Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Elbiler nektes PARKERING

Startet av Teslanewbie, onsdag 31. august 2016, klokken 20:37

« forrige - neste »

F_P

Sitat fra: Teslanewbie på torsdag 30. juni 2016, klokken 08:33
Sitat fra: Sven-E på torsdag 30. juni 2016, klokken 08:32
Kompensasjonen / erstatningen burde jo bare ha vært oppgradering til Ludi.
De hadde alle fått omtrent det de har betalt for, og Tesla hadde sluppet unna på billigste måte.

kompensasjonen er på 50000kr, oppgradering til Ludi koster 56000kr.. Dvs omtrent likt

For kunden ja, men for Tesla vil nok Ludi være en billigere løsning rent økonomisk siden jeg antar de har mer enn 20% dekningsgrad på en slik oppgradering
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

Teslanewbie

SitatFor kunden ja, men for Tesla vil nok Ludi være en billigere løsning rent økonomisk siden jeg antar de har mer enn 20% dekningsgrad på en slik oppgradering


Ja det er korrekt
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

jkirkebo

Sitat fra: Teslanewbie på torsdag 30. juni 2016, klokken 07:13
Så o.b.l.i.x , kos  dere andre som argumenterte mot folk her som hevdet at bilen underleverte, En rettsak skulle kjøperne tape så det sang ifølge dere..

Hvem som taper en evt. rettsak gjenstår å se, da det ikke har vært gjennomført noen rettsak ennå...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Cookie Monster

Sitat fra: krister461 på torsdag 30. juni 2016, klokken 08:25
Ja, men vil tro at de som argumenterer med at de "heller hadde kjøpt en 85D" sier nok dette fordi 85D ble raskere ikke fordi P85D var treigere enn forventet. De fleste som kjøpte P85D hadde nok prøvekjørt bilen eller hadde en god formening om hvordan aksen var, og 0-100 er vel ca. like rask som forventet?

Men samtidig burde Tesla vært tydeligere...så det er ikke en enkel sak dette. :)

Ingen av oss som bestilte bilen tidlig fikk prøvekjørt den før kjøp. Første gang jeg fikk prøvd den selv var når jeg fikk bilen. Og selv da hadde Tesla selv enda ikke demobiler.
2015 P85D

krl

Veldig bra at Tesla tapte denne saken. Hvis de velger å gå videre, så håper jeg at retten øker erstatningsbeløpet drastisk.

Det skal ikke lønne seg å lure kunder.

... det eneste som er merkelig er at "0-100"-juksemålingen med rollout tilsynelatende ble akseptert som reell. Så dersom Tesla tar dette til retten, så risikerer de å få en dom mot seg her også. Noe som vil se enda dårligere ut.

Cookie Monster

#20
Denne saken går nok videre ja, siden virker ikke som Tesla gir seg.

Det som er interessant her er at forbrukertvistutvalget alene falt på denne beslutningen basert bare på hk og tok ytelses tallene til Tesla som at de stemmer.

Hvis saken går videre ligger det masse teknisk dokumentasjon på at heller ikke det stemmer. Tesla har enda bare tallene fra Motortrend som de bruker og virker som enda ikke har forstått forskjellen på 100 km/t og 60 mph samt at motortrend målingen er med 1 ft rollout.

SitatTesla: På samme måte var motorkrafttallene Tesla brukte noe vi var juridisk pålagt å oppgi, og dessuten bekreftet nøyaktige av europeiske myndigheter

Morsomt at de enda bruker at motoreffekt tallene var noe de juridisk måtte oppgi, men bare på P85D? Var greit å ikke oppgi på 85D og alle de andre modellene? der gikk det fint å oppgi faktisk ytelse?

Største greiene er uansett effekten som var reklamert med hele 60% mer enn 85D. Da bør man virkelig forvente mer trøkk ved en forbikjøring i 80 km/t også noe det ikke er. Og er egentlig det som skuffer mest. La side om side med en 85D på motorveien og ga flat pedal. Var såvidt P85D klarte å krype fra en halv billengde.

Var også mange som solgte sin P85 med tap for å få denne bilen med så mye mer ytelse, disse ble nok også veldig skuffet over ytelsene i hastighet.
aksen fra 0-100 er noe man bruker noe få ganger så brukes ikke det så ofte, men aks i hastighet brukes nesten daglig.

Sto jo også lovnader om bedre ytelse i hastighet med en sw oppdatering lenge på nettsiden. Men viste seg at kontaktor ikke tålte det. Så da ble den en dyr hw oppgradering istedenfor.
Kontaktorer driver jo enda å ryker på P85D om dagen så den er helt klart for dårlig selv ved effekten som er nå.
2015 P85D

krl

Tesla hadde nok kommet best ut av dette ved å publisere effektkurver.. Slik at man får et mest mulig korrekt bilde av ytelsene. Da hadde saken blitt vridd til noe positivt.

Det dummeste de gjør er å fortsette svertekampanjen mot kundene sine. Jeg merker at det er fristende å selge bilen på finn.no når jeg leser uttalelsene Tesla har kommet med i denne saken. Selv om jeg ikke har noen P85D.

Griffel

#22
Sitat fra: Cookie Monster på torsdag 30. juni 2016, klokken 10:06
Denne saken går nok videre ja, siden virker ikke som Tesla gir seg.
Som nevent, i og med at det er et gruppesøksmål på gang er saken nødt til å gå videre.
Evt en minnelig ordning før gruppesøksmålet kommer opp i Tingretten.

Dette var kun 3 biler i forbrukertvistutvalget.

Det er nok en fordel for bileierene at Tesla roter til sit eget forsvar ved å innføre tullebegrepet «kjøretøyskraft». Når de først har havnet der er konklusjonen til forbrukertvistutvalget helt logisk:
Sitat
Utvalget mener at «motorkraft» og «kjøretøyskraft» fremstår som synonymer for forbrukerne.

Dette blir jo kjøre-tøys-kraft. (det er jo ikke engang kraft det er snakk om)
«motorkraft» er jo like galt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Ove Alset

Godt at noen tar seg bryet med å kjøre Tesla på denne hårreisende kundebehandlingen. Jeg var en av de som ikke orket og istedenfor solgte bilen (med riktig informasjon til kjøper)......

krister461

Sitat fra: Cookie Monster på torsdag 30. juni 2016, klokken 10:06
Største greiene er uansett effekten som var reklamert med hele 60% mer enn 85D. Da bør man virkelig forvente mer trøkk ved en forbikjøring i 80 km/t også noe det ikke er. Og er egentlig det som skuffer mest. La side om side med en 85D på motorveien og ga flat pedal. Var såvidt P85D klarte å krype fra en halv billengde.
Men, differansen mellom P85D og 85D ble jo mye mindre fordi Tesla gjorde 85D mye raskere, gratis for en rekke heldige kunder. Det synes jeg Tesla skal ha skryt for og ikke brukes som et argument mot de. (Selv om det kan virke som om det plager en del P85D eiere). :)

Cookie Monster

#25
Sitat fra: krister461 på torsdag 30. juni 2016, klokken 10:21
Sitat fra: Cookie Monster på torsdag 30. juni 2016, klokken 10:06
Største greiene er uansett effekten som var reklamert med hele 60% mer enn 85D. Da bør man virkelig forvente mer trøkk ved en forbikjøring i 80 km/t også noe det ikke er. Og er egentlig det som skuffer mest. La side om side med en 85D på motorveien og ga flat pedal. Var såvidt P85D klarte å krype fra en halv billengde.
Men, differansen mellom P85D og 85D ble jo mye mindre fordi Tesla gjorde 85D mye raskere, gratis for en rekke heldige kunder. Det synes jeg Tesla skal ha skryt for og ikke brukes som et argument mot de. (Selv om det kan virke som om det plager en del P85D eiere). :)

Er ikke det at den har blitt raskere, men er hvordan de har reklamert P85D sammenlignet med før samt de andre modellene. ink mot P85. Mange av de som kjøpte P85D kom fra en P85 tidligere og kjøpte P85D basert på ca 50-60% mer effekt.
Selv om 85D ble oppgradert til 420 hk skulle P85D enda hatt 60% mer ytelse basert på effekttallene de reklamerte med.

Var også lovnader som sto på nettsiden om høyere ytelse i hastighet med sw update. Men det fikk vi aldri. Fikk 0.1 sek bedre på 0-100 som enda ikke er 3.4 sek den opprinnelig var oppgitt til.
Så de som betalte dyrt for P fikk aldri en gang hva den var reklamert med, men de som kjøpte 85D fikk mye mer. Er hvordan Tesla har behandlet og levert kundene som betale mye mer for ytelsen som irriterer.
2015 P85D

Torpedo Ted

Hvorfor er det bare 3 kunder som er tilkjent erstatning? Hva har de gjort annerledes enn oss andre som klaget? Jeg har solgt bilen, gjør det noe med min mulighet for å få erstatning?

Griffel

Sitat fra: krl på torsdag 30. juni 2016, klokken 10:16
Tesla hadde nok kommet best ut av dette ved å publisere effektkurver.. Slik at man får et mest mulig korrekt bilde av ytelsene. Da hadde saken blitt vridd til noe positivt.
Selvfølgelig burde de ha gjort det. Effekt oppgitt som kun ett tall gir uansett (nesten) ingen mening.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

krister461

Sitat fra: Cookie Monster på torsdag 30. juni 2016, klokken 10:26
Er ikke det at den har blitt raskere, men er hvordan de har reklamert P85D sammenlignet med før samt de andre modellene. ink mot P85. Mange av de som kjøpte P85D kom fra en P85 tidligere og kjøpte P85D basert på ca 50-60% mer effekt.
Selv om 85D ble oppgradert til 420 hk skulle P85D enda hatt 60% mer ytelse basert effekttallene de reklamerte med.
Men, både 85D og P85 er/var vel oppgitt til ca 4.4s på 0-100? Og P85D er oppgitt til 3.3s?
Er ikke dette ca. korrekt da?

Griffel

#29
Sitat fra: Torpedo Ted på torsdag 30. juni 2016, klokken 10:30
Hvorfor er det bare 3 kunder som er tilkjent erstatning? Hva har de gjort annerledes enn oss andre som klaget?
De tre har beholt bilen og tatt saken til Forbrukertvistutvalget.

Sitat fra: Torpedo Ted på torsdag 30. juni 2016, klokken 10:30
Jeg har solgt bilen, gjør det noe med min mulighet for å få erstatning?
"Nr. fire" som kanselerte bestillingen og tapte depositum fikk ikke medhold eller erstatning.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA