Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kartoppdatering og trafikkinfo

Startet av Lars C. Krogenæs, mandag 07. november 2016, klokken 10:40

« forrige - neste »

zbk

Forsommeren neste år, da  ;D. Alt før juni får være en bonus  8)
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Crown

Sitat fra: tomrh på onsdag 21. september 2016, klokken 09:43
Sitat fra: Crown på onsdag 21. september 2016, klokken 08:42
Det vil nå sikkert skille en 6-7 mnd for når du får den levert, så "rett rundt hjørnet" er relativt :)
9 mnd til levering for Ampera-e har jeg blitt fortalt av selger.

Jepp, og Ioniq begynner nok å bli levert ut i begynnelsen av november, så da blir forskjellen dem i mellom 6-7 mnd :)
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

daggad

De burde jo endre karrosseriet drastisk for Leaf nå ?
Min er november 2011 og de nye ser jo grovt sett like ut.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: daggad på onsdag 21. september 2016, klokken 10:34
De burde jo endre karrosseriet drastisk for Leaf nå ?
Min er november 2011 og de nye ser jo grovt sett like ut.

Ryktene sier at Leafen beholder samme karosseri i et år til, så kommer helt ny Leaf med 60 kWh batteri... fra våren 2018.
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

nr1rayner

Hmm, hadde håpet å se Opel'n i desember/januar og kanskje få nøkkel i mars, men da kommer de andre merkene løpende ganske fort, så langt fra sikkert at det blir Opel likevel da..
Sånn sett kan det kanskje være lurt å handle elbil nå  ;)

24-Leaf fungerer helt greit, men, det byr på utfordringer iblant.
For min del har jeg satt 40kwh som minstekrav for å bytte ut bil.
Hadde jeg kjøpt ny i dag ville det blitt hipp som happ med Ioniq eller 30-Leaf.
Men når jeg alt har Leaf blir det som noen nevner stor prisforskjell for å få litt mer..
Ioniq leverer litt for lite til å bli interessant, så effektiv som den skal være kunne den vært vurdert med 35kwh batteri.

Så for min del spørs det at Leafen får leve et lykkelig liv videre i mitt eie, så får jeg heller vente noen år ekstra og se om det kommer elbil som kan erstatte dieseldyret som dekker det sporadiske behovet for hengerfeste og 4x4, så får Leafen etterhvert bli konebil  :D
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Crown

Sitat fra: nr1rayner på onsdag 21. september 2016, klokken 11:56
Hadde jeg kjøpt ny i dag ville det blitt hipp som happ med Ioniq eller 30-Leaf.
Men når jeg alt har Leaf blir det som noen nevner stor prisforskjell for å få litt mer..
Ioniq leverer litt for lite til å bli interessant, så effektiv som den skal være kunne den vært vurdert med 35kwh batteri.

Leaf 30kWH og Ioniq koster det samme, med Agrol-rabatt, kanskje til og med Leaf ørlite dyrere nå som de "bare" har 10% rabatt, det var 16% da jeg kjøpte. Ioniq har så veldig mye mer moderne utstyr som Leaf ikke har, som adaptiv cruisecontrol, nødbrems, fotgjengervarsling, filskiftevarsler, radar parkeringssensorer for/bak, MYYYE bedre lydanlegg, ventilerte skinnseter, lengdejusterbart ratt, korsryggstøtte, el-seter, speiling av smarttelefonen til skjerm, trådløs lading av mobil, regenerering i flere trinn, sportsmodus, bedre skjermer, lavere forbruk, klargjort for raskere hurtiglading, har nok noen km mer rekkevidde også i praksis, den sitter langt bedre på veien og ser mye bedre ut (subjektiv mening) og har enda bedre garanti. Så det valget var en "nobrainer" for oss når vi skulle ha oss en elbil til etter å ha blitt hektet på elektrisk. :)
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

tomrh

Sitat fra: nr1rayner på onsdag 21. september 2016, klokken 11:56
Hmm, hadde håpet å se Opel'n i desember/januar og kanskje få nøkkel i mars, men da kommer de andre merkene løpende ganske fort
En såpass banebrytende elbil som Ampera-e gir garantert laaange køer. Men det tar typisk opptil ett år fra en modell lanseres til naboen kjører i sitt utleverte eksemplar selv om han var tidlig ute. De andre merkene kommer nok løpende ganske fort som du sier - med lansering og reklame og stor baluba og ståhei, men hvem kommer med 60 kWh modeller som kan kjøpes i.l.a. de neste par årene? TM3 kommer ikke før ut i 2018 og der er reservasjonslistene lange som uvær.

Men man kan jo alltids kjøpe en brukt Tesla S der '13 modellene kommer ned under 400' til neste år.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

nr1rayner

@crown
Vel, nå siktet jeg mer til rekkevidden jeg da og de event få km det skiller de to avgjør ikke noe valg for min del. Og enn så lite interessert jeg er i VW, kunne likevel eGolf være like aktuell når den kommer med 36kwh eller hva det blir.
Altså ingen konkurranse om hva som er best bil av de 2. De har begge sine fordeler, og bakdeler. Skjønner ditt valg av Ioniq, og skulle jeg valgt ny selv, i dag, hadde jeg såklart tatt en ekstra titt på Ioniq.

@tomrh
Ser det er mange som har lagt inn bestilling, så det blir nok litt ventetid på den ja, og det er vel kanskje ikke så rart på akkurat den bilen siden den kommer "først".
Ett år fra den opptrer på bilmesse er greit nok, men ett år fra den første registrerte bilen setter sine gummisåler på norsk jord er vel drøyt da..
Jeg kunne jo rent ned dørene til Opel-forhandleren for å sikre å få den tidlig, men jeg kjøper ikke bil uten å ha prøvd seter og sett bagasjerommet  ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Pascal Stavanger

Utviklingen går så fort at det kommer snart nye modeller på løpende bånd.,.og da er venting et dvig dilemma, neste fang blir det bedre, nei neste gang...
Vi har en Imiev og Leaf30 ( ingen fosil lenger)  og dette dekker vår behov 100%. Før kjørte vi mye i Europa, nå tar vi fly og leie bil og sparer både tid og penger.

Vi kjører Stavanger-Oslo med Leaf komfortabelt 2-3x/år og har ikke større behov, selfølgelig er det kult med større rekkevidde, nyere modeller og Tesla er jo deaven og kult...men jeg føler hvor lengre man venter, hvor mindre sparing blir det, det aller-aller fleste klarer seg fint med en elbil som klarer 15-20 mil...skal du lengre er det jo mer og mer hurtigladere og ladeteknologi tror jeg skal passerer forbi rekkevidde teknologi...lading blir lettere framover.
2016 Leaf30kw
2015 i-miev

AmocoCadiz

Sitat fra: nr1rayner på onsdag 21. september 2016, klokken 14:51

Jeg kunne jo rent ned dørene til Opel-forhandleren for å sikre å få den tidlig, men jeg kjøper ikke bil uten å ha prøvd seter og sett bagasjerommet  ;)
Synes dette er et veldig vesentlig poeng, hvordan oppleves bilene, kjøring, seter, sittestilling, lasting og bagasjeplass? Dette er ting en må teste ved prøvekjøring for å finne ut om fungerer og dekker ens behov.

Det å skrive kontrakt på ny elbil som mange nå gjør uten mulighet for uttesting virker litt merkelig og åpner for en god del overraskelser ved levering.

60kWh modellene som er på vei er jo temmelig forskjellige, små - store - tysk kvalitet - US kvalitet osv.
Vanligvis er man jo i nybilmarkedet for enten  bil i Golf klasse elller Passatstørrelse eller SUV eller livsstilsbil al la Mini, ikke modellen med størst tank som blir levert først?!?

Ingeniøren

Sitat fra: AmocoCadiz på torsdag 22. september 2016, klokken 01:37
Sitat fra: nr1rayner på onsdag 21. september 2016, klokken 14:51

Jeg kunne jo rent ned dørene til Opel-forhandleren for å sikre å få den tidlig, men jeg kjøper ikke bil uten å ha prøvd seter og sett bagasjerommet  ;)
Synes dette er et veldig vesentlig poeng, hvordan oppleves bilene, kjøring, seter, sittestilling, lasting og bagasjeplass? Dette er ting en må teste ved prøvekjøring for å finne ut om fungerer og dekker ens behov.

Det å skrive kontrakt på ny elbil som mange nå gjør uten mulighet for uttesting virker litt merkelig og åpner for en god del overraskelser ved levering.

60kWh modellene som er på vei er jo temmelig forskjellige, små - store - tysk kvalitet - US kvalitet osv.
Vanligvis er man jo i nybilmarkedet for enten  bil i Golf klasse elller Passatstørrelse eller SUV eller livsstilsbil al la Mini, ikke modellen med størst tank som blir levert først?!?

Helt enig, men noen ser på en bil som bare en ting, som et nytt kjøleskap for eksempel. Ikke alle er som oss  ;)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

turfsurf

Tesla varianten er bare ett refunderbart depositum, i motsetning til en signert bestillingskontrakt.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Ingeniøren

Sitat fra: nime01 på torsdag 22. september 2016, klokken 06:49
Sitat fra: AmocoCadiz på torsdag 22. september 2016, klokken 01:37
Det å skrive kontrakt på ny elbil som mange nå gjør uten mulighet for uttesting virker litt merkelig og åpner for en god del overraskelser ved levering.
Glem ikke at det er ganske risikofritt å tegne en slik kontrakt - om man ikke liker bilen selv ved levering, så finnes det garantert en lang venteliste med folk som gjør det.

Hva med alle de som sto i kø utenfor en Tesla-butikk for å legge igjen penger på en bil de ikke hadde sett et bilde av engang?  (dagen før visningen)

Brorparten av disse kjøper vel for videresalg...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Øyvind.h

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

nr1rayner

Det var folk som spekulerte i videresalg av Tesla, og man kunne sikkert gjort business med å gjøre det samme med AE også. Men så er det jo også noen som må være interessert i å kjøpe disse..
For meg er det utrolig merkelig å kjøpe en bil til seg selv usett, og uprøvd. Da jeg havnet på Leaf så jeg på det aller meste av andre elbiler, UP var hos forhandler, men e-up hadde ikke kommet enda og Soul var det 3mnd ventetid på... e-Golf var altså bare en tanke enda.
Zoe forsvant fra listen hovedsaklig av 2 grunner, ladeproblem.. og et sete som jeg over hodet ikke likte.
Samme gjelder for AE for min del, faller ikke setet i smak er den ikke interessant uansett om den klarer å kjøre til Frankrike uten lading  :P

Ja det er litt merkelig at man går "mann av huse" når det kommer noe slikt nytt. Men så vil jo også mange ha elbil, mye pga avgifter og forbruk, men mange har også falt for den behagelige turen man får med el, og kunne aldri tenke seg å kjøpe fossil igjen.
Jeg er nok langt fra unik med å ha 2 biler, hvorav den ene må ha hengerfeste og plass til familien og bagasje, så da er nr2 bilen selvsagt diesel 4x4.
Men nr1 bilen kjører jeg stort sett alene, men sporadisk med hele familien til butikken osv. En bil i størrelse Picanto, up osv hadde holdt i massevis til det, men all den tid en Focus/Golf-diesel bruker like lite/mindre drivstoff enn bensin-småbiler velger jeg heller det. Og da kan den strengt tatt like godt være stv og da gjerne med hengerfeste. Så som fossilbil er det litt hipp som happ hva det ville havnet på i størrelse.

Hmm, her skulle jeg vel etter hvert ramle ned til et poeng..
Så, for min del, så lenge elbilen ikke kan trekke campingvogn over en grei distanse erstatter den ikke fossilen. Joda, det finnes Model X, men å bytte ut diesel-SUVen jeg kjøpte til 60' med en Tesla til 1 mill....
Så da forblir oppgaven med langtur og henger satt til fossilen, og da har det ikke så mye å si hvor stor/liten elbilen er, så lenge den rommer 4 og noe bagasje/handleposer.
Da teller rekkevidde og lademulighet mer enn størrelsen på bilen.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA