Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ferie tur med elbil...

Startet av Mippen, torsdag 23. juni 2016, klokken 14:55

« forrige - neste »

Sverreb

Sitat fra: Amoss på lørdag 07. mai 2016, klokken 12:54
Ordet "DET" i sitatet over (uthevet) viser tilbake til "skal igjen reflektere virkeligheten på en god måte", ikke "Produsentene SKAL tilpasse seg testregimene" slik du prøver å vri det til. Ikke noe rart i at det blir lange debatter her når man absolutt skal vri dette om til det du har gjort her...

Slikt gidder jeg rett og slett ikke, har bedre ting å bruke tiden min til. EOD fra min side.

Når du kommer med påstander om hva jeg skulle mene eller si må jeg nesten få lov til å prøve å finne ut hvilke meninger du forsøker å ilegge meg, uten at du tar av av denn grunn. Jeg må nok også her påpeke at du ilegger meg meninger jeg ikke har, og må be deg moderere deg. Jeg har ikke sagt at testene ikke skal reflektere virkeligheten på en god måte. Tvert i mot har jeg argumentert med at tester basert på statistisk typisk oppførsel (Men som ikke er knyttet til noen spesiell teknologi)  er det beste for å reflektere virkeligheten.

Tatt i betraktning at du velger å ikke svare på noe annet enn min påpekning at du misrepresenterer min posisjon i dette innlegget må jeg anta at du ikke finne noen saklig argumentasjon som motsier min posisjon som jeg har nøyere utgreiet gjennom disse innleggene. At du er uenig i den er så sin sak, det bryr meg ikke. Jeg er imidlertid av den formening at man er bare berettiget en mening man kan argumentere for. Så om du ikke ønsker å svare på noe mer av innholdet i innleggene så får jeg bare anta at min argumentasjon blir stående.

AmocoCadiz

Sitat fra: kodalse på lørdag 07. mai 2016, klokken 20:26
Samtidig drømmer jeg om både en eldre Mustang, eller en Corvette fra før 1972 :)
Har jeg også gjort,
men når naboen nå nylig hostet frem sin 52 år gamle Mustang fra vinterdvalen, og parkerte den på gata med svær plastbalje under fordi den er blitt olje inkontinent, ble jeg fort vaksinert. Bare tanken på å drive med oljesølinga etter livet med elbil er lite fristende.

Men frihets auran fra forrige århundrede har Mustangen fortsatt....

Litt mer OT, jo mer vi kjører og opplever elbilens fordeler, jo mer avlegs vil fossilbilens bakdeler oppleves, derfor tror jeg dagens ladbare hybrider med småbatteri vil få en dramatisk kort levetid og tilsvarende verdifall om 5-6 år.

Taffelman

Kommer ikke til å skje, om 5-6 år dominerer plug-in hybridene.

Elbilbatterier er store, tunge og vil bli mangelvare i lang tid fremover. Elbilen vil dominere på lang sikt, men det ligger mye lenger frem enn mange tror, og elbilen kan aldri overta 100% av markedet.

Så til påstanden "Slutt å subsidier dyre luksus hybridbiler"

Den korrekte, ikke tabloide, fremstillingen er: hvorfor skal bensin og diesel versjonene belastes med høyere avgift enn hybrid versjonen?

Svaret: fordi det er ønsket at alle skal velge det mest miljøvennlige alternativet, også de som kjøper store luksusbiler.

X75D
TM3 LR AWD

Enigami

Sitat fra: Taffelman på søndag 08. mai 2016, klokken 00:17
Kommer ikke til å skje, om 5-6 år dominerer plug-in hybridene.

Elbilbatterier er store, tunge og vil bli mangelvare i lang tid fremover. Elbilen vil dominere på lang sikt, men det ligger mye lenger frem enn mange tror, og elbilen kan aldri overta 100% av markedet.

Så til påstanden "Slutt å subsidier dyre luksus hybridbiler"

Den korrekte, ikke tabloide, fremstillingen er: hvorfor skal bensin og diesel versjonene belastes med høyere avgift enn hybrid versjonen?

Svaret: fordi det er ønsket at alle skal velge det mest miljøvennlige alternativet, også de som kjøper store luksusbiler.

Når den første bensin V8 kommer som hybrid så skal jeg vurdere en jeg også :-)

Mippen

Sitat fra: Taffelman på søndag 08. mai 2016, klokken 00:17
Kommer ikke til å skje, om 5-6 år dominerer plug-in hybridene.

Elbilbatterier er store, tunge og vil bli mangelvare i lang tid fremover. Elbilen vil dominere på lang sikt, men det ligger mye lenger frem enn mange tror, og elbilen kan aldri overta 100% av markedet.

Så til påstanden "Slutt å subsidier dyre luksus hybridbiler"

Den korrekte, ikke tabloide, fremstillingen er: hvorfor skal bensin og diesel versjonene belastes med høyere avgift enn hybrid versjonen?

Svaret: fordi det er ønsket at alle skal velge det mest miljøvennlige alternativet, også de som kjøper store luksusbiler.

Dagens ladbare hybrider med unntak av biler som i3 rex er bare laget med tanken på å oppfylle krav til utslipp som stilles fra myndigheter. De er ikke bygget med tanke på å redde miljøet, selv om bilprodusenten kanskje hevder at de gjør det. De bygges bare fordi de må... Elbil batteri teknologien utvikler seg, og en etter en får elbiler bedre rekkevidde. De fleste bilprodusenter av ladbare hybrider på sin side ser ut til å ligge seg på samme rekkevidde. Hvorfor? Fordi de trenger ikke å gjøre noe med rekkevidden for å oppfylle utslippskravene sine. De fleste bilprodusenter har krav på seg for å kunne bygge biler om at bilparken deres ikke skal slippe ut mer enn så og så mye. For å oppfylle dette må de for eksempel lage ladbare hybrider eller/og andre 0 utslipp biler.

Når kravene er som de er vil det ikke skje store endringer. Den dagen man ser på utslipp etter en mer reell modell enn dagens målemedtode (som er alt for snill) vil mange biler faller gjennom som miljø biler. Kanskje de blir en ny diesel skandale?

Det er kanskje ikke så lett å skaffe nok batterier i dag hvis hele bilparken skulle ha blitt byttet ut over natten. Realistisk sett vil det aldri skje. Det vil gå gradvis. Når det er sagt er det mer enn nok tilgang på råvarer til å bygge masse nye elbiler. Tesla har akkurat klart å framskynde sine planer for produksjon av Model 3. De satser på 500.000 biler i året av M3 fra 2018 i stedet for 2020. På toppen kommer det produksjon av Model S, Model X og eventuelt reserve batterier til eksisterende biler.
Fremtiden er elektrisk.

Amoss

Sitat fra: Mippen på søndag 08. mai 2016, klokken 07:30
Tesla har akkurat klart å framskynde sine planer for produksjon av Model 3. De satser på 500.000 biler i året av M3 fra 2018 i stedet for 2020. På toppen kommer det produksjon av Model S, Model X og eventuelt reserve batterier til eksisterende biler.

Nei, de har denne gangen spesifisert at tallet er totalt, altså en kombinasjon av Model S, Model X og Model 3. Tidligere har det vært mye debatt om tallene skulle gjelde for kombinasjonen eller bare for Model 3, men nå er det altså presisert. Men evnt. reservebatterier og oppgraderte batterier til Roadster 3.0 vil komme på toppen.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Mippen

#141
Sitat fra: Amoss på søndag 08. mai 2016, klokken 08:56
Sitat fra: Mippen på søndag 08. mai 2016, klokken 07:30
Tesla har akkurat klart å framskynde sine planer for produksjon av Model 3. De satser på 500.000 biler i året av M3 fra 2018 i stedet for 2020. På toppen kommer det produksjon av Model S, Model X og eventuelt reserve batterier til eksisterende biler.

Nei, de har denne gangen spesifisert at tallet er totalt, altså en kombinasjon av Model S, Model X og Model 3. Tidligere har det vært mye debatt om tallene skulle gjelde for kombinasjonen eller bare for Model 3, men nå er det altså presisert. Men evnt. reservebatterier og oppgraderte batterier til Roadster 3.0 vil komme på toppen.

Ok, liten blemme fra min del. Model S og X vil uansett ikke utgjøre store salg sammenlignet med Model 3. På alle årene Tesla har eksistert har de levert en brøkdel av 2018 målet til sammen. Salget av TMS og TMX vil naturligvis også øke litt i enkelte markeder, men tror de fleste vil sikte seg inn på M3. Spesielt hvis man får litt av TMS følelsen i M3, og får en bil med tilsvarende ytelser, rekkevidde osv.

Uansett står jeg fast på at det bare selger ladbare hybridbiler for å etterkomme myndigheter sine utslippskrav, og at dagens målemetode gjør at bilprodusentene ikke bryr seg om å bygge hybrid biler med bedre batteri rekkevidde enn det som er nå på grunn av alt for snille krav.
Fremtiden er elektrisk.

Ferry

Sitat fra: BensinV8 på søndag 08. mai 2016, klokken 06:29
Når den første bensin V8 kommer som hybrid så skal jeg vurdere en jeg også :-)

Både Porsche 918 og McLaren P1 er bensinhybrider med V8, løp og kjøp! Men hvorfor ikke LaFerrari med V12? Så slipper du assosiasjonene til amerikansk van  :P
Eller kjøp alle tre, som dette paret:

Amoss

Sitat fra: Mippen på søndag 08. mai 2016, klokken 09:09
Ok, liten blemme fra min del. Model S og X vil uansett ikke utgjøre store salg sammenlignet med Model 3. På alle årene Tesla har eksistert har de levert en brøkdel av 2018 målet til sammen. Salget av TMS og TMX vil naturligvis også øke litt i enkelte markeder, men tror de fleste vil sikte seg inn på M3. Spesielt hvis man får litt av TMS følelsen i M3, og får en bil med tilsvarende ytelser, rekkevidde osv.

Elon hintet til at de forventet rundt 100-150k TMS/X, og resten (300-400k) TM3.
http://www.morningstar.com/news/Benzinga/BenzBZW_7936960/tesla-q116-earnings-conference-call-full-transcript.html
Sitat
Dana Hull:Bloomberg News:
Yes Hi what is the mix in 2018 of the 500,000 cars I mean its combined S, X and 3 should we think of it as like 300,003 or I mean what's the kind of mix of those three vehicles.



Elon Musk:
Well I mean I don't think like an amazing cripple growth to got exactly what its going to be but I am I felt confident about this top line number of the mix internally is typical to think of that but I mean maybe of something like 100,000 to 150,000 S and X and then 300,000 to 400,000 of 3 but this is I don't know its really hard to say.

Resten av det du skriver er jeg enig i. :)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Taffelman

500.000 biler vil kreve hele kapasiteten til både Teslafabrikken og Gigafactory, men samtidig utgjør det bare 0,5% av verdens nybilsalg på 100 millioner biler, mao en dråpe i havet!

Det må bygges hundrevis av "Gigafactory's, det vil ta lang tid, og i mellomtiden kan 7-8 hybrider produseres istedet for en elbil.

Sammenlignet med dagens dieselbiler, som bare har vært populære en knapp 10-års periode, så går Plug-in hybridene en trygg fremtid i møte.
X75D
TM3 LR AWD

stefse

For meg må gjerne folk kjøpe det ene og det andre hybridkonseptet og frakte rundt på flygeler av stempelmotorer på 18 sylindere sålenge de betaler for forurensningen når fossilutslippet starter.

Matematikken og fysikken i dette hybridgamet er enkelt, og det kommer til å vinne til slutt.
Og vinneren blir helelektrisk drivlinje med stempelmotor eller brenselcelle som hjelpeaggregat.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

elektrolux

Sitat fra: Ferry på søndag 08. mai 2016, klokken 09:30
Sitat fra: BensinV8 på søndag 08. mai 2016, klokken 06:29
Når den første bensin V8 kommer som hybrid så skal jeg vurdere en jeg også :-)

Både Porsche 918 og McLaren P1 er bensinhybrider med V8, løp og kjøp! Men hvorfor ikke LaFerrari med V12? Så slipper du assosiasjonene til amerikansk van  :P
Eller kjøp alle tre, som dette paret:

+1. Venter i spenning på rapporten fra vår kjære V8 om hvilken av disse bilene han kjøpte.  ;D
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Mippen

Sitat fra: Taffelman på søndag 08. mai 2016, klokken 12:21
500.000 biler vil kreve hele kapasiteten til både Teslafabrikken og Gigafactory, men samtidig utgjør det bare 0,5% av verdens nybilsalg på 100 millioner biler, mao en dråpe i havet!

Det må bygges hundrevis av "Gigafactory's, det vil ta lang tid, og i mellomtiden kan 7-8 hybrider produseres istedet for en elbil.

Sammenlignet med dagens dieselbiler, som bare har vært populære en knapp 10-års periode, så går Plug-in hybridene en trygg fremtid i møte.

Hvem har sagt at Tesla skal gjøre hele jobben? Tesla har satt i gang noe med en folke elbil som har blitt bestilt over alle forventninger. Klart dette vil få reaksjoner. Andre produsenter blir tvunget til å følge etter.
Fremtiden er elektrisk.

Robert Sund

Musk har skaffet seg mektige uvenner ved å vise at elbil ikke trenger å være "kei-cars".

Mektige uvenner som har innflytelse nok til at fellesskapets ressurser benyttes til å forsinke overgangen til transportalternativ som skader mindre.

CARB i California gir $5000 til fuel-cell biler uten noen som helst tak på kjøpers inntektsevne, mens de gir halvparten til elbiler til lavinntektsgrupper og ingenting til kjøpere over denne grensen.

I Norge brukes subsidier på hydrogenstasjoner som bruker mange ganger så mye energi, er svindyre, og som ikke kan kombineres med hjemmelading. På bekostning av elbil-støtte og elbil ladere.

I USA er skatte-subsidiene per produsent, slik at når Tesla har levert 200.000 elbiler i USA har de ett kvartal (utover det inneværende) før subsidiene halveres. Deretter vil konkurrentene ha full støtte mens Tesla ikke har det. Dette er ikke akkurat en motivasjon til å levere mange elbiler raskt!

I Tyskland er den elbilen som erstatter store bensinslukere ekskludert fra støtteordningene. Merkel har ett ansvar for den bestemmelsen, sammen med de tyske produsentene.


Tesla har ikke ansvar for å endre verden alene, men det blir ikke spart på virkemidler til å hindre forbedringen. Tesla har rikelig med motgang å vade igjennom.

Taffelman

Sitat fra: Mippen på søndag 08. mai 2016, klokken 23:30
Hvem har sagt at Tesla skal gjøre hele jobben?

Jeg mente heller ikke det, men brukte "Gigafactorty" som referanse på størrelsen av fabrikkene som behøves.

Det er vel knapt 10 selskaper som er i posisjon til å bygge enorme batterifabrikker, men hver av de må sette igang bygging av en ny gigantfabrikk hvert eneste år de neste 20 årene før hele nybilproduksjonen kan elektrifiseres.

Dette illustrer hvor lang tid overgangen til elbil kan ta på verdensbasis, og det er den realiteten internasjonale bilprodusenter må forholde seg til, samtidig som de har fått en deadline innen 2020 fra EU på utslippskrav de ikke kan nå med fosilmotor.

Ikke nok batterier til å prioritere elbiler før om 15-20 år... et krav som ikke kan nås med bensin eller dieselmotor om 4 år... What to do... Hybrids + WLTP lobbying!
X75D
TM3 LR AWD

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA