Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Problemer med knappene på rattet.

Startet av Tai, lørdag 28. mai 2016, klokken 23:19

« forrige - neste »

Lygren

...er faktisk utrolig hvor lite veimerking som etterhvert trengs for at AP skal detektere korrekt, noe som har blitt kraftig forbedret med softwareupdates den siste tiden. Skal APen bli "komplett" autonom må den jo imidlertid også kunne detektere naturlige avgrensninger selv uten tydelig merking om en skal kunne bruke den inn på ymse småveier. Det krever i så fall langt mer regnekraft og kamerautstyr enn i dag, men alt er jo mulig - når vi vanlig dødelige ser veien til tross for manglende veimerking skal jo også en robotbil (i teorien) klare det samme... ;)

Diravi

Mht hvilke S som faller mest og minst i pris: Bruktbilmarkedet er generelt svært kynisk, og det er kun ekstra betalingsvilje for ting som virkelig betyr noe ekstra. Autopilothardware kan være en slik ting for Model S, større batteri gir også høyere pris, og det gjør nok også AWD.

Men facelift??

"Hvorfor koster denne mer enn de andre på Finn?"
"Jo, du skjønner; den har den nye nesen."
"Den nye...?"
"Nesen."
"Nesen?? Hva gjør den for noe??"
"Nei... Den bare er der. Men den er fin."
"Serr? Go kid someone else - da legger jeg heller bruktbilpengene mine i større batteri"

;D
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

kos

Sitat fra: Lygren på mandag 04. april 2016, klokken 22:17
...er faktisk utrolig hvor lite veimerking som etterhvert trengs for at AP skal detektere korrekt, noe som har blitt kraftig forbedret med softwareupdates den siste tiden. Skal APen bli "komplett" autonom må den jo imidlertid også kunne detektere naturlige avgrensninger selv uten tydelig merking om en skal kunne bruke den inn på ymse småveier. Det krever i så fall langt mer regnekraft og kamerautstyr enn i dag, men alt er jo mulig - når vi vanlig dødelige ser veien til tross for manglende veimerking skal jo også en robotbil (i teorien) klare det samme... ;)

Umulig å være uenig - men deler av veiene klarer knapt et menneske å se at det er - og møtende trafikk med AP på og uten at man har oppmerksomheten totalt skjerpet så er noen av veiene faktisk helt umulige å klare AP på - selv mennesker sliter med deler av veistandarden på Vestlandet og om du ikke kjenner veien rundt svingen og sakker farten før så er det garantert fiasko. men ellers helt enig.

Bjoris

Sitat fra: Diravi på mandag 04. april 2016, klokken 22:46
Mht hvilke S som faller mest og minst i pris: Bruktbilmarkedet er generelt svært kynisk, og det er kun ekstra betalingsvilje for ting som virkelig betyr noe ekstra. Autopilothardware kan være en slik ting for Model S, større batteri gir også høyere pris, og det gjør nok også AWD.

Men facelift??

"Hvorfor koster denne mer enn de andre på Finn?"
"Jo, du skjønner; den har den nye nesen."
"Den nye...?"
"Nesen."
"Nesen?? Hva gjør den for noe??"
"Nei... Den bare er der. Men den er fin."
"Serr? Go kid someone else - da legger jeg heller bruktbilpengene mine i større batteri"

;D

Hvilken bil ville du valgt, versjonen som var før eller den som er helt lik den nye, hvis du skulle kjøpe brukt? Klart det har en verdi, samtidig blir det nok mer en bare en ny nese;)
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Diravi

Sitat fra: bjoris på tirsdag 05. april 2016, klokken 06:45
Sitat fra: Diravi på mandag 04. april 2016, klokken 22:46
Mht hvilke S som faller mest og minst i pris: Bruktbilmarkedet er generelt svært kynisk, og det er kun ekstra betalingsvilje for ting som virkelig betyr noe ekstra. Autopilothardware kan være en slik ting for Model S, større batteri gir også høyere pris, og det gjør nok også AWD.



Men facelift??

"Hvorfor koster denne mer enn de andre på Finn?"
"Jo, du skjønner; den har den nye nesen."
"Den nye...?"
"Nesen."
"Nesen?? Hva gjør den for noe??"
"Nei... Den bare er der. Men den er fin."
"Serr? Go kid someone else - da legger jeg heller bruktbilpengene mine i større batteri"

;D

Hvilken bil ville du valgt, versjonen som var før eller den som er helt lik den nye, hvis du skulle kjøpe brukt? Klart det har en verdi, samtidig blir det nok mer en bare en ny nese;)

Hvis overgangen til ny nese (og baklykter, visstnok?) samtidig markerer ny teknikk, så er jeg med. Og ja, jeg tror også at det er noen som legger en egenverdi i at bilen ser ut som siste versjon - det er tross alt folk som styrer verre med felger og stasj, og er på sin tredje Tesla eller noe. Men det er tross alt ikke en ny modell, det er bare en (ganske moderat) facelift, og hvor mye ville det slått ut på pris for et annet bilmerke? Jeg tror nemlig at bruktmarkedet for Model S etter hvert vil bestå hovedsakelig av vanlige bilkjøpere, og ikke fanboys, som vel for lengst er videre til siste versjon uansett.

Ventilerte seter, nye lys og innmontert midtkonsoll er vel det som har vært snakket om i tillegg, og det tror jeg helt klart en god del vil betale noe mer for. Men poenget var at selve faceliften i seg selv tror jeg ikke påvirker prisen i særlig stor grad. Begge nesevariantene vil fortsatt være den eneste brukte elbilen med stor rekkevidde på markedet, og som også fungerer for en stor familie.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

fonberg

Midtkonsoll er allerede standard om du konfigurerer bil nå. Denne kan være med å forsvare en økt grunnpris, i og med at den koster (latterlige) 7.000+ i tilbehørslista til Tesla.

Bilen har også fått nye standardfelger; biler produsert de siste fire ukene har disse. Men tviler vel på at disse kan bidra til å forsvare en prisøkning på bilen.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

THE

Hvis det ender opp med at full mva. blir innført på elbiler før de store leveransene av Model3 starter i Norge, så tror jeg det vil det bli en voldsom etterspørsel av brukte og nye Model S i Norge i tiden før innføring av mva.

Tror mange som har reservert Model3 heller kansellerer og bestiller en Model S med levering før innfasing av mva. enn å vente på Model3. Prisforskjellen på S og 3 blir jo liten hvis man kan få S momsfritt, men må betale moms om man venter på Model3. Mange andre vil nok kansellere Model3 fordi de synes den blir for dyr, og heller velge en rimeligere bil.

Hva som vil skje med bruktprisen i perioden etter at moms er innført er litt verre å si. Hva andre bilfabrikanter klarer å trekke ut av ermet de neste 2-3 årene vil også ha betydning for bruktpris på Model S, så lansering av Model 3 og innføring av moms er bare to av faktorene som vil påvirke bruktprisen på Model S.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

ganton

Litt paradoks dette med diskusjoner om antatt fremtidig bruktbilpriser på S eller i3 og andre bilmerker (men skjønner at mange er opptatt av det):
De eneste som IKKE skal kjøpe brukt S om to-tre år synser om hva de synes andre skal mene bilen deres er verdt for dem ;)

Personlig tror jeg dessverre bruktprisene får markante fall hver gang nye "generasjoner" elbiler kommer på markeded. Model3 vil være et godt eksempel på dette: lang rekkevidde, stor nok bil og mye tech. til lav pris. Vil presse S, Leaf, i3, Soul markant ned (sålenge leveringstiden er moderat). Tipper den vil konkurrere ut de andre utenom S på nybil. For S vil for noen alltid være et eget segment ift M3, andre er mer opptatt av rekkevidde+stor nok #1 bil.
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

Kristian O

Sitat fra: THE på tirsdag 05. april 2016, klokken 13:51
Hva andre bilfabrikanter klarer å trekke ut av ermet de neste 2-3 årene vil også ha betydning for bruktpris på Model S, så lansering av Model 3 og innføring av moms er bare to av faktorene som vil påvirke bruktprisen på Model S.
Ser ut som at andre merker foretrekker sitt eget verdensbilde dessverre, så har ikkje store forventninger derfra.
Mulig Audi holder på å våkne av dvalen med tanke på skrytet dei har komt med til Tesla i år. Kanskje Audi kjøper Tesla, eller dei inngår et nært samarbeid? Det siste hadde vært fint.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

erlanddf

Sitat fra: Kristian O på tirsdag 05. april 2016, klokken 14:31Kanskje Audi kjøper Tesla, eller dei inngår et nært samarbeid? Det siste hadde vært fint.
Det ville vært tragisk...
2014 P85+

THE

Sitat fra: Kristian O på tirsdag 05. april 2016, klokken 14:31

Mulig Audi holder på å våkne av dvalen med tanke på skrytet dei har komt med til Tesla i år. Kanskje Audi kjøper Tesla, eller dei inngår et nært samarbeid? Det siste hadde vært fint.

For min del blir ikke reservasjonen på Model 3 brukt hvis Audi/VAG kjøper Tesla.

Jeg tror at det vil bli presentert en del nye elbiler de neste 2-3 årene fra flere fabrikanter (BMW, AUDI, VW, GM, Volvo, Nissan, Renault) som kan være med å endre markedet. Tvilsomt om noen andre enn Tesla klarer å ha en familiebil med lang rekkevidde og hurtiglading på over 100kW i salgslokalene før tidligst 2020, men da er det kanskje bare 1 år ekstra å vente i forhold til en Model 3.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

slumberjack

Hvordan ligger bruktprisene ann nå som de eldste bilene begynner å krype opp mot 3 år.

Det var jo snakk om halvering av prisen etter 3år/45k.

zbk

2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Amoss

Sitat fra: erlanddf på tirsdag 05. april 2016, klokken 14:47
Sitat fra: Kristian O på tirsdag 05. april 2016, klokken 14:31Kanskje Audi kjøper Tesla, eller dei inngår et nært samarbeid? Det siste hadde vært fint.
Det ville vært tragisk...

Ett samarbeid hadde vært positivt, men er enig i at ett oppkjøp hadde vært tragisk. Se f.eks. for deg at Audi lisensproduserer Model 3 for det europeiske markedet? Og så kjøper batterier/motorer/elektronikk fra Tesla for å lage sin egen mellom-/lang-rekkevidde elbil?

Men nei, jeg tror ikke de vil det, det sitter nok litt for langt inne hos VAG.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Diravi

Sitat fra: slumberjack på tirsdag 05. april 2016, klokken 15:01
Hvordan ligger bruktprisene ann nå som de eldste bilene begynner å krype opp mot 3 år.

Det var jo snakk om halvering av prisen etter 3år/45k.

Jeg tror ikke du ser en halvering; langt fra. Vi hadde en tråd på dette i fjor sommer; da meldte folk tilbake om et verditap på 8-9 % i året for normalt utstyrte S60 og 85 (ikke "fully loaded" P-modeller). Siden da har dollaren - og dermed nybilprisen - skutt i taket. Men derfor tror jeg også man skal være forsiktig med å bruke historisk avskrivning til å forutse fremtidig verditap.

Jeg får levert min 70D førstkommende fredag, men bestilte den i august i fjor. Og ett år gamle 70D ligger på Finn med sammenlignbart utstyrsnivå til om lag 670 000 kr (og så vet man selvsagt ikke hva bilene går for til slutt). Men jeg betaler mindre for nybilen enn disse bruktbilene annonseres for! (bestilt i dag koster den selvsagt over 100 000 mer enn min pris...)

Poenget er at dette fortsetter ikke inn i himmelen, og at det er risky å forvente en tilsvarende trend som man har sett de siste tre årene. Så selv om jeg ikke tror at Model 3 sender bruktbilprisen ned i kjelleren, så tror jeg at den nærmer seg mer normal avskrivning for en stor og dyr bil, men at landingen blir brukbart myk på grunn av at bruktbilprisene ennå er høye.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA