Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: EPA rekkevidde

Startet av Trustno1, tirsdag 13. september 2016, klokken 15:08

« forrige - neste »

F_P

Den grå er for tilkobling av Premium Audio :)
Du finner også subkontakten, men jeg husker ikke i farten om det kan være den andre der eller ikke.
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

petersv

Sitat fra: lunitiks på søndag 04. september 2016, klokken 07:29
Faktisk tror jeg den store grå er signal fra premium amp til subwoofer.
...
Meeen, biler uten premium audio gjør vel egentlig fint lite med disse ledningene, siden vi uansett verken har amp'en eller premium center display... Vi må derfor forholde oss til gammelmåten med kobling på dørhøyttalerne

Er vel fulltone-signal ut fra sentral-enheten foran på våre som ikke har oppgradert lydpakke, så man kan fint rute signalene gjennom denne grå forfra og bak, hvis man finner den igjen framme. Burde være mulig å lage en plug-and-play lask for å fikse det framme hvis man finner ut hvilke typer plugger det er brukt.

Trustno1

Fint med folk som kan gjøre skikkelig research :)

Jeg klarer ikke huske om min var tilkoblet eller ikke. Jeg skal prøve å huske å se etter dette neste gang jeg demonterer her.

Det hadde egentlig vært fint å få kartlagt alle steder som lydsignalene går. Når jeg skulle koble meg inn på høyttalerne i dørene i prosjektet mitt så var dette ett helvete å komme til der jeg gjorde det på førersiden. (Ref svar 24 på side 2 i denne tråden)


Trustno1

#108
Sitat fra: petersv på søndag 04. september 2016, klokken 11:29
Sitat fra: lunitiks på søndag 04. september 2016, klokken 07:29
Faktisk tror jeg den store grå er signal fra premium amp til subwoofer.
...
Meeen, biler uten premium audio gjør vel egentlig fint lite med disse ledningene, siden vi uansett verken har amp'en eller premium center display... Vi må derfor forholde oss til gammelmåten med kobling på dørhøyttalerne

Er vel fulltone-signal ut fra sentral-enheten foran på våre som ikke har oppgradert lydpakke, så man kan fint rute signalene gjennom denne grå forfra og bak, hvis man finner den igjen framme. Burde være mulig å lage en plug-and-play lask for å fikse det framme hvis man finner ut hvilke typer plugger det er brukt.

Er signalet helt fulltone? Er ikke diskanten separat?
Merker jeg angrer mer og mer på at jeg ikke kjøpte bil uten lydpakke. Lydpakken har laget så mange problemer for meg i prosjektet her.
Det er ikke enkelt å sy sammen alle de separate kanalene til ett signal med akseptabel kvalitet inn i DSP'n

Jeg har sett det har vært nevnt tidligere på forumet her at noen har kommer til menyer der man kan endre innstillinger som ludicrous, temperaturmålinger osv. Mulig man kunne endret innstilling for lydpakke eller ikke her også for å endre hvordan hovedenheten gir ut signal?

lunitiks

#109
Laget en oversikt over audio-konnektorene på baksiden av touch screen (Center Display / CID), sammenholdt med circuit diagram / connector references. Se bilde under. Her er hva jeg har funnet:

Sort (X425)

       
  • På biler med standardanlegg: 20A strøm inn til CID (Fuse no. 9; Base Audio System) + signal ut til senterspeaker for Driver Assistance.
  • På biler med premiumanlegg: Samme + signal ut til midwoofere i dører foran (MidwooferLF og -RF). Signal til senterspeaker ser ut til å gå via "Driver Assistance ECU" på bilene med premiumanlegg...
Lys grå (X426)

       
  • På biler med standardanlegg: 20A strøm inn til CID (Fuse no. 51; Center Display) + signal ut til fronttweetere og høyttalere i dører foran.
  • På biler med premiumanlegg: Signal ut til fronttweetere
Lys grønn (X427)

       
  • På biler med standardanlegg: Ubrukt eller ikke-eksisterende
  • På biler med premiumanlegg: Signaler ut til premiumforsterker, dvs. både lydsignal til høyttalere i dører foran, bakluke og subwoofer, av/på-signal og mute
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

petersv

Såvidt meg fortalt er signalene til dørene fulltone.

Litt info her (rundt 9:30):


Hørt med Tesla ang. å deaktivere utvidet lyd i sw?

Trustno1

Sitat fra: petersv på søndag 04. september 2016, klokken 11:50
Hørt med Tesla ang. å deaktivere utvidet lyd i sw?

Jeg sendte de en forespørsel på mail en gang for en god stund siden. Fikk aldri noe særlig respons på dette. Tror ikke de tok den særlig seriøst.

Kan ikke helt se for meg at de er særlig villige til å hjelpe til med dette. Isåfall må jeg treffe på rett person i systemet. Noen som kjenner noen? :)

Jeg spurte også etter å få kjøpe høyre deksel i bagasjen for biler uten lydpakke. Svaret jeg fikk var at disse ikke gikk an å kjøpe løst, hverken for med eller uten lydpakke.

petersv

Det siste svaret ville jeg tatt med en klype salt. Sjekk delekatalogen selv, finner du delen der så må de selge den. Kun ytterst få komponenter kan de nekte å selge pga. påberopt sikkerhetsaspekt. Tesla er helt på kanten av loven ang. monopolvirksomhet på ettermarked, så det er bare å ta saken til NAF el.lign hvis du møter på problemer.

lunitiks

Sitat fra: petersv på søndag 04. september 2016, klokken 11:29
Er vel fulltone-signal ut fra sentral-enheten foran på våre som ikke har oppgradert lydpakke, så man kan fint rute signalene gjennom denne grå forfra og bak ...


Nei, den grå på bildet til @DaTwista har ingen funksjon i biler uten premium. Den har sitt utgangspunkt i premium forsterker, og knyttes i andre enden (den grå) til en kabling mot subwoofer og så vidt jeg kan se, bakhøyttalere.
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Trustno1

#114
Sitat fra: petersv på søndag 04. september 2016, klokken 12:06
Det siste svaret ville jeg tatt med en klype salt. Sjekk delekatalogen selv, finner du delen der så må de selge den. Kun ytterst få komponenter kan de nekte å selge pga. påberopt sikkerhetsaspekt. Tesla er helt på kanten av loven ang. monopolvirksomhet på ettermarked, så det er bare å ta saken til NAF el.lign hvis du møter på problemer.

Ok, takk for tipset. Jeg får prøve å gå denne ruten. Kan vel være at de argumenterer for at dekslet for biler uten lydpakken ikke er en del som hører til min bil, men isåfall får jeg høre om noen uten lydpakke har lyst til å handle for meg :)

Alternativt så holder jeg også litt utkikk etter vrakbiler og ser om jeg kan få kjøpt det fra en delebil.

@lunitiks du sjekket vel ut delenummerne på dette tidligere, men husker ikke helt hvor du postet det?

Trustno1

Sitat fra: lunitiks på søndag 04. september 2016, klokken 12:21
TRUNK SIDE TRIM LH, NO LAMP: 1025978-00-C
TRUNK SIDE TRIM LH, NO LAMP - for 2nd gen node: 1045201-00-A
TRUNK SIDE TRIM LH, 3RD ROW: 1025978-00-C

Du skal sannsynligvis ikke ha den siste, da den er for biler med 3. seterad. Men hvilken av nr. 1 og 2 du skal ha aner jeg ikke

Ok, og alle disse delene var da for biler uten lydpakken? Vi hadde vel også en teori om at 2nd gen node var biler med AP. Noen andre som har en formening?

lunitiks

#116
Beklager! Jeg ga deg feil delenumre. De jeg listet opp var på andre siden (der hvor subben uansett ikke står)!

Her er de riktige, for biler *uten* sub:
(1)
TRUNK SIDE TRIM ASSEMBLY WITHOUT LAMP - RIGHT
1025976-00-C

(2)
TRUNK SIDE TRIM ASSEMBLY WITHOUT LAMP - RIGHT
for 2nd gen node
1045200-00-A

(3)
TRUNK SIDE TRIM ASSEMBLY WITH 3RD ROW - RIGHT
1018356-00-E


EDIT: Slettet forrige post
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

petersv

#117
Sitat fra: lunitiks på søndag 04. september 2016, klokken 12:11
Sitat fra: petersv på søndag 04. september 2016, klokken 11:29
Er vel fulltone-signal ut fra sentral-enheten foran på våre som ikke har oppgradert lydpakke, så man kan fint rute signalene gjennom denne grå forfra og bak ...


Nei, den grå på bildet til @DaTwista har ingen funksjon i biler uten premium. Den har sitt utgangspunkt i premium forsterker, og knyttes i andre enden (den grå) til en kabling mot subwoofer og så vidt jeg kan se, bakhøyttalere.

Du misforstår, den er ikke koblet til noe, det er jo klart. Men man kan bruke kabelen hvis man kobler den til i andre enden, dette jeg snakker om. Finner man ut hvilken plugg man kan koble seg inn på og lager en overgang, som er en y-kabel.

lunitiks

#118
Aha @Petersv, nå skjønner jeg hva du mener.

Men jeg tror akkurat det kan bli veldig vanskelig. Fordi den andre enden - den som skal gå inn i forsterkeren - er bundlet inn i en veldig spesiell, avlang spesialplugg. Spesialpluggen er også tilknyttet også 12V og touchscreen.

Det er den du ser kl. 19:30 på denne videoen, og på bildene under




2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

lunitiks

#119
Sitat fra: Trustno1 på søndag 04. september 2016, klokken 11:34
Er signalet helt fulltone? Er ikke diskanten separat?

Se mitt svar #110
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA