Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når vil elbilen ta over fullstendig ?

Startet av Tbmull, onsdag 07. desember 2016, klokken 09:25

« forrige - neste »

ASVN

Sitat fra: Stikkkontakt på torsdag 29. desember 2016, klokken 11:21
Sitat fra: Chivas på torsdag 29. desember 2016, klokken 10:41
Er det noen som sitter med god info på hva pakken "Premium telefonforberedelse...." er for noe/innebærer?

Jeg hadde planlagt å velge denne, men selger frarådet meg dette. Forsto det slik at det knapt har noe for seg før man kjører 70k i året og da gjerne i jobbsammenheng.

Av hva jeg har forstått er dette en boks som man kan montere tvillingsimkort/datasim og dermed ha fast internett-tilgang(?) Grunnen til at dette kan være unødvendig er at man får mer eller mindre det samme når telefonen din automatisk kobler seg til bilsystemet (eneste man mister er muligheten for google streetview - visstnok)
Samtidig vil det være utfordringer hvis flere enn èn person bruker bilen siden simkortet vil være knyttet til èn person. Ved automatisk tilkobling via BT vil ikke dette være et problem siden man da kan ha flere profiler.

Vel, dette er noe av slik jeg forsto det, men syntes forklaringen var litt vag, og lurer da på om noen her sitter med super info på dette? :)

Jeg har premium Bluetooth i min e-Golf. Det har en del fordeler, men også bakdeler.

Jeg har Samsung og den støtter rsap-protokollen. Dvs bilen bruker bare info fra sim-kortet mitt og signalmottak osv skjer via ekstern antenne=supert signal. Minus kan være dersom man får mms mens man er påkoblet slik. Sms/mms mottaes nemlig av bilen og ikke telefonen. Bilen bruker også info fra sim-kortet til å lage wifi-dekning i bilen. Dvs mobilen får wifi-dekning fra sitt eget sim-kort mens telefonens cellularenhet er uvirksom. Dette medfører også ekstremt lavt batteribruk ved BT-tilkobling og ikke minst ved samtale.
Et annet alternativ er å ha et datasim i bilen. Da vil det alltid være wifi i bilen uavhengig av bruker og telefon. Jeg har glede av premium BT fordi jeg bor i grisgrendte strøk. Men phonebox løser vel også dette problemet.

Et annet alternativ er å ha datasim i bilen sier du.. må man da ha denne premiumpakken eller kan man ha datasim i bilen uavhengig premiumpakke eller ei?

Har i dag en e-tron hvor jeg har et datasim som gir google earth på navigasjonen og er således kjekt å ha, men ikke noe jeg ville betalt 3000 ekstra for da det er standard på Audi.

ReneM

Uten premium har du ingen datasim.

Jeg bruker hotspot funksjonen på iPhone (10 sek å aktivere) og deretter oppnå man det samme. (Google earth osv). Ser ingen grunn til å betale 3000kr ekstra for det ;)
Hovedbil: 2016 mod E-Golf med det meste av godbitene
Pendlebil: 2014 mod E-Up
Solgt: 2015 Peugeot 508 RXH

ASVN

Sitat fra: ReneM på torsdag 29. desember 2016, klokken 15:44

Jeg bruker hotspot funksjonen på iPhone (10 sek å aktivere) og deretter oppnå man det samme. (Google earth osv). Ser ingen grunn til å betale 3000kr ekstra for det ;)

Ser den og sier meg da enig. En annen fordel med datasim er at man ser trafikken live med tanke på varsel om kø og lignende. Dette gjør man også ved å benytte hotspot?

Hva er egentlig hotspot? Noe man må aktivere sammen med Bluetooth? Hvor finner jeg denne på iPhone?

Rio

Hotspot er en funksjon på mobiltelefoner, hvor de fungerer som et trådløst aksesspunkt (slik du har hjemme), men som gir deg internettilkobling gjennom dataabonnementet på mobiltelefonen din.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

geear

Sitat fra: ASVN på torsdag 29. desember 2016, klokken 18:41

Ser den og sier meg da enig. En annen fordel med datasim er at man ser trafikken live med tanke på varsel om kø og lignende. Dette gjør man også ved å benytte hotspot?

Hva er egentlig hotspot? Noe man må aktivere sammen med Bluetooth? Hvor finner jeg denne på iPhone?
Innstillinger -> delt internett
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

ASVN

Sitat fra: gr på torsdag 29. desember 2016, klokken 21:37
Sitat fra: ASVN på torsdag 29. desember 2016, klokken 18:41

Innstillinger -> delt internett

Skjønner. Takk :) Og da får man navigasjon med live status på trafikk og kø vil jeg tro?

geear

Har ikke brukt det selv, for gammel bil, men du må koble bilen på wifiet du oppretter, og så skal den ha tilgang. Ifølge selger hos møller kunne man da benytte google maps om man ville - i stedet for innebygd navi. I så fall får du jo trafikkinfo osv.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

ReneM

Hysj.... forumet (eller min iPhone) fungerer av og til like dårlig som Car-Net :(. Skrev et kjempeinnlegg som plutselig var vekke (connection error).

Kort resymé:

Antar at nye egolf har guide and inform. Jeg bruker delt nett for å etablere en nettforbindelse. Bruker det stort sett til:

- online POI søk (Google)
- live traffikk (dette fungerer veldig bra)
- Google Earth / streetview (gadget)
- status hurtigladere (gadget fordi jeg må åpne egen app uansett)

Bruker ikke mye av de andre funksjoner (vær, nyheter osv)

Slik ser det ut:

Live trafikk / Google Earth (under bompengeraksjonen i Bergen)

Hurtigladerstatus:

Hovedbil: 2016 mod E-Golf med det meste av godbitene
Pendlebil: 2014 mod E-Up
Solgt: 2015 Peugeot 508 RXH

TM

Jeg må ta opp igjen diskusjonen om setetrekk i e-Golfen. Forhandleren sier at det bare står titansort i hans system. Men brosjyren med tekniske data står det stoff "Mel stripe" titan som indikerer et tofarget stoff. Har også hørt at sidestøtten skal være bedre enn tidligere, men jeg har ikke sett noen bekreftelse på det.
Litt merkelig at ikke importøren har kommet opp med bilder av de nye setene i stoff. Hittil har de fleste kjøpt skinnseter, men personlig synes jeg sorte skinnseter hverken er pent eller behagelig.

ASVN

Sitat fra: TM på fredag 30. desember 2016, klokken 17:09
Jeg må ta opp igjen diskusjonen om setetrekk i e-Golfen. Forhandleren sier at det bare står titansort i hans system. Men brosjyren med tekniske data står det stoff "Mel stripe" titan som indikerer et tofarget stoff. Har også hørt at sidestøtten skal være bedre enn tidligere, men jeg har ikke sett noen bekreftelse på det.
Litt merkelig at ikke importøren har kommet opp med bilder av de nye setene i stoff. Hittil har de fleste kjøpt skinnseter, men personlig synes jeg sorte skinnseter hverken er pent eller behagelig.

Enig... rart vi ikke får en konfigurator å se på eller lignende før en beslutning må tas 7 januar.

TM

En selger hos Møller så bare rart på meg og sa at ingen andre hadde spurt om hvordan setene så ut. Jeg spurte han om han ville kjøpt en dyr sofa uten å vite hvordan trekket så ut...om det var ensfarget eller stripete. De sa han ja til, og var ikke nevneverdig interessert i å finne ut noe som helst. Jeg forlot butikken og sa at jeg muligens kjøper en e-Golf men aldri hos Møller Asker og Bærum  >:(

Chivas

Sitat fra: ASVN på fredag 30. desember 2016, klokken 18:52
Sitat fra: TM på fredag 30. desember 2016, klokken 17:09

Enig... rart vi ikke får en konfigurator å se på eller lignende før en beslutning må tas 7 januar.
Jeg er også en av de som har messet endel om dette. Jeg endte forøvrig opp med stoffseter.

Selgeren min viste meg bilder av det nye setet. Ikke veldig oversiktlig bilde siden det mer eller mindre kun viste setedelen. På det bildet var det ingen striper, og selger opplyste om at det er samme sete som tidligere, men med mørkt stoff. Han så ingen større grunn til å ha skikkelig sidestøtte som skinnsetene siden man sjeldent kjører rally med en e-golf :D

Og ja, jeg og synes det er veldig merkelig at man ikke kan få opp en skikkelig konfigurator. Jeg har også slitt med å velge farge, og testet de tyske sidene for farger på vanlig golf bare for å oppdage at mange av de ikke kunne velges på nye e-golf.
Jeg endte opp med indiumgrå, noe som jeg fortsatt lurer litt på om jeg egentlig ønsker :)

Chivas

Sitat fra: TM på fredag 30. desember 2016, klokken 19:43
En selger hos Møller så bare rart på meg og sa at ingen andre hadde spurt om hvordan setene så ut. Jeg spurte han om han ville kjøpt en dyr sofa uten å vite hvordan trekket så ut...om det var ensfarget eller stripete. De sa han ja til, og var ikke nevneverdig interessert i å finne ut noe som helst. Jeg forlot butikken og sa at jeg muligens kjøper en e-Golf men aldri hos Møller Asker og Bærum  >:(
Utrolig!
Selgeren min var faktisk ganske interessert i å svare på det jeg lurte på. Selv om inntrykket mitt også var at det var endel selgerpreik, og kanskje ikke alltid var kunnskapsfullt, sitter jeg igjen med inntrykk av en selger som var imøtekommende og som gjorde jobben sin på en god måte.

Dette var på Møller Romerike.

TM

Da har vi gjort samme valg  ;). Tror det blir en flott bil, og komfort-messig er det ingen ting som slår et godt sete med stoff-trekk  ;)

Chivas

Så, hvilket utstyrsnivå valgte du/dere? Og er det noe på listen min som burde vært forandret/lagt til?

Her er hva jeg valgte:
Sikkerhetspakke
Keyless Access
Active Info Display
Tonede vinduer
Ryggekamera
Dynamiske led-lys

Farge: Indium-grey

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA