Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: 100000 Elbiler i Norge!

Startet av WhatsUp, lørdag 27. februar 2016, klokken 08:56

« forrige - neste »

schweitzeren

Sitat fra: nivve på mandag 18. januar 2016, klokken 20:16
Slik så det ut da jeg skulle kjøre fra jobb i dag (vedlegg). Null traction og umulig å håndtere bilen. Jeg parkerte en liten halvtime mens jeg snakket med Tesla Support / veihjelp. Jeg kjørte power down, men feilmeldingene var fortsatt der. "Vi må hente bilen", sa de. Jeg flyttet forsiktig bilen ut fra veibanen der jeg sto og tilbake på parkeringsplassen, og da jeg satte i Park kom feilmeldingene bort. "Nå som feilmeldingene er borte kan vi ikke hente bilen", sa de da.

Håper det ikke skjer igjen, jeg var veldig nær ved å krasje inn i bilen ved siden av da jeg kjørte ut fra parkeringsplassen. Baken slipper lett uten traction, og det er ikke så lett å stoppe uten ABS...

Long story short: Hvis jeg vil ha bilen på service for å få den sjekket (byttet til nye bremser, noe de tilbød på telefon) må jeg selv transportere den 14 mil til Trondheim og håpe at bremsene holder hele vegen.

Hvordan sørger jeg på best mulig måte at bilen er i stand før jeg kjører til Trondheim? Det blir jo mitt ansvar om jeg kjører av veien fordi bilen plutselig ikke har traction/stability/ABS.

Har hatt det samme et par ganger også siste vinter... også at bremser først tok i efter 0,5 -> 1 sec som føltes som en evighet!
Så i romjula gikk det helt galt efter en liten kjøretur på fjellet... klarte at berge meg til hytten da vi var i bunnen og ikke trengte at bremse på vei opp.
Tesla hentet bilen, satte igjen en liten leiebil og da tre dager efter kom de med nyvasket bil som hadde fått nye bremser... bra service men ikke bra for Tesla med dette.
Har hat elbil i mer enn 10år og er rimelig kjent med biler ellers... er veldig skeptisk til dette og har aldri opplevd det så dårlig i noen andre biler.
Håper vi der har hatt denne feil alle er fra 2013 serie og ikke 2014 og frem? og at Tesla proaktivt kaller inn de gamle med dårlige bremser?

/Jesper
TMS 90D levert d.19.03.2016
TMS P85 Levert d.22.11.13 og innbyttet d.19.03.16 på 55.300km
Think 2009 med nytt Lithium batt. 21.500km
Think 2010 2+2 Lithium batt. 39.500km

nivve

Min ble levert 27.5.14, så dette er ikke utelukket på 14-modeller. Høres ut som du fikk bedre service enn jeg får, Jesper - dette har skjedd 3 ganger for oss og Tesla Trondheim (eller Tesla Support) kommer ikke for å hente vår bil.

sigurdi

Sitat fra: Muffinman på søndag 17. januar 2016, klokken 23:19
Sitat fra: Sbr på søndag 17. januar 2016, klokken 22:53
Sitat fra: Muffinman på søndag 17. januar 2016, klokken 22:13
Regen blir ikke koblet ut av abs nei
Er ganske sikker på at det ikke er noe regen når abs'en jobber.
Skal innhente fasiten i morgen :)
Tok en Test av dette Søndag på vei fra oppover sørlandsveiene.
Var litt seint og manga hadde hørt på oppfordringen om å holde seg borte fra veiene.
Jeg hadde til tider hele motorveien for meg selv med 5-10cm nysnø og noen plasser god is under.

Testet både regen (tilgang på full regen) og planlagt full panikk bremsing med sving for å se om den kastet på rumpa osv, den oppførte seg eksemplarings men merker godt at det er en 2Tonn bil og is er is med tilsvarende bremselengde.

Min erfaring er at på 70D og en måker bremsene inn så er det kun ABS som jobber og bremselengden ble til tider lengre en med kun bruk av max regen. (På is med nysnø så var regen best)
Bremsing uten at ABS slår seg inn så bruker den max regen og tror den også bruker bremsene men det var ikke lett å oppdage.

Kan opplyse om at bilen er skodd med Noka Hakka 7 som da var kjørt 1500km ved test tidspunktet, så innkjørte.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Spinner

Sitat fra: nivve på mandag 18. januar 2016, klokken 20:16Long story short: Hvis jeg vil ha bilen på service for å få den sjekket (byttet til nye bremser, noe de tilbød på telefon) må jeg selv transportere den 14 mil til Trondheim og håpe at bremsene holder hele vegen.

Hvordan sørger jeg på best mulig måte at bilen er i stand før jeg kjører til Trondheim? Det blir jo mitt ansvar om jeg kjører av veien fordi bilen plutselig ikke har traction/stability/ABS.
Jeg opplevde aldri at bremsesvikten plutselig oppstod etter at bremsene hadde fungerte på samme kjøretur. Kun etter at bilen hadde vært parkert en lengre periode. Skal aldri utelukke noe, men har inntrykk av at når de først fungerer er du trygg.

Muffinman

Sitat fra: Muffinman på søndag 17. januar 2016, klokken 23:19
Sitat fra: Sbr på søndag 17. januar 2016, klokken 22:53
Sitat fra: Muffinman på søndag 17. januar 2016, klokken 22:13
Regen blir ikke koblet ut av abs nei
Er ganske sikker på at det ikke er noe regen når abs'en jobber.
Skal innhente fasiten i morgen :)
Og fasiten er at jeg tok feil. Regen slås av når ABS slår inn.


zimba07

Når man starter med kald bil og nedoverbakke er min erfaring (2wd) at det er veldig mye bedre å sette bilen i nøytral.

I drivemodus kjenner man et voldsomt "skyv" i bilen når regen ikke er tilgjengelig og baken sklir lett ut. Nøytral og brems er absolutt å anbefale de første meterne.

---

Model S85, solgt
Model S90D, solgt
Model 3
Audi e-Tron 55

Mippen

Sitat fra: jensjacob på søndag 17. januar 2016, klokken 22:34
Sitat fra: Skjøteledning på søndag 17. januar 2016, klokken 22:17
Når bremsene svikter fulstendig så skal parkbrems virke, har egen kalipper. trykk inn spak eller på skjerm.

Med skærm mener du da den store touchskærm ?
It er godt til mange ting (har jeg nævnt før) men... At skulle til at lede efter et bremseikon i en menu på en computerskærm ... med de lagtider der er med alle computere.... Det er da forhåbentlig en joke!


For å aktivere parkeringsbrems eller nødbrems holder man inne P knappen på girspaken når bilen er i fart. Da bremser du med det "håndbremsen".
Fremtiden er elektrisk.

cairnz

Sitat fra: Cookie Monster på mandag 18. januar 2016, klokken 13:04
Skal huske på at det er Brembo som leverer bremsene til Tesla så er ikke noe jall. Men Tesla har nok valgt en lite egnet kloss for vinter klima samt at store bremser er mer utsatt for dette en de små "sykkel" bremsene som vanlige biler har.

Årsaken til problemet er at klossene har en mye større flate mot skivene, så det tar derfor lengre tid før is belegget blir borte. Altså fordelen store bremser har med at man kan bremse mye hardere uten å miste kraft pga varme under normale forhold blir dens svakhet under slike spesielle tilfeller.

Har ikke opplevd dette på Teslaen men hadde noen tilfeller på Subaru Sti'en jeg hadde før som også hadde store Brembo bremser som Teslaen. Hadde flere tilfeller hvor det ikke skjedde noen ting før etter flere sekunder og det var ofte etter bilvask eller at været hadde byttet fra pluss til minus grader.
Et rask søk på både Subaru sti og andre biler med store bremser viser at flere sliter med dette:
eks http://www.westernsubaruclub.com/smf/index.php?topic=21549.0

På Subaruen byttet jeg klosser til Endless MX72 og "slotted" samt boret bremseskiver og etter det hadde jeg aldri det problemet igjen på Subaruen. Om det var klossene, skivene eller en kombinasjon av dette vet jeg ikke.

Men det frisk i minne tar jeg derfor mine forholdsregler på Teslaen og bruker derfor creep mode så man får brukt bremsene mer,og de blir derfor alltid brukt i det jeg kjører ut av garasjen og tester alltid bremsene hard etter vask eller under forhold som jeg vet er problematiske.

Vurderer å bytte til noe skikkelige klosser på Teslaen også.
Bremseklossene foran skal være samme som på Cadillac CTS-V 2014-2015 og Chevrolet   Corvette 2014 - 2015.

Dette, og nok en gang dette. Bremsene til Tesla-en er vel, i norsk målestokk, bedritent gigantiske. Bruk bremsen :)
Elbilist

fonberg

Sitat fra: cairnz på tirsdag 19. januar 2016, klokken 12:41
Sitat fra: Cookie Monster på mandag 18. januar 2016, klokken 13:04
Skal huske på at det er Brembo som leverer bremsene til Tesla så er ikke noe jall. Men Tesla har nok valgt en lite egnet kloss for vinter klima samt at store bremser er mer utsatt for dette en de små "sykkel" bremsene som vanlige biler har.

Årsaken til problemet er at klossene har en mye større flate mot skivene, så det tar derfor lengre tid før is belegget blir borte. Altså fordelen store bremser har med at man kan bremse mye hardere uten å miste kraft pga varme under normale forhold blir dens svakhet under slike spesielle tilfeller.

Har ikke opplevd dette på Teslaen men hadde noen tilfeller på Subaru Sti'en jeg hadde før som også hadde store Brembo bremser som Teslaen. Hadde flere tilfeller hvor det ikke skjedde noen ting før etter flere sekunder og det var ofte etter bilvask eller at været hadde byttet fra pluss til minus grader.
Et rask søk på både Subaru sti og andre biler med store bremser viser at flere sliter med dette:
eks http://www.westernsubaruclub.com/smf/index.php?topic=21549.0

På Subaruen byttet jeg klosser til Endless MX72 og "slotted" samt boret bremseskiver og etter det hadde jeg aldri det problemet igjen på Subaruen. Om det var klossene, skivene eller en kombinasjon av dette vet jeg ikke.

Men det frisk i minne tar jeg derfor mine forholdsregler på Teslaen og bruker derfor creep mode så man får brukt bremsene mer,og de blir derfor alltid brukt i det jeg kjører ut av garasjen og tester alltid bremsene hard etter vask eller under forhold som jeg vet er problematiske.

Vurderer å bytte til noe skikkelige klosser på Teslaen også.
Bremseklossene foran skal være samme som på Cadillac CTS-V 2014-2015 og Chevrolet   Corvette 2014 - 2015.

Dette, og nok en gang dette. Bremsene til Tesla-en er vel, i norsk målestokk, bedritent gigantiske. Bruk bremsen :)

Jeg opplevde en håndfull ganger så å si null bremseeffekt på vinterføre rundt null grader i starten av kjøreturer første vinteren (13/14). Men når jeg da tråkka SKIKKELIG hardt til pedalen (lettere panikk), fikk jeg nok effekt til å greie meg.

Fikk bytta til nye skiver, klosser og kalipere med skjold for ca et år siden, og siden har bremsene fungert utmerket, og det er utvilsomt massevis av power i dem i alle situasjoner jeg har vært i siden.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

TeslaK

Sitat fra: VL på mandag 18. januar 2016, klokken 17:42
Fruen kjørte nedover bakken fra huset mot postkassestativet i går kveld da bremsene sviktet helt. Bakken er ganske slakk og farten var vel en 20-25 kmt. Bremsene tok ikke i det heletatt og bilen var kald så ingen regen fungerte. Bilen stoppet vel ca 20-25m forbi postkassestativet....  ??? Også i morges skjedde det samme igjen. Dette er jo livsfarlig...  :o Er det bare sånn når bilen er kald? Har 2015 modell, så den skal være levert med de nye bremsene.

Urovekkende!

Hvis det fyser til mye is på bremseskivene så kan vel dette skje? Hvis det er slik at det gjentar seg, prøv med nødbremsen neste gang. De kaliperne er mye mindre så mulig de sliper bort isen kjappere..hvis det er det.
2019 Tesla Model S Performance
2012 Nissan Leaf

Jalla

Sitat fra: TeslaK på tirsdag 19. januar 2016, klokken 18:18
Urovekkende!
Hvis det fyser til mye is på bremseskivene så kan vel dette skje? Hvis det er slik at det gjentar seg, prøv med nødbremsen neste gang. De kaliperne er mye mindre så mulig de sliper bort isen kjappere..hvis det er det.
Selvsagt skal ikke det skje.

BMW850

Sitat fra: nivve på mandag 18. januar 2016, klokken 20:16
Slik så det ut da jeg skulle kjøre fra jobb i dag (vedlegg). Null traction og umulig å håndtere bilen. Jeg parkerte en liten halvtime mens jeg snakket med Tesla Support / veihjelp. Jeg kjørte power down, men feilmeldingene var fortsatt der. "Vi må hente bilen", sa de. Jeg flyttet forsiktig bilen ut fra veibanen der jeg sto og tilbake på parkeringsplassen, og da jeg satte i Park kom feilmeldingene bort. "Nå som feilmeldingene er borte kan vi ikke hente bilen", sa de da.

Håper det ikke skjer igjen, jeg var veldig nær ved å krasje inn i bilen ved siden av da jeg kjørte ut fra parkeringsplassen. Baken slipper lett uten traction, og det er ikke så lett å stoppe uten ABS...

Long story short: Hvis jeg vil ha bilen på service for å få den sjekket (byttet til nye bremser, noe de tilbød på telefon) må jeg selv transportere den 14 mil til Trondheim og håpe at bremsene holder hele vegen.

Hvordan sørger jeg på best mulig måte at bilen er i stand før jeg kjører til Trondheim? Det blir jo mitt ansvar om jeg kjører av veien fordi bilen plutselig ikke har traction/stability/ABS.


Fikk identiske feilalarmer etter å ha kjørt inn på en ubrøyta gårdsplass med ca 15 cm snø. Kjørte slik fra Tønsberg til Porsgrunn. Var ingen god opplevelse da det var skikkelig vinterføre og med Sottozero.
Tenkte snø/fuktighet og etter å ha ladet på SC på Moheim som jo genererer varme forsvant feilmeldingene og alle systemene var aktive igjen. Ikke fått problemet igjen. Sykt merkbart og vanskelig å kjøre med 476 hk på bakhjula uten disse systemene aktive.
På FB var det en som hadde opplevd det samme, han forlot bilen slik at den låste seg, ventet ett par minutter og bilen oppførte seg som normalt igjen. Det var vel egentlig det jeg gjorde også da jeg handlet samtidig som bilen stod på lading.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

schweitzeren

Sitat fra: Sven-E på tirsdag 19. januar 2016, klokken 03:03
Sitat fra: nivve på mandag 18. januar 2016, klokken 20:48
Min ble levert 27.5.14, så dette er ikke utelukket på 14-modeller. Høres ut som du fikk bedre service enn jeg får, Jesper - dette har skjedd 3 ganger for oss og Tesla Trondheim (eller Tesla Support) kommer ikke for å hente vår bil.
Jeg tipper du ikke har betalt for Ranger-Service.
Du kan tippe kan du... jeg har ikke dette og ville forvente at Tesla ordner opp i noe slikt som ikke fungerer uansett.. jeg finner det hellere rart at de ikke pro-aktivt kaller inn alle de som kunne få denne feil... hvis der først skjer noe fatalt står ikke Tesla godt!
TMS 90D levert d.19.03.2016
TMS P85 Levert d.22.11.13 og innbyttet d.19.03.16 på 55.300km
Think 2009 med nytt Lithium batt. 21.500km
Think 2010 2+2 Lithium batt. 39.500km

fonberg

#43
I morres opplevde jeg redusert bremseeffekt, dvs. jeg måtte tråkke betydelig hardere enn vanlig på pedalen for ønsket bremseeffekt, uten at jeg opplevde det som dramatisk eller problematisk. Men godt mulig at en sjåfør med mindre å tråkke til med hadde opplevd det annerledes. Kraftig snøvær, et par minusgrader og 15 cm nysnø i 150 meter innkjørsel. Funksjonen normaliserte seg i løpet av fem minutters kjøring.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Lynet

Kan dere som opplever dårlig bremsevirkning ved start av kjøretur si om dere har bil med eller uten autopilot? Biler med autopilot hat et helt annet bremsesystem enn de uten.
Skillet går visstnok på chassinr 50900 produsert senhøsten 2014.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA