Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvor mange kWh tilgjengelig på batteriet

Startet av o.b.lix, onsdag 05. oktober 2016, klokken 10:08

« forrige - neste »

Bjoris

Sitat fra: duffus på lørdag 13. august 2016, klokken 11:04
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 12. august 2016, klokken 23:52
Sitat fra: duffus på fredag 12. august 2016, klokken 23:00
Lav dollar, 100 kWh og ap 2.0. Føler litt på å ha hentet ut en ny S for én uke siden..


Sent from my iPhone using Tapatalk


1. Kursen er vel omtrent der den skal være ift dagens prising.
2. 90kWh dekker vel antakelig behovet ditt greit?
3. AP 2.0 er nok fortsatt et stykke unna. Selv om speilhuset fremover er klargjort for 3 kameraer.

Nyt bilen :) Ingen andre produsenter er i nærheten av å levere det du kjører rundt i.

Takk :) Joda, jeg kunne ikke vært mer fornøyd, men det gir jo selvfølgelig en liten bismak at så store oppdateringer er rett rundt hjørnet.

Jeg tror det som kommer nå er mer AP 1.5 da 2.0 skal ha backupsystem for alle funksjoner og det er helt utrolig om de har fått klart dette allerede... Det betyr at når du bytter så får du noe som er bedre enn det som kommer nå, men selvsagt kjedelig at nye ting kommer rett etter at en får bilen. Blir slik for egendel også får bilen levert i slutten av Aug, og jammen er det ikke 2. gangen det skjer med Tesla, siste var det dog veldig vesentlig med AWD og AP samt bedre bremser, mindre støy og ja, mye, denne gangen er det antakelig ikke allverden, men skulle selvsagt hatt det med uansett...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

eha

Dersom jeg kan få en X 100D for 50k mer er det en no-brainer! Ja, takk, selvfølgelig! :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

vnm

Sitat fra: N00b på lørdag 13. august 2016, klokken 09:27
Enig med Muffin der. Det kan gjøres bedre!  Lag er mindre på i3 og eUp, de gir det de kan umiddelbart.
Min erfaring med i3 er at den er MYE tregere i avtrekkeren en min 90D. Helt motsatt erfaring enn du har.
2017 P100D med alt utenom FSD, Midnight Silver, 21" grå, sort/sort/karbonfiber.

For salg: 2016 P90DL med alt, Titatium, 21" grå, sort tak, sort NG og karbonfiber.
Solgt: S90D (okt 2015)

fonberg

Sitat fra: Muffinman på lørdag 13. august 2016, klokken 09:24
Om så er det vel muligens styring/software som gjør en eventuell forskjell, for "vanlig" D har aldri vært begrenset av batteri (EDIT: ikke 85/90 så vidt jeg vet ihvertfall).

Jeg er for øvrig overbevist om at det er en god del å hente på eksisterende biler i så måte, for lagg fra stillestående og ved raskt pådrag i fart er påtagelig. Samme gjelder faktisk P85.

Jeg vil anta Tesla er svært bevisst på at ikke-P skal ha mykere karakteristikk enn P ved pådrag. Etter min smak er 85D direkte nok i massevis, selv om P90DL er vesentlig mer direkte. Og jeg synes det er rimelig at Tesla skiller P vs ikke-P på denne måten gjennom ulik software.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Morten_2012

Sitat fra: bjoris på lørdag 13. august 2016, klokken 11:33
Sitat fra: duffus på lørdag 13. august 2016, klokken 11:04
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 12. august 2016, klokken 23:52
Sitat fra: duffus på fredag 12. august 2016, klokken 23:00
Lav dollar, 100 kWh og ap 2.0. Føler litt på å ha hentet ut en ny S for én uke siden..


Sent from my iPhone using Tapatalk


1. Kursen er vel omtrent der den skal være ift dagens prising.
2. 90kWh dekker vel antakelig behovet ditt greit?
3. AP 2.0 er nok fortsatt et stykke unna. Selv om speilhuset fremover er klargjort for 3 kameraer.

Nyt bilen :) Ingen andre produsenter er i nærheten av å levere det du kjører rundt i.

Takk :) Joda, jeg kunne ikke vært mer fornøyd, men det gir jo selvfølgelig en liten bismak at så store oppdateringer er rett rundt hjørnet.

Jeg tror det som kommer nå er mer AP 1.5 da 2.0 skal ha backupsystem for alle funksjoner og det er helt utrolig om de har fått klart dette allerede... Det betyr at når du bytter så får du noe som er bedre enn det som kommer nå, men selvsagt kjedelig at nye ting kommer rett etter at en får bilen. Blir slik for egendel også får bilen levert i slutten av Aug, og jammen er det ikke 2. gangen det skjer med Tesla, siste var det dog veldig vesentlig med AWD og AP samt bedre bremser, mindre støy og ja, mye, denne gangen er det antakelig ikke allverden, men skulle selvsagt hatt det med uansett...
Sitter med samme bismak, jeg får min 90D selv i slutten i månedsskifte og blir usikker på om timingen var dårlig. Vurderer å avbestille og bestille på nytt når oppdatert AP og 100 batteriet kommer selv om det koster 15K. Selgeren på Tesla fortalte at radaren på faceliften var ny og bedre (den trengte blant annet ikke å stå synlig lenger), kanskje den også har noe bedre funksjonalitet som ikke er tilgjengelig enda på grunn av software...

Cookie Monster

#20
Ser ut som den nye 100 pakken veier ca 50kg mer enn før. Så da røyk nok muligheten for at sent leverte 90 pakker egentlig er 100. Hvis ikke vekten er registrert med er ulik de før.
2015 P85D

Cookie Monster

Sitat fra: Morten_2012 på lørdag 13. august 2016, klokken 14:54
Sitat fra: bjoris på lørdag 13. august 2016, klokken 11:33
Sitat fra: duffus på lørdag 13. august 2016, klokken 11:04
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 12. august 2016, klokken 23:52
Sitat fra: duffus på fredag 12. august 2016, klokken 23:00
Lav dollar, 100 kWh og ap 2.0. Føler litt på å ha hentet ut en ny S for én uke siden..


Sent from my iPhone using Tapatalk


1. Kursen er vel omtrent der den skal være ift dagens prising.
2. 90kWh dekker vel antakelig behovet ditt greit?
3. AP 2.0 er nok fortsatt et stykke unna. Selv om speilhuset fremover er klargjort for 3 kameraer.

Nyt bilen :) Ingen andre produsenter er i nærheten av å levere det du kjører rundt i.

Takk :) Joda, jeg kunne ikke vært mer fornøyd, men det gir jo selvfølgelig en liten bismak at så store oppdateringer er rett rundt hjørnet.

Jeg tror det som kommer nå er mer AP 1.5 da 2.0 skal ha backupsystem for alle funksjoner og det er helt utrolig om de har fått klart dette allerede... Det betyr at når du bytter så får du noe som er bedre enn det som kommer nå, men selvsagt kjedelig at nye ting kommer rett etter at en får bilen. Blir slik for egendel også får bilen levert i slutten av Aug, og jammen er det ikke 2. gangen det skjer med Tesla, siste var det dog veldig vesentlig med AWD og AP samt bedre bremser, mindre støy og ja, mye, denne gangen er det antakelig ikke allverden, men skulle selvsagt hatt det med uansett...
Sitter med samme bismak, jeg får min 90D selv i slutten i månedsskifte og blir usikker på om timingen var dårlig. Vurderer å avbestille og bestille på nytt når oppdatert AP og 100 batteriet kommer selv om det koster 15K. Selgeren på Tesla fortalte at radaren på faceliften var ny og bedre (den trengte blant annet ikke å stå synlig lenger), kanskje den også har noe bedre funksjonalitet som ikke er tilgjengelig enda på grunn av software...

Radar er bedre med at den sitter bak og ikke får snø rett på seg slik som før. Ellers er det samme greiene på facelift som før enn så lenge. Er akkurat samme delenummer på kamera osv og ser heller ikke ut til at facelift til nå har noe forskjell på ledningsnett.
Så når nye kommer er det nok ny bil som før som gjelder.
2015 P85D

Muffinman

Sitat fra: fonberg på lørdag 13. august 2016, klokken 14:18
Jeg vil anta Tesla er svært bevisst på at ikke-P skal ha mykere karakteristikk enn P ved pådrag.
Og derfor gir det ingen mening at også P85 har dette merkbare lagget. Responsen i bilen ble fjernet OTA etter ca. et års eierskap for min del. Opprinnelig hadde P85 respons som nærmest kan sammenlignes med PD i "insane". Da ble det sorte striper i asfalten et godt stykke opp i hastighet om man ville. Hvis man bunner pedalen fra 40 eller høyere nå er lagget såpass markant at man er oppe i hastigheten hvor det rå momentet ikke lenger er tilgjengelig før bilen leverer på fullt. Resultatet er at det ikke er krefter tidlig nok etter pådrag til å utnytte veigrepet 100% med mindre man kjører svært sakte når pådraget initieres. Men dette er vel offtopic :)

Bjoris

Sitat fra: Cookie Monster på lørdag 13. august 2016, klokken 15:00
Sitat fra: Morten_2012 på lørdag 13. august 2016, klokken 14:54
Sitat fra: bjoris på lørdag 13. august 2016, klokken 11:33
Sitat fra: duffus på lørdag 13. august 2016, klokken 11:04
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 12. august 2016, klokken 23:52
Sitat fra: duffus på fredag 12. august 2016, klokken 23:00
Lav dollar, 100 kWh og ap 2.0. Føler litt på å ha hentet ut en ny S for én uke siden..


Sent from my iPhone using Tapatalk


1. Kursen er vel omtrent der den skal være ift dagens prising.
2. 90kWh dekker vel antakelig behovet ditt greit?
3. AP 2.0 er nok fortsatt et stykke unna. Selv om speilhuset fremover er klargjort for 3 kameraer.

Nyt bilen :) Ingen andre produsenter er i nærheten av å levere det du kjører rundt i.

Takk :) Joda, jeg kunne ikke vært mer fornøyd, men det gir jo selvfølgelig en liten bismak at så store oppdateringer er rett rundt hjørnet.

Jeg tror det som kommer nå er mer AP 1.5 da 2.0 skal ha backupsystem for alle funksjoner og det er helt utrolig om de har fått klart dette allerede... Det betyr at når du bytter så får du noe som er bedre enn det som kommer nå, men selvsagt kjedelig at nye ting kommer rett etter at en får bilen. Blir slik for egendel også får bilen levert i slutten av Aug, og jammen er det ikke 2. gangen det skjer med Tesla, siste var det dog veldig vesentlig med AWD og AP samt bedre bremser, mindre støy og ja, mye, denne gangen er det antakelig ikke allverden, men skulle selvsagt hatt det med uansett...
Sitter med samme bismak, jeg får min 90D selv i slutten i månedsskifte og blir usikker på om timingen var dårlig. Vurderer å avbestille og bestille på nytt når oppdatert AP og 100 batteriet kommer selv om det koster 15K. Selgeren på Tesla fortalte at radaren på faceliften var ny og bedre (den trengte blant annet ikke å stå synlig lenger), kanskje den også har noe bedre funksjonalitet som ikke er tilgjengelig enda på grunn av software...

Radar er bedre med at den sitter bak og ikke får snø rett på seg slik som før. Ellers er det samme greiene på facelift som før enn så lenge. Er akkurat samme delenummer på kamera osv og ser heller ikke ut til at facelift til nå har noe forskjell på ledningsnett.
Så når nye kommer er det nok ny bil som før som gjelder.

Ja, ettermontering er bare å glemme på AP, hadde de lagt alle ledningene klart hadde de selvsagt lagt satt inn HW også, videre må det være en utfordring å ettermontere slikt ifht at det skal fungere like bra og se like pent ut som en ny bil etc, dessuten er insentivet med å lokke folk over på ny bil da borte...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

OnlyOne

Hvilken rekkevidde kan vi forvente med 100kWh batteri? Var det ikke slik at rekkevidden på 90D vs 85D økte med 6 mil? Øker det da dobbelt fra 90D til 100D eller var det andre forhold som også lå til grunn for økningen sist?
P85D
Bekreftet: 18.3.15
I produksjon: 19.4.15
Utlevert: 15.6.15
Model 3
Bestilt: 31.03.16

Øyvind.h

#25
Sitat fra: OnlyOne på lørdag 13. august 2016, klokken 17:23
Hvilken rekkevidde kan vi forvente med 100kWh batteri? Var det ikke slik at rekkevidden på 90D vs 85D økte med 6 mil? Øker det da dobbelt fra 90D til 100D eller var det andre forhold som også lå til grunn for økningen sist?

Tesla selv anslår ca 10%. Det betyr at du får ca 9kWh ekstra ift et 90-batteri.
Ekstra rated rekkevidde er 56 km. Dvs kanskje ca 40km ekstra i praksis? Istedenfor 45-50 mil ved pen langkjøring på sommeren får man 49-54.

Selv om mange sikkert er fortvilet over at det de kjøper raskt erstattes av noe enda råere må jeg si jeg er imponert og fornøyd med Teslas raske utvikling.
Det er kun på helt ekstreme etapper 90'en ikke er like fleksibel for meg som en fossilbil. Det jeg venter på nå er fallende pris og vekt på pakke rundt 90kWh.

Men blir det X kunne jeg nok tenkt meg 100-110kWh mtp det langt høyere forbruket.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

N00b

Det som er mest imponerende med 90 pakkene er hvor bra de superlader på høg SOC. Mye bedre enn 85``ene.

Om vi skal være veldig ærlige så har Tesla ikke ligget i forkant på batteriutvikling.  85 batteriet har vært med fra dag 1, ja faktisk før det. Det var den spec``en vi fikk presentert for evigheter siden og de ble produsert langt ut i 2015.

Så at vi nå får noen sprang i kapasitet er helt å forvente. Verden har gått videre.

Espen Hugaas Andersen

Tesla har alltid hatt den beste teknologien. For meg virker det som det vært utfordringer med å integrere silisium i anoden uten at det går på bekostning av levetid o.l. Dette ser ut som det har løsnet litt de siste par årene.

Og steget opp til det nye 21-70 formatet er betydelig. Vi vil nok se batteripakker med 110 kWh eller mer i 2017.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

ChrML

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 13. august 2016, klokken 19:07
Tesla har alltid hatt den beste teknologien. For meg virker det som det vært utfordringer med å integrere silisium i anoden uten at det går på bekostning av levetid o.l. Dette ser ut som det har løsnet litt de siste par årene.

Og steget opp til det nye 21-70 formatet er betydelig. Vi vil nok se batteripakker med 110 kWh eller mer i 2017.

Spørsmålet er vel heller om 85 pakkene har vist seg å ha "bedre enn nødvendig" levetid over tid. Og at 90-100 pakkene gjør et kompromiss med levetid ved å blande inn litt silisium i anoden.

Men det er det nok bare Tesla selv som vet.

turfsurf

Jepp, så fort 2170 kommer, så blir det nok noen byks. Og det skjer nok allerede første halvår 2017.


--
turfsurf
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA