 ladestikk som har dette, dvs 7,4 eller 22 kW uttak.
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 59000 km juni 2020.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

Olemann


Hva man får inn av strøm avhenger av laderen i bilen, håper Ampera'en ikke kutter 16A til f.eks. 14A (slik min i3 gjør) eller at 32A kuttes mye.  Men, det vet vi vel neppe før noen får testet dette i praksis.
Det som er sikkert er at det ikke er sånn at en 16A kladd gir fullt 16A, eller en 32A ladestasjon gir fullt 32A, dette bestemmes jo av bilen.

Homecast

Sitat fra: goev på onsdag 11. januar 2017, klokken 11:42
Sitat fra: pilt på onsdag 11. januar 2017, klokken 11:24
Leafen derimot, den kjøpte vi ladeboks til. Det dumme nå er at den har type 1 pistol mens Ampera-e lader med type 2... Så jeg lurer fælt på hva jeg selv skal gjøre med det. To bokser? Dumt å kaste den 3 år gamle som kostet ca 10 000 kr også...  Hmmm... Men jeg tror ikke jeg har lyst til å lade fra vanlig stikk med den nye siden den lader flere timer i strekk enn PSA'en gjør.

Du kan bytte kabel selv. Elbilhjelpen selger Type 2-kabler med åpen ende. Protokollen på Type 1 og Type 2 er den samme. Eneste forskjell er utformingen på pluggen, så dette er en enkel jobb for de fleste.

Hvis jeg får overtalt kona til å beholde begge elbilene når Ampera-e-en kommer, så skal jeg koble både type 1 og type 2 på samme ladeboks. Man kan selvsagt ikke plugge i to biler samtidig, men ladeboksen vår står sånn til at kun en bil kan ha tilgang om gangen. Dermed er det ikke noe sjanse for å rote det til :-)

Er i dytten for å bestille Opel selv og tenkte å lese litt her. Og for å holde det kort. Alt som blir sagt her er ulovlig.
Ikke lov å bytte deler selv, totalt brudd på standarden å ha 2 kabler samtidig (faren er ikke overbelastning, men at det er spenning også på kontakten dom ikke er i bruk)

Å følge dette rådet her er jo helt latterlig og å gi det viser total mangel på forståelse.
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

jkirkebo

Sitat fra: Homecast på lørdag 04. februar 2017, klokken 15:53
Sitat fra: goev på onsdag 11. januar 2017, klokken 11:42
Sitat fra: pilt på onsdag 11. januar 2017, klokken 11:24
Leafen derimot, den kjøpte vi ladeboks til. Det dumme nå er at den har type 1 pistol mens Ampera-e lader med type 2... Så jeg lurer fælt på hva jeg selv skal gjøre med det. To bokser? Dumt å kaste den 3 år gamle som kostet ca 10 000 kr også...  Hmmm... Men jeg tror ikke jeg har lyst til å lade fra vanlig stikk med den nye siden den lader flere timer i strekk enn PSA'en gjør.

Du kan bytte kabel selv. Elbilhjelpen selger Type 2-kabler med åpen ende. Protokollen på Type 1 og Type 2 er den samme. Eneste forskjell er utformingen på pluggen, så dette er en enkel jobb for de fleste.

Hvis jeg får overtalt kona til å beholde begge elbilene når Ampera-e-en kommer, så skal jeg koble både type 1 og type 2 på samme ladeboks. Man kan selvsagt ikke plugge i to biler samtidig, men ladeboksen vår står sånn til at kun en bil kan ha tilgang om gangen. Dermed er det ikke noe sjanse for å rote det til :-)

Er i dytten for å bestille Opel selv og tenkte å lese litt her. Og for å holde det kort. Alt som blir sagt her er ulovlig.
Ikke lov å bytte deler selv, totalt brudd på standarden å ha 2 kabler samtidig (faren er ikke overbelastning, men at det er spenning også på kontakten dom ikke er i bruk)

Å følge dette rådet her er jo helt latterlig og å gi det viser total mangel på forståelse.

Enig. Selg den gamle (de er lette å selge) og kjøp en ny med Type 2 uttak som fungerer til alle elbiler.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Homecast

2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

goev

#65
Ja, dere har jo egentlig rett. Nå er min lader portabel med skruterminaler til selve ladehåndtaket og jeg har allerede byttet den kabelen en gang. Så anser jeg disse kontaktene for tryggere enn en utendørs skjøtekabel, og vil bli behandlet mye bedre. En skjøtekabel på veggen er alltid strømførende, med mindre sikkerhet både i fysisk design og elektronikk.
Så jeg føler kanskje noens reaksjon er vel overdreven.
Å selge å kjøpe ny, er derimot et godt råd.
Tesla Model 3 SR+ Sort HF 27/8-2019
Kia Soul EV Classic - Blå/hvit 20/12-2014
Kia e-Niro - Svart 7/2-2019 - Solgt
Venteliste på Kia e-Niro med APP
Utviklet støtte for Kia Soul EV og e-Niro på OVMS.

Homecast

Sitat fra: goev på lørdag 04. februar 2017, klokken 18:19
Ja, dere har jo egentlig rett. Nå er min lader portabel med skruterminaler til selve ladehåndtaket og jeg har allerede byttet den kabelen en gang. Så anser jeg disse kontaktene for tryggere enn en utendørs skjøtekabel, og vil bli behandlet mye bedre. En skjøtekabel på veggen er alltid strømførende, med mindre sikkerhet både i fysisk design og elektronikk.
Så jeg føler kanskje noens reaksjon er vel overdreven.
Å selge å kjøpe ny, er derimot et godt råd.

Så å gi råd uten å vite hvem du prater med og om ting som attpåtil er ulovlig å gjøre syntes du er å overdrive?

Nå har det seg sånn at type1 og 2 kontaktene ikke har beskyttelse for at noen kan pirke i den, det samme gjelder ikke en skjøteledning.

Dette nevner du heller ikke, eneste du nevner er det minste problemet, at sikringen ryker. Derav er det skremmende!

Jeg kan fint jukse til mye mye mer uten at det er farlig (sålenge kun jeg bruker utstyret) tar vi alt av ulovlighet til side så vil det fortsatt være farlig, dette siden jeg har familie som også skal bruke utstyret (og det var jo åpenbart flere om den saken) og de har ihvertfall ikke begrep om dette!

Derfor langt ifra overdrevent
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

goev

Sitat fra: Homecast på lørdag 04. februar 2017, klokken 22:24
Så å gi råd uten å vite hvem du prater med og om ting som attpåtil er ulovlig å gjøre syntes du er å overdrive?
Mitt "råd", eller informasjon som jeg vil kalle det, var at man enkelt kan bytte kabelen til ladegrepet selv.  I følge sikkerhverdag.no kan man "Koble til eller skifte topolede skjøtekontakter og apparatkontakter til og med 16 A, med og uten jording." Mulig jeg tar feil rundt lovligheten av dette, men folk har selv et ansvar. Dette er noe som jeg mener man ikke trenger nevne.

Resten var ikke et råd, men min plan. Beklager at du misforstod det.

Sitat fra: Homecast på lørdag 04. februar 2017, klokken 22:24
Nå har det seg sånn at type1 og 2 kontaktene ikke har beskyttelse for at noen kan pirke i den, det samme gjelder ikke en skjøteledning.
Pirkesikring er det heller ikke i mesteparten av stikkontaktene i huset vårt. Eller i noen av apparatledningene til PC-ene, TV eller stereoanlegg m.m. Skjønner ikke hvorfor en strømførende type 2-kontakt er noe verre.

Så, ja, jeg synes det er litt overdreven reaksjon. Det er voksne folk som er her inne. Ikke barn.
Tesla Model 3 SR+ Sort HF 27/8-2019
Kia Soul EV Classic - Blå/hvit 20/12-2014
Kia e-Niro - Svart 7/2-2019 - Solgt
Venteliste på Kia e-Niro med APP
Utviklet støtte for Kia Soul EV og e-Niro på OVMS.

Tom E.

Fant en 125 Ampere blå rund stikk kontakt merket 220/240V på jobben som er ledig. Finnes det en overgang å få tak i her som passer bilen?

Jejl

Hør med Kirkebø her på forumet. Han kan sikkert fikse en slik.

jkirkebo

Sitat fra: Jejl på torsdag 09. februar 2017, klokken 16:31
Hør med Kirkebø her på forumet. Han kan sikkert fikse en slik.

Det meste kan ordnes men den blir ikke superbillig akkurat. De kontaktene koster omkring tusenlappen kun for støpselet. Så en adapter havner fort på 1800,- eller deromkring.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Tom E.

Og kan jeg da lade med 40Kw fra en slik kontakt?

Knut Røe

7.2 kw AC er vel laderen i Bolt på.
Skal du ha mer må du lade med DC.
125 amp er overkill.

jkirkebo

Sitat fra: Tom E. på torsdag 09. februar 2017, klokken 18:47
Og kan jeg da lade med 40Kw fra en slik kontakt?

Med adapter og originalkabel blir det maks 2,3kW.
Med adapter (en annen type) og uoriginal 32A ladekabel blir det 7,4kW. Det er maks for AE/Bolt.

En 3x125A 3-fase 230V kurs kan forøvrig levere samtidig ladestrøm til 36 elbiler, så det er kraftige saker ;)

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Tom E.

Nå forstår jeg litt mer. Takk for hjelpen.

Da kan jeg heller bruke en av de små runde blå kontaktene til de gamle frysecontainerne merket 32 Amp. Hvor mye koster en slik kabel? Og ca. hvor mange kilometer får jeg i timen fra en slik kontakt?

Jeg kan velge og vrake i kontakttyper på jobben. De største kontaktene tror jeg knapt nok passer i bagasjerommet på AE.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA