Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvor mange kWh tilgjengelig på batteriet

Startet av o.b.lix, onsdag 05. oktober 2016, klokken 10:08

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: P85D på mandag 22. august 2016, klokken 09:55
Jeg har forresten en 70D loaner (gammelt design) for tiden og kona klager på dårlige forseter i forhold til nextgen setene. Jeg må jo si meg enig der.. Det er jo som å sitte på en campingstol i forhold..

Ja, dette er smak og behag. Jeg hadde en P90D loaner med nextgen noen dager i forrige uke og var sjeleglad når jeg fikk tilbake min 2013 P85+. Klarer på ingen måte å bli venn med nextgen-setene. Ikke bare er de for smale over skuldrene for meg, men pga. sidestøtten ble det tilnærmet null lufting til ryggen så jeg ble flere ganger klissvåt av svette. Konklusjon: Kommer aldri til å kjøpe en TMS med nextgen, hadde kjøpt stoffsetene om jeg skulle kjøpt ny i dag. Synd gamlesetene kun fåes i sort stoff nå, andre produsenter klarer fint å levere både komfortseter og sportsseter i flere forskjellige farger og materialer. De har skjønt at ikke alle vil ha trange sportsseter.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

fonberg

Sitat fra: Ljosdal på torsdag 18. august 2016, klokken 23:24
Folkens, blir ikke dette i det lange løp som å vente på neste iphone/andriode?? Det kommer alltid noe bedre/nytt.... La oss nyte det vi sklir rundt i :-) Blir unødvendig dyrt å skifte bil hvert år :-)

Hilsen lykkelig eier :-)

Helt enig, jeg heier på de som ønsker å være først ute med siste skrik fra Tesla, det er de som driver Tesla fremover!
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Amoss

Her er en artikkel ang. den oppkommende 100kWh pakken og batteriene til den oppkommende Model 3.
Ja, den er på S-A, men denne er ikke skrevet av noen av de vanlige shortern'e der ;)
Har ikke kunnskaper nok til å komme med noen formening om han er på rett spor eller ei, men han skisserer i det minste noen spnennede muligheter.
http://seekingalpha.com/article/4001134-tesla-already
Sitat
Summary

Tesla is betting heavily on Model 3 and advanced batteries from the huge Nevada Gigafactory.

To date, neither Tesla or Panasonic have publicly disclosed cell chemistry with high enough specific energy for a successful Model 3.

A careful look at recent Tesla battery options suggests likely undisclosed chemistry improvements.

The battery in the rumored P100D is likely to have cell chemistry good enough to put Model 3 over the ICE-to-BEV tipping point.

With the 60-75kWh software upgradeable battery and P100D, Tesla will ship batteries with advanced chemistry before initial Model 3 deliveries, greatly reducing technology risk.

...
Model 3's success depends on high specific energy cell chemistry for a lighter battery, and through knock-on effects an even lighter car. A lighter Model 3, with careful attention to aerodynamics, needs fewer kWh, making both battery and car cost competitive. With cell chemistry in today's 75kWh Tesla battery, the long range Model 3 version will have 250+ miles of EPA range. Cell chemistry expected in the P100D will give nearly 300 miles. And, the Model 3 battery configuration allows further chemistry advances to push range higher still.

This analysis of Tesla's latest batteries shows that advanced cell chemistry sufficient for Model 3 cars is already in Tesla's 18650 cells. The coming P100D cell chemistry will reach the ICE-to-BEV tipping point and likely be shipping in Model S/X well before Model 3 deliveries.

When it comes to the critical advanced cell chemistry for Model 3, Tesla is already there.
... og om han har rett vil man altså se en vektreduksjon på de kommende 100kWh bilene.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Espen Hugaas Andersen

#63
Sitat fra: Amoss på mandag 22. august 2016, klokken 14:12
Her er en artikkel ang. den oppkommende 100kWh pakken og batteriene til den oppkommende Model 3.
Ja, den er på S-A, men denne er ikke skrevet av noen av de vanlige shortern'e der ;)
Har ikke kunnskaper nok til å komme med noen formening om han er på rett spor eller ei, men han skisserer i det minste noen spnennede muligheter.
http://seekingalpha.com/article/4001134-tesla-already
Jeg tror ikke han har peiling i det hele tatt.

Hovedpremisset er at Tesla har klart å øke spenningen på cellene uten at det går på bekostning av Ah, noe som bare er basert på håp og drømmer.

Bare for å peke på en latterlig antagelse - han har antatt at det kun var en liten økning fra 85 kWh til 90 kWh på det største batteriet, fordi superladere ikke klarer å lade batteriet fullt. Hva med ombord-laderen? Hvorfor skulle ikke den klare å lade batteriet fullt, og om superladerene kun klarte å lade batteriet til 80%, så tror jeg folk hadde fint kunne levd med det. De som hører på denne fyren vil bli svært skuffet.

Men man må se på den lyse siden, Tesla vil trolig levere 100 kWh batteri snart, og dette kan de trolig øke til 115 kWh neste år, når de går over til 21-70 formatet.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

OnlyOne

#64
Espen, kan du si litt om 21-70 formatet? Fordelene med formatet og om det er bekreftet at det kommer neste år eller om dette bare er rykter?

Har en P85D i dag, fornøyd med den, men lurer på om jeg skal forsøke å ha så ny bil som mulig når mva og annet snadder kommer. Har så vidt begynt og tenke på hva som er rett timing, for det er jo ikke noe hast. Hva er verdt og vente på? Hva nytt er i vente innen år 2018?
P85D
Bekreftet: 18.3.15
I produksjon: 19.4.15
Utlevert: 15.6.15
Model 3
Bestilt: 31.03.16

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: OnlyOne på mandag 22. august 2016, klokken 20:27Espen, kan du si litt om 21-70 formatet? Fordelene med formatet og om det er bekreftet at det kommer neste år eller om dette bare er rykter?
Det kommer faktisk i år. Tesla's Gigafactory skal produsere kun 21-70 formatet, i enormt kvantum. I dag er det kun første fase av fabrikken som er bygget, men denne fasen er trolig stor nok til å produsere i området av 15 GWh/år. Første produksjon skal være celler til Model 3 prototypene, deretter skal produksjonen byttes over til å produsere Tesla Powerwall/Powerpack. Produksjonen starter trolig i ca oktober.

Akkurat nå holder Tesla på med å bygge fase 2 av Gigafactory, som er stor nok til å produsere ca 30 GWh/år (430k biler per år med 70 kWh batteri). Fase 2 skal produsere cellene til Model 3, men trolig vil noe av produksjonen også benyttes for å tilby ett 115 kWh batteri til Model S/X. Denne fasen kan forventes å være klar i første halvdel av 2017.

Fordelene med 21-70 formatet er at man kan ha 50% større kapasitet per celle. Dette øker energitettheten og reduserer prisen per kWh. Men fortsatt er ikke formatet så stort at man mister fordelene med å ha sylindriske celler. Altså veldig lett automatisert masseproduksjon, god energitetthet, god kontroll på temperatur, osv.

Sitat fra: OnlyOne på mandag 22. august 2016, klokken 20:27Har en P85D i dag, fornøyd med den, men lurer på om jeg skal forsøke å ha så ny bil som mulig når mva og annet snadder kommer. Har så vidt begynt og tenke på hva som er rett timing, for det er jo ikke noe hast. Hva er verdt og vente på? Hva nytt er i vente innen år 2018?
Det vil komme større batterier, men trolig til høyere pris pris. Jeg ville vurdert å vente på Autopilot 2.0 og 100 kWh batteri, i hvert fall, som trolig kommer i år. Venter du til Model 3 er lansert er det mulig prisene på Model S vil justeres, som også kan bli gunstig.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

OnlyOne

Takk for meget informativt svar! Er helt klar på at jeg skal vente på 100kwh batteriet og, som du sier, autopilot 2.0. Tror uansett jeg ønsker å vente så lenge som mulig, dvs en siste vurdering rundt sommeren om et års tid. Samtidig vil jo valutautviklingen og prisutviklingen spille en rolle. Interessant om model 3 kan påvirke salgsprisen til model s positivt, har ikke tenkt den tanken.

Men med 50% større kapasitet per celle, kan man ikke da forvente ganske snarlige muligheter for enda større batteri enn 115 kWh?
P85D
Bekreftet: 18.3.15
I produksjon: 19.4.15
Utlevert: 15.6.15
Model 3
Bestilt: 31.03.16

Bjoris

Det mest interessante blir vel hva som skjer med prisene. Tesla tar kraftig betalt for større batteri og øker de med 25 kWh fra dagens med samme kWh pris blir det kostbare greier med 115 kWh.
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

morpheos

Sitat fra: bjoris på mandag 22. august 2016, klokken 22:30
Det mest interessante blir vel hva som skjer med prisene. Tesla tar kraftig betalt for større batteri og øker de med 25 kWh fra dagens med samme kWh pris blir det kostbare greier med 115 kWh.

Man bør vel kunne forvente at prisene modererer seg litt etter hvert som $/kWh synker i takt med at Gigafactory kommer skikkelig på banen

Epleskreller

Sitat fra: morpheos på mandag 22. august 2016, klokken 22:39
Sitat fra: bjoris på mandag 22. august 2016, klokken 22:30
Det mest interessante blir vel hva som skjer med prisene. Tesla tar kraftig betalt for større batteri og øker de med 25 kWh fra dagens med samme kWh pris blir det kostbare greier med 115 kWh.

Man bør vel kunne forvente at prisene modererer seg litt etter hvert som $/kWh synker i takt med at Gigafactory kommer skikkelig på banen

Tja, til å begynne med kostet det 60k kr (10k USD)for 25kWh ekstra og gratis superlading.. tror de ser mer på hva markedet vil betale nå..
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: OnlyOne på mandag 22. august 2016, klokken 21:30Men med 50% større kapasitet per celle, kan man ikke da forvente ganske snarlige muligheter for enda større batteri enn 115 kWh?
Ulempen med fysisk større batterier er at du klarer ikke å få plass til like mange i batteripakken. Jeg forventer at en 115 kWh batteripakke vil benytte ca 5376 battericeller med 21-70 formatet i stedet for 7104 celler med 18650-formatet som 100 kWh batteripakken vil benytte. Jeg tenker det vil være vanskelig å presse inn flere celler, og da er kapasiteten maks ca 15% større.

Men så klart vil det komme større batterier etter hvert. Men da er det snakk om den årlige forbedringen i energitetthet på ca 5% per år.

Jeg tror ikke Tesla jobber spesielt hardt med å øke kapasiteten. Det å redusere prisen er viktigere.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Amoss

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 22. august 2016, klokken 15:45
Bare for å peke på en latterlig antagelse - han har antatt at det kun var en liten økning fra 85 kWh til 90 kWh på det største batteriet, fordi superladere ikke klarer å lade batteriet fullt.

Stusset også på denne ja - og ett par andre ting. Men kunne ikke bedømme om alt var bare sprøyt :)
Hadde uansett vært spennende om noe av det han skrev hadde vært reelt.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

OnlyOne

Sitat fra: morpheos på mandag 22. august 2016, klokken 22:39
Sitat fra: bjoris på mandag 22. august 2016, klokken 22:30
Det mest interessante blir vel hva som skjer med prisene. Tesla tar kraftig betalt for større batteri og øker de med 25 kWh fra dagens med samme kWh pris blir det kostbare greier med 115 kWh.

Man bør vel kunne forvente at prisene modererer seg litt etter hvert som $/kWh synker i takt med at Gigafactory kommer skikkelig på banen

Ja, Musk har vel sagt at produksjonskostnadene vil reduseres med 30% når Tesla produserer batteriene selv. Legg til at etterspørselen etter model s etter hvert vil utfordres av stor etterspørsel etter model 3, så er det jo mulig å tenke seg at det neste model s med batteriet etter 100kWh vil være mere attraktivt priset.
P85D
Bekreftet: 18.3.15
I produksjon: 19.4.15
Utlevert: 15.6.15
Model 3
Bestilt: 31.03.16

bernta

Vil det være mulig å bytte ut det batteriet man har i dag, med et batteri med bedre kapasitet i fremtiden? I så fall må jo det være et godt argument for å kjøpe en bil med f.eks. 70 i dag, for så å oppgradere til f.eks 130 kWh.
Tesla model s 85D bestilt 22. juli
Bekreftet: 23. juli
Tildelt VIN (98XXX): 26. juli
I produksjonskø: 31. juli
I produksjon: 13. aug.
I transit fra fabrikken: 25. aug
Utlevert: 21. okt

Øyvind.h

Sitat fra: Epleskreller på mandag 22. august 2016, klokken 23:04
Tja, til å begynne med kostet det 60k kr (10k USD)for 25kWh ekstra og gratis superlading.. tror de ser mer på hva markedet vil betale nå..
Tesla har dratt til skikkelig på det meste. Innledningsvis var de forbilledlige på priser på ekstrautstyr. Husker jeg gjorde en sammenligning mot tilsvarende utstyr hos Audi. Forskjellen var enorm.
9500,- for glasstak, luftunderstell, skinninteriør og dobbeltlader, 6000,- for Ultra hifi.....
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA