Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Opel Ampera-e

Startet av Bjoris, fredag 26. august 2016, klokken 13:17

« forrige - neste »

eha

Sitat fra: RonnyØ på søndag 28. august 2016, klokken 10:09
Jeg har bedt om levering i mars, men allerede fått chassinr? 019xx..

Nesten samme situasjon her; jeg ba om levering i april, bekreftet 8. august og fikk chassinr 017xxx.
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

Oddaa

Sitat fra: Elbil fundamentalist på mandag 22. august 2016, klokken 10:49

Totalpakka er veldig bra!! Jeg synes 6 seter konfig er klart best med tanke på adgang til 3 rad pluss mulighet til å legge skiposen og annen lang bagasje midten. De som har bestillt har mye å glede seg til :)

Men har det kommet noen løsning for sikring av bagasjen? Bagasjen løs sammen med passasjerene er en uaktuell løsning for min del...


Sent from my iPhone using Tapatalk
2017 e-Golf
2016 XC90 T8

eha

Sitat fra: Oddaa på søndag 28. august 2016, klokken 10:46
Men har det kommet noen løsning for sikring av bagasjen? Bagasjen løs sammen med passasjerene er en uaktuell løsning for min del...

Nei, ikke fra Tesla, i hvert fall. Det er mulig å feste stropper i to fester på sidene bak, og når 3. seterad legges ned får du to fester på gulvet som også kan brukes. Det burde komme en løsning til de doble hullene oppe på veggene (de med fjærede plastlokk). Noen påstår at dette skal komme. Andre påstår at utstyret ikke ble ferdigstilt og utgitt, og at hullene er der fordi bilens design hadde kommet forbi kvalitetstesting og ikke kunne endres.

Uansett hvem som har rett, så burde noen undersøke hvorvidt disse hullene er strukturelt sterke nok til å kunne bære en bagasjeløsning.

En løsning som støtter seg på baksiden av 2. seterad burde også være mulig.

Det som er mest ergerlig for min del, er at det ikke finnes festeanordninger i taket.
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

Nasatech

Sitat fra: Svein R. Aarvik på torsdag 25. august 2016, klokken 09:54
Nasatech, jeg har lyst tak.

Hei igjen. Da har jeg sjekket. Ikke noe skitt i dørene hos meg. Hvor er det? Nederst på døren der den er svart og går mot bilen. Eller oppe der hvor der er lyst og går mot taket?

Svein R. Aarvik

Nasatech. Som du ser av bildene, er det hvite belegget støvet som kommer inn.
Hvis dette støvet kommer inn, så er heller ikke bilen tett slik at det avanserte luftanlegget med overtrykk virker.
Tesla X P90DL. Levert 9. august 2016.
TOCN signaturmedlem

Svein R. Aarvik

Nasatech. Jeg får tydeligvis ikke lagt til bildene, og heller ikke lagt inn ditt innlegg. Beklager! :(
Tesla X P90DL. Levert 9. august 2016.
TOCN signaturmedlem

Nasatech

Sitat fra: Svein R. Aarvik på mandag 29. august 2016, klokken 11:45
Nasatech. Jeg får tydeligvis ikke lagt til bildene, og heller ikke lagt inn ditt innlegg. Beklager! :(

Nei. Du må dele det på en annen tjeneste eller bruke Tapatalk direkte fra mobilen. Da kan du ta det der. Send det evt. på Facebook. Jeg ser du er medlem av Model X gruppen der :) Jeg er Lasse Edvardsen. Ligger i gruppa.

smarti

Fikk min Model X mandag kl 12:00 (etter 2 års ventetid, og etter bare å ha sett en Model X i 5 sekunder på 50 meters avstand). Førsteinntrykket er bra - utvilsomt den beste bilen jeg har kjørt noengang. Men falkevingedørene er (som forventet) et potensielt problem.

Barna elsker dem men jeg synes det både visuelt og teknisk er en idiotisk løsning (men lot meg lure/overbevise av barna om at dette sikkert går bra). Jeg er helt sikker på at dette er den første, eneste og siste bilen som vil bli produsert med denne løsningen (og håper noen tilbyr et modde-kit slik at man kan få vanlige dører på Model X - jeg hadde gladelig betalt 50.000 ekstra dersom man kunne fått skyvedører som opsjon).

De fungerte bra de første 4 timene, men kl 16 (etter at barna har sikkert kjørt opp mot 20 ganger på den tiden) begynte høyre dør å smelle høyt hver gang man åpner den. Ser tydelig at døra blir hengende igjen i taket (slik at metallet løfter takplata på toppen noen millimeter før den slipper med et smell). Har kontaktet Tesla (og fikk faktisk et svar - det er første gang på de 2 årene at de har svart på epost!). Teknikerne skal ta kontakt med meg etterhvert (inntil da bruker vi den andre døra og håper den holder i det minste 10-20 sykler til).

Antar dette er den første (av veldig mange fremtidige) justeringer av dørene som skal til (mistenker jeg). Noen andre som har rukket å få tilsvarende problemer?

Nasatech

Sitat fra: smarti på tirsdag 30. august 2016, klokken 22:18
Fikk min Model X mandag kl 12:00 (etter 2 års ventetid, og etter bare å ha sett en Model X i 5 sekunder på 50 meters avstand). Førsteinntrykket er bra - utvilsomt den beste bilen jeg har kjørt noengang. Men falkevingedørene er (som forventet) et potensielt problem.

Barna elsker dem men jeg synes det både visuelt og teknisk er en idiotisk løsning (men lot meg lure/overbevise av barna om at dette sikkert går bra). Jeg er helt sikker på at dette er den første, eneste og siste bilen som vil bli produsert med denne løsningen (og håper noen tilbyr et modde-kit slik at man kan få vanlige dører på Model X - jeg hadde gladelig betalt 50.000 ekstra dersom man kunne fått skyvedører som opsjon).

De fungerte bra de første 4 timene, men kl 16 (etter at barna har sikkert kjørt opp mot 20 ganger på den tiden) begynte høyre dør å smelle høyt hver gang man åpner den. Ser tydelig at døra blir hengende igjen i taket (slik at metallet løfter takplata på toppen noen millimeter før den slipper med et smell). Har kontaktet Tesla (og fikk faktisk et svar - det er første gang på de 2 årene at de har svart på epost!). Teknikerne skal ta kontakt med meg etterhvert (inntil da bruker vi den andre døra og håper den holder i det minste 10-20 sykler til).

Antar dette er den første (av veldig mange fremtidige) justeringer av dørene som skal til (mistenker jeg). Noen andre som har rukket å få tilsvarende problemer?

Hei!

Det var synd å høre med dørene! Både at de gikk istykker og at du ikke likte dem. Tøff avgjørelse å kjøpe en bil til en million hvor noe så essensielt er noe du ikke liker.

Jeg har 4 barn og vi har en 6-seter. Ikke merket noe ennå, men jeg lar ikke barna leke med bilen. Men der har de ikke fått lov til med noen biler jeg har hatt. Det er et dyrt produkt og en stor investering, så det er viktig at den holdes fin :)

Håper det ordner seg med dørene og at du blir fornøyd.

smarti

Sitat fra: Nasatech på tirsdag 30. august 2016, klokken 22:28
Sitat fra: smarti på tirsdag 30. august 2016, klokken 22:18
Fikk min Model X mandag kl 12:00 (etter 2 års ventetid, og etter bare å ha sett en Model X i 5 sekunder på 50 meters avstand). Førsteinntrykket er bra - utvilsomt den beste bilen jeg har kjørt noengang. Men falkevingedørene er (som forventet) et potensielt problem.

Barna elsker dem men jeg synes det både visuelt og teknisk er en idiotisk løsning (men lot meg lure/overbevise av barna om at dette sikkert går bra). Jeg er helt sikker på at dette er den første, eneste og siste bilen som vil bli produsert med denne løsningen (og håper noen tilbyr et modde-kit slik at man kan få vanlige dører på Model X - jeg hadde gladelig betalt 50.000 ekstra dersom man kunne fått skyvedører som opsjon).

De fungerte bra de første 4 timene, men kl 16 (etter at barna har sikkert kjørt opp mot 20 ganger på den tiden) begynte høyre dør å smelle høyt hver gang man åpner den. Ser tydelig at døra blir hengende igjen i taket (slik at metallet løfter takplata på toppen noen millimeter før den slipper med et smell). Har kontaktet Tesla (og fikk faktisk et svar - det er første gang på de 2 årene at de har svart på epost!). Teknikerne skal ta kontakt med meg etterhvert (inntil da bruker vi den andre døra og håper den holder i det minste 10-20 sykler til).

Antar dette er den første (av veldig mange fremtidige) justeringer av dørene som skal til (mistenker jeg). Noen andre som har rukket å få tilsvarende problemer?

Hei!

Det var synd å høre med dørene! Både at de gikk istykker og at du ikke likte dem. Tøff avgjørelse å kjøpe en bil til en million hvor noe så essensielt er noe du ikke liker.

Jeg har 4 barn og vi har en 6-seter. Ikke merket noe ennå, men jeg lar ikke barna leke med bilen. Men der har de ikke fått lov til med noen biler jeg har hatt. Det er et dyrt produkt og en stor investering, så det er viktig at den holdes fin :)

Håper det ordner seg med dørene og at du blir fornøyd.
Nå kommer jeg nok til å kjøre 90% av tiden alene (og 100% av tiden foran!) så den odde bakdør-konstruksjonen var ikke utslagsgivende for min del. Jeg vil vel heller si at barna demonstrerte (heller enn å "lekte" med) dørene for naboer og andre barn - dvs åpnet dem med 5 til 10 minutters mellomrom. Det burde de tåle mener jeg. Men nå er det innført strenge restriksjoner på dørbruk!

Men bortsett fra det er det en flott bil. Autopiloten har jeg bare såvidt fått testet (men har planlagt en Trondheimstur til helgen) og er veldig spent på hvor nyttig er (er vant til autopilot på fly og forventer vel ikke at det er like arbeidsbesparende i bil på dagens "beta-nivå").

Øyvind.h

Selv om Tesla har lagt svært mye innsats i dørene tror jeg nok de vil forbli en utfordring gjennom eierskapet.
Av feilene jeg har sett rapportert nylig er det nok sensorene som skuffer meg mest. Etter mange tilfeller av at dørene slo oppi tak og ting fordi de ikke er gode nok/defekte/ikke tilstrekkelig antall har Tesla i kjent stil lagt på sw begrensning for å kompensere.
Dørene åpner seg nå ikke slik de skal om bilens GPS-lokasjon tilsier at du er innendørs/i garasje eller annet sted med hindringer. Tesla stoler altså allerede ikke på sensorene.

Det ble også i en video nylig demonstrert at fordørene bruker bakdørenes sensorer for å detektere hindringer. Dvs. er det ingen hindring foran bakdør, men eks stolpe ved fremdør, så vil fremdøren slå inn i stolpen.

Som med drive unit tror jeg nok det vil komme hyppige revisjoner her. Noe som også er grunnen til at jeg har utsatt X-kjøpet minst ett år for å se an. Jeg vil gjerne ha bilen, om de får en del løsninger på stell.

Men jeg kan nevne en ting som har overrasket positivt - jeg fryktet at dørene fra fabrikk ville se grusomme ut pga Teslas utfodringer med å få paneler til å flukte. I praksis ser dørene helt OK ut. Har ikke reagert spesielt på skjevheter, selv om jeg forsåvidt er spent på om de vil holde seg rette over tid. Med mange festepunkter vil de antakelig holde seg pene.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

cstromme

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 31. august 2016, klokken 08:04
Som med drive unit tror jeg nok det vil komme hyppige revisjoner her. Noe som også er grunnen til at jeg har utsatt X-kjøpet minst ett år for å se an. Jeg vil gjerne ha bilen, om de får en del løsninger på stell.

Det er en av grunnene til at vi venter litt og. Vil gjerne ha en utgave hvor de har lært av alle feilene som disse dørene antageligvis kommer med.

Det og at jeg fortsatt har et ørlite håp om automatisk lukking av frunk. :p (Og prisnedgang. Og AP2.)
Tesla Model X 75
Tesla Model S 85 - Vin: 37234 (SOLGT)

eha

Sitat fra: cstromme på onsdag 31. august 2016, klokken 08:55
Det og at jeg fortsatt har et ørlite håp om automatisk lukking av frunk. :p (Og prisnedgang. Og AP2.)

Automatisk lukking av frunk hindres av amerikansk lovgivning, så da skal du nok vente en stund :)
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

Håkons Xadventure

Sitat fra: smarti på tirsdag 30. august 2016, klokken 22:18
Fikk min Model X mandag kl 12:00 (etter 2 års ventetid, og etter bare å ha sett en Model X i 5 sekunder på 50 meters avstand). Førsteinntrykket er bra - utvilsomt den beste bilen jeg har kjørt noengang.

Er den hvit og var du på Holmen i går på fotballkamp? Så veldig fin ut der den sto.
Tesla X90D (venter)

o.b.lix

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 31. august 2016, klokken 08:04
Det ble også i en video nylig demonstrert at fordørene bruker bakdørenes sensorer for å detektere hindringer. Dvs. er det ingen hindring foran bakdør, men eks stolpe ved fremdør, så vil fremdøren slå inn i stolpen.

Om framdørene bare bruker bakdørsensorer, gjør de det godt, for når jeg så på en åpnet og lukket vi dørene masse på trange steder, og så ingen problemer der.

Bakdørene er ganske imponerende live, men er i grunnen en bakdør montert på siden, og det er ikke ofte slike feiler, heller ikke Tesla sin, så denne har jeg tro på.

Derimot vill jeg vært svært skeptisk til skyvedører, har vel sett alt for mange av disse som kiler seg og endatil faller av til at jeg noensinne får lyst på skyvedørsbil.

Men jeg sitter også på gjerdet og venter litt på andres erfaringer med X, dette litt fordi den er blitt forbannet dyr og litt fordi S jeg har er forbannet god som den er.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA