Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Opel Ampera-e

Startet av Bjoris, fredag 26. august 2016, klokken 13:17

« forrige - neste »

cstromme

Sitat fra: eha på onsdag 31. august 2016, klokken 09:25
Sitat fra: cstromme på onsdag 31. august 2016, klokken 08:55
Det og at jeg fortsatt har et ørlite håp om automatisk lukking av frunk. :p (Og prisnedgang. Og AP2.)

Automatisk lukking av frunk hindres av amerikansk lovgivning, så da skal du nok vente en stund :)

Slik jeg forstod det så er det vel en motor som åpner og drar ned igjen som ikke er tillatt, ala det som er på trunken i dag. Det eneste jeg vil (og som jeg anser som en STOR forbedring) er at det ligger en liten motor der som drar til seg lokket det siste stykket får det går i lås som i dag. Da unngår man at man må legge hendene på panseret.
Tesla Model X 75
Tesla Model S 85 - Vin: 37234 (SOLGT)

satheesh.net

Det som er helt tydelig er at folk som ikke eier bilen har langt flere fordommer mot den enn de som eier en.

Dører og vinger har oppført seg eksemplarisk hver eneste gang etter utlevering. De har nylig også tweaket sensorene, så jeg er nesten aldri bekymret når jeg skal inn/ut av bilen. Det skader selvsagt ikke å bruke 0,5 sek på å sjekke omgivelsene raskt i forkant, men føler nå at jeg ikke er spesielt bekymret.

Jeg har sittet på og lånt en Model S nå som bilen min har vært til LLUMAR foliering og må si at jeg aldri i verden går tilbake til en Model S igjen. De få manglene Model X har klarer ikke veie opp for alle positive ting den bringer med seg. Det er i hvertfall min erfaring.

Nasatech


Ellemelle

Sitat fra: o.b.lix på onsdag 31. august 2016, klokken 10:59
Om framdørene bare bruker bakdørsensorer, gjør de det godt, for når jeg så på en åpnet og lukket vi dørene masse på trange steder, og så ingen problemer der.

Problemet er nok reellt. Se demonstrasjonen her:


Øyvind.h

Sitat fra: o.b.lix på onsdag 31. august 2016, klokken 10:59
Bakdørene er ganske imponerende live, men er i grunnen en bakdør montert på siden, og det er ikke ofte slike feiler, heller ikke Tesla sin, så denne har jeg tro på.
Det er en bakluke hengslet langt inne på taket. I tillegg er døren i seg selv hengslet, og er langt mer avansert enn en vanlig bakdør. Nettopp fordi fwd må fungere ganske annerledes enn en bakluke. Mekanikken i seg selv har jeg troen på at skal holde seg godt. Dvs åpning og lukking. Det er alt rundt jeg er mer skeptisk til, og skepsisen har dessverre vist seg å holde stikk så langt. Når de har revidert dørene og løst diverse andre mangler tror jeg fordelene ved Model X også for meg vil oppveie ulempene. Men merk at det jeg anser som mangler ikke nødvendigvis anses som mangler av andre. For mange er sikkert Model X perfekt allerede :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

smarti

Har "forsket" litt mer på ulydene ved åpning av dørene og funnet ut at det avhenger av hvordan jeg parkerer. Dersom jeg står på et helt flatt underlag så går det greit, men gårdsplassen hjemme hos meg er ikke et perfekt plan (det er anslagsvis 5 cm avvik fra et perfekt plan laveste nivå på det ene forhjulet) og ingen biler er jo ikke helt stive. Snur jeg bilen 180 grader er det den andre døra som lager kneppelyder/smeller.

På jobben (og hos Tesla) fungerer dørene perfekt. Lyden i seg selv tror jeg ikke er noe problem annet enn at passasjerer til tider skvetter til. Til neste år har jeg uansett planer om å drenere rundt huset og legge stein på gårdsplassen og da er problemet ikke så veldig merkbart lenger (men jeg har håp om at man kan øke justeringen/"margen" noe slik at det blir borte).

Jeg forstår fortsatt ikke hva som er motivasjonen for dørløsningen (annet enn "show-off-salgs-gimmick"). Har man barneseter er det sikkert en fordel at deler av taket er borte - men for nesten alle andre situasjoner må skyvedører være å enklere, billigere og mer driftssikre. Jeg forstår jo at barna liker dørene men er det noen som har eid en X i noen uker (og tidligere har hatt en bil med skyvedører) som virkelig mener dørløsningen er mer praktisk enn skyvedører?

smarti

Hadde bilen til lakkforsegling i dag og han som gjorde jobben la merke til at det mangler lakk på innsiden foran frontdøra (under A-stolpen - se på åpningen som blir synlig når døra åpnes). Det er lakket på tilsvarende sted på passasjersiden. Er det slik på de andre også (antar at det er roboter som lakkerer - de er vel ikke "glemske")?

Ellemelle

Sitat fra: smarti på onsdag 31. august 2016, klokken 20:43
Dersom jeg står på et helt flatt underlag så går det greit, men gårdsplassen hjemme hos meg er ikke et perfekt plan (det er anslagsvis 5 cm avvik fra et perfekt plan laveste nivå på det ene forhjulet) og ingen biler er jo ikke helt stive.
Så man kan reprodusere dette ved å kjøre det ene hjulet oppå en fortauskant eller lignende da?

smarti

Sitat fra: Ellemelle på onsdag 31. august 2016, klokken 21:56
Sitat fra: smarti på onsdag 31. august 2016, klokken 20:43
Dersom jeg står på et helt flatt underlag så går det greit, men gårdsplassen hjemme hos meg er ikke et perfekt plan (det er anslagsvis 5 cm avvik fra et perfekt plan laveste nivå på det ene forhjulet) og ingen biler er jo ikke helt stive.
Så man kan reprodusere dette ved å kjøre det ene hjulet oppå en fortauskant eller lignende da?
Med min Tesla skulle jeg tro det (men jeg har ikke sjekket annet enn å snu bilen på gårdsplassen min). Kan jo tenkes at det bare er min som er litt feiljustert (siden ingen andre har rapportert tilsvarende). Mener å ha hørt at TMX ble forsinket fordi dørløsningen krevde forsterkninger i takkonstruksjonen (titan?). Høres rimelig ut at bilen er mer følsom for vridekrefter enn en fradisjonell "burkonstruksjon".

petersv

Sitat fra: smarti på onsdag 31. august 2016, klokken 21:05
Hadde bilen til lakkforsegling i dag og han som gjorde jobben la merke til at det mangler lakk på innsiden foran frontdøra (under A-stolpen - se på åpningen som blir synlig når døra åpnes). Det er lakket på tilsvarende sted på passasjersiden. Er det slik på de andre også (antar at det er roboter som lakkerer - de er vel ikke "glemske")?

Bildet mangler, vi ser ikke noe.

oroee

Har hatt min X i 14 dager, og har en del ting som jeg ikke er fornøyd med. For det første er det feil i lakken på A-stolpen på førersiden(ser ut som rustbobler og er på størrelse med et kronestykke). Dette skal de lakkere om. Har nå kjørt 50 mil, og nederste del av bakdør er totalt ødelagt av steinsprut allerede(har 22" hjul). Dette har jeg sendt bilder av Tesla og de skulle se på løsning.... Åpner for bakdør på venstre side er kommet ut av posisjon, slik at det ikke er mulig å åpne døren innenifra med bryteren(fungerer fra skjerm og nøkkel). Ny bryter er bestilt av Tesla.  Frontrute på  førersiden flukter ikke mot takplaten dy ytterste 20 cm(ca 1 cm forhøyning) Tesla har bestilt ny takplate for å sjekke om de får rettet det. Tilhengerfestet som ble levert var amerikansk versjon. Nytt bestilt men fremdeles ikke fått norsk feste. Det er et grønt merke(ser ut som bred tusjstrek på ca 1 cm som ligger inne i bakruta nederst i hjørnet mot spoiler) Vet ikke enda hva de gjør med den....

Dette er mer problemer på 2 uker enn jeg har hatt til sammen de 10 foregående årene med bil. Enten jeg fått en mandagsbil, eller så er jeg redd det er en lang vei å gå for Tesla med tanke på kvalitet/finnish.

rsomby

Oroee:

Overraskende mange alvorlige feil, og noen av disse burde de helt opplagt ha oppdaget ved kvalitetskontroll og senere ved klargjøring av overlevering av bilen. Dette forundrer meg litt. Men samtidig så er det nok som det var med Model S når de første bilene kom, mange feil som knyttes til dårlig kvalitet på produksjonslinjen som blir luket ut over tid. Dette er vel uansett ulempen med å få en svært tidlig produksjonsmodell, og uavhengig av bilmerke.

Kjipt, og jeg føler med deg. Håper Tesla fikser dette på en god måte for deg, kompensasjon burde være på sin plass

petersv

Etter å ha sett hva som leveres til kunde oppgjennom må jeg si at jeg ikke er overrasket. Tesla lager geniale biler men QA er bønn i bøtta, tom. for å være amerikansk.

Men vi elsker de jo fordet!

Bjoris

Fikk meg en tur i en helt ny X90 i dg, helt kongebil, men merket meg to ting på minus siden, denne hadde 20 tommer, men mer hjulstøy enn min S som jeg fikk forrige helg og hadde i 2 dager! Hadde nok ventet ca samme støy, men 20 er jo større enn 19...

Det andre var litt vibrasjon ved hardt pådrag! Sånn kan vel ikke alle være?
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Nasatech

Sitat fra: oroee på torsdag 01. september 2016, klokken 11:02
Har hatt min X i 14 dager, og har en del ting som jeg ikke er fornøyd med. For det første er det feil i lakken på A-stolpen på førersiden(ser ut som rustbobler og er på størrelse med et kronestykke). Dette skal de lakkere om. Har nå kjørt 50 mil, og nederste del av bakdør er totalt ødelagt av steinsprut allerede(har 22" hjul). Dette har jeg sendt bilder av Tesla og de skulle se på løsning.... Åpner for bakdør på venstre side er kommet ut av posisjon, slik at det ikke er mulig å åpne døren innenifra med bryteren(fungerer fra skjerm og nøkkel). Ny bryter er bestilt av Tesla.  Frontrute på  førersiden flukter ikke mot takplaten dy ytterste 20 cm(ca 1 cm forhøyning) Tesla har bestilt ny takplate for å sjekke om de får rettet det. Tilhengerfestet som ble levert var amerikansk versjon. Nytt bestilt men fremdeles ikke fått norsk feste. Det er et grønt merke(ser ut som bred tusjstrek på ca 1 cm som ligger inne i bakruta nederst i hjørnet mot spoiler) Vet ikke enda hva de gjør med den....

Dette er mer problemer på 2 uker enn jeg har hatt til sammen de 10 foregående årene med bil. Enten jeg fått en mandagsbil, eller så er jeg redd det er en lang vei å gå for Tesla med tanke på kvalitet/finnish.

Så kjipt å høre. Har 22" jeg også. Skal se etter steinsprut på døren. De andre tingene har jeg ikke lagt merke til, men sensoren til ladekabelen (åpne ladelokk fra UMC) er ødelagt på min og de skal bytte den. Har også mye overflødig skinn i det ene setet foran. Ser ikke bra ut :(

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA