Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: EPA rekkevidde

Startet av Trustno1, tirsdag 13. september 2016, klokken 15:08

« forrige - neste »

Muffinman

Sitat fra: Trustno1 på mandag 22. august 2016, klokken 15:32
Sitat fra: F_P på mandag 22. august 2016, klokken 14:01
Se der henger gummilokket og slenger ja. Som på 80-90% av alle biler. Fantastisk patent det der.

Haha, ja. Så det først når jeg starta på andre døra hvordan det egentlig skulle sitte, skjønte ikke helt hva det var til. Jeg får prøve å fikse det om jeg skal inn å etterisolere litt til.
Sjekk vinduene for utvendige riper. Selv nye biler leveres gjerne med denne genistreken av en patent, ser det ofte på loanere og på superladere. Begge bilene hadde dette ved utlevering, og har byttet begge vinduer foran. Den eldste flere ganger da de muligens ikke skjønte hva som laget ripene til å begynne med.

Trustno1

Sitat fra: Muffinman på mandag 22. august 2016, klokken 21:32
Sjekk vinduene for utvendige riper. Selv nye biler leveres gjerne med denne genistreken av en patent, ser det ofte på loanere og på superladere. Begge bilene hadde dette ved utlevering, og har byttet begge vinduer foran. Den eldste flere ganger da de muligens ikke skjønte hva som laget ripene til å begynne med.

Førersiden hos meg har riper. Har vist dette til Tesla og det hørtes ut til de skal skifte vinduet. Det løse "lokket" du så på bildet mitt er på passasjersiden, det har ikke riper (Eller muligens en liten mikroskopisk, skal sjekke nøyere senere)

Forhåpentligvis får jeg ikke noe pes hos Tesla for at jeg har etterisolert døra når de skal bytte vinduet

F_P

Det viktige er å bruke materialer som ikke holder vann, og helst trekker til seg null, eller så lite som mulig. Vannet vil kun renne inne i selve døra, og der er det også drenering i bunnen. Med andre ord ligg unna dreneringshullene, og jeg anbefaler heller ikke å legge matter i bunnen av døra siden de da kan bli liggende i vann, om man må/vil ha matter der så er det kun alubutyl som gjelder.


Sitat fra: Øggen på mandag 22. august 2016, klokken 16:02
Beklaga Noob spørsmålet, men med all den/dei dempemattene i døra, ka skjer med dei når vatnet pøsa ned vinduet. Det reise jo nedi der, eller blir det drenert vekk en anna plass? Ser for meg litt "mygling" ette kvart :o

X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

petersv

Hvilke dempematter anbefaler du som ikke trekker vann? (Tenker på støydemping som i porøs matte.)

Trustno1

#79
Jeg har brukt Gladen Wave som er en neopren skummatte. I følge hva jeg har funnet ut om neopren så skal dette være vanntett.

I døra mi har jeg som tidligere nevnt brukt alubutyl+neopren på utvendig blekk, samt en multi (tynn alubutyl+polyuretanskum) på innvendig blekk. Føler at dette ga veldig god demping. Lyden har blitt vesentlig bedre, og det meste av skranglelyder i døra har jeg blitt kvitt.
Eneste jeg vurderer er ett lag til med med alubutyl i innvendig blekk for å redusere vibrasjoner fra høyttalerene ytterligere.

Men F_P har gjort dette mye mer enn meg, så han kan sikkert komme med noen tips her også :)

Lynet

Er det ikke neopren som brukes i våtdrakter? De trekker vann som svamp....
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Handyman

Sitat fra: Lynet på tirsdag 23. august 2016, klokken 22:32
Er det ikke neopren som brukes i våtdrakter? De trekker vann som svamp....
Det brukes i våtdrakter, ja, men neopren skal ikke trekke vann! Da hadde det isolert dårlig.
Gummimateriale fylt av tette gassbobler.

Materialet brukes innen dykking, både i våt- og tørrdrakter. Materialet er vanntett, støtdempende, varmeisolerende og oljebestandig.
LR AWD, EAP, Aero S/V, VIN 218xxx

F_P

Trustno1 har vel egentlig svart, men jeg kan alltids fylle på med litt mer info. Bruker GLADEN jeg også så alt er derfra.

Ytterblekk
Alubutyl + wave (alternativ neopren i tillegg i mellom de to).

Innerblekk Multi, men her kan man legge på litt ekstra alubutyl på innsiden og rundt høyttaler for å fjerne vibrasjon og resonans.

På selve dørtrekket så kan man legge nesten hva som helst siden det ikke er fukt der, men pass på vekta. Jeg smurte mine inn med Stone og sliter med at et av klipsene popper av når jeg luker døra med litt kraft. Dørtrekket er rett og slett blitt for tungt  :-[

Det som legges inni "dørkassen" må tåle vann. Og ingenting av det over trekker vann, eller holder spesielt godt på det. Er man ekstremt forsiktig av seg så legges kun alubutyl og neopren der. Wave har åpne celler i overflaten så noe fukt kan feste seg til den.

Lite PS som Handyman er inne på. Neopren er varmeisolerende, så en liten bedring i kaldtrekk får man faktisk når det er brukt, men ikke forvent å kjøre uten varmeapparatet på i minusgrader    ;D

Sitat fra: petersv på tirsdag 23. august 2016, klokken 10:58
Hvilke dempematter anbefaler du som ikke trekker vann? (Tenker på støydemping som i porøs matte.)
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

petersv

Tusen takk for gode svar :) Og beklager til OP for avskjæringen fra tema.

DaTwister

Jeg har kjøpt en liten sub og forsterker, som jeg tenker å legge ned i brønnen bak. Har ikke lydpakke, og lurer på hva som ligger bak fra før? Er det strøm og noe signal bak til hvor sub'en i lydpakken skulle sittet? Evt, hvor henter jeg ut signal?

Trustno1

Sitat fra: DaTwister på lørdag 27. august 2016, klokken 17:58
Jeg har kjøpt en liten sub og forsterker, som jeg tenker å legge ned i brønnen bak. Har ikke lydpakke, og lurer på hva som ligger bak fra før? Er det strøm og noe signal bak til hvor sub'en i lydpakken skulle sittet? Evt, hvor henter jeg ut signal?

Nå har jeg lydpakken selv, og har ikke sett på bilene uten. Men slik jeg har forstått det ut fra koblingsskjemaet samt diverse prosjekter jeg har sett rundt om så er det mest vanlig å benytte ett high/low adapter på kablene ut fra dørhøyttalerne.

Biler med lydpakken har forsterker i dashbordet under rattet, så det ligger ikke strøm bak til den orginale subben, kun signal. Jeg har hørt rykter om at denne signalkabelen også ligger der på biler uten lydpakke, men om det stemmer vet jeg ikke.

Ljosdal

Fy flate for en inspirerende tråd å lese...
Er fornøyd med HIFIpakken i bilen jeg, men gud bedre det der så rått ut!

Fornøyelse :-)
Svart P85 Signature #88

Trustno1

Sitat fra: Ljosdal på lørdag 27. august 2016, klokken 23:49
Fy flate for en inspirerende tråd å lese...
Er fornøyd med HIFIpakken i bilen jeg, men gud bedre det der så rått ut!

Fornøyelse :-)

Takk for en hyggelig tilbakemelding :)

Fikk forøvrig ny DSP denne uken, og jeg sitter for øyeblikket å justerer litt. Ser for meg at det kommer til å bli *mange* timer med å fin-tune dette, men så langt virker det svært lovende. Lyden begynner å bli akseptabel.

Forøvrig, om noen har lyst på en lyddemo så får de bare rope ut eller sende meg en PM. Som nevnt tidligere i tråden så pleier jeg å pendle strekningen numedal-oslo ett par ganger i uka, og har innimellom mulighet til å ta en stopp langs veien.

Trustno1

#88
Dag 18

En liten oppdatering for de som er interessert i litt lydnerding. Nå har jeg fått grovjustert lyden og det begynner å låte brukbart når jeg streamer fra mobilen direkte inn på DSP (ikke via hovedenheten i bilen)

Det er tydelig at Tesla har ganske kraftig EQ'et signalet sitt så jeg lagde meg en liten RCA til mobilmic adapter som jeg har benyttet for å måle utgangssignalet på bilen via en RTA (Real Time Analyzer) app.
Målingene blir tatt direkte ut fra en uprossesert utgang på dsp'n og koblet direkte inn i jackpluggen på mobilen

Fra bilen har jeg diskant, mellomtone og bass signal (fra høynivå) som går inn i dsp'n. Dsp samler deretter disse signalene og kjører de ut igjen som ett fulltonesignal.
Problemet er at dette fulltonesignalet er farget av Tesla's justeringer fra hovedenheten.

Det første bildet viser hvordan ett rent signal i fra mobilen ser ut, bilde nr 2 viser signalet i gjennom hovedenheten i bilen. Grafene viser tydelig at Tesla har benyttet seg ganske kraftig av EQ her.
(Blå graf viser en sinus sweep 20khz-20hz, grønn graf er pink noise)

Neste prosjekt blir å justere inngangsignalet fra hovedenheten i bilen så det matcher mest mulig det rene signalet fra mobilen som går direkte inn i DSP

lunitiks

Sitat fra: Trustno1 på lørdag 27. august 2016, klokken 21:59
Biler med lydpakken har forsterker i dashbordet under rattet, så det ligger ikke strøm bak til den orginale subben, kun signal. Jeg har hørt rykter om at denne signalkabelen også ligger der på biler uten lydpakke, men om det stemmer vet jeg ikke.

Iiiiiiiiiiiiiinteresting ...
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA