Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hver 3 bil som blir solgt er en elbil

Startet av Lokführer, lørdag 23. januar 2016, klokken 21:21

« forrige - neste »

Lokführer

Sitat fra: Rio på onsdag 23. desember 2015, klokken 17:04
Poenget med at det er misvisende rundt Teslas nett, er at det kun funker for biler med lang rekkevidde, og som er veldig dyre i 2015.

Det er ikke en farbar vei for å dekke Europa med hurtigladere til biler med 150 km rekkevidde.

Det er altså ikke et gyldig eksempel for biler som folk flest har råd til.

=====

Ja, noen av de tingene jeg foreslår koster penger. Det er faktisk helt greit. Politikernes jobb er å forvalte penger, og det inkluderer også å si "Nei, vi kan ikke bruke 100% på Tante Olga", og stå for det. Vi må bygge fremtidens samfunn også, og bruke penger på det vi mener vil gi et bedre samfunn.

Å stå opp for det man mener, fremfor å være livredd for diskusjon/konflikt.
Langrekkevidde-elbiler er framtiden, ikke kortrekkevidde. For at folk skal droppe fossilbilen helt, så er ikke leaf, eUp osv det de vil ha.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Rio

Sitat fra: Lokführer på onsdag 23. desember 2015, klokken 22:28
Sitat fra: Rio på onsdag 23. desember 2015, klokken 17:04
Poenget med at det er misvisende rundt Teslas nett, er at det kun funker for biler med lang rekkevidde, og som er veldig dyre i 2015.

Det er ikke en farbar vei for å dekke Europa med hurtigladere til biler med 150 km rekkevidde.

Det er altså ikke et gyldig eksempel for biler som folk flest har råd til.

=====

Ja, noen av de tingene jeg foreslår koster penger. Det er faktisk helt greit. Politikernes jobb er å forvalte penger, og det inkluderer også å si "Nei, vi kan ikke bruke 100% på Tante Olga", og stå for det. Vi må bygge fremtidens samfunn også, og bruke penger på det vi mener vil gi et bedre samfunn.

Å stå opp for det man mener, fremfor å være livredd for diskusjon/konflikt.
Langrekkevidde-elbiler er framtiden, ikke kortrekkevidde. For at folk skal droppe fossilbilen helt, så er ikke leaf, eUp osv det de vil ha.


Dagens biler vil ikke forsvinne, og i mange år fremover vil man produsere biler med mindre enn 30 kWh batteripakker.

Batterier koster penger, og folk kjører i gjennomsnitt 33 km/døgn. 33 km!

Men ja, selvsagt vil Nissan, VW og andre produsere billige langrekkeviddebiler når batterikjemien er tilgjengelig.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Øyvind.h

Tror jeg kjører rundt 35km i snitt per dag med Leafen.
Men jeg har etter fire måneder allerede slitt med rekkevidden ved wr par tilfeller selv ved vanlig småkjøring. Problemene på langtur kommer i tillegg.
Men snitt per dag er jo som kjent svært lite interessant. Man må se på faktiske turer.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Rio

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 23. desember 2015, klokken 22:47
Tror jeg kjører rundt 35km i snitt per dag med Leafen.
Men jeg har etter fire måneder allerede slitt med rekkevidden ved wr par tilfeller selv ved vanlig småkjøring. Problemene på langtur kommer i tillegg.
Men snitt per dag er jo som kjent svært lite interessant. Man må se på faktiske turer.

Vel, det er interessant for de fleste. Det er ikke alle som kjører langturer, eller gjør det så ofte at noen ladestopp er et problem, når man tenker på at man har en bil til 200 000 kr i stedet for 600 000 - 800 000 kr. For de fleste er det verd noen ladestopp.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Øyvind.h

Tja. Om de må kjøpe flere biler for å dekke behovet blir det ikke nødvendigvis så rimelig å kjøpe den rimeligste elbilen.

Men snitt km er fortsatt ubrukelig som parameter. Man må se hvilke turer man kjører/hvilke behov man har. Noe annet blir tøvete :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Rio

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 23. desember 2015, klokken 23:05
Tja. Om de må kjøpe flere biler for å dekke behovet blir det ikke nødvendigvis så rimelig å kjøpe den rimeligste elbilen.

Men snitt km er fortsatt ubrukelig som parameter. Man må se hvilke turer man kjører/hvilke behov man har. Noe annet blir tøvete :)

Selvsagt må man se på det, men det gjelder da for alle biler. Noen ganger trenger man flyttebil, noen ganger trenger man minibuss, noen ganger trenger man en bil som kan kjøre 2000 km, men de aller, aller fleste dagene så holder det med en bil som kjøre 5 ganger gjennomsnittet. Så er det noen få dager man trenger å hurtiglade en gang eller to.

Som sagt, mange kan leve med dette. De som ikke kan trenger en dyrere bil. Eller så må de vente til batteriprisen blir billigere. :)

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

automat

Sitat fra: Rio på onsdag 23. desember 2015, klokken 02:12

Nei, det finnes ikke noen konkurrerende stasjon å dra til, fordi Tesla har laget en vertikal. Akkurat som jeg påpekte.

Mennekes overga Type 2... De klarte det fint. Det er nå standarden.

Så du påstår at Tesla-eiere hadde hatt flere hurtigladermuligheter hvis Tesla ikke hadde satt opp sine egne proprietære hurtigladere? Kan du begrunne dette?

Tror du standardiseringsorganer hadde vært åpen for enda en hurtigladerstandard fra myggen Tesla? (som de var da SC ble designet)
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Rio

Sitat fra: automat på onsdag 23. desember 2015, klokken 23:33
Sitat fra: Rio på onsdag 23. desember 2015, klokken 02:12

Nei, det finnes ikke noen konkurrerende stasjon å dra til, fordi Tesla har laget en vertikal. Akkurat som jeg påpekte.

Mennekes overga Type 2... De klarte det fint. Det er nå standarden.

Så du påstår at Tesla-eiere hadde hatt flere hurtigladermuligheter hvis Tesla ikke hadde satt opp sine egne proprietære hurtigladere? Kan du begrunne dette?

Tror du standardiseringsorganer hadde vært åpen for enda en hurtigladerstandard fra myggen Tesla? (som de var da SC ble designet)

Ja, Tesla kunne trivielt montert f. eks. CCS i bilene sine, og i laderne. Det ville gjort at bileiere kunne bruke CCS-hurtigladere, og andre kunne brukt Teslas hurtigladere.

En vertikal kan være greit for ett merke i en stund, men det skalerer dårlig, og det gjør forbrukerne veldig utsatte.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Lokführer

Sitat fra: Rio på onsdag 23. desember 2015, klokken 23:10
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 23. desember 2015, klokken 23:05
Tja. Om de må kjøpe flere biler for å dekke behovet blir det ikke nødvendigvis så rimelig å kjøpe den rimeligste elbilen.

Men snitt km er fortsatt ubrukelig som parameter. Man må se hvilke turer man kjører/hvilke behov man har. Noe annet blir tøvete :)

Selvsagt må man se på det, men det gjelder da for alle biler. Noen ganger trenger man flyttebil, noen ganger trenger man minibuss, noen ganger trenger man en bil som kan kjøre 2000 km, men de aller, aller fleste dagene så holder det med en bil som kjøre 5 ganger gjennomsnittet. Så er det noen få dager man trenger å hurtiglade en gang eller to.

Som sagt, mange kan leve med dette. De som ikke kan trenger en dyrere bil. Eller så må de vente til batteriprisen blir billigere. :)
I fremtiden vil langrekkevidde-elbiler gå ned i pris. Hvis du vil bruke en kortrekkevidde-elbil til langkjøring, så vil jeg påstå at du har valgt feil bil.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Rio

Sitat fra: Lokführer på torsdag 24. desember 2015, klokken 01:59
I fremtiden vil langrekkevidde-elbiler gå ned i pris. Hvis du vil bruke en kortrekkevidde-elbil til langkjøring, så vil jeg påstå at du har valgt feil bil.

Eller kanskje ikke har så store inntekter...?
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Lokführer

Sitat fra: Rio på torsdag 24. desember 2015, klokken 07:38
Sitat fra: Lokführer på torsdag 24. desember 2015, klokken 01:59
I fremtiden vil langrekkevidde-elbiler gå ned i pris. Hvis du vil bruke en kortrekkevidde-elbil til langkjøring, så vil jeg påstå at du har valgt feil bil.

Eller kanskje ikke har så store inntekter...?
Så derfor skal hele infrastrukturen tilrettelegges etter din inntekt?
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

LMOR

Sitat fra: Lokführer på torsdag 24. desember 2015, klokken 10:47
Sitat fra: Rio på torsdag 24. desember 2015, klokken 07:38
Sitat fra: Lokführer på torsdag 24. desember 2015, klokken 01:59
I fremtiden vil langrekkevidde-elbiler gå ned i pris. Hvis du vil bruke en kortrekkevidde-elbil til langkjøring, så vil jeg påstå at du har valgt feil bil.
Eller kanskje ikke har så store inntekter...?
Så derfor skal hele infrastrukturen tilrettelegges etter din inntekt?
Min fossilbil kan kjøre over 100 mil på en tank. Hvorfor er det så mange bensinstasjoner overalt... Sikkert laget for de som ikke hadde råd til fossilbil med mer enn 10 liter på tanken... Eller kanskje fordi det er fornuftig å ha kortest mulig vei til stasjonen uansett hvor stor tank en har?
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

automat

Sitat fra: Rio på torsdag 24. desember 2015, klokken 00:32

Ja, Tesla kunne trivielt montert f. eks. CCS i bilene sine, og i laderne. Det ville gjort at bileiere kunne bruke CCS-hurtigladere, og andre kunne brukt Teslas hurtigladere.

En vertikal kan være greit for ett merke i en stund, men det skalerer dårlig, og det gjør forbrukerne veldig utsatte.

Var CCS-standarden ferdigutviklet da Model S ble designet? Å bytte til CCS i dag vil jo være en solid nedgradering. Det er hevdet her på forumet at med Tesla's batterispenning kan ikke CCS levere mer enn 70kW. Tesla tilbyr dessuten Chademo-adapter for lading på andre lokasjoner.

Tesla hadde ikke så mange andre muligheter da Model S ble lansert. Men jeg er enig i at andre produsenter bør unngå å gjøre som Tesla.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Øyvind.h

Sitat fra: LMOR på torsdag 24. desember 2015, klokken 11:12
Sitat fra: Lokführer på torsdag 24. desember 2015, klokken 10:47
Sitat fra: Rio på torsdag 24. desember 2015, klokken 07:38
Sitat fra: Lokführer på torsdag 24. desember 2015, klokken 01:59
I fremtiden vil langrekkevidde-elbiler gå ned i pris. Hvis du vil bruke en kortrekkevidde-elbil til langkjøring, så vil jeg påstå at du har valgt feil bil.
Eller kanskje ikke har så store inntekter...?
Så derfor skal hele infrastrukturen tilrettelegges etter din inntekt?
Min fossilbil kan kjøre over 100 mil på en tank. Hvorfor er det så mange bensinstasjoner overalt... Sikkert laget for de som ikke hadde råd til fossilbil med mer enn 10 liter på tanken... Eller kanskje fordi det er fornuftig å ha kortest mulig vei til stasjonen uansett hvor stor tank en har?

Det er ikke skalerbart å bygge infrastruktur for å dekke kortrekkevidde-elbilers behov for lading på langtur. Men en liten andel korttekkevidde-elbiler benyttet til dette går greit.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Rio

Sitat fra: Lokführer på torsdag 24. desember 2015, klokken 10:47
Sitat fra: Rio på torsdag 24. desember 2015, klokken 07:38
Sitat fra: Lokführer på torsdag 24. desember 2015, klokken 01:59
I fremtiden vil langrekkevidde-elbiler gå ned i pris. Hvis du vil bruke en kortrekkevidde-elbil til langkjøring, så vil jeg påstå at du har valgt feil bil.

Eller kanskje ikke har så store inntekter...?
Så derfor skal hele infrastrukturen tilrettelegges etter din inntekt?

Jeg har ingen problemer med å kjøpe en Tesla. Det handler ikke om meg.

Det handler om det store flertallet av befolkningen, spesielt utenfor Norge, som ikke bruker (eller kan bruke) 3/4 million kroner på en bil - mange årslønner i mange land.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA