Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvor mange kWh tilgjengelig på batteriet

Startet av o.b.lix, onsdag 05. oktober 2016, klokken 10:08

« forrige - neste »

OleJA

Sitat fra: turfsurf på lørdag 13. august 2016, klokken 19:35
Jepp, så fort 2170 kommer, så blir det nok noen byks. Og det skjer nok allerede første halvår 2017.


--
turfsurf
Cookie meldte vel I noen innlegg lengre bak at biler med den nye 100- pakka veier 50kg mer - Det tyder på at det kanskje er de nye 21-70 cellene I disse pakkene?
Kanskje Panasonic allerede har startet produksjon av disse  I Japan?
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Øyvind.h

Cellevekten kan nok variere med noen gram ift innhold.
Jeg tror 21700 cellene vil gi mer kapasitet med samme vekt. Ikke 50kg mer for ca 9kWh ekstra.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Cookie Monster

Sitat fra: OleJA på lørdag 13. august 2016, klokken 21:01
Sitat fra: turfsurf på lørdag 13. august 2016, klokken 19:35
Jepp, så fort 2170 kommer, så blir det nok noen byks. Og det skjer nok allerede første halvår 2017.


--
turfsurf
Cookie meldte vel I noen innlegg lengre bak at biler med den nye 100- pakka veier 50kg mer - Det tyder på at det kanskje er de nye 21-70 cellene I disse pakkene?
Kanskje Panasonic allerede har startet produksjon av disse  I Japan?

Ja leste det fra en som hadde gått igjennom de europeiske godkjennelse papirene som P100D/100D sto i.
2015 P85D

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: OleJA på lørdag 13. august 2016, klokken 21:01Cookie meldte vel I noen innlegg lengre bak at biler med den nye 100- pakka veier 50kg mer - Det tyder på at det kanskje er de nye 21-70 cellene I disse pakkene?
Kanskje Panasonic allerede har startet produksjon av disse  I Japan?
Det er vel ikke umulig, men det er lite trolig. Alt Tesla har sagt tyder på at Gigafactory skal settes opp til produksjon av 21-70 først, og deretter skal det vurderes om fabrikkene i Japan skal bytte over.

Økt vekt er å forvente. 50 kg ekstra utgjør 7 gram ekstra per celle. Da har hver celle gått fra ca 45 gram til ca 52 gram. Når man tilsetter silisium til anoden blir den mer effektiv, noe som man kan gjøre anoden mindre og katoden større. Dette fører som regel til vektøkning. Dette forutsetter at all vektøkningen er i cellene, det kan også være gjort endringer i cable harness o.l som øker vekten. De 50 kg kan også være et resultat av autopilot 2.0.

Egentlig vil jeg forvente en vektreduksjon per kWh når Tesla går fra 18650 til 21-70. Dette er nok en videreutviklet batteripakke der de kutter ned på unødvendig vekt, cellene i seg selv vil ha mindre overflødig innkapsling o.l, og diverse kan forbedres og forenkles når antall celler reduseres.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Øyvind.h

Sitat fra: ChrML på lørdag 13. august 2016, klokken 19:34
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 13. august 2016, klokken 19:07
Tesla har alltid hatt den beste teknologien. For meg virker det som det vært utfordringer med å integrere silisium i anoden uten at det går på bekostning av levetid o.l. Dette ser ut som det har løsnet litt de siste par årene.

Og steget opp til det nye 21-70 formatet er betydelig. Vi vil nok se batteripakker med 110 kWh eller mer i 2017.

Spørsmålet er vel heller om 85 pakkene har vist seg å ha "bedre enn nødvendig" levetid over tid. Og at 90-100 pakkene gjør et kompromiss med levetid ved å blande inn litt silisium i anoden.

Men det er det nok bare Tesla selv som vet.

Enkelte tidlige 90-pakker opplevde initielt bratt tap i rekkevidde. Type 1-2km typical per uke i flere måneder.
Men det har vist seg å være enkelttilfeller. Jeg passerer straks 10.000km/5 måneder. Bilen estimerer nå ca 7km mindre. 452 istedenfor 459. Kun et par 100% sesjoner. Flere sw-oppdateringer, så mulig deler/hele endringen skyldes sw. 7km tilsier ca 1,5%. Virker OK mtp at cellene taper seg aller mest de første syklusene, og deler av reduksjonen nok skyldes sw.

Km-tapet i min forrige S85 var større etter 10.000km. Mistet 30km ila 40.000km. Men det var nok også i all hovedsak sw.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

vnm

Sitat fra: fonberg på lørdag 13. august 2016, klokken 14:18
Sitat fra: Muffinman på lørdag 13. august 2016, klokken 09:24
Om så er det vel muligens styring/software som gjør en eventuell forskjell, for "vanlig" D har aldri vært begrenset av batteri (EDIT: ikke 85/90 så vidt jeg vet ihvertfall).

Jeg er for øvrig overbevist om at det er en god del å hente på eksisterende biler i så måte, for lagg fra stillestående og ved raskt pådrag i fart er påtagelig. Samme gjelder faktisk P85.

Jeg vil anta Tesla er svært bevisst på at ikke-P skal ha mykere karakteristikk enn P ved pådrag. Etter min smak er 85D direkte nok i massevis, selv om P90DL er vesentlig mer direkte. Og jeg synes det er rimelig at Tesla skiller P vs ikke-P på denne måten gjennom ulik software.
Ut i fra min erfaring har du rett og jeg er helt enig med deg et det er OK.
2017 P100D med alt utenom FSD, Midnight Silver, 21" grå, sort/sort/karbonfiber.

For salg: 2016 P90DL med alt, Titatium, 21" grå, sort tak, sort NG og karbonfiber.
Solgt: S90D (okt 2015)

vnm

Sitat fra: Muffinman på lørdag 13. august 2016, klokken 15:03
Sitat fra: fonberg på lørdag 13. august 2016, klokken 14:18
Jeg vil anta Tesla er svært bevisst på at ikke-P skal ha mykere karakteristikk enn P ved pådrag.
Og derfor gir det ingen mening at også P85 har dette merkbare lagget. Responsen i bilen ble fjernet OTA etter ca. et års eierskap for min del. Opprinnelig hadde P85 respons som nærmest kan sammenlignes med PD i "insane". Da ble det sorte striper i asfalten et godt stykke opp i hastighet om man ville. Hvis man bunner pedalen fra 40 eller høyere nå er lagget såpass markant at man er oppe i hastigheten hvor det rå momentet ikke lenger er tilgjengelig før bilen leverer på fullt. Resultatet er at det ikke er krefter tidlig nok etter pådrag til å utnytte veigrepet 100% med mindre man kjører svært sakte når pådraget initieres. Men dette er vel offtopic :)
Jeg tror forklaringen er så enkel som at bilen har bakhjulstrekk. Med umiddelbar gassrespons blir det nok unødvendig mye slitasje på bakhjulene (og slenging med rompa, som er en smakssak). Hvor mangle Tesla-eiere er det ikke som har klaget på akkurat dette?
2017 P100D med alt utenom FSD, Midnight Silver, 21" grå, sort/sort/karbonfiber.

For salg: 2016 P90DL med alt, Titatium, 21" grå, sort tak, sort NG og karbonfiber.
Solgt: S90D (okt 2015)

Muffinman

Tja, det var jo en smule sjofelt å endre dette når jeg hadde hatt bilen et år. Godt mulig jeg hadde gått for en vanlig 85 om bilen hadde disse egenskapene når jeg skulle kjøpe. Endringen de gjorde i det stille gjorde en allerede liten forskjell mellom 85 og P85 enda mindre.

Forresten ingen eiere som har klaget på logring eller andre ting som gjør bilen underholdende å kjøre. Slitasje på bakhjulene derimot har det vært en del av. Jeg er en av dem. Men årsaken var feil hjulstilling og 21" dekk som sannsynligvis var feilvare, og absolutt ikke at bilen var for kvass. Nå viser jo historien at det gjerne ikke er performance-kundene som ender opp med den beste dealen.

Veggen

Muffin: Har tanken slått deg at dette kan ha sammenheng med den lavere gjenværende batterikapasiteten din?
Jeg kan ikke si jeg merker at min bil har blitt veldig mye slappere i frasparket siden ny...

Muffinman

Bilene ble jo kastrert vinteren den verste DU-skandalen stod på. Gjorde ikke så mye på vinteren, og det ytelsen ble jo levert tilbake til sommerdekkene skulle på. Men da med en forsinkelse, slik at følelsen av å få ei fjøl over ryggen når man dro på var eliminert. Da kom ikke alle kreftene like momentant lenger, men øker gradvis i løpet av noen millisekunder eller noe slik. Kjennes temmelig likt 85D``en vår.  Men kreftene er der og den drar like hardt som før. Det er garantert en endring som Tesla har gjort bevisst for å skåne drivverket, og det er bra men litt dumt for oss som la en del kroner ekstra på bordet for den sinnsyke og øyeblikkelige pedalresponsen.

Har kjørt to andre P85 samt en P85+, og de er likedan. Så dette er nok ikke spesielt for min bil. Har også blitt fortalt at dette lagget er observert ved logging via canbus under kjøring.

Tønsberg

Når tror dere 100 kWh batteriet kommer på markedet?
Svart TMS 85 - Levert 6. mai 2014
Grå TM3 - Levert 20. mars 2019

knut.aulie

Interessant at de kommer med dette og kanskje også en oppgradering til av batteriet før modell 3 kommer,  det vil jo differensiere forskjell mellom S/X og 3 da jeg antar at ikke 100 kWh blir alternativ i modell 3

N00b

Det var en analyse at M3 ikke kunne ha større enn 60kwh batteri grunnet plass.
Men med bedre batterier flytter nok det tallet seg nordover med samme % som S/X batteriene :-) 

Skal bli gøy

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Tønsberg på tirsdag 16. august 2016, klokken 10:57
Når tror dere 100 kWh batteriet kommer på markedet?
Jeg tror september. Pluss ett par måneder for levering her i Norge.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA