Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Problemer med knappene på rattet.

Startet av Tai, lørdag 28. mai 2016, klokken 23:19

« forrige - neste »

Kristian O

Sitat fra: Amoss på tirsdag 05. april 2016, klokken 15:11
Sitat fra: erlanddf på tirsdag 05. april 2016, klokken 14:47
Sitat fra: Kristian O på tirsdag 05. april 2016, klokken 14:31Kanskje Audi kjøper Tesla, eller dei inngår et nært samarbeid? Det siste hadde vært fint.
Det ville vært tragisk...

Ett samarbeid hadde vært positivt, men er enig i at ett oppkjøp hadde vært tragisk. Se f.eks. for deg at Audi lisensproduserer Model 3 for det europeiske markedet? Og så kjøper batterier/motorer/elektronikk fra Tesla for å lage sin egen mellom-/lang-rekkevidde elbil?

Men nei, jeg tror ikke de vil det, det sitter nok litt for langt inne hos VAG.
100% enig i at oppkjøp hadde vært tragisk. Da hadde alle fortsatt å lage "bybiler" på grunn av *insertgeneralbullshit* leeeenge.
En anna fordel med samarbeid er at det forhåpentligvis hadde åpnet opp SC for Audi, og enda meir økt ugbygging av SC  :)
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

kos

Audi tragedie om de kjøpte opp tesla - til nød at de ble en del av SC nettverket - etter å ha sett hva fossil mafiaen er god for så er fossil produsenter = elbildøden . Tesla = elbil paradigmeskiftet.

Bjoris

#92
Det er mange scenarioer en kan se for seg, men som mange forståsegpåere nå skriver så kan Musk ha drept fossilbilen med Model 3 lanseringen, jeg tipper Model 3 og Tesla er tema i en del styrerom rundt om hos verdens bilprodusentert for å si det slik:)

Med det som bakgrunnsteppe så er det vanskelig å se for seg at det å satse på elektrisk bil nå skulle være en økonomisk katastrofe, heller motsatt. I dag kjøper fortsatt mange bil uten å vurdere elbil, men folk som kjøper en bil har jo et fremtidsscenario for bilen, de færreste vil ha en bil som avskrives til 0 på mindre enn 10 år, selv om de tenker å selge den etter 4-5 år, planen da er selvsagt å få bra med penger igjen for bilen, ca halv pris vil jeg tro mange har regnet med.

Allerede i dag er 10 år frem i tid 2026, ett årstall flere og flere nå snakker om at vil være forbud mot salg av nye fossilbiler, og en vil jo da se for seg ett ganske stramt regime for å få bort de gml bilene også så at de skal ha noe særlig verdi på det tidspunktet er lite sannsynlig. Noen få år frem i tid tror jeg dette vil føre til en brå stopp i ny salg av fossibiler, rundt 2020 når mange produsenter nok har en elbil med lengre rekkevidde på programmet tror jeg utviklingen virkelig vil skyte fart...

Poenget er at det å sitte på en 4-5 år gml S da, MÅ være mye bedre enn noe annet så selv om en må regne med verdifall pga heftig teknologiutvikling, en ny vil da mest sannsynlig ha langt større rekkevidde i kombinasjon med lavere pris, men kanskje ikke i Norge som nok vil fortsette å ha bilen som melkeku til staten.

Jeg tror en vesentlig sak ifht verdifall også vil være at vi i mange år vil få en situasjon der produksjonskapasiteten på elbilene er for liten ifht etterspørselen og dermed holde prisene oppe på både kort- og langt rekkende elbiler ifht fossilbilene.

Dersom en skal ha ny bil i dag tror jeg S blir en vinner på verdifall, selv om den er veldig kostbar. Det er jo ikke akkurat gratis med en godt utstyr Passat/A6 heller! En må ikke glemme alt en sparer fra i dag og frem til salget, selv om det relativt sett ikke er så mye på en dyr bil som på en billig så skal du ha ett meget tøft verdifall på en S før det blir dårligere enn en Audi f.eks.

Jeg tenker derfor at å sitte på en Leaf 30 kwh og en S i høst og så ha en 3 i bestilling på rundt 150.000. plass er helt ok posisjon etter at jeg en tid også har vært usikker på Sen som er i bestilling så heller jeg mot at når vi ser at det går ikke å bare kjøre Leaf i 3 år til så er S det riktig nå:)
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Diravi

Sitat fra: bjoris på onsdag 06. april 2016, klokken 08:00
Det er mange scenarioer en kan se for seg, men som mange forståsegpåere nå skriver så kan Musk ha drept fossilbilen med Model 3 lanseringen, jeg tipper Model 3 og Tesla er tema i en del styrerom rundt om hos verdens bilprodusentert for å si det slik:)

Med det som bakgrunnsteppe så er det vanskelig å se for seg at det å satse på elektrisk bil nå skulle være en økonomisk katastrofe, heller motsatt. I dag kjøper fortsatt mange bil uten å vurdere elbil, men folk som kjøper en bil har jo et fremtidsscenario for bilen, de færreste vil ha en bil som avskrives til 0 på mindre enn 10 år, selv om de tenker å selge den etter 4-5 år, planen da er selvsagt å få bra med penger igjen for bilen, ca halv pris vil jeg tro mange har regnet med.

Allerede i dag er 10 år frem i tid 2026, ett årstall flere og flere nå snakker om at vil være forbud mot salg av nye fossilbiler, og en vil jo da se for seg ett ganske stramt regime for å få bort de gml bilene også så at de skal ha noe særlig verdi på det tidspunktet er lite sannsynlig. Noen få år frem i tid tror jeg dette vil føre til en brå stopp i ny salg av fossibiler, rundt 2020 når mange produsenter nok har en elbil med lengre rekkevidde på programmet tror jeg utviklingen virkelig vil skyte fart...

Poenget er at det å sitte på en 4-5 år gml S da, MÅ være mye bedre enn noe annet så selv om en må regne med verdifall pga heftig teknologiutvikling, en ny vil da mest sannsynlig ha langt større rekkevidde i kombinasjon med lavere pris, men kanskje ikke i Norge som nok vil fortsette å ha bilen som melkeku til staten.

Jeg tror en vesentlig sak ifht verdifall også vil være at vi i mange år vil få en situasjon der produksjonskapasiteten på elbilene er for liten ifht etterspørselen og dermed holde prisene oppe på både kort- og langt rekkende elbiler ifht fossilbilene.

Dersom en skal ha ny bil i dag tror jeg S blir en vinner på verdifall, selv om den er veldig kostbar. Det er jo ikke akkurat gratis med en godt utstyr Passat/A6 heller! En må ikke glemme alt en sparer fra i dag og frem til salget, selv om det relativt sett ikke er så mye på en dyr bil som på en billig så skal du ha ett meget tøft verdifall på en S før det blir dårligere enn en Audi f.eks.

Jeg tenker derfor at å sitte på en Leaf 30 kwh og en S i høst og så ha en 3 i bestilling på rundt 150.000. plass er helt ok posisjon etter at jeg en tid også har vært usikker på Sen som er i bestilling så heller jeg mot at når vi ser at det går ikke å bare kjøre Leaf i 3 år til så er S det riktig nå:)

Det er ganske mange som nå peker på et generelt fall i bruktbilmarkedet i Norge. Vi opplever det også når vi skal selge bensinbilen vår. Noen mener at det helt klart er på grunn av elbilen kombinert med risikoen for begrensninger av fossilbilbruk, men det kan også være flere andre årsaker. Uansett så er man i ferd med å få en halvering av prisen etter tre-fire år for noen modeller - ikke etter fem år. Får vi igjen 55 % for vår 3,5 år gamle bil tror jeg det er maks.

Ut fra det bildet så bør både Model S og Model 3 være gode valg med hensyn til verditap.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

kos

En brukt tesla som holder kvaliteten som forventet vil være en svært god bil om 5 - 8 år fra nå av uansett Model. Elbil med SC og en rekkevidde som Model s vil uansett være en bil med stor bruksverdi. Hvem kan eventuelt selge en bil med dekkede drivstoffutgifter om 10 år? Noen tror at tesla vil dette i pris  som en fossil - men har noen av dere kjøpt en 8 år gammel bil med dekkede drivstoff utgifter slik som en tesla? og om så var hva ville dere måtte betale.

jeg tror at min Model s vil være en svært attraktiv bil om 5 - 6 år - ikke minst med SC inkludert - er det noen andre merker som kan skilte med det samme etterhvert som insentivene tørker vekk. ?

kos

Fikk bare så inderlig lyst å kommentere - tenk om 8 år så selger man sin tesla og kjøperen en ungdom med dårlig råd tar seg Europa turnering uten en eneste krone til drivstoff. - Høres helt utrolig ut, men er faktisk en kommende realitet.

Tror at de som tror at tesla vil falle i pris har lagt inn noen parameter som en fossil bil eller som en hvilken som helst annen elbil der man må betale hurtig lading på langtur.

Olemann


Interessant at så mange kunder i Model 3 køen allerede har Model S.   Tviler på at alle disse skal ha 2 biler, ergo tror jeg det blir hyggelige bruktpriser (for kjøpere) på Model S når Model 3 kommer i salg.   

Øyvind.h

De som spår hyggelige bruktpriser vil jo få rett en eller annen gang :)

Jeg synes dog det var forbausende få som hadde Model S der. Mtp at det i hovedsak er blodfans som legger seg i kø hadde jeg trodd alle hadde kjørt Model S. Og flere skal ha konebil/beholde begge.
Spørs om det blir så stor tilstrømming i bruktmarkedet som jeg hadde trodd.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Toonster

Sitat fra: Olemann på fredag 08. april 2016, klokken 09:39

Interessant at så mange kunder i Model 3 køen allerede har Model S.   Tviler på at alle disse skal ha 2 biler, ergo tror jeg det blir hyggelige bruktpriser (for kjøpere) på Model S når Model 3 kommer i salg.

4 av de 10 første har ikke en Tesla - jeg synes det er oppsiktsvekkende at så mange ikke har en Tesla fra før.

Har med om glasset er halvtomt/fullt :)

Uansett utrolig tynt grunnlag å dra noe som helst slutning, må nok få et sammendrag på de første 1000 skal det gi noe mening.

Øyvind.h

Flott med synkende bruktpriser uansett. Det gir flere tilgang til Model S.
Jeg skulle jo virkelig ønske jeg kunne kjørt Model S også som nyetablert for 10 år siden :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Bjoris

#100
Det er nok mange som har spekulert i å bestill en 3 og ikke ser for seg at det skal ha den evt skal selge en S, men du verden, markedet for elbiler er bare noen få % per i dag så potensiale for at markedet absorberer dette lett som ingenting er enormt...

Dette er jo en selvforsterkende effekt, jeg tror enda folk som kjøper fossilbil tenker at det er ikke noe problem da det er langt frem før alternativene som kunne dekket deres behov kommer, men om 1-2 år så er alt dette nærmere og de andre produsentene vil lansere mange ny elbiler i mer aktuell form og prisklasse om la oss si 1-2 år fra da, altså vil det i 2020 være en helt annen verden og nye diesel/bensinbiler i dag er bare 4 år, hvem vil kjøpe dem da som kanskje blir forbud mot å selge etter 2025?

Nei, jeg har syntes at det har vært litt voldsomt å si til folk til nå at de ikke bør kjøpe en ny fossilbil, men nå er det høyst relevant å vurdere om en kan satse på fornuftig verdifall på en slik bil... Har en ikke pengene i dag til en elbil som rekker så tror jeg virkelig jeg ville satset på leasing i 4 år og så sett på hva som finnes etter det...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

kos

Hva blir prisen på å lade en bil vil ha stor betydning for S sin prissetting om 3 -5 år . Da er den tross alt på vei til 6 - 8 år gammel. Men igjen så lenge det er fossiler som fyller bensin og hurtig lading til 2.5 kroner minuttet så er s en varm bolle som vil være svært ettertraktet på bruktmarkedet - spesielt når fossilene får store og dyre begrensninger utover dagens prissetting som er svært dyr. Dette momentet kommer til å bli vesentlig også i fremtiden - spesielt med dobling av SC od destinasjonsladere - GRATIS

Olemann


Dra slutninger?  Det jeg sier er at TROR det blir hyggelige bruktpriser for kjøpere, og tenkte kanskje andre enn meg ville finne det vedlagte bilde interessant.

Men nå fristes jeg til å dra en annen type slutning:  De gangene jeg har ment noe om fallende bruktpriser, f.eks. ifm. introen av D,  så dukket det alltid opp mange som går imot dette, min slutning er at flertallet som skriver i denne tråden er folk som HAR en Model S og derfor begeistres mer for innlegg som postulerer at prisene holder seg høye enn at de faller....og også aktivt jakter på argumenter i den gate. 

Sitat fra: Toonster på fredag 08. april 2016, klokken 10:03
Sitat fra: Olemann på fredag 08. april 2016, klokken 09:39

Interessant at så mange kunder i Model 3 køen allerede har Model S.   Tviler på at alle disse skal ha 2 biler, ergo tror jeg det blir hyggelige bruktpriser (for kjøpere) på Model S når Model 3 kommer i salg.

4 av de 10 første har ikke en Tesla - jeg synes det er oppsiktsvekkende at så mange ikke har en Tesla fra før.

Har med om glasset er halvtomt/fullt :)

Uansett utrolig tynt grunnlag å dra noe som helst slutning, må nok få et sammendrag på de første 1000 skal det gi noe mening.

kos

Det er vel ingen eiere som drar noen slutninger - men konstanterer fakta.

1. tesla model Serden eneste bilen i verden med SC som følger bilen. Systemet burde være kjent og gir store fordeler ved langkjøring.
2. tesla model S er laget for å vare lenge - i bilverden er det 20 år.
3. Prisene på energi vil følge prisene på Tesla model S med SC
4. det største elbil fordelen er lave drivstoff utgifter - tesla er unik - den laveste i verden per. dags dato og vil fortsatt være det.
5. Bruktmarkedet for brukte tesla s er begrenset og de fleste vil nok beholde bile om SC for fremtiden blir betalende - ofte vil man se at de blir formidlet utenfor markedet etter hvert som de faller naturlig i pris.

På den andre siden så er det også noen usikre momenter
1. Hvor holdbar er teslaen - kvaliteten på bilen vil fortelle svært mye om etter markedet - det er det ingen som i dag kan si noe om
2. Kostnadene ved hurtiglading vil igjen påvirke prisen spesielt betydningen av SC
3. Prisene på elbiler - kommer det moms og avgifter som for fossiler eller ikke.
4. Hvordan vil konkurrentene svare.


Mine tanker om prisnivået - er enkelt - vil etter 5år bety mye for to punkt.

1. Prisen på SC.
2. Kvaliteten på bilen.

Men mest av alt så er det en konklusjon man ikke kan ta vekk - tesla model Svar et paradigmeskifter av biler og av den grunn er det fortsatt en svært moderne og teknologisk bra bil om 5 år.

Model 3 vil ha en nesten ubetydelig påvirkning på tesla model s når det gjelder pris. Til det er de bilene litt langt fra hver ander. Både når det gjelder størrelse og utstyr.

Som eier av en så kan jeg si at min bil ikke kommer for salg - resten av familien står i kø for å overta den - og selv ungdommen sikler etter en 10 år gammel tesla -. Barnebarnet drømmer om billig bil når den fyller 18 - billiger enn det en tesla er blir bilholdet aldri for en 18 åring - for mange vil denne bilen om 10 år være drømmebilen. Og jeg tenker at det er jeg ikke alene om - de fleste selger ikke sin tesla s på billigsalg om det står en pode å sikler etter bilen.




Toonster

Sitat fra: Olemann på fredag 08. april 2016, klokken 12:57

Dra slutninger?  Det jeg sier er at TROR det blir hyggelige bruktpriser for kjøpere, og tenkte kanskje andre enn meg ville finne det vedlagte bilde interessant.

Men nå fristes jeg til å dra en annen type slutning:  De gangene jeg har ment noe om fallende bruktpriser, f.eks. ifm. introen av D,  så dukket det alltid opp mange som går imot dette, min slutning er at flertallet som skriver i denne tråden er folk som HAR en Model S og derfor begeistres mer for innlegg som postulerer at prisene holder seg høye enn at de faller....og også aktivt jakter på argumenter i den gate. 

Sitat fra: Toonster på fredag 08. april 2016, klokken 10:03
Sitat fra: Olemann på fredag 08. april 2016, klokken 09:39

Interessant at så mange kunder i Model 3 køen allerede har Model S.   Tviler på at alle disse skal ha 2 biler, ergo tror jeg det blir hyggelige bruktpriser (for kjøpere) på Model S når Model 3 kommer i salg.

4 av de 10 første har ikke en Tesla - jeg synes det er oppsiktsvekkende at så mange ikke har en Tesla fra før.

Har med om glasset er halvtomt/fullt :)

Uansett utrolig tynt grunnlag å dra noe som helst slutning, må nok få et sammendrag på de første 1000 skal det gi noe mening.

Greit å ikke ta det personlig :)

Kan ikke se at jeg i dette innlegget har ment noe om kommende bruktbilpriser.

Må understreke at jeg også bare TROR ang denne saken. Men jeg mener likevel at det er oppsiktsvekkende at 4 av de 10 første ikke har Tesla fra før. Men som jeg også skriver videre, er det for tynt til å kunne dra noe som helst ut av. Står fremdeles på at det hadde vært morsomt å sette samme statistikk for de 1000 første bestillingene.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA