Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: EPA rekkevidde

Startet av Trustno1, tirsdag 13. september 2016, klokken 15:08

« forrige - neste »

petersv


Trustno1

Sitat fra: lunitiks på tirsdag 26. juli 2016, klokken 06:41
Dette hører egentlig hjemme i Awesomeness-tråden  ;D 


Ble litt nyskjerrig, hvorfor dette dekselet i frunken?
Det har vel ikke så mye funksjon annet en rent visuelt. Greit at det første man ser om man åpner frunken ikke er en drøss med kabler.
Også vil det gi litt ekstra beskyttelse dersom frunken mot formodning ikke skulle være helt tett. (Opplevde dette på min gamle p85)

Trustno1

Sitat fra: petersv på tirsdag 26. juli 2016, klokken 08:06
Hva veier subben nå?
Jeg har ikke veiet den enda, men har brukt ca 10kg polyester til nå. Samt endel mdf plater. Gjetter på ca 20 kg for kassa. Så kommer elementet på ca 30 kg. Antar rundt 50 kg totalt på subben.
Så er det vel ca 40 kg i frunken (ett kraftig agm batteri som står for det meste av vekten.)
Så blir det vel noe mer demping. Alt i alt tipper jeg en vektøkning på ca 100kg

petersv

#48
Såpass tungt element ja. Hadde det vært mulig med flere knekker og avstivere i kassa slik at man slipper å ha den så tykk? Et neodym-magnet-element vil vel også spare mye vekt?

Edit: F.eks. noe som denne?

Trustno1

Sitat fra: petersv på tirsdag 26. juli 2016, klokken 08:18
Såpass tungt element ja. Hadde det vært mulig med flere knekker og avstivere i kassa slik at man slipper å ha den så tykk? Et neodym-magnet-element vil vel også spare mye vekt?

Edit: F.eks. noe som denne?

Jo, du har rett i det. Hovedårsaken til at jeg bruker dette elementet er rett og slett at jeg har 2 stk liggende i boden og slenge :) Dessuten er det en av de råeste subbene du kan få (Digital Designs 9512)

Når det gjelder kassa så driver jeg faktisk og stiver den av nå. Er ikke noe eksakt science dette med tykkelse og stivhet, man må egentlig bare føle seg litt frem når man bygger.
Jeg kunne kanskje spart litt mer vekt med mer glassfiber og mindre MDF, men det er en god del mer jobb. Og ferien nærmer seg faretruende slutten :)

Trustno1

Dag 15

Da har jeg endelig fått subben nesten ferdig. Eneste som gjenstår er trekking.

Prøvespilte den litt i bilen i dag, og kan vel konstantere at den fungerer over all forventning.

Eneste jeg ikke er helt fornøyd med er at jeg måtte heise gulvet ca 5cm for å få plass til elementet og kassen på denne størrelsen, men det er ett kompromiss jeg kan leve med siden lyden ble helt rå.

Når det gjelder planene om å mulig lage subber for salg så er nok dette utelukket iallefall med denne kassa. Den er rett og slett overkill, og er alt for mye jobb å produsere. Vurderer på ett senere tidspunkt å kanskje lage en variant av kassa med kun MDF og 10" element. Da bør det også være mulig å få gulvet til å flukte 100%.



Cookie Monster

2015 P85D

Wilma

Dette er utrolig spennende. Kjenner at det klør i fingrene til å gjøre noe liknende med det er nok litt for avansert for meg sukk ;)
S90D bestilt.
Levert 15.10.15

Muffinman

Sitat fra: Wilma på onsdag 27. juli 2016, klokken 13:40
litt for avansert for meg sukk ;)
Seriøst? Bare innrøm det, du får ikke lov av kona ;)

Noen år siden, men skulle jo tro at "avansert" er mellomnavnet ditt  ;D

http://avforum.no/forum/diy-do-it-yourself-/87660-swans-diy-sub-ferdig-4.html#post1202193

lunitiks

@Trustno1 du skriver i svar#2 her inne at
Sitat
Jeg startet prosjektet med å planlegge og finne ut hvordan jeg skulle gjøre kabelføringer. Pga jeg har lydpakken i bilen min så er det ingen måte å få ut ett fulltonesignal i fra skjermen. Dette betyr at jeg må ta ut signal fra hvert enkelt element og føre dette inn i DSP'n. Dette betyr at jeg må ha en solid spaghetti med kabler igjennom torpedoveggen til dsp/forsterkere.

Betyr dette at installasjon av sub for bil uten lydpakken nødvendigvis er enklere, med færre kabler som må trekkes gjennom torpedoveggen slik at man slipper boring? (Antar det finnes mulighet for å trekke en eller to kabler gjennom eksisterende gjennomføringer)
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Trustno1

#55
Sitat fra: Wilma på onsdag 27. juli 2016, klokken 13:40
Dette er utrolig spennende. Kjenner at det klør i fingrene til å gjøre noe liknende med det er nok litt for avansert for meg sukk ;)

Som Muffin nevner, tror ikke dette hadde vært noe problem for deg når jeg ser håndtverk skillsa dine :)

Jeg kan sikkert også være litt behjelpelig med spørsmål om du har behov

Sitat fra: lunitiks på onsdag 27. juli 2016, klokken 18:56
Betyr dette at installasjon av sub for bil uten lydpakken nødvendigvis er enklere, med færre kabler som må trekkes gjennom torpedoveggen slik at man slipper boring? (Antar det finnes mulighet for å trekke en eller to kabler gjennom eksisterende gjennomføringer)

Det er ikke pga subben jeg har trukket så mange kabler. Det er for å få benyttet meg av DSP'n min og ha full kontroll over alle lydkanalene i bilen. Hovedgrunnen til dette er for tidskompensering, slik at man kan få ett manipulert sweetspot i førerposisjonen. Men også for å kunne ha mer EQ muligheter og egendefinerte delefiltere.

Dersom man ikke har lydpakken så er det færre kanaler som trenger å trekkes inn til en eventuell DSP, men skal man kun montere sub så er det jo kun subkanalen som trenger å trekkes igjennom.
Om du får til dette uten å bore er jeg usikker på, i min bil så jeg ingen muligheter for å trekke noe igjennom. Men jeg har hørt andre har fått til dette uten boring.
Uansett så hadde jeg ikke bekymret meg så mye for boringen, så lenge man gjør det på rett sted så var det relativt kurant.

Ett annet problem i Teslaen er subsonic filteret på lydsignalet som kommer fra skjermen. Desverre så kuttes frekvensene kraftig under 30hz, jeg håper å kunne delvis kompensere dette med EQ i dsp'n. Om den kuttes enda høyere i biler uten lydpakke er jeg usikker på, men ikke usansynelig. Dette betyr at det blir vanskligere å få en flat respons nedover i registeret.

For de som skulle lure på hva ett subsonic filter er, så benyttes dette for å beskytte elementer mot "over excursion" dvs at de ikke blir mekanisk ødelagt pga for lang slaglengde. Som oftest er dette ett problem på frekvenser under tuningfrekvensen på portede kasser.

Trustno1

Dag 16

Da var subben endelig ferdig. Fått trukket kassa og montert den i dag. Fikk også laget noen festebraketter så den sitter godt fastmontert.
Heisekrokene jeg har montert for å enkelt ta kassa inn og ut er egentlig ment for å kunne fjernes, men tror egentlig jeg beholder de da de kan ha fin dobbel funksjon som fester for bagasje :)

Fikk også gjort litt demping av dekslene jeg har demontert før de ble satt tilbake.

Alt i alt så er jeg fornøyd med resultatet, men har dessverre ikke fått testet skikkelig enda da DSP'n min streiket her om dagen. Må få denne reparert før jeg kan få justert inn alt som det skal.

Trustno1

Jeg lagde ett 3d bilde av kassa. Det er foreløpig litt ufullstendig, men om man får bildet perfekt så er det jo bare å anskaffe seg en heftig 3d-printer :)

https://skfb.ly/RoUQ

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

plvr

Tror ikke du må kjøre til Bolivia med de hvite pakkene der. De har forresten sikkert ikke SC.
P85 med autopilot, nov -14.
Model ≡ reservert 010416

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA