Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når vil elbilen ta over fullstendig ?

Startet av Tbmull, onsdag 07. desember 2016, klokken 09:25

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: ottcom på fredag 23. desember 2016, klokken 13:35
Forstår ikke helt hvorfor mennesker står i kø for å kjøpe en egolf som kanskje klarer 100 km lenger enn 2014-2016 modellene. Utgående modeller er nærmest som tilbudspriser i disse dager. Og med tanke på hva vi kan få av nye modeller fra 2017 og fremover, med betydelig lenger rekkevidde. Rekkevidde er jo det som opptar oss elbileiere. Merkverdig at VW ikke klarer å få 500 km inn i 2017 modellene. Sier fornøyd eier av eGolf 2015 modell m/VP, som har lenger rekkevidde på ønskelisten.

Tja. Når vi hadde 2011 Leaf som eneste elbil et par år prøvde vi oss på en del langkjøring, kjørte den bl.a de 30 milene til hytta mange ganger. 24kWh er dog for lite for slik bruk, det må hurtiglades for ofte og hurtigladingen går for tregt siden det må lades så fullt. Husker at jeg ofte tenkte at ca. 50% ekstra batterikapasitet hadde vært en ganske optimal batteristørrelse for det meste av bruken vår, og det er jo omtrent akkurat det 2017 eGolfen kommer med. Jeg tror derfor VW har truffet rimelig bra på batteristørrelse og utstyrsmuligheter. Skulle vi byttet ut Leafen nå hadde riktignok nye i3 stått øverst på ønskelista, men om vi behøvde mer plass hadde eGolfen blitt nøye vurdert. Spesielt muligheten for å få elektriske seter setter vi stor pris på (forutsatt at de har minne).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

eivhelle

Nåværende modell har ikke perforert skinn i setene. Jeg har hatt biler med begge varianter og kan ikke si at jeg har merket noen stor forskjell på komforten. Men den bilen jeg hadde perforert skinn i setet på fikk etter hvert en liten rift i sitteputen, så det kan være at det er mindre slitesterkt.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

tiger``n

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 24. desember 2016, klokken 10:25
Tja. Når vi hadde 2011 Leaf som eneste elbil et par år prøvde vi oss på en del langkjøring, kjørte den bl.a de 30 milene til hytta mange ganger. 24kWh er dog for lite for slik bruk, det må hurtiglades for ofte og hurtigladingen går for tregt siden det må lades så fullt. Husker at jeg ofte tenkte at ca. 50% ekstra batterikapasitet hadde vært en ganske optimal batteristørrelse for det meste av bruken vår, og det er jo omtrent akkurat det 2017 eGolfen kommer med. Jeg tror derfor VW har truffet rimelig bra på batteristørrelse og utstyrsmuligheter. Skulle vi byttet ut Leafen nå hadde riktignok nye i3 stått øverst på ønskelista, men om vi behøvde mer plass hadde eGolfen blitt nøye vurdert. Spesielt muligheten for å få elektriske seter setter vi stor pris på (forutsatt at de har minne).
Ioniq er vel et enda bedre valg. Denne har mye utstyr, og faktisk et par ting som selv nyeste Tesla mangler, ref Bjørns video med nevnte bil.

eivhelle

#258
Sitat fra: ottcom på fredag 23. desember 2016, klokken 13:35
Forstår ikke helt hvorfor mennesker står i kø for å kjøpe en egolf som kanskje klarer 100 km lenger enn 2014-2016 modellene. Utgående modeller er nærmest som tilbudspriser i disse dager. Og med tanke på hva vi kan få av nye modeller fra 2017 og fremover, med betydelig lenger rekkevidde. Rekkevidde er jo det som opptar oss elbileiere. Merkverdig at VW ikke klarer å få 500 km inn i 2017 modellene. Sier fornøyd eier av eGolf 2015 modell m/VP, som har lenger rekkevidde på ønskelisten.
Rekkevidde har kun betydning hvis den er for kort. Hvis rekkevidden er tilstrekkelig er det viktigere at bilen ikke er for tung. Og så har man også forskjellig måte å definere rekkevidde på. For meg betyr rekkevidde at jeg kan kjøre der jeg vil uten for store ulemper. Hvis jeg kan kombinere en nødvendig pause med hurtiglading er ulempen minimal.

Ulempen med nåværende modell er at rekkevidden på en enkelt lading kun holder for langturer sommertid. På vinteren er det nødvendig med oppvarming for å beholde komfort, så da blir rekkevidden kraftig redusert både på grunn av økt energibehov og fordi en ikke kan utnytte de siste 20% fordi man da ikke får kjørt med varmen på. En 50% økning av kapasiteten vil derfor bety at man går fra å ha 17,2 KWh utnyttbar kapasitet til 27,2 KWh, fordi man må ha 4,3 KWh i rest for å unngå å kjøre med kald bil. Derfor får du i praksis 10% mer kapasitet ekstra fordi du får utnyttet større prosentandel av kapasiteten.

Med dagens utgave kan du kjøre typisk 86 km med full komfort på en normal vinterdag med noen få minusgrader hvis batteriet er fulladet. Hvis du har hurtigladet til 80% sitter du igjen med 65 km rekkevidde.

Den nye rekker 136 km med fulladet batteri og 105 km med 80% kapasitet.

Skal du kjøre 350 km om vinteren vil den nye egolfen klare seg med to ladepauser. Den gamle vil trenge fire. I tillegg forventer jeg at den nye e-golfen også klarer å hurtiglade raskere enn den gamle. 
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

eivhelle

Sitat fra: tiger``n på lørdag 24. desember 2016, klokken 10:43
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 24. desember 2016, klokken 10:25
Tja. Når vi hadde 2011 Leaf som eneste elbil et par år prøvde vi oss på en del langkjøring, kjørte den bl.a de 30 milene til hytta mange ganger. 24kWh er dog for lite for slik bruk, det må hurtiglades for ofte og hurtigladingen går for tregt siden det må lades så fullt. Husker at jeg ofte tenkte at ca. 50% ekstra batterikapasitet hadde vært en ganske optimal batteristørrelse for det meste av bruken vår, og det er jo omtrent akkurat det 2017 eGolfen kommer med. Jeg tror derfor VW har truffet rimelig bra på batteristørrelse og utstyrsmuligheter. Skulle vi byttet ut Leafen nå hadde riktignok nye i3 stått øverst på ønskelista, men om vi behøvde mer plass hadde eGolfen blitt nøye vurdert. Spesielt muligheten for å få elektriske seter setter vi stor pris på (forutsatt at de har minne).
Ioniq er vel et enda bedre valg. Denne har mye utstyr, og faktisk et par ting som selv nyeste Tesla mangler, ref Bjørns video med nevnte bil.
Ioniq er en bra bil, men dessverre er den for trang bak. Selv om bagasjeplassen i antall oppgitte liter, er omtrent som for e-golf, er det så dårlig høyde at det er vanskeligere å utnytte. I tillegg vil voksne passasjerer, som er over gjennomsnittshøyde, måtte bøye nakken hvis de skal sitte i baksetet.

Ellers er ikke Tesla noen god referanse hvis man skal vise til mangler. Jeg kan for eksempel nevne oppbevaringsrom i dørene og koppholdere bak, for Model S. Mulighet for å legge ned midtre bakseterygg, slik at man får plass til en skipose. Sikkert bevisste designvalg fra Tesla sin side, men noe som blir oppfattet som mangler hvis det er funksjoner man er vant til å ha.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

rolandvg99

Sitat fra: eivhelle på lørdag 24. desember 2016, klokken 11:00
Sitat fra: ottcom på fredag 23. desember 2016, klokken 13:35
Forstår ikke helt hvorfor mennesker står i kø for å kjøpe en egolf som kanskje klarer 100 km lenger enn 2014-2016 modellene. Utgående modeller er nærmest som tilbudspriser i disse dager. Og med tanke på hva vi kan få av nye modeller fra 2017 og fremover, med betydelig lenger rekkevidde. Rekkevidde er jo det som opptar oss elbileiere. Merkverdig at VW ikke klarer å få 500 km inn i 2017 modellene. Sier fornøyd eier av eGolf 2015 modell m/VP, som har lenger rekkevidde på ønskelisten.
Rekkevidde har kun betydning hvis den er for kort. Hvis rekkevidden er tilstrekkelig er det viktigere at bilen ikke er for tung. Og så har man også forskjellig måte å definere rekkevidde på. For meg betyr rekkevidde at jeg kan kjøre der jeg vil uten for store ulemper. Hvis jeg kan kombinere en nødvendig pause med hurtiglading er ulempen minimal.

Ulempen med nåværende modell er at rekkevidden på en enkelt lading kun holder for langturer sommertid. På vinteren er det nødvendig med oppvarming for å beholde komfort, så da blir rekkevidden kraftig redusert både på grunn av økt energibehov og fordi en ikke kan utnytte de siste 20% fordi man da ikke får kjørt med varmen på. En 50% økning av kapasiteten vil derfor bety at man går fra å ha 17,2 KWh utnyttbar kapasitet til 27,2 KWh, fordi man må ha 4,3 KWh i rest for å unngå å kjøre med kald bil. Derfor får du i praksis 10% mer kapasitet ekstra fordi du får utnyttet større prosentandel av kapasiteten.

Med dagens utgave kan du kjøre typisk 86 km med full komfort på en normal vinterdag med noen få minusgrader hvis batteriet er fulladet. Hvis du har hurtigladet til 80% sitter du igjen med 65 km rekkevidde.

Den nye rekker 136 km med fulladet batteri og 105 km med 80% kapasitet.

Skal du kjøre 350 km om vinteren vil den nye egolfen klare seg med to ladepauser. Den gamle vil trenge fire. I tillegg forventer jeg at den nye e-golfen også klarer å hurtiglade raskere enn den gamle.

Apropos hurtiglading. De fleste kilder inkludert Volkswagen nevner 1 time fra 0-80% på nye e-Golf. Synes det var i lengste laget.
"I like soul with a capital S"

eivhelle

Sitat fra: rolandvg99 på lørdag 24. desember 2016, klokken 11:28
Sitat fra: eivhelle på lørdag 24. desember 2016, klokken 11:00
Sitat fra: ottcom på fredag 23. desember 2016, klokken 13:35
Forstår ikke helt hvorfor mennesker står i kø for å kjøpe en egolf som kanskje klarer 100 km lenger enn 2014-2016 modellene. Utgående modeller er nærmest som tilbudspriser i disse dager. Og med tanke på hva vi kan få av nye modeller fra 2017 og fremover, med betydelig lenger rekkevidde. Rekkevidde er jo det som opptar oss elbileiere. Merkverdig at VW ikke klarer å få 500 km inn i 2017 modellene. Sier fornøyd eier av eGolf 2015 modell m/VP, som har lenger rekkevidde på ønskelisten.
Rekkevidde har kun betydning hvis den er for kort. Hvis rekkevidden er tilstrekkelig er det viktigere at bilen ikke er for tung. Og så har man også forskjellig måte å definere rekkevidde på. For meg betyr rekkevidde at jeg kan kjøre der jeg vil uten for store ulemper. Hvis jeg kan kombinere en nødvendig pause med hurtiglading er ulempen minimal.

Ulempen med nåværende modell er at rekkevidden på en enkelt lading kun holder for langturer sommertid. På vinteren er det nødvendig med oppvarming for å beholde komfort, så da blir rekkevidden kraftig redusert både på grunn av økt energibehov og fordi en ikke kan utnytte de siste 20% fordi man da ikke får kjørt med varmen på. En 50% økning av kapasiteten vil derfor bety at man går fra å ha 17,2 KWh utnyttbar kapasitet til 27,2 KWh, fordi man må ha 4,3 KWh i rest for å unngå å kjøre med kald bil. Derfor får du i praksis 10% mer kapasitet ekstra fordi du får utnyttet større prosentandel av kapasiteten.

Med dagens utgave kan du kjøre typisk 86 km med full komfort på en normal vinterdag med noen få minusgrader hvis batteriet er fulladet. Hvis du har hurtigladet til 80% sitter du igjen med 65 km rekkevidde.

Den nye rekker 136 km med fulladet batteri og 105 km med 80% kapasitet.

Skal du kjøre 350 km om vinteren vil den nye egolfen klare seg med to ladepauser. Den gamle vil trenge fire. I tillegg forventer jeg at den nye e-golfen også klarer å hurtiglade raskere enn den gamle.

Apropos hurtiglading. De fleste kilder inkludert Volkswagen nevner 1 time fra 0-80% på nye e-Golf. Synes det var i lengste laget.
1 time er 0-100% og det går veldig sakte fra 95-100%. Ellers er det kun foreløpige data som er gitt ut i forhold til lading. Regner man med at det er maks. 125A ladestrøm og maks spenning på 88x4.2V vil ladeeffekten være begrenset til 46 KW. Jeg blir overrasket om man ikke lar den nye e-golfen lade raskere enn den gamle når man passere 80%.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

rolandvg99

Kun foreløpige data, men samtlige jeg har sett sier ca 60 min fra 0-80%. Står også på Volkswagen.no. hurtiglader er også maks 100AH i flg de kildene jeg har sett.
"I like soul with a capital S"

eivhelle

Sitat fra: rolandvg99 på lørdag 24. desember 2016, klokken 16:22
Kun foreløpige data, men samtlige jeg har sett sier ca 60 min fra 0-80%. Står også på Volkswagen.no. hurtiglader er også maks 100AH i flg de kildene jeg har sett.
På spesifikasjons databladet står det oppgitt ladetid ved 2.3KW, 7.2KW og 40KW. Det står ingenting om hvor mye som skal lades. Ganger du opp ladetiden med tilført effekt får du i overkant av 40KWh tilført. Derfor mistenker jeg at man har beregnet tiden det tar å lade opp brutto kapasitet som er 35.8KWh. Det stemmer godt hvis man beregner typisk ladeeffektivitet på 90%. 100A vil gi maks ladehastighet på 36.9KW, som er lavere enn det jeg har målt på dagens utgave, så jeg har liten tro på at det stemmer.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

TM

#264
Godt å høre at 0-80 % på 1 time trolig ikke stemmer. Da snakker vi jo om en ladehastighet som knapt kan kalles hurtiglading.  BMW oppgir 39 minutter opp til 80 % for sitt nye batteri. Der er utnyttbart kapasitet oppgitt til 27,2 kWh. Justerer vi for dette blir tilsvarende ladetid for e-Golf ca 44 minutter. Håper at e-Golf ved normal driftstemperatur ikke lader vesentlig saktere enn dette opp til 80 %. Siden ladehastigheten varierer med temperatur og og e-Golf ikke har aktiv batteri-klimatisering kan det hende de er litt forsiktige når de oppgir ladetiden. Litt interessant at kostnaden for å "hurtiglade" e-Golf lett vil overstige 10 kr/mil med oppgitt ladehastighet, så det blir kostbart å basere en langtur på hurtiglading.

TM

Noen som vet hva sol ligger i pakken adaptiv LED. Jeg forstod der slik at de blender ned / masker lyset ved møtende trafikk. Må man da bestille fjernlysassistent i tillegg, eller er det unødvendig sammen med adaptiv LED lys.

eivhelle

#266
Sitat fra: TM på søndag 25. desember 2016, klokken 08:33
Noen som vet hva sol ligger i pakken adaptiv LED. Jeg forstod der slik at de blender ned / masker lyset ved møtende trafikk. Må man da bestille fjernlysassistent i tillegg, eller er det unødvendig sammen med adaptiv LED lys.
Bestiller du sikkerhetspakken + adaptiv LED får du med alt. På den gamle e-golfen var det bare automatisk dimming av fjernlys. Den nye skal maskere fjernlyset slik at den bare blender ned området med møtende trafikk. I tillegg skal du få med kurvelys som følger rattutslaget og lyser opp veikanten i den retningen du svinger. Den siste funksjonen hadde jeg på Touaregen og jeg har savnet den på e-golfen. Spesielt greit å ha når du kjører gjennom boligområder med dårlig gatebelysning.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

TM

#267
Bra, det er det jeg har bestilt  ;)
Bestilte ikke skinnseter, for jeg liker ikke så godt skinn. Antar at setene blir like som i vanlig Golf comfortline. Noen som kan bekrefte det ? Titansort står det, og det kan vel stemme med fargen i konfiguratoren for nye Golf


Chivas

Hvor finner man den konfiguratoren, og kan noen som har dagens stoffseter si noe om det ser ut til at de nye fjerner flekkproblematikken?

TM

Jeg brukte konfiguatoren på de tyske sidene, men den gjelder ikke e-Golf. De nye setene er i farge Titan sort. Du kan dermed glemme problemene med flekker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA