Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Problemer med knappene på rattet.

Startet av Tai, lørdag 28. mai 2016, klokken 23:19

« forrige - neste »

Olemann

Meget sannsynlig at Norge gjør som endel andre land og tilbyr en viss subsidiering pr. bil og ikke størst subsidiering av de dyreste som er tilfelle med MVA fritak.
Alle sliter med å finne gode argumenter for at de største bilene med høyest energiforbruk, høyest veislitasje etc skal subsidieres mest.
Altså vil det antagelig bli gunstigere med Model 3; Bolt, i3, Golf etc klassen enn Model S og X klassen etter omlegging i 2018.
Pdas; handler man disse tunge/dyre før omlegging så reduseres årlig avskrivning.

At Model S får bedre (lavere) bruktpriser etter intro av 3'er er rimelig åpenbart, gitt andre forhold uendret.   Ref. introen av D.

Muffinman

Ikke vanskelig å finne et godt argument, ihvertfall ikke i en overgangsperiode. De store bilene har mer batteri, og jo høyere salg av disse jo mer etterspørsel etter batterier. Da vil det lønne seg å produsere mer batterier, og prisen vil gå ned. I tillegg legges det økonomiske grunnlaget for å bygge infrastuktur rundt produksjonen, og utvikle batteriteknologien videre. Man får også vist at elbiler faktisk kan fungere som bil nr. 1/langdistansebil, og ladeinfrastruktur egnet til dette vil gro fram. Det ville aldri blitt noen Model 3 eller superladernettverk uten "luksusbiler" som Model S og forsåvidt kanskje X.

Elbilincentivene er ikke sosial/fordelingspolitikk men skal drive teknologiskiftet. Hvis man tar av seg misunnelsesbrillene er det lett å få øye på.

Veggen

Tja.
Når hypen har lagt seg litt, så bør det bli åpenbart at model 3 er en enklere, mindre bil, med lavere rekkevidde og utstyrsnivå enn model S.
Min vurdering er ihvertfall at jeg heller vil ha en brukt S enn en ny 3 gitt at de koster det samme.

Olemann

Uklart hvorfor noen velger å trekke inn misunnelsesbriller her, mitt poeng er i alle fall at skal man ha inn flere elbiler, noe som er et politisk poeng - og til en gitt kostnad for samfunnet, så er det åpenbart at det er bedre å få inn 2 stk. i3/Golf/M3 enn 1 stk Model S/X.   Enten sponser man de 2 første med kr. 75k hver, eller den siste med kr. 150k.  S og X er flotte biler, men dessverre ubrukelige for meg pga størrelsen. 
Det som gjør M3 enda bedre er at den i større grad erstatter fossiler, det argumentet er ikke så gyldig for dagens kortrekkeviddebiler med dagens elendige ladeinfrastruktur.  Der ligger Tesla langt foran.

o.b.lix

Å si at Tesla er sponset fordi man ikke krever avgifter er som å si at ikke-røykere blir sponset fordi de ikke betaler tobakksavgifter.

«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

morpheos

Tesla (og andre elbilprodusenter) blir vel verken sponset eller subsidiert i tradisjonell forstand all den tid de ikke mottar pengre direkte av den norske stat. At Tesla og andre produsenter har en fordel av at bilene deres ikke er avgiftspliktige er det imidlertid ikke noen tvil om. Fordelene både ved innkjøp og i drift (f.eks. ingen bompenger og lavere årsavgift) er jo en bevisst politikk for å få folk over på elbiler - ergo fordel sett i forhold til produsenter av fossile biler.

Analogien om røyker vs. ikke-røyker henger ikke sammen; ikke-røykerne røyker jo ikke, mens elbilister kjører da vitterlig bil. En mer korrekt sammenligning ville vært at ikke-røykerne i stedet snuset, og ikke betalte tobakksavgift for dette.

Lygren

...det koster faktisk penger å både bygge ut og drifte norsk veinett, så når en bil ikke har avgifter er den defakto subsidiert slik jeg ser det, men greit nok, rent teknisk er den jo ikke subsidiert... :)

Ser nå at Model 3 kommer med mulighet for hengefeste, DET er en typisk prakisk ting som faktisk har en del å si for folk, meg inklusive, og gjør det mer aktuelt for en del å bytte fra S til 3 som hovedbil og dermed flere S´er ut på markedet = høyere prisfall.

Blir spennende å følge utviklingen nå. Ser folk fremdeles får type 750K for S´ene sine med tilsvarende specs som min, hadde jeg vært snusforuftig nå hadde jeg jo bare solgt hele greia, sopt inn en grei sum penger og kjørt rundt i en Leaf (som for øvrig er en flott bil det også!!! :)), men klarer jeg å kvitte meg med S´en min a?? Glem det.....

morpheos

En av grunnene til at man nok vil se at en del elbil-fordeler forsvinne, er at en god del veiprosjekter nå sliter med finansieringen pga. elbiler. Etter sigende er f.eks 30 % av bilene som kjører gjennom bommen på Askøy utenfor Bergen elbiler, noe som er nødt til å gjøre noe med prosjektene som den bomringen skal finansiere. Det sier seg nesten selv at det på sikt kommer til å fremtvinge enten en endring i måten veiutbygging finansieres, eller i elbilfordelene. Så kan man jo tippe hva som er mest nærliggende å tro at skjer :)

sigurdi

Norge har ikke så mye valg og må følge opp EU sine krav med tanke på gjennomsnitts utslipp av nye biler også i 2020.
Det må en stor andel 0 utslipps biler til for å klare dette målet.
Når de nye utslipps målingene i EU innføres (forhåpentligvis) i 2017 vil tallene vi har i dag se ganske annerledes ut.

Det vanker kraftige bøter til land som ikke har tilrettelagt for målsettingen.
Norge ligger allerede dårlig an, med forurensning i flere byer og må også se på andre virkemiddel som mer støtte for utskifting av ved ovner osv.
Bedre å ikke innføre avgifter på elbiler og holde seg under kravene en å ta inn noen milliarder i avgifter som går direkte til EU kassen ink. noen milliarder til. ;-)
Samtidig har Norge dispensasjon for 0 mva på elbiler ut 2017 og må søke på nytt for å utvide perioden.

Dette handler nok mer om økonomi og spill for galleriet en ønsket om en 100% utslippsfri bilpark.
Regjeringer er ikke så mye annerledes en folket, belønning og straff er virkemiddel som brukes.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Amoss

Sitat fra: sven erik på søndag 03. april 2016, klokken 16:12
ikke sitt å håp på Mva  dette kan ikke rejeringen inføre på en del år ...

Nå vet ikke jeg hvem du siktet til her, men selv håper jeg at det ikke kommer på lenge enda, og mener som flere andre her i tråden inkl. deg at de ikke kan pga klimaforpliktelsene de har inngått. Men det jeg rapporterte over er hva regjeringspartnerne har sagt offentlig at de har blitt enige om. Om dette blir gjennomført slik det har blitt fremlagt eller ikke aner hverken jeg eller regjeringspartnerne enda.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

kos

Å spå er ikke lett - men valget i 2017 blir et skifte - da den blå blå regjeringen ikke leverer verken til sine velgere eller noen andre - og da blir det et skifte Ufsan - der ble det noen feil - de rike altså de 10 rikeste har fått levert fra de blå blå

o.b.lix

Sitat fra: morpheos på søndag 03. april 2016, klokken 19:44
Analogien om røyker vs. ikke-røyker henger ikke sammen; ikke-røykerne røyker jo ikke, mens elbilister kjører da vitterlig bil. En mer korrekt sammenligning ville vært at ikke-røykerne i stedet snuset, og ikke betalte tobakksavgift for dette.

Eller at brukere av E-sigg er sponset fordi de betaler ikke tobakksavgift?  ::)

Sitat fra: morpheos på søndag 03. april 2016, klokken 23:17
En av grunnene til at man nok vil se at en del elbil-fordeler forsvinne, er at en god del veiprosjekter nå sliter med finansieringen pga. elbiler.

Forslag til nasjonal transportplan sier jo at bompenger for å finansiere veier så skal elbiler betale normalt, mens i bompenger rundt byer, skal de ha redusert takt.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Teslanewbie

Jeg venter på ny S men kommer ikke å overta hvis denne ikke er facelift , tror de uten facelift kommer falle markant ..

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Sjøhyene

Tror ikke M3 kommer til å ha så mye å si for verdien på MS. Tror derimot oppgraderinger og eventuell facelift på MS kommer til å ha mye større påvirkning.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Teslanewbie

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA