Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: 100000 Elbiler i Norge!

Startet av WhatsUp, lørdag 27. februar 2016, klokken 08:56

« forrige - neste »

cairnz

AP-biler har mye mindre grad av bremsesvikt pga. dette, da bremsen brukes ved bruk av TACC for bremsing i trafikken, i mye større grad enn pre-AP-biler.

Det er likevel akkurat samme problemet da størrelsen på bremsene er like, selv om frekvensen og sjansen for problemet er mye lavere. For å sjekke selv, spyl bremsene i et par sekunder i kuldegradene. La bilen stå en time. Start, og se om det er spesielt med brems :D
Elbilist

Sjøhyene

Sitat fra: Lynet på torsdag 21. januar 2016, klokken 12:51
Kan dere som opplever dårlig bremsevirkning ved start av kjøretur si om dere har bil med eller uten autopilot? Biler med autopilot hat et helt annet bremsesystem enn de uten.
Skillet går visstnok på chassinr 50900 produsert senhøsten 2014.

Har ingenting å gjøre med hva slags bremsesystem man har. Har heller ingeting å si om man har AP som bruker bremser aktivt, da problemet jo kun er der ved kalde og fuktige bremser. AP vil slite like mye med å bremse den første gangen rett etter start som enhver person.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Lynet

Biler med AP har tørkefunksjon på bremsene. Dette kan gjøre at skivene er tørre når man parkerer.
Har flere ganger hørt ABS pumpen brumme mens jeg kjører med lett.pådrag. Lurte først på hvilken lyd det var, men så hørte jeg den også når jeg slet meg opp en bratt bakke, da var det antispinn som jobbet med å bremse hjulet som spant.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Cookie Monster

Tesla fikk i fw 5.14 BDW og HFC.

Usikker på om det bare gjelder Autopilot biler eller ikke. Men ser ikke noe grunn til at eldre Model S også har de funksjonene siden det er noe bla BMW og mange har hatt lenge på samme type bremsesystem.

Bremsesystemet på biler med Autopilot hw er mye mer avansert og kan fintunes med sw. Men der er Tesla ganske alene enn så lenge sammen med Porsche 918 ;)

Sitatautopilot cars  have electromechanical brakes.
Rather than use a vacuum brake booster, Tesla uses an electromechanical brake setup. The feeling under your foot comes from the resistance of a spring and an electric motor. Tesla VP of vehicle engineering Chris Porrit says it's like a steering rack on its side. The Porsche 918 is the only other production car using this system. The arrangement gives Tesla great flexibility with the automatic brakes in autopilot mode. The car can call for high-g braking in panic stops or gentle, chauffeur-style slowdowns. Concerned about brake feel? Tesla can tune it.

Har aldri hatt problem med at bremsene sitter eller ikke tar selv når bilen har stått i regn og kulde. Tipper noen gjør feil at de slipper bremsen for å prøve igjen når det ikke skjer noe. Det forsinker at bremsene kommer tilbake igjen. Hvis det ikke bremser bare forsett å hold inne bremsepedalen.

Litt mer info om det som er nevnt over.
2015 P85D

VL

Opplevde håpløse bremser i dag også... 7+ grader og regn. De tok ikke skikkelig før etter 2-3 minutter ut i kjøreturen, etter mange forsøk på å bremse ble det normal funksjon. Men det oppsiktsvekkende var at jeg var raskt innom butikken og når jeg kjørte videre etter vel 5 minutter var det ingen bremseeffekt igjen! Heldigvis fungerte "regen"...... Opplever dette flere ganger ukentlig nå og har vært innom Tesla med bilen, selvfølgelig skjer det aldri når de prøver den! Men det er jo ikke rart for det er 5 mil til servicesenteret fra meg og da er jo bremsene gode og varme når de tester den. De har ikke gått med på å ha den over natten for å sjekke selv siden det ikke har vært antydning til bremsesvikt når de har testen den!  :-\  ( Har bil med autopilot )
Tesla model 3 reservert
Tesla X60 i bestilling, levering mars 17
2013 Leaf hvit
2016 Tesla S90D Midnight Silver - Solgt
2015 Tesla S85 Svart - Solgt
2013 Leaf blå - Solgt

Dag A.

Sitat fra: Lynet på torsdag 21. januar 2016, klokken 12:51
Kan dere som opplever dårlig bremsevirkning ved start av kjøretur si om dere har bil med eller uten autopilot? Biler med autopilot hat et helt annet bremsesystem enn de uten.
Skillet går visstnok på chassinr 50900 produsert senhøsten 2014.

Så langt i vinter har jeg ikke hatt noe problem med bremsene i det hele tatt.
Det var frem til morgenen i dag.  Ryggende ut av garsjen ville ikke bremsene ta. Pedalen vandret, men ingen eller liten reaksjon i form av bremsevirkning. Må rygge opp bakke så det gikk fint uten bremser.  Deretter hadde jeg 3-4 KRAFTIGE oppbremsinger i 30-40 km/t hvor bremsene var helt fine etterpå.
Har autopilot, og bilen står parkert i garasje med 4-5 plussgrader, så ingen fare for is etter en natt der.

Hadde samme problemer på både Audi A4 og A6, og der var forklaringen at bremsene setter seg pga bruken av saltlake på veiene.  Løsningen var å bruke bremsene mere aktivt om vinteren og vaske med underspyling når bilen er i vaskemaskin.
Nissan Leaf 2012 - 45.000 km - Solgt
Tesla P85D - Levert Mars 2015
Tesla M3 - Reservert
Vinteren er kommet - GSXR 1000 parkert - Kamp om  Teslaen

Lynet

Testet litt i dag, og hvis man tråkker langt til høyre på bremsepedalen så blir gasspedalen med inn.
Pådraget kommer som normalt, det kobles altså ikke ut og det virker som at bremsene ikke virker og bilen akselerer!!!
MEN: Det kommer en ilter varsellyd og det står i displayet at begge pedalene er tråkket inn.

Mener i tidligere software at pådraget gikk av, men er usikker.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Muffinman

Det virker nesten som om gamlingen med vinterbremser tåler fukt bedre enn den nye før det blir reduksjon i bremsekraft. Nå har jeg ikke hatt noen episoder under vanlig kjøring med den nye, men kjørte gjennom en vanndam i lav fart her om dagen. Da var det null bremser etterpå. Når jeg gjorde det samme med P85``en var det bra med bremseeffekt ganske så umiddelbart.

Så er det vel ikke helt treffsikkert at bremstørkingen styres av regnsensor og viskere. Om vinteren hvor jeg bor er det av og til snø, men som regel temmelig bart. Og da er det ALLTID våte, salte og sleipe veier, selv om det ikke er nedbør.

GOS

Sitat fra: Lynet på torsdag 28. januar 2016, klokken 19:22
Testet litt i dag, og hvis man tråkker langt til høyre på bremsepedalen så blir gasspedalen med inn.
Pådraget kommer som normalt, det kobles altså ikke ut og det virker som at bremsene ikke virker og bilen akselerer!!!
MEN: Det kommer en ilter varsellyd og det står i displayet at begge pedalene er tråkket inn.

Mener i tidligere software at pådraget gikk av, men er usikker.
Langt til høyre???

Pådraget går fortsatt av på min S85, SW 7.1
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

BMW850

Har en P85 utlevert april 2014. Kjørt 22000km og aldri opplevd problemer med at bremsene ikke vil ta. Men man bør foreta noen oppbremsinger av og til, særlig etter værforhold og vask etc.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Stig O

Skulle ut med bilen i dag, som hadde stått 3 dager i en carport. Bremsene stod bom fast og bilen vred seg sidelengs. Lirket og lurte frem og tilbake uten at det løsnet skikkelig. Har litt glatte fliser i carporten og ute var det snøslaps så det gjorde ikke saken bedre. Bremsene slapp da jeg kom på litt bar asfalt ute på veien. Der er det en bratt bakke nedover og bremsepedalen gikk nesten i bånn uten særlig effekt. Rygget opp flere ganger og bremset 3-4 ganger nedover før de tok som de skulle. Skal på service onsdag så de får de på det da.
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Bilder
Instagram / stigtronvold

jkirkebo

Sitat fra: Stig O på torsdag 28. januar 2016, klokken 21:01
Skulle ut med bilen i dag, som hadde stått 3 dager i en carport. Bremsene stod bom fast og bilen vred seg sidelengs. Lirket og lurte frem og tilbake uten at det løsnet skikkelig. Har litt glatte fliser i carporten og ute var det snøslaps så det gjorde ikke saken bedre. Bremsene slapp da jeg kom på litt bar asfalt ute på veien. Der er det en bratt bakke nedover og bremsepedalen gikk nesten i bånn uten særlig effekt. Rygget opp flere ganger og bremset 3-4 ganger nedover før de tok som de skulle. Skal på service onsdag så de får de på det da.

Har hatt tilsvarende problem før, men det forsvant etter at bremsene ble byttet til "nordic edition" eller hva de nå kaller den pakken ;) Nå er det aldri antydning til at de henger fast, og skivene er skinnende blanke selv nå midt i saltsørpetiden.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Muffinman

Bremsene på nybilen henger faktisk fast av og til, men ikke på den gamle etter oppgradering.

Lynet

Sitat fra: GOS på torsdag 28. januar 2016, klokken 20:04
Sitat fra: Lynet på torsdag 28. januar 2016, klokken 19:22
Testet litt i dag, og hvis man tråkker langt til høyre på bremsepedalen så blir gasspedalen med inn.
Pådraget kommer som normalt, det kobles altså ikke ut og det virker som at bremsene ikke virker og bilen akselerer!!!
MEN: Det kommer en ilter varsellyd og det står i displayet at begge pedalene er tråkket inn.

Mener i tidligere software at pådraget gikk av, men er usikker.
Langt til høyre???

Pådraget går fortsatt av på min S85, SW 7.1

Bremsepedalen er bredere enn de fleste sko, avstanden til gasspedalen er ganske kort og høyden på de to pedalene er ganske lik. Flytter man foten for lite til venstre når man skal bremse kan gasspedalen bli med inn. Og da får man pådrag og varsel, men det kan virke skremmende og bli hektisk så man ikke merker at det kommer et varsel.

Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Amoss

Sitat fra: Muffinman på torsdag 28. januar 2016, klokken 19:32
Det virker nesten som om gamlingen med vinterbremser tåler fukt bedre enn den nye før det blir reduksjon i bremsekraft. Nå har jeg ikke hatt noen episoder under vanlig kjøring med den nye, men kjørte gjennom en vanndam i lav fart her om dagen. Da var det null bremser etterpå. Når jeg gjorde det samme med P85``en var det bra med bremseeffekt ganske så umiddelbart.
Sitat fra: Muffinman på torsdag 28. januar 2016, klokken 21:11
Bremsene på nybilen henger faktisk fast av og til, men ikke på den gamle etter oppgradering.

Høres nesten for meg ut som om du ikke skulle ha fått denne "nordic edition" bremsepakka på nybilen? Kan det virkelig være at de fortsatt leverer ut nye biler uten?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA