Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: EPA rekkevidde

Startet av Trustno1, tirsdag 13. september 2016, klokken 15:08

« forrige - neste »

Anders Heibø

Bøyer meg i støvet! Fy flate. Skulle ønske jeg hadde kunnskap om å gå slik til verks. Mine kunnskaper begrenser seg til alt etter at det er ferdig bygget. Da kan jeg tune :-)

Veldig interessant å se grafen fra høynivå. Jeg målte HiFi pakken i bilen min tidligere og den grafen du nå viser gjør meg bare irritert. Ser ut for meg at Eq'n skaper mye av problemene i bilen.

Stue HiFi og PA kan jeg litt om, men bilstereo er ganske ukjent for meg. Men ser veldig nytten av DSP i første omgang her og! Ett spørsmål er hvorfor du ikke tar signalet ut fra skjerm før det når forsterker? Er det bare for tidsforskyving av elementene? Eneste måte å oppnå det? Slik jeg leser målingen kan det være forsterkeren som skaper ujevnhetene?? Prøvd å måle signalet før det når forsterkeren???

Jeg gjorde forresten en ganske grundig Eq utifra målingene mine. Mulig du kan benytte noen av verdiene. Du finner dem i dokumentet her:
https://www.dropbox.com/s/s8fn5n8ppooysd8/Tesla%20Premium%20Sound%20System%20review.pdf?dl=0
P1202 - Vin P14434 - Grønn P85+
Vin F095710 - Hvit X100D
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt skriftlig godkjennelse.

Trustno1

Sitat
Bøyer meg i støvet! Fy flate. Skulle ønske jeg hadde kunnskap om å gå slik til verks. Mine kunnskaper begrenser seg til alt etter at det er ferdig bygget. Da kan jeg tune :-)

Takk for hyggelige ord. Sansyneligvis er du vesentlig mer kapabel enn meg for tuning. Jeg har drevet noe med det, men langt fra noe jeg driver med ofte. Men man lærer stadig noen nye ting :)

Sitat
Veldig interessant å se grafen fra høynivå. Jeg målte HiFi pakken i bilen min tidligere og den grafen du nå viser gjør meg bare irritert. Ser ut for meg at Eq'n skaper mye av problemene i bilen.
Det her har definitivt vært den største hodepinen ved prosjektet. Ting hadde vært ekstremt mye enklere om Tesla bare hadde vært greie å hatt en AUX out.

Sitat
Ett spørsmål er hvorfor du ikke tar signalet ut fra skjerm før det når forsterker? Er det bare for tidsforskyving av elementene? Eneste måte å oppnå det? Slik jeg leser målingen kan det være forsterkeren som skaper ujevnhetene?? Prøvd å måle signalet før det når forsterkeren???
Grunnen til at jeg tar ut høynivå er at det kun finnes høynivå for diskant/mellomtone. (disse er direkte koblet til skjermen)

Når det gjelder sub/dørhøyttalere så har jeg koblet meg på høynivå rett og slett for det var enklere å komme til kablingen slik. Ellers måtte jeg demontert hele skjermen og finne ut av kablingen der. Uansett så tror jeg ikke det gjør stor forskjell på midbass/sub.

Planen min er både tidsforskyving, men også justering av EQ/delefrekvenser. DSP'n jeg bruker har separat (parametrisk) EQ og delefiltere for alle 8 kanalene.

Sitat
Jeg gjorde forresten en ganske grundig Eq utifra målingene mine. Mulig du kan benytte noen av verdiene. Du finner dem i dokumentet her:
https://www.dropbox.com/s/s8fn5n8ppooysd8/Tesla%20Premium%20Sound%20System%20review.pdf?dl=0

Interessant å lese målingene du har gjort. Sansynligvis er det ikke så relevant for mitt prosjekt siden jeg har gjort ganske store endringer fra orginalanlegget. Dørene er kraftig dempet, alle elementene går på andre forsterkere, subben er en helt annen og ikke minst at jeg har kompensert inngangsignalet i forhold til EQ'n som Tesla har orginalt

Trustno1

Forøvrig har jeg fått gjort litt kompensering av inngangsignalet på EQ'n i dag.

Det første bildet viser frekvensresponsen i utgangspunktet (grå graf er referansen som jeg fikk når jeg koblet meg utenom hovedenheten i bilen)

Det andre bildet viser responsen etter jeg har gjort noen EQ justeringer. Det begynner å bli relativt likt, og jeg hører ikke stor forskjell lengre.
Eneste som gjenstår er å flate ut subsignalet. Måleappen/mic ingangen på mobilen er ikke særlig følsom i subområdet, så dette må jeg nok ta etter gehør.
(Eventuelt kan noen anbefale meg en bedre løsning for RTA som ikke koster skjorta?)

Ellers legger jeg merke til at det er en kraftig dip i øvre diskantområdet av en eller annen grunn, men dette ligger over 17-18khz så er nok minimalt jeg kommer til å merke dette med min hørsel .iallefall :p

Anders Heibø

Sitat fra: Trustno1 på søndag 28. august 2016, klokken 18:19
Sitat
Ett spørsmål er hvorfor du ikke tar signalet ut fra skjerm før det når forsterker? Er det bare for tidsforskyving av elementene? Eneste måte å oppnå det? Slik jeg leser målingen kan det være forsterkeren som skaper ujevnhetene?? Prøvd å måle signalet før det når forsterkeren???
Grunnen til at jeg tar ut høynivå er at det kun finnes høynivå for diskant/mellomtone. (disse er direkte koblet til skjermen)

Når det gjelder sub/dørhøyttalere så har jeg koblet meg på høynivå rett og slett for det var enklere å komme til kablingen slik. Ellers måtte jeg demontert hele skjermen og finne ut av kablingen der. Uansett så tror jeg ikke det gjør stor forskjell på midbass/sub.

Planen min er både tidsforskyving, men også justering av EQ/delefrekvenser. DSP'n jeg bruker har separat (parametrisk) EQ og delefiltere for alle 8 kanalene.
Takk for oppklaring. Har ikke satt meg inn i hvordan alt er koblet og håpet alt gikk i ett fulltone stereosignal til forsterker...
Slik jeg opplever lyden i HiFi pakken kommer du nok veldig langt hvis du får elementene til å spille sammen. Og som du skriver krever det nok tidsforskyving, Eq og delefrekvenser :-D
Leste litt om DPS'n. Ganske ålreit verktøy. Låter Eq'n bra? Jeg trenger noe som låter silke selv om jeg booster 10K :-/
Sitat
Sitat
Jeg gjorde forresten en ganske grundig Eq utifra målingene mine. Mulig du kan benytte noen av verdiene. Du finner dem i dokumentet her:
https://www.dropbox.com/s/s8fn5n8ppooysd8/Tesla%20Premium%20Sound%20System%20review.pdf?dl=0

Interessant å lese målingene du har gjort. Sansynligvis er det ikke så relevant for mitt prosjekt siden jeg har gjort ganske store endringer fra orginalanlegget. Dørene er kraftig dempet, alle elementene går på andre forsterkere, subben er en helt annen og ikke minst at jeg har kompensert inngangsignalet i forhold til EQ'n som Tesla har orginalt
Jeg regner med at jeg må begynne fra scratch igjen når/hvis jeg får lydisolert bilen. Regner med DSP'n er så avansert at du kjører egen Eq på inngangen, for så å kjøre egne Eq på utgangene? Da er det ikke så lett å sammenligne endringene som skjer ved ombygging av alt utenom elementene :-D

Målingen min viser noe av den samme hi/lo cut problematikken. Ikke mye håp under 30Hz og det faller ganske fort over 14kHz med en bitteliten topp på 17kHz på vei ned. Dippen rundt 17-18K er sikkert noe de har lagt inn for å ikke belaste elementene på områder de ikke greier å reprodusere noe uansett.
P1202 - Vin P14434 - Grønn P85+
Vin F095710 - Hvit X100D
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt skriftlig godkjennelse.

Trustno1

Sitat fra: Anders Heibø på søndag 28. august 2016, klokken 20:18
Låter Eq'n bra? Jeg trenger noe som låter silke selv om jeg booster 10K :-/

Den låter bra såfremt man er kapabel til å tune den :)  Mosconi er nok en av de bedre DSP'ne man kan få tak i på bilstereofronten for tiden.

Men en liten heads up. Du må regne med rimelig mange dager om du skal få montert denne så du kan tune alle kanaler.
Det er ett helvete å komme til alle kabler, en haug loddinger osv som må til (ref tidligere i tråden her)

Sitat
Jeg regner med at jeg må begynne fra scratch igjen når/hvis jeg får lydisolert bilen. Regner med DSP'n er så avansert at du kjører egen Eq på inngangen, for så å kjøre egne Eq på utgangene? Da er det ikke så lett å sammenligne endringene som skjer ved ombygging av alt utenom elementene :-D
Stemmer, det er inngangsmixeren/EQ jeg driver og justerer nå for å få signalet så likt som mulig ett rent fulltonesignal.

Etter jeg er ferdig med dette begynner den akustiske tilpassingen der jeg kan justere alle kanalene separat.

Om du er nysgjerrig på funksjonaliteten til DSP'n kan man faktisk laste ned software gratis og teste den ut i offlinemodus. Da vil du se alle justeringsmulighetene man har
http://www.gladen-audio.com/DSP/download/

Anders Heibø

Sitat fra: Trustno1 på mandag 29. august 2016, klokken 00:28
Sitat fra: Anders Heibø på søndag 28. august 2016, klokken 20:18
Låter Eq'n bra? Jeg trenger noe som låter silke selv om jeg booster 10K :-/

Den låter bra såfremt man er kapabel til å tune den :)  Mosconi er nok en av de bedre DSP'ne man kan få tak i på bilstereofronten for tiden.

Men en liten heads up. Du må regne med rimelig mange dager om du skal få montert denne så du kan tune alle kanaler.
Det er ett helvete å komme til alle kabler, en haug loddinger osv som må til (ref tidligere i tråden her)
Haha, Jeg var veldig fornøyd med meg selv når jeg hadde montert dashcam, så en slik heftig ombygging tar jeg nok ikke tak på selv...  :'(

Jeg velger kanskje den enkle løsningen og kjøper ferdig pakke av Sondre inkl full demping. Må høres først men hadde vært gøy med noe slikt:
http://www.bilkomponenter.no/products/light-harmonic-premium-audio-system-til-tesla-model-s-multra-hifi
Trur også jeg kunne gjort mye med DSP satt inn før forsterker selv om det kun vil funke på dører. Regner med at det er forskjellig input til forsterker på front og bak dører så da vil det være mulig å få på plass tidskorreksjon og separat eq innstilling. Tidsforskyving kan jo taes i forhold til diskant/mellomtone som går direkte fra skjerm, så sant dørene ikke skal fremover i tid :-/

Nå skal ikke jeg ta over tråden din med masse spørsmål... ;-)
P1202 - Vin P14434 - Grønn P85+
Vin F095710 - Hvit X100D
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt skriftlig godkjennelse.

Trustno1

Jeg tror du får lite utbytte av en dsp om du ikke kobler mellomtonene/diskantene via den. Jeg vil påstå at det er mye viktigere på disse elementene enn på resten av systemet. Viktigste funksjonen etter min mening er forskyvingen mellom høyre/venstre siden denne er så usymmetrisk i en bil.

Vet ikke om du har hørt biler med skikkelig oppsatt tidskorrigering før, men det er ett hav av forskjell på fokus og lydkvalitet i en bil med dette i forhold til uten.

Bakhøyttalerne har jeg deaktivert, de lager egentlig bare forstyrrelser i lyden mer enn de bidrar etter min mening :)

Anders Heibø

Sitat fra: Trustno1 på mandag 29. august 2016, klokken 16:25
Jeg tror du får lite utbytte av en dsp om du ikke kobler mellomtonene/diskantene via den. Jeg vil påstå at det er mye viktigere på disse elementene enn på resten av systemet. Viktigste funksjonen etter min mening er forskyvingen mellom høyre/venstre siden denne er så usymmetrisk i en bil.

Vet ikke om du har hørt biler med skikkelig oppsatt tidskorrigering før, men det er ett hav av forskjell på fokus og lydkvalitet i en bil med dette i forhold til uten.

Bakhøyttalerne har jeg deaktivert, de lager egentlig bare forstyrrelser i lyden mer enn de bidrar etter min mening :)
Igjen takk for delt kunnskap! Ser ut som at jeg blir sittende igjen kun med misunnelsen ;D

Smart å deaktivere bakhøyttalerne! Da mener du både bakdører og bakluke? Har tenkt tanken selv. Det må vel være lett :P
P1202 - Vin P14434 - Grønn P85+
Vin F095710 - Hvit X100D
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt skriftlig godkjennelse.

Trustno1

Sitat fra: Anders Heibø på tirsdag 30. august 2016, klokken 15:35
Igjen takk for delt kunnskap! Ser ut som at jeg blir sittende igjen kun med misunnelsen ;D

Smart å deaktivere bakhøyttalerne! Da mener du både bakdører og bakluke? Har tenkt tanken selv. Det må vel være lett :P
Ikke noe problem. Synd du holder til såpass langt unna, ellers kunne jeg sikkert vært behjelpelig med en installasjon. Du må gjerne si fra om du er på østlandet, så kunne du fått en demo av oppsettet mitt.

Deaktivere bakhøyttalerne er enkelt. Det er bare å sette faderen helt frem :) Det deaktiverer både bakdører og bakluke.

Anders Heibø

Sitat fra: Trustno1 på tirsdag 30. august 2016, klokken 16:29
Sitat fra: Anders Heibø på tirsdag 30. august 2016, klokken 15:35
Igjen takk for delt kunnskap! Ser ut som at jeg blir sittende igjen kun med misunnelsen ;D

Smart å deaktivere bakhøyttalerne! Da mener du både bakdører og bakluke? Har tenkt tanken selv. Det må vel være lett :P
Ikke noe problem. Synd du holder til såpass langt unna, ellers kunne jeg sikkert vært behjelpelig med en installasjon. Du må gjerne si fra om du er på østlandet, så kunne du fått en demo av oppsettet mitt.

Deaktivere bakhøyttalerne er enkelt. Det er bare å sette faderen helt frem :) Det deaktiverer både bakdører og bakluke.
Jeg frykter at hvis jeg hører resultatet blir bilen min stående hos deg en god stund :-D

Jeg kjørte en god stund med faderen på +20, men ulempen er at da mister man subben også av en eller annen merkelig grunn. Mulig det kun gjelder 2013 modellene som kun betalte 6 tusen for HiFi pakka?
P1202 - Vin P14434 - Grønn P85+
Vin F095710 - Hvit X100D
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt skriftlig godkjennelse.

Trustno1

Sitat fra: Anders Heibø på onsdag 31. august 2016, klokken 12:37
Jeg frykter at hvis jeg hører resultatet blir bilen min stående hos deg en god stund :-D

Jeg kjørte en god stund med faderen på +20, men ulempen er at da mister man subben også av en eller annen merkelig grunn. Mulig det kun gjelder 2013 modellene som kun betalte 6 tusen for HiFi pakka?

På min 2015 modell så spilte subben selv om man fadet helt frem. Men det er mulig at den avtok noe i nivå. Det får jeg ikke testet nå siden med DSP'n så får den nye subben signal via frontkanalene. (Den orginale subben har jeg fjernet)

Har du testet dette nå i senere firmwareoppdateringer?
NB!
Pass også på at dolby er avslått, denne gjør endel endringer i hvordan kanalene oppfører seg. Feks når dolby sto på hos meg så spilte bakhøyttalerne kun når faderen sto i senter. Flyttet man den helt bak så var det kun bakluka som spilte.

DaTwister

Tok av deksel foran på begge sider idag. På fører siden fant jeg ingen løse kontakter. Så her nå jeg koble meg på det som er. Men på passasjer siden fant jeg 2 plugger som ikke var koblet til noe.
Noen idè om hva disse er til?
Dette er altså en bil levert 03/15. Ikke lydpakke.


Trustno1

Nå er jeg ikke kjent med kabling på biler uten lydpakke, men jeg tror ikke at noen av disse pluggene hører til lydanlegget

lunitiks

#104
Faktisk tror jeg den store grå er signal fra premium amp til subwoofer.

Ble nemlig litt nyskjerrig så jeg sjekket Teslas Circuit Diagrams (arket Audio Wiring - Premium, Base Level Comp) og sammenholdt dette med Connector References. Viser seg at "Subwoofer" står i tilknytning til connector "X970". X970 er en yazaki 7282-3243-40, dvs. en slik sak:

Så den store grå på bildet til @DaTwister tror jeg faktisk er signal til subben helt bak  ;D ;D ;D


EDIT: Det ser imidlertid ikke ut som Tesla har gjort det veldig enkelt for seg selv. Den grå hun-klumpen på bildet har kabling videre bak til selve elementet, men her er connectoren en annen. Denne videoen, fra 08:00, viser pluggen i plastkassa:




EDIT2: Den grå har definitivt tilknytning til amp og sub, men ser også ut til å være tilknyttet høyttalerne i bakdørene på premium audio biler. Når det gjelder den lille hvite, så forbinder denne amp og høyttalerne i fremdørene ser det ut som. Ifølge kabeldiagram er dette yazaki 7283-6446-40. Den lille hvite gjelder IKKE lydanlegget

Jeg har også funnet den lille hvite utilkoblet i min bil uten lydpakke. Den grå husker jeg ikke i farta. Men uansett kan jo dette stemme veldig bra, iom at @DaTwister heller ikke har lydpakke. @Trustno1 var dine koblet til? I så fall er jo denne saken oppe og avgjort.

Meeen, biler uten premium audio gjør vel egentlig fint lite med disse ledningene, siden vi uansett verken har amp'en eller premium center display... Vi må derfor forholde oss til gammelmåten med kobling på dørhøyttalerne
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA