Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: 100000 Elbiler i Norge!

Startet av WhatsUp, lørdag 27. februar 2016, klokken 08:56

« forrige - neste »

Muffinman

Det ser ut som øyeblikkelig etter start er et godt utgangspunkt.

For gamle biler kan det kanskje være en ide å trykke på pedalen noen ganger etter at bilen er satt i D og høre om vakumpumpa starter, ref valvolainen sin hendelse?

kjetilw

Nå er det nok! For andre gang denne vinteren har jeg eller samboeren min nesten forårsaket en ulykke pga sviktende bremser.

Tidlig i vinter overholdt jeg ikke vikeplikten. Jeg bremset det jeg var god for, uten at bremsene tok. Heldigvis stoppet den andre bilen...

I går da min samboer skulle hjem fra jobb, måtte hun stoppe for en fotgjenger som skulle over veien. Hun hold ca 30-40 km/t og klarte likevel ikke å stoppe før fotgjengerfeltet. Fotgjengeren, som sannsynligvis ristet på hodet, stoppet heldigvis.

Sitat fra: lunitiks på tirsdag 09. februar 2016, klokken 07:35
Under hvilke forhold bør jeg teste evnt. bremsesvikt på min bil?

Skummelt hvis jeg har bremser som ikke er OK uten at jeg vet det..

70D

Hos meg opptrer bremsesvikten de første hundre meterne, kanskje en kilometer, etter kjørestart. Helst når det er snø/sørpe eller veldig vått. Nå når jeg vet om det gjennomfører jeg et par oppbremsinger umiddelbart etter kjørestart. Da begynner bremsene å ta igjen. Men det er ikke godt nok. Tesla skal få bilen inn og fikse det.
S70D - Oktober 2015

Lynet

Har du fått skiftet bremseklosser til den typen som ikke er porøs og trekker vann?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Muffinman

Nye biler skal i utgangspunktet ha "cold weather brake package". Men de måtte fysisk ha inn min 85D for å sjekke om det var tilfelle. Siden sist har også jeg hatt en hendelse hvor jeg måtte redusere hastigheten raskt pga møtende bil i stor fart. Da var det snø, og fra 60km/t klarte jeg ikke å få abs til å slå inn under nedbremsingen. Da hadde jeg kjørt kanskje en knapp kilometer og stadig hørt bremsetørkefunksjonen slå inn.

kjetilw

Sitat fra: Lynet på tirsdag 23. februar 2016, klokken 10:05
Har du fått skiftet bremseklosser til den typen som ikke er porøs og trekker vann?

Har ikke fått skiftet bremseklosser. Skulle jo tro at bilen som er levert i oktober 2015 var utstyrt med siste versjon av bremsene for det markedet den leveres til. Men må åpenbart inn for å sjekke det.
S70D - Oktober 2015

pwb

Han på jobben som har bremsefeil hadde bilen inne, men da fant de ut at bremsene allerede var byttet for de ble jo byttet for en stund siden fordi de ikke virket. Løsningen nå var at de satte regenerering lavere så bremsene skal benyttes mer. Så cold package har null virkning på problemet.

Muffinman

Tull. Fungerte veldig bra på min P85.

lunitiks

"Cold weather brake package" er etter hva jeg forstår bare at forhjulene har bremseskjold som skal hindre oppsamling av crap på bremsene
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Muffinman

Skjold og klosser. Og i noen tilfeller skiver om de er av riktig gammel type.

fonberg

#99
Sitat fra: kjetilw på tirsdag 23. februar 2016, klokken 09:53
Nå er det nok! For andre gang denne vinteren har jeg eller samboeren min nesten forårsaket en ulykke pga sviktende bremser.

Tidlig i vinter overholdt jeg ikke vikeplikten. Jeg bremset det jeg var god for, uten at bremsene tok. Heldigvis stoppet den andre bilen...

I går da min samboer skulle hjem fra jobb, måtte hun stoppe for en fotgjenger som skulle over veien. Hun hold ca 30-40 km/t og klarte likevel ikke å stoppe før fotgjengerfeltet. Fotgjengeren, som sannsynligvis ristet på hodet, stoppet heldigvis.

Sitat fra: lunitiks på tirsdag 09. februar 2016, klokken 07:35
Under hvilke forhold bør jeg teste evnt. bremsesvikt på min bil?

Skummelt hvis jeg har bremser som ikke er OK uten at jeg vet det..

70D

Hos meg opptrer bremsesvikten de første hundre meterne, kanskje en kilometer, etter kjørestart. Helst når det er snø/sørpe eller veldig vått. Nå når jeg vet om det gjennomfører jeg et par oppbremsinger umiddelbart etter kjørestart. Da begynner bremsene å ta igjen. Men det er ikke godt nok. Tesla skal få bilen inn og fikse det.

Beskrivelsen din ligner veldig på mine opplevelser en håndfull ganger tidligere i vinter.
Hadde bilen inne på service tidligere i februar, og ba dem se på bremsene. Her er hvordan Tesla Trondheim håndterte det.

Muffinman: Min bil fikk cold weather package inkl. nye skiver foran i fjor vinter; det har ikke fungert overbevisende i vinter.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

pej

Tror ikke vi kan forvente at bremsene virker på en bil som dette. Tesla har viktigere ting å holde på med som måkevingedører f.eks.
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

pwb


Muffinman


Lynet

#104
Jeg hadde problemer med at bremseklossene satte seg fast til skivene i løpet av natten. Når jeg skulle kjøre løsnet de med et smell!
Tesla forklarte da at klossene var porøse slik at de trekker vann. Det hjelper da ikke å bremse kraftig før man parkere for å tørke skiver og klosser.
Det problemet forsvant med de nye klossene  :D
Hvis klossene er porøse og trekker vann så vil dette vannet fryse og presses ut av klossene fordi is har10% større volum enn vann. Islaget mot skivene gir meget lite friksjon.

Merkelig at ikke man finner Tesla på delelisten som ligger på www.brembo.com

REAR BRAKE PAD SVC KIT HP1000-T (1055068-00-B)
FRONT BRAKE PAD SVC KIT HP1000-T (1055066-00-B)
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA