Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når vil elbilen ta over fullstendig ?

Startet av Tbmull, onsdag 07. desember 2016, klokken 09:25

« forrige - neste »

TM

Sitat fra: eivhelle på onsdag 28. desember 2016, klokken 10:31
Sitat fra: TM på onsdag 28. desember 2016, klokken 09:52
Sitat fra: eivhelle på søndag 25. desember 2016, klokken 10:14
Sitat fra: TM på søndag 25. desember 2016, klokken 08:33
Noen som vet hva sol ligger i pakken adaptiv LED. Jeg forstod der slik at de blender ned / masker lyset ved møtende trafikk. Må man da bestille fjernlysassistent i tillegg, eller er det unødvendig sammen med adaptiv LED lys.
Bestiller du sikkerhetspakken + adaptiv LED får du med alt. På den gamle e-golfen var det bare automatisk dimming av fjernlys. Den nye skal maskere fjernw2lyset slik at den bare blender ned området med møtende trafikk. I tillegg skal du få med kurvelys som følger rattutslaget og lyser opp veikanten i den retningen du svinger. Den siste funksjonen hadde jeg på Touaregen og jeg har savnet den på e-golfen. Spesielt greit å ha når du kjører gjennom boligområder med dårlig gatebelysning.
Jeg fikk svar fra kundeservice at dersom man ikke bestiller fjernlysassistent, men kun adaptiv LED, så vil den ikke blende ned for møtende trafikk.
Det er ikke nødvendig å blende ned hvis lyset er adaptivt. Da blender du uansett ikke motgående trafikk. I så fall er fjernlysassistenten overflødig.
Du har helt rett. Kundeservice korrigerte nå sitt svar:

"Fjernlysassistent dimmer hovedlysene automatisk, mens de dynamiske LED-frontlysene skygger fjernlyset for andre veibrukere. Sånn sett blir fjernlysassistent et overflødig valg dersom du allerede har lagt til de mer avanserte dynamiske lysene på bilen din. Fjernlysassistenten er ment som et valg til de som velger standard frontlykter"

j-Golf

Jeg forstår ikke alle disse forskellige lys-ekstraudstyr. Jeg kan ikke se "adaptiv LED" som I snakker om? Jeg kan se sikkerhetspakke med "dynamisk lysassistent" samt udvendigt udstyr "Dynamiske LED frontlys" og "Fjernlysassistent". Hvad skal man have for at få Dynamic light assist altså den funktion som via maskering kan hindre at modkørende bliver blændet men hvor der stadig er fuldt fjernlys på øvrige del af vejen?

Chivas

Sitat fra: TM på onsdag 28. desember 2016, klokken 12:50
Selgerne sier mye rart. Selvfølgelig lader e-Golf på både 50 kW DC ladere. Men selv om du betaler prisen for 50 kW, så tar ikke bilen imot så mye strøm. De oppgir vel at den bare tar imot 40 kW under ideelle forhold, og når batteriet er kaldt, så går det mye saktere.
Jepp, vi får se hva han kommer frem til :-)
Det ble faktisk også opplyst om at batteriet  ville bli bedre isolert på den nye. Er det noe å feste lit til?

TM

Vanskelig å si. Isolering av batteriet hjelper vel ikke hvis bilen parkeres utendørs i 20 kuldegrader. Men det vil holde bedre på varmen hvis bilen står i oppvarmet garasje før man skal på langtur. Så det høres ut som en fordel hvis det er sant.

TM

Sitat fra: j-Golf på onsdag 28. desember 2016, klokken 12:55
Jeg forstår ikke alle disse forskellige lys-ekstraudstyr. Jeg kan ikke se "adaptiv LED" som I snakker om? Jeg kan se sikkerhetspakke med "dynamisk lysassistent" samt udvendigt udstyr "Dynamiske LED frontlys" og "Fjernlysassistent". Hvad skal man have for at få Dynamic light assist altså den funktion som via maskering kan hindre at modkørende bliver blændet men hvor der stadig er fuldt fjernlys på øvrige del af vejen?
Pakken heter vel dynamiske LED frontlys. Beklager feil ordvalg...men slik jeg forstår det så er de adaptive  ;)

j-Golf

Ok tak for opklaringen. Skal man så have både dynamiske led frontlys samt fjernlysassistent eller hvad er forskellen?

TM

Sitat fra: j-Golf på onsdag 28. desember 2016, klokken 14:16
Ok tak for opklaringen. Skal man så have både dynamiske led frontlys samt fjernlysassistent eller hvad er forskellen?
Hvis du velger dynamiske LED lyst så er fjernlysassistent ikke nødvendig (og heller ikke mulig)

Møller skriver:
"Fjernlysassistent dimmer hovedlysene automatisk, mens de dynamiske LED-frontlysene skygger fjernlyset for andre veibrukere. Sånn sett blir fjernlysassistent et overflødig valg dersom du allerede har lagt til de mer avanserte dynamiske lysene på bilen din. Fjernlysassistenten er ment som et valg til de som velger standard frontlykter

eivhelle

Sitat fra: TM på onsdag 28. desember 2016, klokken 13:42
Vanskelig å si. Isolering av batteriet hjelper vel ikke hvis bilen parkeres utendørs i 20 kuldegrader. Men det vil holde bedre på varmen hvis bilen står i oppvarmet garasje før man skal på langtur. Så det høres ut som en fordel hvis det er sant.
Isolering av batteriet vil være positivt på vinteren siden en større del av varmen, som utvikles i batteriet under opp og utlading, vil holde seg i batteriet. Du vil da ha varmere batteri når du skal hurtiglade etter å ha kjørt en lengre tur i kaldt vær.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

TM

Problemet er at det kan være negativt under hurtiglading om sommeren. Dessuten er vel dette noe bare en selger har påstått. Selgere har en tendens til å si det de tror kunden vil høre  ;)

Chivas

Sitat fra: TM på torsdag 29. desember 2016, klokken 08:05
Problemet er at det kan være negativt under hurtiglading om sommeren. Dessuten er vel dette noe bare en selger har påstått. Selgere har en tendens til å si det de tror kunden vil høre  ;)
Jepp, inntil noen andre får opplyst det samme - eller vi finner det på noen specs - bør dette taes med en stor klype salt ;)

knut.aulie

Sitat fra: TM på torsdag 29. desember 2016, klokken 08:05
Problemet er at det kan være negativt under hurtiglading om sommeren.
Godt poeng og er jo grunnen til at elbiler bør ha aktiv både kjøling og varming av batteriet.

Chivas

Er det noen som sitter med god info på hva pakken "Premium telefonforberedelse...." er for noe/innebærer?

Jeg hadde planlagt å velge denne, men selger frarådet meg dette. Forsto det slik at det knapt har noe for seg før man kjører 70k i året og da gjerne i jobbsammenheng.

Av hva jeg har forstått er dette en boks som man kan montere tvillingsimkort/datasim og dermed ha fast internett-tilgang(?) Grunnen til at dette kan være unødvendig er at man får mer eller mindre det samme når telefonen din automatisk kobler seg til bilsystemet (eneste man mister er muligheten for google streetview - visstnok)
Samtidig vil det være utfordringer hvis flere enn èn person bruker bilen siden simkortet vil være knyttet til èn person. Ved automatisk tilkobling via BT vil ikke dette være et problem siden man da kan ha flere profiler.

Vel, dette er noe av slik jeg forsto det, men syntes forklaringen var litt vag, og lurer da på om noen her sitter med super info på dette? :)

Stikkkontakt

Sitat fra: Chivas på torsdag 29. desember 2016, klokken 10:41
Er det noen som sitter med god info på hva pakken "Premium telefonforberedelse...." er for noe/innebærer?

Jeg hadde planlagt å velge denne, men selger frarådet meg dette. Forsto det slik at det knapt har noe for seg før man kjører 70k i året og da gjerne i jobbsammenheng.

Av hva jeg har forstått er dette en boks som man kan montere tvillingsimkort/datasim og dermed ha fast internett-tilgang(?) Grunnen til at dette kan være unødvendig er at man får mer eller mindre det samme når telefonen din automatisk kobler seg til bilsystemet (eneste man mister er muligheten for google streetview - visstnok)
Samtidig vil det være utfordringer hvis flere enn èn person bruker bilen siden simkortet vil være knyttet til èn person. Ved automatisk tilkobling via BT vil ikke dette være et problem siden man da kan ha flere profiler.

Vel, dette er noe av slik jeg forsto det, men syntes forklaringen var litt vag, og lurer da på om noen her sitter med super info på dette? :)

Jeg har premium Bluetooth i min e-Golf. Det har en del fordeler, men også bakdeler.

Jeg har Samsung og den støtter rsap-protokollen. Dvs bilen bruker bare info fra sim-kortet mitt og signalmottak osv skjer via ekstern antenne=supert signal. Minus kan være dersom man får mms mens man er påkoblet slik. Sms/mms mottaes nemlig av bilen og ikke telefonen. Bilen bruker også info fra sim-kortet til å lage wifi-dekning i bilen. Dvs mobilen får wifi-dekning fra sitt eget sim-kort mens telefonens cellularenhet er uvirksom. Dette medfører også ekstremt lavt batteribruk ved BT-tilkobling og ikke minst ved samtale.
Et annet alternativ er å ha et datasim i bilen. Da vil det alltid være wifi i bilen uavhengig av bruker og telefon. Jeg har glede av premium BT fordi jeg bor i grisgrendte strøk. Men phonebox løser vel også dette problemet.
i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X

Chivas

Sitat fra: Stikkkontakt på torsdag 29. desember 2016, klokken 11:21

Jeg har premium Bluetooth i min e-Golf. Det har en del fordeler, men også bakdeler.

Jeg har Samsung og den støtter rsap-protokollen. Dvs bilen bruker bare info fra sim-kortet mitt og signalmottak osv skjer via ekstern antenne=supert signal. Minus kan være dersom man får mms mens man er påkoblet slik. Sms/mms mottaes nemlig av bilen og ikke telefonen. Bilen bruker også info fra sim-kortet til å lage wifi-dekning i bilen. Dvs mobilen får wifi-dekning fra sitt eget sim-kort mens telefonens cellularenhet er uvirksom. Dette medfører også ekstremt lavt batteribruk ved BT-tilkobling og ikke minst ved samtale.
Et annet alternativ er å ha et datasim i bilen. Da vil det alltid være wifi i bilen uavhengig av bruker og telefon. Jeg har glede av premium BT fordi jeg bor i grisgrendte strøk. Men phonebox løser vel også dette problemet.
Så alt i alt er du enig med selger at denne pakken er unødvendig - eller sagt på en annen måte, at den ikke er noe "must"(?)

Stikkkontakt

Sitat fra: Chivas på torsdag 29. desember 2016, klokken 13:42
Sitat fra: Stikkkontakt på torsdag 29. desember 2016, klokken 11:21

Jeg har premium Bluetooth i min e-Golf. Det har en del fordeler, men også bakdeler.

Jeg har Samsung og den støtter rsap-protokollen. Dvs bilen bruker bare info fra sim-kortet mitt og signalmottak osv skjer via ekstern antenne=supert signal. Minus kan være dersom man får mms mens man er påkoblet slik. Sms/mms mottaes nemlig av bilen og ikke telefonen. Bilen bruker også info fra sim-kortet til å lage wifi-dekning i bilen. Dvs mobilen får wifi-dekning fra sitt eget sim-kort mens telefonens cellularenhet er uvirksom. Dette medfører også ekstremt lavt batteribruk ved BT-tilkobling og ikke minst ved samtale.
Et annet alternativ er å ha et datasim i bilen. Da vil det alltid være wifi i bilen uavhengig av bruker og telefon. Jeg har glede av premium BT fordi jeg bor i grisgrendte strøk. Men phonebox løser vel også dette problemet.
Så alt i alt er du enig med selger at denne pakken er unødvendig - eller sagt på en annen måte, at den ikke er noe "must"(?)

Den har mer for seg om du har Samsung enn Apple. Det er ihvertfall utvilsomt. Hvilke andre mobilmerker som støtter rsap vet jeg ikke. Det er andte mer ubrukelige ting man  bruker 2-3 lapper på.
i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA