Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når vil elbilen ta over fullstendig ?

Startet av Tbmull, onsdag 07. desember 2016, klokken 09:25

« forrige - neste »

ToreB

Sitat fra: ASVN på søndag 18. desember 2016, klokken 19:16
Sitat fra: ASVN på lørdag 10. desember 2016, klokken 18:54
Hvor mange km klarer man med den gamle egolf på sommerføre og en kald vinterdag med -15 grader f.eks. Noen som har testet? Tenker at en selvfølge må være å kjøre med varme i coupeen.

Hva kan forventes av neste generasjon tror dere som har erfaring med golfen i og med det er 50% økning.

Legger denne ut igjen. Noen med erfaringer om dette og hva som kan forventes på den nye?

Du får ca 18mil om sommeren, halvparten av dette på minusføre. Dvs ca 9 mil.
Jeg vil tro det er samme forhold på den nye, altså ca 30mil om sommer, 15mil om vinteren.
Model S85 - mai 2014 Sølvgrå Metallic
Model 3 - reservert
e-Golf - 2014 Sort

4,4kW solcelleanlegg på huset

nien

I 15 kalde vil varmeapparatet slå seg av før du har runda 8 mil... bilen går en par mil til, men da har du minusgrader inni bilen.
Det som er verre enn dette, er at hurtiglading ikke eksisterer i minus 10. Det vil ta opp i mot 50 minutter å få 80% fullt batteri... hvis laderen er opptatt, og du må vente med kald bil, med unger i bilen, så betyr det at her er begrensingen for hva du kan bruke en e-golf til... langtur i minus 10 er ikke lurt/ på grensa til uansvarlig hvis du har unger i bilen.
Hvis golf hadde hatt batterivarming hadde dette sett bedre ut, men dt har den altså ikke.

ToreB

Ja, 8 mil er maks, da er man på null  :-\
Det er heldigvis ikke mange dager med minus 10/15 i løpet av vinteren.
Model S85 - mai 2014 Sølvgrå Metallic
Model 3 - reservert
e-Golf - 2014 Sort

4,4kW solcelleanlegg på huset

tutti

#243
Med 50% større batteri i egolfen (og ingen batterislynge/isolering ellers) så anslår jeg at rekkevidden å være nede i 120 km på de kaldeste dagene. I tillegg tipper jeg hurtiglading fra 10-20% til 80-90% vil øke fra 70-80 min til nesten 2 timer pga. større batteri og meget treg påfylling i de kalde egolf batteriene.

I det hele tatt er det rart at VW ikke klarer å gjøre noe med vinterisoleringen når konkurrentene har løst dette meget bra. De har jo hatt elbiler i noen år nå og har et av sine desidert største enkeltmarkedet her hjemme.

Gnist

#244
SitatI det hele tatt er det rart at VW ikke klarer å gjøre noe med vinterisoleringen når konkurrentene har løst dette meget bra. De har jo hatt elbiler i noen år nå og har et av sine desidert største enkeltmarkedet her hjemme.

Tror nok vi må innse at VW har lite fokus på dagens e-Golf. Vi får anta at det betyr at det er fullt fokus på de elektriske bilene VW har lovet skal komme fra 2020 og fremover.

Er det egentlig noe nytt elbilspesifikt i den nye e-Golfen? Større batteri, ja, men det kommer fra en underleverandør og skyldes deres produktforbedring.  Større lader, men 7,2 kW lader var alt på plass i den amerikanske utgaven av e-Golf. Større motor. Ja, men det kan ikke sies å representere innovasjon.

Nytt elektronisk dashboard, nytt infotainment system, diverse assistenter, utvendig facelift, etc, etc. Alt dette er til stede for alle Golf-variantene.

På toppen av det hele, så tar ikke VW seg råd til å lage e-Golf spesifikk versjon av hekken på den facelifta e-Golfen. Kjøpere av den nye e-Golfen må kjøre rundt i en e-bil som ser ut som om den har eksosrør. Jeg tar det som en fornærmelse ...

eivhelle

Sitat fra: tutti på torsdag 22. desember 2016, klokken 13:02
Med 50% større batteri i egolfen (og ingen batterislynge/isolering ellers) så anslår jeg at rekkevidden å være nede i 120 km på de kaldeste dagene. I tillegg tipper jeg hurtiglading fra 10-20% til 80-90% vil øke fra 70-80 min til nesten 2 timer pga. større batteri og meget treg påfylling i de kalde egolf batteriene.

Når man øker kapasiteten på battericellene fra 25Ah til 37Ah, vil jeg anta at man også kan lade disse med 48% mer strøm under samme omstendigheter.

Man får antageligvis ikke øket maks ladestrøm så mye, siden dette uansett vil være begrenset av hva CCS laderen kan gi. Ved maks 125A og maks 369V kommer man ikke høyere enn 46KW. Derimot vil jeg tro at bilen kan lade raskere fra 80% og oppover enn dagens utgave og at ladehastigheten i kulda vil bli noe høyere.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

ottcom

Forstår ikke helt hvorfor mennesker står i kø for å kjøpe en egolf som kanskje klarer 100 km lenger enn 2014-2016 modellene. Utgående modeller er nærmest som tilbudspriser i disse dager. Og med tanke på hva vi kan få av nye modeller fra 2017 og fremover, med betydelig lenger rekkevidde. Rekkevidde er jo det som opptar oss elbileiere. Merkverdig at VW ikke klarer å få 500 km inn i 2017 modellene. Sier fornøyd eier av eGolf 2015 modell m/VP, som har lenger rekkevidde på ønskelisten.

TM

#247
Det forstår jeg. Hvis man ikke har behov for lenger rekkevidde så er det vanskelig å finne en mer påkostet elbil. Jeg hadde egentlig bestemt meg for å kansellere bestillingen, men ombestemte meg. Nå gleder jeg meg til å få min første e-golf, etter å ha hatt C-Zero, e-UP, Zoe, Soul, Leaf 30kw og i3 60Ah og 94 Ah. Forandring fryder og nye e-Golf tror jeg blir veldig bra  ;D

Rio

...eh... hvordan klarer du å gå gjennom så mange elbiler? :)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

ottcom

Årets duell: påkostet bil vs rekkevidde?

Ikke tror jeg at rekkeviddebehovet/ønsket er statisk. Varer ikke så lenge før behovet/ønsket om utstrakt rekkevidde melder seg. Meg inkludert. Derfor mener jeg at det kan stilles spørsmålstegn ved eGolf 2017 modell, hverken fugl eller fisk. VW burde klart bedre enn en økning på ca 100 km i realistisk rekkevidde. Nå står ikke jeg i kø, men ville ikke befunnet meg der uansett.

God jul fra en fornøyd eGolf 2015 bilist.

TM

#250
Sitat fra: Rio på fredag 23. desember 2016, klokken 17:27
...eh... hvordan klarer du å gå gjennom så mange elbiler? :)
Har jo brukt 3 år da  ;) Vet om en som har reist til samtlige land i verden. Det er vesentlig mer tidkrevende. Kona klager litt, for hun vet aldri hva som står i garasjen  ;D

tutti

Sitat fra: TM på fredag 23. desember 2016, klokken 19:04
Sitat fra: Rio på fredag 23. desember 2016, klokken 17:27
...eh... hvordan klarer du å gå gjennom så mange elbiler? :)
Har jo brukt 3 år da  ;) Vet om en som har reist til samtlige land i verden. Det er vesentlig mer tidkrevende. Kona klager litt, for hun vet aldri hva som står i garasjen  ;D
Hvor mye i året bruker du på denne "hobbyen"?

knut.aulie

Sitat fra: TM på fredag 23. desember 2016, klokken 14:37
....etter å ha hatt C-Zero, e-UP, Zoe, Soul, Leaf 30kw og i3 60Ah og 94 Ah.
Hvilken liker du best?

TM

Egentlig synes jeg Soul var mest komfortabel å kjøre, men i3 er jo klart den jeg liker best. Jeg sliter litt med om hodet eller hjertet skal bestemme. Vil jo helst ha bare en bil, og hadde e-Golf hatt 400 km rekkevidde så ville valget vært enkelt. Men jeg gir e-Golf en sjanse og har en Ampera-e i reserve om rekkevidden blir for begrensende.

ASVN

Når jeg leser om e-golf på sidene til VW står det at skinnsetene er perforerte i midten. Er dette nytt på den kommende modellen? Bildet jeg fant på nett av en eldre bil har ikke perforerte seter(mørke seter), mens de lyse setene er fra sidene til VW nå.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA