Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kartoppdatering og trafikkinfo

Startet av Lars C. Krogenæs, mandag 07. november 2016, klokken 10:40

« forrige - neste »

tomrh

Sitat fra: nr1rayner på torsdag 22. september 2016, klokken 12:29
For meg er det utrolig merkelig å kjøpe en bil til seg selv usett, og uprøvd.
Garanti veier opp endel. Helt usett er den jo ikke, man kan se mange videosnutter med testkjøring av prototyper. Og man kan selge den igjen om man ikke liker bilen.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

Sitat fra: nime01 på torsdag 22. september 2016, klokken 15:11
....for ikke å glemme en forventet innføring av mva på elbil fra og med 2018
Hvor har du det fra?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Gnilre

Et googlesøk på elbil avgift 2018 ga bl.a. dette resultatet.

https://www.venstre.no/assets/BilavgiftsgjennomgangENIGHET_0605_2015.pdf

Er snakk om moms på elbil fra 2018, muligens redusert sats, og så en fast tilskuddsordning oppå det. En trilling blir fortsatt gunstig å kjøpe, mens Tesla blir vesentlig dyrere. Tipper en Ampera-e også går opp i avgifter, men det vet jeg altså ingenting om. Dette er politikk og blir vedtatt sent i 2017.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016. Fin langturbil !
Opel Ampera-e levert 19.mai 2017 og solgt november 2017 etter 12.000 km. Beste bilen jeg har hatt.
Vil ha en 4-hjulsdrevet litt stor elbil. Vision eller EQC ?

42

Jeg er en av de som har bestillt en Ampera E. Syntes egentlig ikke det var så veldig skummelt.

Gjorde akkurat det samme med min forrige bil  :P , og ble kjempe fornøyd med kjøpet.
Den gangen ble det en Meriva B - 2010.

Når det gjelder størrelse på Ampera E kan jeg til en viss grad sammenligne den med min nåværende bil. De er veldig like i størrelse både utvendig og innvendig.
Den største forskjellen ligger nok i utseende og utforming av kontrollpaneler. Bortsett fra at Ampera E er  en elektrisk bil   ;D


evole

Sitat fra: tomrh på torsdag 22. september 2016, klokken 18:40
Sitat fra: nime01 på torsdag 22. september 2016, klokken 15:11
....for ikke å glemme en forventet innføring av mva på elbil fra og med 2018
Hvor har du det fra?
Godkjenningen av merverdiavgifstiltakene gjelder til 31. desember 2017.
http://www.eftasurv.int/media/press-releases/Q&A-(NO)---Electric-cars-Norway.pdf

Og utdrag fra Revidert nasjonalbudsjett 2015:
Når merverdiavgiftsfritaket skal avvikles, bør det gjennomføres gradvis. Merverdiavgiftsfritaket for elbiler innebærer betydelig høyere støttebeløp for store og dyre biler enn for de mer ordinære kjøretøyene. Det vil derfor være en fordel om støtten begrenses til et maksimalt beløp per kjøretøy. Dette kan enklere og mer treffsikkert gjennomføres med et tiltak på utgiftssiden av budsjettet. Til erstatning for dagens merverdiavgiftsfritak vurderes det en rettighetsbasert tilskuddsordning ved kjøp av nullutslippsbiler. Tilskuddsordningen skal i utgangspunktet tilsvare merverdiavgiften og trappes ned i takt med teknologiutviklingen. Det kan fastsettes et tak for støtte per bil som gradvis reduseres, men uten at det fører til store prisøkninger for noen bilmodeller.
https://www.regjeringen.no/no/dokument/statsbudsjettet/Statsbudsjettet-2015/revidert-nasjonalbudsjett-2015/

At merverdiavgift blir innført 1. januar 2018 har ekstremt lave odds. Spørsmålet er hva slags tilskuddsordning som kommer for å gradvis kompensere for innføringen av merverdiavgift.

tomrh

Det er også valg i 2017. Miljø og klima er i vinden, det kan bli gitt valgløfter som gavner elbilsalget. Et evt regjeringsskifte kan også slå positivt ut.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

AmocoCadiz

Var innom Opel idag for å kjøpe meg en Ampera E etter gruppepress her fra elbilforum..:-)

Selger hadde foreløpig ingen info fra Opel, men viste til omtaler på internet som side3.no
Info skal komme 30sep i forbindelse med Parismessen,
jeg kunne dog få skrive under på en kontrakt på kr 313800, uten at det ble spesifisert hva det inkluderer.

Selger sammenlignet med Astra sånn sirka størrelse og type
Må dog si jeg ikke ble veldig imponert over føreropplevelse og de svært enkle materialvalg i de forskjellige Astra og Corsa som var utstilt.

Her kan selvsagt ferdig bil overraske både positivt eller negativt, men nåværende Opel produksjon skaper mye større usikkerhet enn en usett bil fra f.eks BMW eller Volvo ville gjøre.

Ble ikke kjøp idag, får se etter 30 september...

Robert Sund

SitatTilskuddsordningen skal i utgangspunktet tilsvare merverdiavgiften og trappes ned i takt med teknologiutviklingen.

Jeg er bekymret for at det betyr at de har tenkt å sose bort penger på hydrogen, da hydrogen er kronisk umodent (og dyrt)

Mens elbil er modent nok til at støtte kan gjøre den aktuell for mange (og gi god klimaeffekt lokalt og i hele verden pr. krone brukt).

Hvorfor ikke for en gangs skyld videreføre noe som faktisk virker?

tomrh

#53
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på mandag 19. september 2016, klokken 13:09
Det er dermed ventet at Nissan nå kommer med et batteri på 40 kWh. Det er ventet at de slutter å produsere 24 kWh bilen, og lar 30kWh bilen bli den billige bilen. Dette gjør de mens de venter på at Leaf kommer i en helt ny utgave i 2018. Det er også ventet at ev-200 får større batteri. Dagens priser hos Nissan gjelder frem til 30. september. Jeg tror prisene fra 1. oktober blir mye hyggeligere :-)
Jeg lurer forresten på om ikke Nissan kanskje kommer til å hoppe bukk over 40 kWh versjonen og gå direkte for 60 kWh for å møte konkurransen fra Bolt/Ampera-e? Alle eksisterende elbilmodeller med ~30 kWh blir jo plutselig ingen vits å kjøpe lenger, ihvertfall ikke til nåværende nybilpris. Om Nissan lanserer en 40 kWh opsjon nå 1. oktober, så skal det tas imot bestillinger og det går fort endel måneder inntil kundene kan få utlevert bilene. Ampera-e leveres i juni...  ::)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Robert Sund

De har nok et dilemma. GM og Tesla kan lansere rimelige 400+ km biler uten å skade salget av nåværende el modeller; GM fordi de ikke har noe salg, og Tesla fordi de har mer salg en de kan dekke.

Kortrekkevidde-produsentene vil tape salg hvis kjøperne blir fortalt at de snart leverer større batteri, og de taper salg til GM og Tesla hvis de ikke gjør det.

De kan lansere og levere 60kWh (med skikkelig temperaturkontroll) før alle forventer og "stjele GM og Tesla sitt torden". Det vil kanskje være verd det, men det vil øke produksjonskostnadene pr. bil. Jeg forventer at de ikke gjør det, men blir glad om jeg tar feil ;)

tomrh

Sitat fra: Robert Sund på fredag 23. september 2016, klokken 08:14
De har nok et dilemma.
Kortrekkevidde-produsentene vil tape salg hvis kjøperne blir fortalt at de snart leverer større batteri, og de taper salg til GM og Tesla hvis de ikke gjør det.
De må finne rette tidspunkt å fortelle det på, og må unngå rykter. Dvs. diffuse rykter "om få år" er greit, men "til neste år" blir for konkret og skader eksisterende salg. Sikkert derfor det er så stille fra de andre, mens GM har ingen eksisterende modell å tape salg på og har alt å vinne ved å slå på stortromma.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

timingbeltkiller

Sitat fra: tomrh på torsdag 22. september 2016, klokken 22:43
Det er også valg i 2017. Miljø og klima er i vinden, det kan bli gitt valgløfter som gavner elbilsalget.
Politikerløfter er "A Pie in the Sky"!
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

AppleKnocker

Sitat fra: tomrh på fredag 23. september 2016, klokken 07:30
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på mandag 19. september 2016, klokken 13:09
Det er dermed ventet at Nissan nå kommer med et batteri på 40 kWh. Det er ventet at de slutter å produsere 24 kWh bilen, og lar 30kWh bilen bli den billige bilen. Dette gjør de mens de venter på at Leaf kommer i en helt ny utgave i 2018. Det er også ventet at ev-200 får større batteri. Dagens priser hos Nissan gjelder frem til 30. september. Jeg tror prisene fra 1. oktober blir mye hyggeligere :-)
Jeg lurer forresten på om ikke Nissan kanskje kommer til å hoppe bukk over 40 kWh versjonen og gå direkte for 60 kWh for å møte konkurransen fra Bolt/Ampera-e? Alle eksisterende elbilmodeller med ~30 kWh blir jo plutselig ingen vits å kjøpe lenger, ihvertfall ikke til nåværende nybilpris. Om Nissan lanserer en 40 kWh opsjon nå 1. oktober, så skal det tas imot bestillinger og det går fort endel måneder inntil kundene kan få utlevert bilene. Ampera-e leveres i juni...  ::)
Hvis det er noen som har kontroll nå, så er det Nissan og Carlos Goshn. De kommer til å smelle til gansk snart. Goshn er et annet kaliber enn de andre virrehønene som driver med elbiler.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Kanutten

Sitat fra: AppleKnocker på fredag 23. september 2016, klokken 19:03
Hvis det er noen som har kontroll nå, så er det Nissan og Carlos Goshn. De kommer til å smelle til gansk snart. Goshn er et annet kaliber enn de andre virrehønene som driver med elbiler.

Jaha?
I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

tomrh

Jeg har sett bilde av 60 kWh batteriet til Leaf. Det er bare å google "60 kwh battery nissan leaf" og velge bilder. F.eks. her for ett år siden: http://www.greencarreports.com/news/1100775_nissans-60-kwh-200-mile-battery-pack-what-we-know-so-far
De har selvfølgelig klart å få prototypen produksjonsklar i løpet av ett helt år. De har også visst om GM's planer lengre enn det, selvfølgelig er de forberedt. Jeg tror 40 kWh-opsjonen er et spill for galleriet, de kunne ikke annonsere 60 kWh for ikke å ødelegge salget av 30 kWh. Og 40 kWh er en moderat facelift som markedet forventer. Som AppleKnocker sier, de smeller nok til om kort tid. (Virrehøne-utsagnet om de andre får han stå for selv.)

En annen liten detalj er hengerfeste. Ampera-e leveres uten. Den første 60 kWh modellen med hengerfeste i dette prissegmentet går av med seieren.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA