Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvor mange kWh tilgjengelig på batteriet

Startet av o.b.lix, onsdag 05. oktober 2016, klokken 10:08

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: N00b på tirsdag 16. august 2016, klokken 11:35
Det var en analyse at M3 ikke kunne ha større enn 60kwh batteri grunnet plass.
Men med bedre batterier flytter nok det tallet seg nordover med samme % som S/X batteriene :-) 

Skal bli gøy
Her er min analyse: https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/1679233/

Jeg tror noe sånt som 80-90 kWh i Model 3 med største batteri.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Amoss

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 16. august 2016, klokken 11:43
Her er min analyse: https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/1679233/

Jeg tror noe sånt som 80-90 kWh i Model 3 med største batteri.

Spørsmålet i tråden du linker til er jo hvor mye man kan "skvise" inn i batteripakken til Model 3, og der har du nok helt sikkert gjort en god jobb i å analysere og skal på ingen måte motsi deg på det.

Men om spørsmålet er hvor mye de faktisk kommer til å levere i den største batteripakken så tviler jeg nok på at det blir så mye som du tipper over. Det eneste de *egentlig* sa om batteriet var jo at de ville levere minst 215 miles EPA rekkevidde. De har vel egentlig heller ikke bekreftet at det blir mer enn en batteripakke? Men akkurat det er det vel liten grunn til å tvile på...

Men siden har det kommet ett par små drypp: Tesla har ved en anledning offisielt bekreftet at den minste batteripakken (eller rettere sagt: batteripakken til bilen som skal selges for $35k) blir mindre enn 60kWh . De har også ved en annen anledning offisielt bekreftet at det gjennomsnittlige batteriet levert til Model 3 ikke vil overstige 70 (eller var det 75?) kWh. På måten de ordla seg tolker jeg det som "det er overhode ingen mulighet for at snittbatteriet vil ha større kapasitet", og derved tipper jeg at den største pakken heller ikke vil overstige dette tallet. I alle fall ikke mye.

Men så klart, de kan ha grunn til å tro at de(n) minste pakken(e) - i motsetning til på Model S(+X?) vil selge så bra at snittet vil ligge godt under den største pakken?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Espen Hugaas Andersen

#47
Man vil garantert kunne velge mellom to-tre batterier. Uten å ha mange mulige oppgraderinger vil Tesla ikke klare å tjene penger på Model 3. Tesla vil tjene nesten ingenting på grunnversjonen - kanskje 5% eller noe slikt. Det er betalingsvilje for større batterier, og Tesla vil klare å levere batteriene til en svært konkurransedyktig pris. Trolig vil batteriprisen for Tesla på en oppgradering være i området av 100 USD/kWh, altså kan de tilby en oppgradering på 15 kWh til 5.000 USD, der 3.500 USD er ren profitt. Oppgraderer man 30 kWh er det 7.000 USD med profitt. Dette er ekstremt viktig for Teslas fremtid.

Man kan også se på Gigafactory, tanken var at 35 GWh/år skulle være tilstrekkelig til 500.000 biler per år. Det er en snittkapasitet på 70 kWh. De forventer nok at noe sånt som 50% eller mer vil velge minste batteripakke. Jeg forventer at minste batteripakke blir på 55 kWh. Altså om snittet da skal være 70 kWh så vil maksbatteriet være minst 85 kWh.

En annen ting som er kjent er at Model 3 skal ha Ludicrous. Da trenger man ett litt stort batteri. Har man ett batteri på 90 kWh i en bil på 2300 kg, så trenger man ett batteri på i hvert fall 75 kWh for tilsvarende ytelser i en bil på 1900 kg. Gjerne mer.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

VL

Leste at p100d skulle klare 0-100 på 2.8 sekunder. Og at i AP 2.0 skal man kunne ligge inn en rute på gps'n så kan bilen kjøre denne selv... Har en spennende tid i vente ja, blir nok ny bil om dette stemmer!
Tesla model 3 reservert
Tesla X60 i bestilling, levering mars 17
2013 Leaf hvit
2016 Tesla S90D Midnight Silver - Solgt
2015 Tesla S85 Svart - Solgt
2013 Leaf blå - Solgt

knut.aulie

Hvis en får en modell 3 med 85 kWh batteri da blir jeg glad. Den vil jo ha rekkevidde på høyde med S100D

Amoss

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 16. august 2016, klokken 15:29
Man vil garantert kunne velge mellom to-tre batterier.

Som sagt er jeg strengt talt ikke i tvil om det jeg heller :)  Bare poengterte at Tesla ikke offisielt har bekreftet at det blir mer enn en batteripakke.

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 16. august 2016, klokken 15:29
En annen ting som er kjent er at Model 3 skal ha Ludicrous. Da trenger man ett litt stort batteri. Har man ett batteri på 90 kWh i en bil på 2300 kg, så trenger man ett batteri på i hvert fall 75 kWh for tilsvarende ytelser i en bil på 1900 kg. Gjerne mer.

Godt poeng :)  Og 75kWt er vel hva jeg har hatt på følelsen av at den største pakken kommer til å havne på. Men det er lov å håpe på at den blir større :)  Er forøvrig helt enig i at basisbatteriet nok blir på 55kWt.

Ps: husk at i snittet for batteripakker fra GF-I vil det også ligge batteripakker til Model S+X - på ganske sikkert opptil minst 100kWt.

Men tviler vel egentlig på at den minste batteripakken kommer til å komme opp i noe i nærheten av 50% av bilene... Erfaringene fra Model S tyder i alle fall på noe helt annet, selv om det så klart kan svinge andre veien på "lavpris" bilen Model 3.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Amoss på tirsdag 16. august 2016, klokken 23:34Godt poeng :)  Og 75kWt er vel hva jeg har hatt på følelsen av at den største pakken kommer til å havne på. Men det er lov å håpe på at den blir større :)  Er forøvrig helt enig i at basisbatteriet nok blir på 55kWt.

Ps: husk at i snittet for batteripakker fra GF-I vil det også ligge batteripakker til Model S+X - på ganske sikkert opptil minst 100kWt.

Men tviler vel egentlig på at den minste batteripakken kommer til å komme opp i noe i nærheten av 50% av bilene... Erfaringene fra Model S tyder i alle fall på noe helt annet, selv om det så klart kan svinge andre veien på "lavpris" bilen Model 3.
Det virker som Tesla forventer at det skal bli solgt mange basisversjoner, i hvert fall. Musk har sagt at de forventer at ASP vil være 42k USD. Det er bare 7k over basisprisen. Om vi antar at en godt utstyrt bil havner på 60k, så må det bli solgt ca fire basisversjoner for hver godt utstyrte bil. (Personlig tror jeg ikke på at ASP blir kun 42k USD, men det viser at Tesla har tro på at folk vil syns basisversjonen vil være overbevisende.)

En ting man kan huske på er at i USA er gjennomsnittlig bilpris 32k USD. Det vil si at med besparelser på drivstoff, så har alle som har råd til en gjennomsnittlig bil råd til en Model 3, man de har kanskje ikke råd til så veldig mye utover basisversjonen.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

P85D

Nå begynner det å nærme seg erstatning til fosilbilen! Model 3 P120D med hengerfeste ønsker jeg meg :)
MODEL 3 DUAL MOTOR
MODEL S P85DL

Ljosdal

Folkens, blir ikke dette i det lange løp som å vente på neste iphone/andriode?? Det kommer alltid noe bedre/nytt.... La oss nyte det vi sklir rundt i :-) Blir unødvendig dyrt å skifte bil hvert år :-)

Hilsen lykkelig eier :-)
Svart P85 Signature #88

Trustno1

Sitat fra: Ljosdal på torsdag 18. august 2016, klokken 23:24
Folkens, blir ikke dette i det lange løp som å vente på neste iphone/andriode?? Det kommer alltid noe bedre/nytt.... La oss nyte det vi sklir rundt i :-) Blir unødvendig dyrt å skifte bil hvert år :-)

Hilsen lykkelig eier :-)

Er vel bare bra at de som har råd/interesse koster på seg nye biler ofte. Dette gir større konkuranse på bruktmarkedet, noe som igjen fører til at Tesla blir mer tilgjengelig for flere.

Cirion

Sitat fra: Ljosdal på torsdag 18. august 2016, klokken 23:24
Folkens, blir ikke dette i det lange løp som å vente på neste iphone/andriode?? Det kommer alltid noe bedre/nytt.... La oss nyte det vi sklir rundt i :-) Blir unødvendig dyrt å skifte bil hvert år :-)

Hilsen lykkelig eier :-)
Nå som min har blitt 3 år, er det bare 7 år igjen av min plan...
Er spent på hva som finnes om 7 år :)
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Djur1

Kan det komme noe nytt snart? Ser de legger ut 20 p90l versjoner med facelift på teslamotors... Vil bli kvitt demobilene allerede nå?
Model S P85 solgt

e-golf 16

Signature x - kansellert

Model 3 bestilt

Øggen

P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
CyberTruck TriMotor/FSD

MrBacardi

Sitat fra: Djur1 på fredag 19. august 2016, klokken 17:35
Kan det komme noe nytt snart? Ser de legger ut 20 p90l versjoner med facelift på teslamotors... Vil bli kvitt demobilene allerede nå?

Hm, ja, man må nesten tolke det slik at P100D må være rett rundt hjørnet. De ønsker vel ikke å bli sittende med "nesten-toppmodeller" som de må selge en del lavere senere, siden folk heller bestiller 100-varianten.

Samme i Tyskland ser jeg, der er det 15 stk P90DL facelift demobiler til salgs nå.

4-5 i Sverige.
Test mine Android-apps: Bilsamler / Ladestasjon
Jeg koblet Teslaen til slack

2020 VW ID.3 1ST - Kø-nr 75
2017 Leaf 30 kWh - Utlevert april 2017
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

P85D

Det er utrolig moro at Tesla kjører på, men det forundrer meg at det er såpass lite endringer på Model S siden første versjon. Det betyr jo forsåvidt ett veldig godt utarbeidet konsept, men alikevel :)

Det skal bli spennende å se batteri-kapasiteten når de kommer skikkelig igang med gigafactory.

Jeg har forresten en 70D loaner (gammelt design) for tiden og kona klager på dårlige forseter i forhold til nextgen setene. Jeg må jo si meg enig der.. Det er jo som å sitte på en campingstol i forhold..

Når det er sagt merker jeg lite forskjell på forbruket i 70D kontra P85D. Min kjørestil gir omtrent identisk forbruk. Jeg ser oppgitt 4 mil forskjell fulladet batteri, så da blir det antakelig ca 4 mil ekstra fra P85D til P100D også. Med andre ord liten grunn til å oppgradere foreløpig, bortsett fra om man ønsker facelift og ett par hundredeler raskere aks i ny og ne  :o
MODEL 3 DUAL MOTOR
MODEL S P85DL

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA