Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kartoppdatering og trafikkinfo

Startet av Lars C. Krogenæs, mandag 07. november 2016, klokken 10:40

« forrige - neste »

Crown

Jeg tror mange tror de behøver mer rekkevidde enn de i virkeligheten gjør.

Jeg snakker da av egen erfaring med Leaf 30kWh. Den har vi hurtigladet to ganger siden mai, på 7000km, og har ikke smakt på rekkeviddeangst ennå. Jeg mener bare at man skal tenke grundig over hvor mye man har bruk for den ekstra rekkevidden, sett i forhold til økt pris og økt miljøbelastning (vekt/forbruk). Det blir stadig flere hurtigladere, og 200km er i realiteten "smertegrensen" for daglig bruk for de fleste. Leaf 30kWh, i3 med nytt batteri og Ioniq dekker dette, muligens også Soul. Slik jeg ser det er det bare pendlere med så lang vei til jobb at de uten rekkevidden måtte stoppet for å lade, som i realiteten virkelig har nytte av over 300km rekkevidde, i tillegg til dem som ikke har mulighet til å lade på egen eiendom/jobb, og derfor har lyst på færre stopp på eksterne ladestasjoner.

Nå har vi bestilt en Ioniq med "alt", og jeg blir overrasket dersom e-Ampera blir mindre enn 50-60k dyrere for tilsvarende utstyr. I og med at e-Ampera er en liten bil og ikke rekker som fullverdig familiebil uansett, så skal man ha veldig god bruk for den ekstra rekkevidden sett i forhold til pris og forbruk, Ioniq er (minst) like stor, veier 200kg mindre og vil ha et vesentlig lavere forbruk bl.a. pga karosseriformen.

Det som IMHO mangler mest nå er større biler, og gjerne 4WD. Kommer f.eks. VW med elbilvariant av Golf STV, eller helst Passat STV med mulighet for 4WD og hengerfeste, en pris under 400k (500k for Passat) og en faktisk rekkevidde på minst 200km under alle forhold, så er behovet løst for 99%.
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

DagfinnN

Det er bare en grunn til å ønske bil med 60 Kwt batteri.
Frihet.
Til gjengjeld er det verdt mye for mange.
X100D hentet 27.05.2020
TM3 SR+ hentet 31.12.2019
x S100D Levert 29.11.2017 - solgt 27.05.2020
x Opel Ampera-E bestilt 20.09.2016 - levert 30. mai 2017 - solgt 20.desember 2019
x Subaru Outback solgt april 2017, går all in electric.
x Tesla S85D hentet 9. november 2015, solgt 12.10.2017
x Nissan Leaf solgt 28.07.2015

trykkertor

Sitat fra: Crown på tirsdag 20. september 2016, klokken 17:36
Jeg tror mange tror de behøver mer rekkevidde enn de i virkeligheten gjør.

Jeg snakker da av egen erfaring med Leaf 30kWh. Den har vi hurtigladet to ganger siden mai, på 7000km, og har ikke smakt på rekkeviddeangst ennå.

For meg handler det om minst 2 punkter.

1. Frihet. Vi skal kun ha 1 bil i husstanden, og da ønsker jeg ikke å måtte planlegge hver dag for at den går opp.
Hvis jeg etter kjøring til og fra jobb, og ungene til og fra aktivitet ikke kan ta en impulstur til min kammerat som bor 40km unna, så har jeg mistet "frihet".

2. Jeg gidder ikke lade bilen hver enda j**la dag.
Ser to naboer som har Leaf, og begge bilene står og lader hver eneste kveld.
Da vi lånte en Model S , merket jeg på forbruket at vi i vår husstand ville klare oss med 1, og sjeldent to oppladinger pr uke.
I dag med bensindyret bruker jeg ca 3-4 minutter foran en bensinpumpe hver 14. dag.
Hvis jeg regner sammen tiden naboen bruker på å koble inn og ut Leafen sin hver eneste morgen og kveld, og ganger det opp med 14, så går de mye tid bort i ladekobling.


Så for meg vil rekkevidde på 350-400km gi meg så og si samme frihet som bensindyret i dag.

turfsurf

#18
Hvis du lar laderen henge i garasjen tar det ca 5 sekund å koble ut og inn laderen og henge opp kabelen. Blir noen ladinger før du har brukt de minuttene du bruker på bensinstasjonen. Og det er nok mere enn 3-4 minutt, husk du skal inn og ut av stasjonen og, pluss evt kø. Selv med Tesla ladet jeg hver natt, så jeg kunne holde SOC på batteriet rundt 60-70%.  Null effort, og lunk i batteriet om morgenen.

Det er mye mindre pes å komme ut til fulladet bil hver morgen, enn å ha det travelt en morgen for å oppdage at kona parkerte bilen med tom tank kvelden før, og du må innom bensinstasjonen i morgenrushet. Det er frihet.

Men ellers ja, større batteri er stort sett bedre.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

nr1rayner

Sitat fra: Ipadjove på tirsdag 20. september 2016, klokken 17:23
Ingen av oss vet vel prisen på Opelen enda. Opelforhandlere hinter om 270-280 tusen osv. Litt forskjell på 330 og eventuelt 270..
Absolutt, vurderer AE, men hvis den starter på 330 blir det fort 380-400 totalt med en del utstyr, levering, vinterhjul osv osv. Da blir den uaktuell for meg, og mange andre.
Men hva det også vil bety er at dagens Leaf Tekna til ca 270-280 fortsatt vil være verdt prisen.
Og bruktmarkedet kan fortsette som om ingenting har skjedd.

MEN, hvis AE starter på 270, og man får den ferdig levert godt utstyrt til 330 som noen har antydet blir det noe helt annet. Fortsatt klart dyrere enn konkurrentene, men grovt sett dobbel rekkevidde er da også verd en god prisforskjell.
Da blir den nok overlegen i forhold til konkurrentene, prisene på de av dagens biler som fortsatt selges når AE kommer må ned, bruktmarkedet får seg mest sannsynlig en liten dupp osv osv.
Enda "verre" vil det bli hvis en fullt utstyrt AE selges for 270...
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

nr1rayner

Mye enig med deg Crown, men samtidig er det noe med den rekkevidden og friheten som nevnes.
For min del har jeg iblant 35-40km til jobb men dårlig muligheter for lading. Mulighet for QC like ved jobben, men man ønsker jo ikke å basere seg på det hver dag.
Det går, sånn ca akkurat, de kaldeste dagene med 24-Leaf, hvis jeg starter fulladet.
Men som andre er inne på, skal jeg noe mer etter jobb da, MÅ jeg lade først.
Er veien stengt og jeg må kjøre omvei eller stå 1 time i kø i -15C spørs det om det går.
30-Leaf, Ioniq osv blir vesentlig bedre, men med en AE skulle jeg kunne klare 2 dager t/r uten å lade.
Mye mer frihet, mye mindre planlegging.

Så har man deler av landet hvor ladenettverket ikke er så godt utbygd.
Prøv f.eks. å planlegg en tur til Trondheim-Bodø med Leafen din  ;)
Det går, snart, men pr.d.d. vil du slite..

Den "vanlige" distansen Trondheim-Oslo går vel ganske fint med dagens Leafer, om sommeren.. Men bare tenk hvor lett en slik tur blir med en AE i forhold, selv i -20C.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Crown

Må ikke overdrive hvor vanskelig det er å plugge inn en ladekabel :) Halve året så har jeg likevel hatt for vane å plugge Defa Warmup'en til dieselbilen når jeg parkerer, så jeg kan ikke si at det er noen stor forskjell. Og ladekabelen plugger man ikke inn bare fordi batteriet trenger å lade, men også for å ha riktig temperatur i bil og batteri når man starter.

Selvsagt er det bedre med mer batterikapasitet, men man skal ikke overdrive betydningen av det og betale overpris for noe man strengt tatt ikke trenger. Alt avhenger av prisen på Ampera e'en, nærmer den seg 350 synes jeg ikke det er verdt det for en så liten bil som heller ikke er premium.

Over et visst punkt, som er i ferd med å bli nådd eller alt er nådd for mange med Leaf 30kWh, nye I3 og Ioniq som kommer nå, begrenser det seg hvor mye man klarer å kjøre på en dag. Det er tross alt ikke mange som kjører over 200km pr dag. Vi har to dager i uken der det blir ca 120km på det meste, da har leafen likevel godt over 40% igjen uten at vi noen gang tenker på å spare på noe som helst. Med 6,6kW lader som vi har, kan vi så plugge inn mens vi spiser middag, da er vi oppe i minst 65% og minst 130km rekkevidde igjen på en time.

Vi har en hytte 110km borte. Nærbutikken før hytten har fått hurtiglader utenfor, på kvarteret vi bruker på å handle der har bilen fylt seg opp fra 50-90% og det holder resten av helgen og hjem igjen. Hadde altså ikke spart et sekund på å ha en bil med 400km rekkevidde (jeg plugger inn bilen, og kona starter å handle. ;))

Selvsagt er jeg en hykler også, for den store 4X4 dieselbilen beholder vi, den blir ikke brukt til daglig eller en gang ukentlig, men vi må ha den pga hengerfeste, plassen ved ferier og at vi har en så fæl lang og svingete bakke at noen ganger om vinteren kommer vi bare opp med 4X4. Vi får i tillegg alt for lite for den ved salg. Men den dagen et alternativ som nevnt over kommer, en stor bil med 4X4 som ikke koster Tesla, så ryker den pluss en av de andre elbilene.
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

zbk

Har Zoe, men kjøper Ampera-e om jeg får den levert med full pakke for under 350K. Vet godt jeg ikke vil bruke rekkevidden mer en et par ganger i måneden og at de minuttene jeg sparer hver gang ikke på noen måte kan forsvare ekstrakostnaden, selv over mange år.

Men: Jeg vil ha friheten til å lade når jeg vil, når jeg er på langtur, ikke når jeg må! Kjører jeg langtur med Zoe'n blir det uvilkårlig til at man hele tiden regner på rekkevidde og avstander til neste lader. Etter et par timer bak rattet må man grave opp en lader og med alle 43kW-punktene som er fjernet blir man lettere frustrert når man er på tredje ladestopp på turen.

Med godt over den doble rekkevidden kan man plutselig ha rekkevidde til å alltid rekke en lader videre om det er ladekø eller tekniske problemer. Ladepausene kommer etter 4-5timer i stedet for etter 2 og jeg sparer minst halvannen time på tur fra Stavanger til Tønsberg.

Ampera-e erstatter Zoe'n, den første normalprisede litt større elbilen med 400km EPA og hengerfeste erstatter nok min dovne Peugeot 3008. Gleder meg stort til å ta bilen på noen lange testturer.

Stikkordet er som for mange andre her: Frihet

Hadde jeg vært i markedet for en av dagens bilmodeller hadde jeg nok ventet et halvår, ja.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

AmocoCadiz

Har man elbil nå som fungerer greit i hverdagen, men av en eller annen grunn har lyst på større batteri er det selvfølgelig lurt å avvente hva som blir presentert på bilmessene de nærmeste ukene.
Levering i Norge blir uansett en god stund til.

Men lurer selv på hva vitsen med elbil med større batteri egentlig er, om vi virkelig trenger bytte 1 år gammel elbil igjen? Vi får kjørt alle steder vi trenger med nåværende elbil, skal vi langt hurtiglader vi bare. Hurtigladerne bygges jo ut i voldsomt tempo for tiden, bare idag meldte både Fortum og GK om flere nye ladere. Begynner å bli vansklig å gå tom for strøm, selv om vinteren.

Så er det denne friheten av å ikke måtte lade så ofte, greit nok, men også litt rart å ikke makte tanken på å plugge i en kontakt, eller ta en pølse/tisse pause i ny og ne.

Alle må jo uansett plugge i smarttelefonen hver dag siden den knappt holder 24h, er ikke noe større forskjell i å plugge den kontakten i hver dag.

Men for folk flest sitter nok ladevegringen hardt, diskuterte med venn senest igår som har et pendlingsbehov på 10 mil 2-3dager i uken, kan lade på jobb, en strekning som har fått 5 nye hurtigladere bare siste året, men vedkommende makter ikke tanken på å av og til måtte lade. Klager høylytt over 2000kr i bompenger og køkjøring men velger å vente 1 1/2 -2 år på en elbil med stort batteri.

Selv om vedkommende egentlig skjønner at det smarteste hadde vært å kjøpe en elbil NÅ og nyte insentivene mens de finnes...

grime

Vi kjører strekningen Lillesand-Oslo-Lillesand endel ganger i året og brukte fossil-uhyret vårt til dette frem til tidlig i vår. Det siste halvåret har vi bare brukt eGolf'en. Vi kunne antagelig ha klart strekningen med én hurtigladning, men har valgt å bruke to - Brokelandsheia og Fokserød - og lader da kun til ca 80 %. Da har vi aldri mindre enn vel 20 % av kapasiteten i behold og ladingen tar 13-17 min. Nå i sommerhalvåret sparer vi da ca kr 300 hver vei, men bruker i praksis en liten time mer. Vinterstid blir det nok fossilkjøring igjen på denne strekningen.

Hadde eGolf'en også forvarmet batteriet under ladning, ville vi nok ha brukt den vinterstid også på denne strekningen. Men en "skrekkens" tur fra i vinter, hvor det riktignok var svært kaldt (-14,5 til -20 grader), ga bare ca 80 km kapasitet fra fulladet batteri og 37 min hurtigladning ga bare vel 5 kW (-16 grader).

Det hadde selvfølgelig vært greit med en bil med dobbel batterikapasitet, men til minst 90 % av kjøringen vår har dagens eGolf mer enn tilstrekkelig kapasitet - såfremt det er +-grader. Rekkeviddeangsten har forlengst gått over og hurtigladere er stort sett tilgjengelige der vi kjører, det er bare de forbaskede minusgradene vi sliter litt med. Det blir dermed intet bytte av e-bil for oss de nærmeste årene.
Tesla S75D AP1 2016 - S100D AP2,5 FSD 2018 - Cybertruck 4x4 FSD & Model Y DM FSD med krok i bestilling.

ProsjektX

Hadde tenkt å bestille Ioniq denne uka, men blir veldig usikker med Ampera-E rundt hjørnet. Ut ifra priser som lekker fra Canada og Tyskland så kan det se ut som om Opel/Chevrolet vil sikte seg rett mot prisnivået for Leaf.. Hmm... bestille eller ikke...?
2019 Kia eNiro
2019 Hyundai Kona. Solgt
2017 Hyundai Ioniq. Solgt

Crown

Sitat fra: ProsjektX på onsdag 21. september 2016, klokken 08:32
Hadde tenkt å bestille Ioniq denne uka, men blir veldig usikker med Ampera-E rundt hjørnet. Ut ifra priser som lekker fra Canada og Tyskland så kan det se ut som om Opel/Chevrolet vil sikte seg rett mot prisnivået for Leaf.. Hmm... bestille eller ikke...?

Det vil nå sikkert skille en 6-7 mnd for når du får den levert, så "rett rundt hjørnet" er relativt :) Og de som har skrevet kontrakt på Ampera-e nå har jo estimert en pris på ca 330k uten vinterdekk og metallic lakk, og egentlig ganske uspesifisert hva de får med av utstyr, altså betydelig dyrere enn Ioniq. Ioniq vil slik jeg tolker det som er lekket bli bedre på "alt" utenom rekkevidde og 0-100 tid, så det koker vel ned til hvor mye du egentlig behøver den økte rekkevidden, når du vil ha bilen, og hva du er villig til å betale ekstra.
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

kodalse

Jeg har nok samme holdning som Amoco her.
Den gode "gamle" Leafen holder fenomenalt godt i det daglige. Det vil den gjøre om 5 år også.

Selv venter jeg på bilen som kan erstatte Dieseldyret med hengerfeste og minst 32 mils rekkevidde.
Jeg har god tid på dette og er helt sikker på at det er oppnåelig iløpet av 5 år.

Meanwhile... er en liten bil med en 1,6l HDI motor svært miljøvennlig på langturene den utsettes for i forhold til det meste annet av fossile kjøretøy.
I sentrum brukes den aldri, kun ute på landeveien.

Uforståelig at ikke flere andre med 2-bils husholdning ikke skaffer seg en rimelig eldre elbil til såvidt over 100k.
På 5 år er også den spart inn i forhold til avskrivning/forsikring/service/drivstoff.

Snart får vi tilogmed hurtiglader nord for Dovre også! Da kan vi komme oss til hytta i Rørosfjellene :)
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

AW

Sitat fra: AmocoCadiz på onsdag 21. september 2016, klokken 01:44
Har man elbil nå som fungerer greit i hverdagen, men av en eller annen grunn har lyst på større batteri er det selvfølgelig lurt å avvente hva som blir presentert på bilmessene de nærmeste ukene.
Levering i Norge blir uansett en god stund til.

Men lurer selv på hva vitsen med elbil med større batteri egentlig er, om vi virkelig trenger bytte 1 år gammel elbil igjen? Vi får kjørt alle steder vi trenger med nåværende elbil, skal vi langt hurtiglader vi bare. Hurtigladerne bygges jo ut i voldsomt tempo for tiden, bare idag meldte både Fortum og GK om flere nye ladere. Begynner å bli vansklig å gå tom for strøm, selv om vinteren.

Så er det denne friheten av å ikke måtte lade så ofte, greit nok, men også litt rart å ikke makte tanken på å plugge i en kontakt, eller ta en pølse/tisse pause i ny og ne.

Alle må jo uansett plugge i smarttelefonen hver dag siden den knappt holder 24h, er ikke noe større forskjell i å plugge den kontakten i hver dag.

Men for folk flest sitter nok ladevegringen hardt, diskuterte med venn senest igår som har et pendlingsbehov på 10 mil 2-3dager i uken, kan lade på jobb, en strekning som har fått 5 nye hurtigladere bare siste året, men vedkommende makter ikke tanken på å av og til måtte lade. Klager høylytt over 2000kr i bompenger og køkjøring men velger å vente 1 1/2 -2 år på en elbil med stort batteri.

Selv om vedkommende egentlig skjønner at det smarteste hadde vært å kjøpe en elbil NÅ og nyte insentivene mens de finnes...

Som nevnt i en annen tråd så vurderer jeg Kangoo ZE, men uten hurtiglading er jeg redd denne blir fort gammel. Ikke er det mulig å prute noe særlig på denne heller, så jeg føler 230000kr er litt for mye for en noe utdatert bil. Likevel ville jeg fint klart meg med denne uten hurtiglading da jeg kun kjører toppen 5 mil pr dag og kan lade på jobb. Jeg har campingvogn og tre barn så det er lenge til en elbil kan bli bil nr 1 hos oss så Kangooen bør være perfekt til arbeid og henting i skole og barnehage. Men jeg kjenner på det som nevnes over, at om en venter litt så kommer det enda bedre batterier og oppdatert teknologi og en får enda mer for pengene. Sånn sett kan man vente i det uendelige, og uansett vil man aldri kunen garantere for minst mulig verdifall.
Kia Soul EV 2015 Exclusive

tomrh

Sitat fra: Crown på onsdag 21. september 2016, klokken 08:42
Det vil nå sikkert skille en 6-7 mnd for når du får den levert, så "rett rundt hjørnet" er relativt :)
9 mnd til levering for Ampera-e har jeg blitt fortalt av selger.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA