Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når vil elbilen ta over fullstendig ?

Startet av Tbmull, onsdag 07. desember 2016, klokken 09:25

« forrige - neste »

TM

Det er jo akkurat min bil jo  ;)
Det eneste jeg valgte i tillegg er utvendig lyd og tekstil-matter.

Chivas

Sitat fra: TM på fredag 30. desember 2016, klokken 20:12
Det er jo akkurat min bil jo  ;)
Det eneste jeg valgte i tillegg er utvendig lyd og tekstil-matter.
Samme farge også? :D  8)

- Tekstilmatter så jeg ikke helt poenget med. Ser for meg masse søle og skitt på de  :-\
- Utvendig lyd ønsker jeg heller ikke. Har diesel nå, så en "lydløs" bil passer meg utmerket :)

TM

Jeg har hatt utvendig motolyd på BMW i3. Det var litt stilig lyd, samtidig som man slipper å skremme fotgjengere. Men jeg leser at mange i USA hater lyden i e-golf, så jeg kutter det nok ut. Som regel ligger mattene i boden, men for 500 kr synes jeg likevel det er greit å ta med. Liker å kjøre uten sko om sommeren (kanskje litt dame-greie  ;) ), og da er det fint med stoff-matter.

viggosk

Har bestilt meg ny egolf, har hvit 2015 modell men er usikker på farge. Så på Atlantic blue men Indium grey så fin ut, hva slags farge har dere bestilt?

TM

Sitat fra: viggosk på fredag 30. desember 2016, klokken 21:04
Har bestilt meg ny egolf, har hvit 2015 modell men er usikker på farge. Så på Atlantic blue men Indium grey så fin ut, hva slags farge har dere bestilt?
Gratulerer ! Bestilte indium, men vurderer fortsatt å bytte til white silver.

Chivas

Ja, fargevalget syntes jeg var veldig skralt - kun hvit, blå, svart og grå(?). Hadde egentlig sett meg ut noe ala veldig mørkblå som heller mot svart. Den heter vel kanskje night blue elns.

Madamen likte indium, mens jeg helte litt mot å ta til takke med svart. Svart har jeg hatt før, og sa vel egentlig den gang "aldri mer!", så da ble det indium når avgjørelsen falt. Eneste grunnen til at jeg ikke var helt sikker på den, er at min nåværende bil har omtrent samme farge, og at jeg egentlig kunne tenkt meg noe nytt ...hmmm

White silver er forøvrig ikke dum den :)

viggosk

Selgeren min sa at Atlantic blue er "ny" egolf farge. Den er mørk blå farge, fin i sola og nesten svart i skygge. Eller så jeg den nye peacock (påfulgrønn) litt spes farge.

Hkoon

Hei! Etter et bom kjøp av en citroën diesel i mai i år ( 3 turer på verksted allerede) har jeg nå skrevet kontrakt på den nye E-golfen. jeg lurer på ett par ting:

Hvor lang lade tid er det med vanlig stikkontakt(gate,ikke hjemmelading)?
Hvor ofte bør man lade et batteri ? Jeg har kun mulighet for å lade på jobb, og i gaten der jeg bor(pleier å være fult der så lading blir mest på jobb som er stikkontakt)
jeg kommer til å kjøre ca 15-20 km hverdag(totalt) og av og til en tur til Sverige. så ikke mye greiene.

Jeg har null peiling på Elbiler generelt så gjerne gi meg litt tips og info om det dere føler er viktig.

:)

Chivas

Sitat fra: viggosk på fredag 30. desember 2016, klokken 21:47
Selgeren min sa at Atlantic blue er "ny" egolf farge. Den er mørk blå farge, fin i sola og nesten svart i skygge. Eller så jeg den nye peacock (påfulgrønn) litt spes farge.
Den påfugl-saken får man ikke til e-golf. Var ihvertfall det svaret jeg fikk.

Rio

Du kan klattlade alt du orker.
Dersom du drar på ferie (ikke bruker bilen på flere uker) bør den stå med mellom 40% og 80% på batteriet.
Med andre ord, ikke la batteriet stå tomt, og heller ikke på 100%.

Dersom du lader med Schuko (husholdningskontakt) så lader du med 2,3 kW. På 10 timer har du da ladet 23 kWh (kilowatttimer), osv.  (trekk fra litt tap.) Men husk at du sjeldent vil komme med tomt batteri.

Kjører du 20 km på en dag, så er bilen fulladet på mellom en og to timer på 2,3 kW.


Du får en RFID-brikke fra Elbilforeningen, og den kan du registrere hos Fortum og Grønn Kontakt, slik at du kan hurtiglade på vei til/fra Sverige.

Gratulerer med ny e-GOLF! Det er en flott bil å kjøre.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Chivas

Sitat fra: Hkoon på fredag 30. desember 2016, klokken 22:04
Hei! Etter et bom kjøp av en citroën diesel i mai i år ( 3 turer på verksted allerede) har jeg nå skrevet kontrakt på den nye E-golfen. jeg lurer på ett par ting:

Hvor lang lade tid er det med vanlig stikkontakt(gate,ikke hjemmelading)?
Hvor ofte bør man lade et batteri ? Jeg har kun mulighet for å lade på jobb, og i gaten der jeg bor(pleier å være fult der så lading blir mest på jobb som er stikkontakt)
jeg kommer til å kjøre ca 15-20 km hverdag(totalt) og av og til en tur til Sverige. så ikke mye greiene.

Jeg har null peiling på Elbiler generelt så gjerne gi meg litt tips og info om det dere føler er viktig.

:)
I mange av gruppene her på forumet finner du nok info på det meste du lurer på :)

Når det gjelder "stikkontakt" er disse som regel 10A eller 16A. Jeg vet ikke hvordan den nye ladekladden blir, men på den gamle kan man maks få 10A slik at man i teorien får 2,3kW suppe for hver time man lader. Med 16A får man 60% mer, men da trenger man mest trolig en annen kabel/kladd.

Så er det bare og begynne å regne :) Hvis du til jobben bruker ett par-tre kW vil jo dette kjapt kunne lades opp igjen. Ellers ville jeg ihvertfall med den gamle e-golfen sagtlad så ofte du kan, mens med den nye skal man i teorien kunne ha litt is i magen :)

Som skrevet, sjekk litt rundt i de andre gruppene for utfyllende info.

geear

Tviler på nye Golfen lader med noe særlig mer enn den gamle på 16A schuko. Elektrikere som legger opp anlegg nå har ikke lov til å planlegge for permanent strømtrekk opp mot 16A lenger - så høyt trekk skal være fast tilkoblet. Jeg kan ikke ordlyden i dette, men mener at lading av elbil i 8-10-12-20 timer med maks strømtrekk (alt etter kursstørrelse) er å regne for denne typen strømtrekk som ikke lenger er tillatt planlagt på vanlig stikk.

Ville ikke dratt 10A fra en 10A kurs heller.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

Hkoon

Takker!
Jeg har prøvd å lese meg litt opp på diverse ting. men tror jeg begynner å skjønne litt mer 8)
Nå er det bare å glede seg til bilen kommer! :D

Chivas

Sitat fra: gr på fredag 30. desember 2016, klokken 22:25
Tviler på nye Golfen lader med noe særlig mer enn den gamle på 16A schuko. Elektrikere som legger opp anlegg nå har ikke lov til å planlegge for permanent strømtrekk opp mot 16A lenger - så høyt trekk skal være fast tilkoblet. Jeg kan ikke ordlyden i dette, men mener at lading av elbil i 8-10-12-20 timer med maks strømtrekk (alt etter kursstørrelse) er å regne for denne typen strømtrekk som ikke lenger er tillatt planlagt på vanlig stikk.

Ville ikke dratt 10A fra en 10A kurs heller.
Nei, har ingen tro på 16A kabel, men har sett rykter om 8A kabel så derfor litt spent på hva de kommer med.
I disse dager med elbil-ladefrykt er det sikkert greit å justere ned til 8A :D

GeirOlav

Sitat fra: Hkoon på fredag 30. desember 2016, klokken 22:04
Hei! Etter et bom kjøp av en citroën diesel i mai i år ( 3 turer på verksted allerede) har jeg nå skrevet kontrakt på den nye E-golfen.

:)

Gammel Citroën? Vi hadde mere trøbbel med E-Golfen enn med begge våre Citroën C5 under tiden vi hadde alle bilene (feil på interne lader, feil på utløsing av ladeplugg, feil på forvarming av bil og app problemer, og sprukket skinnratt, men vurderer allikevel å kjøpe nye E-Golf da den er billig å kjøre med når man har nybil garanti. Men føler den har priset seg litt ut av markedet, men tror jeg trives bedre i den enn en ampera eller ioniq.
2005 Citroën C5 1,6 HDi m/alt utstyr
2002 Citroën C5 2,2 HDi aut
2015 E-Golf *Solgt
2017 E-Golf Facelift
Venter spent på ny C4 elbil som blir presentert i slutten av Juni 2020

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA