Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Problemer med knappene på rattet.

Startet av Tai, lørdag 28. mai 2016, klokken 23:19

« forrige - neste »

D.O

Jeg tror ikke Model 3 har noe å si på bruktprisen på de eldre Model S, men på nyere Model S med ap tror jeg på fall i bruktprisen.
Dette pga:

• Biler kjøpt i 2013-tidlig 2014 var billigere i utgangspunktet(fler økninger på lydpakke, soltak, felger o.l i 2014/2015 som ikke er valuta relatert)
  • Dollar lå på 5,7 i 2013, men i 2015/16 lå den på så høyt som 8,9. Dollar har siden falt og kan falle ennå mere. Gjør den det blir model 3 billigere.
  • Nye Model 3 vil trolig ha Level 3 eller 4 autopilot og det vil få dagens ap til å virke utdatert. Videre utvikling av dagens ap vil etter hvert stoppe.
  • Model S kommer nok med facelift (lik model 3 i front) og den nye ap (slik som model 3 får).
Så jo nyere bil før facelift jo større tap. Jeg for min del har reservert model 3, men skal beholde model S til evig tid da jeg er 100% sikker på at rwd Model S vil bli en klassiker.

Størst verdifall vil nok fossile konkurrenter ha. ;)
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)

Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Lygren

...enig i analysen med unntak av de luringene som sikret seg "AP" til "non-AP" pris som var mulig en kort periode etter D-modellene ble lansert til tross for kraftig svekket kronekurs; og når en leser Elons twitring om dagen tyder mye på at Model 3 vil få en svært avansert AP selv om dette med at rattet kan bevege seg ut og inn muligens er mer ønsketenkning enn reelt fra Elons hold om bilen skal kunne leveres før 2025.... ;)

Muffinman

Da er vel jeg en luring da. AP var inkludert i tech-pakka.

630'  for 85D med skinn, luft, tech, karbon, metallic og vinterhjul. Levert for fire måneder siden.

Cookie Monster

Når det kommer ny autopilot og mer ekstra utstyr vil vell de eldre så klart bli enda mer utdatert.

Tror du på det du selv skriver D.O? Mener du har en eldre Model S med mindre moderne utstyr enn hva man får i dagens billigbiler som feks Avensis kommer til å holde seg bedre i pris? Framover så kommer selv små billig biler som Yaris med adaptiv cruise osv. Da blir det vanskeligere å forsvare å kjøpe en mye dyrere bil som har mindre slikt utstyr enn dagens billigbiler. Sitter langt inne for noen å feks bytte ut en Avensis med en eldre Model S når man ikke får utstyr som varme i ratt, ACC osv som Avensisen hadde.

Du virker desperat for å forsvare at du solgte P85D du hadde for å beholde P85. Kjempe bra du er fornøyd men nesten over alt skal det forsvares med nebb og klør at din RWD kommer til å bli en klassiker og Autopilot og 4wd er bare tull.

4wd er bevist viktig for brukverdien som man ser på alle andre biler og er noe jeg og mange andre setter høyt. Bilen skal også konkurrere i et bruktmarked ikke bare med andre elbiler. Er en del som ser mer på hva bilen har av utstyr osv enn om det er en elbil eller ikke. Da er det vanskeligere å selge en 2013/2014 dyrt når den mangler adaptiv cruise control, varme i ratt, 4wd, autobrems osv osv. som bilen de skal bytte ut hadde.

Klart at det kommer mye bedre autopilot hw framover, men bilen har da likevel samme funksjonalitet som idag og har jo ikke blitt dårligere fordi det kom noe nytt og bedre. Har man ikke noe, vil det når selvkjørende biler kommer mer og mer bare framstå som mer udatert.

Har ikke noe problem med å innrømme at min P85D snart er "udatert" mest sannsynlig i midten av denne måneden når det kommer facelift og sikkert ny versjon av Autopilot hw. Men i markedet generelt er den enda veldig godt utstyrt og har funksjonalitet som de fleste biler ikke har, som er viktig når man skal selge brukt. For de fleste som kjøper brukt Tesla kommer fra type Audi, BMW osv av samme årgang eller noen år eldre som oftest er godt utstyrt.

Både 2013 og 2014 er for all det gode biler og er så klart moderne på drivlinje og feks 17" skjerm osv enn biler i dag, men du D.O virker desperat om å snakke ned de nyere for å forsvare din egen så da gjør jeg det samme  ;D
2015 P85D

mj

Sitat fra: Muffinman på mandag 04. april 2016, klokken 14:00

630'  for 85D med skinn, luft, tech, karbon, metallic og vinterhjul. Levert for fire måneder siden.

Når man leser den andre tråden din om denne bilen så kan jo det være grunnen til at du ikke betalte mer  :P
S100D Sort metallic
X75D Blå VIN F127...
S90D Hvit VIN P127...Solgt Juni 2018
S85 Grå VIN P58035, byttet i X75 29.03.17
S85 Grå VIN P36765, solgt 10.04.16

Muffinman

D.O

Cookie du fikk ikke med deg poenget.
Kort sagt. Verditap/bruktpris er relatert til hva bilen kostet ny. Dem som kjøpte tidlig til lav pris og lav dollar har et bedre utgangspunkt.
Dollar er nå lavere enn i før noen mnd siden og en enda lavere dollar vil ramme dem som kjøpte når bilprisen var høy.
En nyere bil kan vise seg å bli utdatert veldig fort, hvis en facelift kommer. I tillegg er AP funksjonen trolig vesentlig bedre på den nye modellen.

Så ja jeg tror på det jeg skrev. Jo nyere bil før facelift(og ny ap) kommer, jo større tap i kroner.
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:

Lygren

Sitat fra: Muffinman på mandag 04. april 2016, klokken 14:00

Oj, da var du enda mer luring meg meg du da, kjøpte til samme pris som deg (men +35k for diverse ekstra), men levert mars 2015... ;)

Cookie Monster

Sitat fra: D.O på mandag 04. april 2016, klokken 14:32
Kort sagt. Verditap/bruktpris er relatert til hva bilen kostet ny. Dem som kjøpte tidlig til lav pris og lav dollar har et bedre utgangspunkt.
Dollar er nå lavere enn i før noen mnd siden og en enda lavere dollar vil ramme dem som kjøpte når bilprisen var høy.
En nyere bil kan vise seg å bli utdatert veldig fort, hvis en facelift kommer. I tillegg er AP funksjonen trolig vesentlig bedre på den nye modellen.

Så ja jeg tror på det jeg skrev. Jo nyere bil før facelift(og ny ap) kommer, jo større tap i kroner.

Skal være enig i at de som kjøper for full pris med kursen som er nå rett før en facelift vil ha et høyere tap ja. Men når har mange av oss betalt betydelig mindre vi som bestilte bilen høsten 2014 ;)

Samtidig har de som har kjøpt litt senere fått en del endringer/forbedringer som vi ikke har igjen som fikk levert bilen tidlig 2015, men det er jo vanskelig å få mer for noe som ikke "vises" også.
2015 P85D

D.O

Sitat fra: Cookie Monster på mandag 04. april 2016, klokken 14:39
Sitat fra: D.O på mandag 04. april 2016, klokken 14:32

Skal være enig i at de som kjøper for full pris med kursen som er nå rett før en facelift vil ha et høyere tap ja. Men når har mange av oss betalt betydelig mindre vi som bestilte bilen høsten 2014 ;)

Samtidig har de som har kjøpt litt senere fått en del endringer/forbedringer som vi ikke har igjen som fikk levert bilen tidlig 2015, men det er jo vanskelig å få mer for noe som ikke "vises" også.
Og jeg tror også det vil være en overgangsperiode med model s vs model 3. Om model S har fått nytt utseende og ny ap før (eller samtidig) som model 3 er på markedet, så vil ikke disse vurderes mot hverandre i samme grad, men mere som 3 serie vs 5 serie. Er mulig prisøkningen som er varslet på S er ett forvarsel om at den blir å få en oppgradering.
Edit: og jeg tror oppgraderingen er ny front og kanskje baklykter, samt siste nytt fra godterihyllen hos Mobileye
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:

turfsurf

Ny front og muligens lykter kommer nok på S. AP hardware er tvilsomt, ihvertfall på denne siden av sommeren. Da blir jo X foreldet. Større batteri er vel mere aktuelt.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Øyvind.h

Som nevnt tidligere - mye av det som autopiloten i Model S opplever som utfordrende kan helt sikkert rettes med bedre software. Med kamera, radar og sensorer er det gjerne bedre reaksjon på informasjon bilen allerede har som er løsningen, ikke flere sensorer.....

Stor forskjell blir det først når bilen kan ta seg en tur selv, eller kjøre 100% feilfritt over alt slik at man faktisk kan droppe å følge med på veien :) Der er vi vel kanskje om 5-6 år?Kanskje.

I øsende regnvær i mørket i går testet jeg autopilot på en strekning med varierende sidemarkeringer og ingen annen trafikk. Stakkars programvare :) Kjempet for å forstå hva den skulle gjøre når alle rettesnorer dukket opp og forsvant om hverandre. Ganske artig for å teste autopilotens ytterpunkter. Med hendene på rattet naturligvis...
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Bjoris

Veldig lite rykter om nye AP nå i det siste tyder for meg på at det ikke kommer noe bedre AP HW nå, men noe er i gjære og ingen vet sikkert, det er jo utrolig smart:) Men veldig gøy å ta ut en S rett før det evt skjer vesentlige endringer det jo ikke (been there, not doing it again), samtidig tviler jeg på at endringene blir så vesentlige som da AP/AWD kom så betyr neppe allverden når litt tid har gått...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Lygren

Som ivrig bruker av AP v.1 tror jeg nok en oppdatering vil kunne gjøre relativt store ting med tanke på stabiliteten. P.t. er systemet etter mitt syn alt for ustabilt, ofte nærmest trafikkfarlig, som i mange tilfeller gjør at en på langt nær får den "convenience" effekten systemet er tiltenkt å gi. Noe av dette vil nok bedres med software... På lange, nesten rette strekker er imidlertid dagens system også svært bra i dag. Selv ville jeg nok betalt en hel del for å få oppdatert systemet med bedre kameraopplegg som er v.1´s definitivt største svakhet, men skal nok være enig i at en oppdatering neppe blir like omfattende som non-AP -> AP utgjør, uansett hvor godt neste system måtte bli er fullstendig autonom kjøring langt unna så det blir mer da at systemet er til å stole på i litt mer tettbebygde og svingete / uoversiktelige veier som f.eks. Oslo vest... Tviler sterkt på at Model 3 blir komplett autonom, men muligheten er jo der for at Musk får satt inn såpass mye hardware at han kan love autonom kjørekapabilitet "over the air", og i så fall vil nok S´er med AP v.1 lide mer prismessig tror jeg - er tross alt mange teknogeeks som kjøper Tesla.........

kos

Hele diskusjonen havner der man har veier til AP - jeg har mitt tilholdssted på Vestlandet og her har de bevilgende myndigheter laget veier som kun består av asfalt på gamle hjorten tråkk - teslaen signaliserer at det ikke er vei - så her er den funksjonen helt ubrukelig før vi får veier som er laget og mulig å kjøre med AP - men ellers er det jo en flott sak der veiene ser ut som om de er bygget for biler  etter anno 1950

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA