Hovedmeny

Total bremsesvikt

Startet av WhatsUp, søndag 17. januar 2016, klokken 21:17

« forrige - neste »

Muffinman

Mulig man tenker at tørkefunksjon kompenserer?

Jwe

På flera forum, norska, amerikanska , svenska berättas det om att efter start, vanligen i kallt väder, är inte bara bromskraften förlorad utan man upplever att bromspedalen kan tryckas i botten utan att det sker något.
Flera vittnar om att det har varit bud på olyckor men man har haft tur (flax?) eller räddat sig ut på cykelbana eller likande.
Efter initialt problem ordnar det sig och bromsarna fungerar ok igen.

Själv har jag respektive min sambo råkat ur för detta totalt 6 gånger, alla när det var kallt ute.

Tesla säger att det beror på de beläggningar som normalt bildas på bromsskivor och klossar, men eftersom vi har regenerativ bromsning via elmotorer blir bromsarna inte använda på vanligt sätt.
Samtidigt säger dom att bromsystemet är programmerat för att bromsa litet vid dåligt väder för att kompensera för detta!
Alltså borde ovanstående inte vara en förklaring.
Det kan heller inte förklara att bromspedalen inte ger ett motstånd när man försöker bromsa.

Tesla använder numera Bosch iBooster bromsförstärkare som ersättning för att det inte finns naturligt vacuum från motorn ( som det finns i en bensinmotor)
Bosch iBooster ger inte bara kraftförstärkning, den tillåter också att bromskraften avlägsnas så att elmotorernas bromsförmåga i en elbil kan utnyttjas upp till en retardation om -0,3 G.
Behövs det mer retardation, går iBoostern in med tryck.
Bromspedalens motstånd är elektriskt styrd så att föraren inte skall märka övergången. Varje biltillverkare kan få modifierat programvaran för att passa den profil och bromskänsla (fölelse) som den önskar.

Således ett komplicerat system
Jag misstänker att här finns orsaken till de bromsproblem av allvarlig sort som en del Teslaförare men också andra förare av EV upplevt.

Vid sökning på nätet visar det sig att Nissan Leav erbjuder alla med detta problem att få omprogrammerat, bytt en likanade enhet (måske är det samma som i Teslas?) efter att man utrett varför dessa problem uppstått i kyla i Canada och USA och kommit fram till att det beror på fel i bromskraftförstärkaren.
Det diskuteras också om en ventil i systemen som kan frysa.
Även Mitsubichi MieV och Renault Zoe har problem med bromskraftförstärkare som anses ge upphov till samma farliga bromsfel.

Hodetelefoner

Ingen problem hvis man bruker bremsene.... Rart at alle eldre folk som ikke bruker bremsene har feil på bilene.. Men ikke vi unge som kjører litt aktivt... Vi må ha flaks ;)

ellholt

Om vinteren setter jeg regenerering til " LOW", tror det hjelper endel, siden en da må bruke bremsene mere :-).
Ellers så har jeg ikke hatt noe som helst problemer med bremsene etter at det ble byttet i fjor av Tesla.
Grønn S85 med alt untatt luftfjæring og Alarm.
Finalized 15/9-2013, in production 9/1-2014, in transit 15/1-2014. Utlevert 27/2-2014 MED elektriske foldbare. speil :-). gamle S`en er solgt, ny S75D perlemorshvit med det meste av utstyr. utlevert 14 juni 2017. Tesla solgt mai 2022. Kia EV6 AWD Exclusive, Forrest Green , bestilt

Øyvind.h

Sitat fra: KristofferH på onsdag 03. februar 2016, klokken 07:04
Ingen problem hvis man bruker bremsene.... Rart at alle eldre folk som ikke bruker bremsene har feil på bilene.. Men ikke vi unge som kjører litt aktivt... Vi må ha flaks ;)

Så det du sier er at unge uerfarne sjåfører kjører rykkete, og at deres manglende evne til å lese trafikkbildet medfører at de bremser langt mer enn erfarne sjåfører. Dermed unngår de problemer med for lite bruk av bremser? Dvs. for lite bruk av bremser som Tesla selv har lagt opp til at skal brukes minimalt ved å tilby kun standard eller redusert motorbrems?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

fonberg

Et vennlig tips til den kjekke ungdommen: Du bør ha litt mer empiri på hånda om du skal bruke formuleringer som "alle eldre folk som ikke bruker bremsene har feil på bilene" :)

Hvis du hadde fulgt med litt i diskusjonen, ville du kanskje(?) vært i stand til å få med deg at bremseproblemene skjer i starten av kjøreturer, dvs. første gang(er) bremsene blir brukt etter at bilen har stått parkert. Det kan ikke være et krav at man f.eks. gjør en hard nedbremsing rett før man parkerer for å sikre at eventuell fukt (som kan fryse når bilen står parkert) fjernes fra bremsene.

For min egen del kan jeg legge til at jeg har opplevd manglende bremseeffekt og pedalen i bunn en håndfull ganger i løpet av drøyt 60.000 km siden november 2013. Alle ganger har vært ved første nedbremsing på turer i noen få minus og høy luftfuktighet. Det har gått bra hver gang, et par ganger takket være ledig kjørebane ved siden av bilen jeg var på vei inn i bakfra.
18 i3 FC | 17 S90D | 12 Leaf | 00 Porsche 911 C2

Sjøhyene

Må være dagens dummeste post.

Et vanlig scenario (for meg og tydeligvis mange andre) er at bilen står parkert ute enten over natta eller på jobb i vått og kaldt vær (typisk null føre). Når man da skal kjøre hjem har man ved første mulige oppbremsing nettopp null bremseeffekt de første par sekundene.
Er det sånn at man må ta noen runder på parkeringsplassen hvor man legger inn noen bråbremser før man da etterhvert kan begi seg ut på veien. Er det sånn en Tesla er ment å håndteres i dine øyne?
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

M@Do

Min bil (2013 mod) tørker bremsene automatisk når jeg starter en kjøretur. Merker tydelig at bilen repeterer dette 5 ganger iløpet av den første kilometeren.

Sandvika

Sitat fra: Jwe på tirsdag 02. februar 2016, klokken 23:07
På flera forum, norska, amerikanska , svenska berättas det om att efter start, vanligen i kallt väder, är inte bara bromskraften förlorad utan man upplever att bromspedalen kan tryckas i botten utan att det sker något.
Flera vittnar om att det har varit bud på olyckor men man har haft tur (flax?) eller räddat sig ut på cykelbana eller likande.
Efter initialt problem ordnar det sig och bromsarna fungerar ok igen.

Själv har jag respektive min sambo råkat ur för detta totalt 6 gånger, alla när det var kallt ute.

Tesla säger att det beror på de beläggningar som normalt bildas på bromsskivor och klossar, men eftersom vi har regenerativ bromsning via elmotorer blir bromsarna inte använda på vanligt sätt.
Samtidigt säger dom att bromsystemet är programmerat för att bromsa litet vid dåligt väder för att kompensera för detta!
Alltså borde ovanstående inte vara en förklaring.
Det kan heller inte förklara att bromspedalen inte ger ett motstånd när man försöker bromsa.

Tesla använder numera Bosch iBooster bromsförstärkare som ersättning för att det inte finns naturligt vacuum från motorn ( som det finns i en bensinmotor)
Bosch iBooster ger inte bara kraftförstärkning, den tillåter också att bromskraften avlägsnas så att elmotorernas bromsförmåga i en elbil kan utnyttjas upp till en retardation om -0,3 G.
Behövs det mer retardation, går iBoostern in med tryck.
Bromspedalens motstånd är elektriskt styrd så att föraren inte skall märka övergången. Varje biltillverkare kan få modifierat programvaran för att passa den profil och bromskänsla (fölelse) som den önskar.

Således ett komplicerat system
Jag misstänker att här finns orsaken till de bromsproblem av allvarlig sort som en del Teslaförare men också andra förare av EV upplevt.

Vid sökning på nätet visar det sig att Nissan Leav erbjuder alla med detta problem att få omprogrammerat, bytt en likanade enhet (måske är det samma som i Teslas?) efter att man utrett varför dessa problem uppstått i kyla i Canada och USA och kommit fram till att det beror på fel i bromskraftförstärkaren.
Det diskuteras också om en ventil i systemen som kan frysa.
Även Mitsubichi MieV och Renault Zoe har problem med bromskraftförstärkare som anses ge upphov till samma farliga bromsfel.

Leit om generelt pisspreik og gjentakelser av gamle poster skulle klare å jamme ned denne interessante betraktningen. Noen som har vettuge kommentarer til Jwe?

Cookie Monster

Hvis vacum bremsesystemet var årsaken skulle det ikke vært samme problem på biler med autopilot hw og de uten, samt det skulle vel vært et problem på sommeren også og ikke bare nå på vinteren. Er forresten bare autopilot hw biler som har Bosh iBooster, Model S før autopilot hw har en annen type vacuum booster.

http://wardsauto.com/industry/bosch-rolling-out-vacuum-free-ibooster

Tror enda det er så enkelt at det legger seg fuktighet på klossene som fryser og siden bremsene er såpass store tar det lengre tid før dette belegget slites bort så man merker mer til det.
Hadde som nevnt tidligere dette problemet noen få ganger på en 2003 Subaru Sti med store brembo bremser og ikke noe fancy bremsesystem men god gammel velprøvd type. Opplevde det aldri etter jeg byttet klosser og skiver.

Har selv aldri opplevd det på min Tesla, men vet om flere også med autopilot biler som har opplevd det. Min står alltid i varm garasje så det er nok mye av grunnen til at jeg aldri har opplevd det.

Litt om det nye bremsesystemet på biler med autopilot hw
SitatThe brakes bring big news, too. Rather than use a vacuum brake booster, Tesla uses an electromechanical brake setup. The feeling under your foot comes from the resistance of a spring and an electric motor. Tesla VP of vehicle engineering Chris Porrit says it's like a steering rack on its side. The Porsche 918 is the only other production car using this system. The arrangement gives Tesla great flexibility with the automatic brakes in autopilot mode. The car can call for high-g braking in panic stops or gentle, chauffeur-style slowdowns.
Oh, and this technology has been installed on every car made in Tesla's factory for the last two weeks. Tesla's future? It's now.

– Cantle, Chris. "Tesla Model S P85D..." Road & Track. 9 Oct. 2014
2023 Model S Plaid
2024 Model 3 LR

Cookie Monster

Tesla sin service bulletin om dette lister opp følgende årsaker.
2023 Model S Plaid
2024 Model 3 LR

GOS

Sitat fra: M@Do på onsdag 03. februar 2016, klokken 12:39
Min bil (2013 mod) tørker bremsene automatisk når jeg starter en kjøretur. Merker tydelig at bilen repeterer dette 5 ganger iløpet av den første kilometeren.

Er ikke dette noe som kom med 7.0?
Synes å høre en liten durelyd i litt under ett sekund og merker samtid litt redusert effekt. Dette skjer flere ganger i løpet avvde første hundre meterne på hver kjøretur om morgenen eller når den har stått lenge.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Cookie Monster

Det kom på fw 5.14 som nevnt på forrige side her.
2023 Model S Plaid
2024 Model 3 LR

GOS

Sitat fra: Cookie Monster på onsdag 03. februar 2016, klokken 15:17
Det kom på fw 5.14 som nevnt på forrige side her.
Hmmm, har ikke lagt merke til denne lyden før, så jeg trodde det var bremsetørking. Kanskje det er en annen (u)lyd jeg har fått da:-(
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Lynet

Siste 5.14 kom 4.9.14 og da hadde ikke Tesla kommet med Bosch iBooster!

Så biler med Bosch iBooster har nok annen software.

Og er helt enig i at ABS-motoren nå høres de første hundre metrene i flere ca 1 sekunds pulser.

Det er ikke servoen som gjør dette, det er selve ABS-enheten. 
Hvor store endringer det er på ABS-enheten oppgjennom Teslas historie vet jeg ikke.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA