Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hver 3 bil som blir solgt er en elbil

Startet av Lokführer, lørdag 23. januar 2016, klokken 21:21

« forrige - neste »

Rio

Sitat fra: Lokführer link=topic=25629.msg436101#msg436101
Meanwhile in the rest of the world:

Og hvor mange prosent av dem tror du har råd til en Tesla/e-Porsche, osv?

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

erikf

Jeg har kun 1 bil i husholdningen og antar det kommer til å fortsette slik.
Når jeg skal selge leafen min om 2 år, når det tilbys nye elbiler med dobbel rekkevidde (?), vil bilen være helt interessant for husholdninger som har en annen bil i tillegg, med lenger rekkevidde. Det er dette jeg håper betyr at bruktverdien på bilen min ikke går i dass.
Fortsatt vil hurtigladertilbudet være avgjørende for at folk skal kjøpe seg elbil med 50kwt batteri. Et par stk hver 4. mil bør holde. Finansieringen av disse har vi nettopp vært vitne til hvordan skal skje i Norge. 150 hurtigladere som er annonsert neste år, så er vi så godt som i boks.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

Øyvind.h

Sitat fra: Rio på torsdag 24. desember 2015, klokken 13:06
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 24. desember 2015, klokken 12:58
Sett deg ned med en kalkulator, så forstår du logikken.

1) Folk flest kjører sjeldent på langtur, og når de gjør det så er det gjerne en eller to hurtigladinger. Det er få som kjører til Italia, og selvsagt så passer ikke biler med 20-25 kWh for dem, men for flertallet. 30 - 40 kWh dekker enda flere.

2) Ta deg en tur ut av kalkulatoren, og inn på www.finn.no, og se hva prisen er på biler som mange folk kjøper. Hint: Det er en egen pris for alle bilene som koster under 50 000 kr. Mange mennesker, selv i Norge, har ikke mer penger å bruke på bil. Joda, selvsagt sparer man på elbil, men det blir f. eks. 80 000 kr.

Selvsagt er det kjempespennende med flotte og raske elbiler, men skal man gjøre noe med "de store massene" av biler, så må det være biler i e-Golf- og LEAF-klassen.

Tips: bruktbilene på Finn har vært nye en gang  ;D

For øvrig er ikke langtur i mine øyne en tur til Italia, men gjerne noe så enkelt som 20 mil til hytta på vinteren, hyttetur til Danmark, besøke slekt i Borlänge eller Trondheim osv.
Oslo-Trondheim på vinteren krever ca 120kWh. Det er bare 500km, og ingen netto stigning.

Men for de som bare kjører rundt i nabolaget fungerer selvfølgelig kortrekkevidde-elbil bra! Ikke alle kjører 15-20 mil til hytte, har slekt i andre byer osv.

En kalkulator kombinert med praktiske erfaringer med både kort og langrekkevidde-elbil gir godt innblikk.

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Rio

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 24. desember 2015, klokken 15:15
Tips: bruktbilene på Finn har vært nye en gang  ;D

For øvrig er ikke langtur i mine øyne en tur til Italia, men gjerne noe så enkelt som 20 mil til hytta på vinteren, hyttetur til Danmark, besøke slekt i Borlänge eller Trondheim osv.
Oslo-Trondheim på vinteren krever ca 120kWh. Det er bare 500km, og ingen netto stigning.

Men for de som bare kjører rundt i nabolaget fungerer selvfølgelig kortrekkevidde-elbil bra! Ikke alle kjører 15-20 mil til hytte, har slekt i andre byer osv.

En kalkulator kombinert med praktiske erfaringer med både kort og langrekkevidde-elbil gir godt innblikk.

Ja, de har vært nye, men selv da kostet mange av dem langt mindre enn en e-Golf.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Øyvind.h

Sitat fra: Rio på torsdag 24. desember 2015, klokken 15:10
Sitat fra: Lokführer link=topic=25629.msg436101#msg436101
Meanwhile in the rest of the world:

Og hvor mange prosent av dem tror du har råd til en Tesla/e-Porsche, osv?
Eller eGolf/Leaf osv som er mye dyrere enn sine eksos-brødre....
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Ferry

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 24. desember 2015, klokken 15:15
Men for de som bare kjører rundt i nabolaget fungerer selvfølgelig kortrekkevidde-elbil bra! Ikke alle kjører 15-20 mil til hytte, har slekt i andre byer osv.

Helgeturer til hytte 15-20 mil unna fungerer helt fint med kortrekkende elbil, i3 for min del. En kort splash'n'dash på hurtiglader er tilstrekkelig for å nå fram. Evt. en litt lenger stopp på semihurtig mens helgehandelen gjøres. Som oftest skal jeg spise, handle og lufte bikkja før, under eller etter turen. Stort sett koster det meg ikke ekstra tid å lade da jeg uansett har et gjøremål eller tre underveis. At det trengs ladestasjoner for at dette skal fungere er innlysende. På 1,5 år har situasjonen for E16 Oslo - Valdres endret seg fra uegnet for kortreist elbil, til helt ok. I løpet av de neste 11 mnd. vil situasjonen være enda bedre, med hurtigladere for hver femte mil. 12 Tesla-stolper ved Valdresporten er heller ikke til å kimse av(!)
Så får framtida vise hvor mange småbiler som vil ut på helgetur, og om ladetilbudet holder tritt. På sett og vis burde jeg vel håpe på ladekø, da er det i hvert fall grunnlag for å investere i flere ladere. Men noe sier meg at alle X5, A6 o.l. på tur til Beitostølen kommer ikke til å byttes ut med Leaf.

jkirkebo

Sitat fra: LMOR på torsdag 24. desember 2015, klokken 14:58
Mitt regnestykke viser at 1 CCS hurtiglader kan betjene 500 biler med norsk gjennomsnittsforbruk.

Da har du kommet til et annet resultat enn de som jobber med å forske på slikt, der er konklusjonen at det trengs en hurtiglader pr. 200 biler. Personlig synes jeg det også høres ut som et høyt antall, det ville betydd at det holdt med 50 hurtigladeuttak til dagens beholdning av Teslaer i Norge. Fasit pr. nå er vel 194 uttak, og det er til tider kø flere steder. Og det er til en bil med lavere hurtigladebehov enn de fleste (de aller fleste kan f.eks kjøre en Tesla til hytta på fjellet uten å lade underveis, noe de færreste kan med en Leaf).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

LMOR

Mitt regnestykke er basert på 2000km hurtiglading per år i gjennomsnitt. Skulle gjerne sett hvordan de klarer å få det til å bli 5000 når gjennomsnittsforbruket ligger på 14000 ...
Det er selvfølgelig kø nå fordi det er en ubalanse i forhold til hvor laderne står. Det er det ikke når vi er kommet opp i 2000 ladere. Det er ikke kø på Danmarksplass i Bergen  :)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

jkirkebo

Sitat fra: LMOR på fredag 25. desember 2015, klokken 00:11
Mitt regnestykke er basert på 2000km hurtiglading per år i gjennomsnitt. Skulle gjerne sett hvordan de klarer å få det til å bli 5000 når gjennomsnittsforbruket ligger på 14000 ...
Det er selvfølgelig kø nå fordi det er en ubalanse i forhold til hvor laderne står. Det er det ikke når vi er kommet opp i 2000 ladere. Det er ikke kø på Danmarksplass i Bergen  :)

Gjennomsnittlig mengde hurtiglading sier lite, man må se på når folk lader også. Det må være nok ladere til at trafikken går bra også i peak-perioder. Lang ventetid er uakseptabelt. Teslas hurtiglader på Solli har 10 uttak og der er det til tider kø. Andre ganger er det helt tomt der. At det da i snitt lader 5 stk. der er ikke så veldig relevant.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

automat

Sitat fra: LMOR på fredag 25. desember 2015, klokken 00:11
Mitt regnestykke er basert på 2000km hurtiglading per år i gjennomsnitt. Skulle gjerne sett hvordan de klarer å få det til å bli 5000 når gjennomsnittsforbruket ligger på 14000 ...
Det er selvfølgelig kø nå fordi det er en ubalanse i forhold til hvor laderne står. Det er det ikke når vi er kommet opp i 2000 ladere. Det er ikke kø på Danmarksplass i Bergen  :)

Hvor mange ladere trenger man nedover Hallingdal andre påskedag, når 20-30-40% av bilparken blir elektrisk?
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

E_S

Jeg kjenner i hvert fall på at hvis det blir noe særlig venting på hurtiglader bortsett fra å vente på at bilen som står der skal bli ferdig, er terskelen min lav for å ta eksosbilen i stedet for. Å risikere å måtte stoppe en time for å lade i 20 minutter er ikke aktuelt..
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Lokführer

Sitat fra: Rio på torsdag 24. desember 2015, klokken 15:10
Sitat fra: Lokführer link=topic=25629.msg436101#msg436101
Meanwhile in the rest of the world:

Og hvor mange prosent av dem tror du har råd til en Tesla/e-Porsche, osv?
Tro det eller ei, men elbilen er bare i startgropen. Kina har hatt og kommer til å ha en rivende utvikling. Du trenger å se fremover og forbi det faktum at du er en idealist.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Ferry

Sitat fra: automat på fredag 25. desember 2015, klokken 00:23
Hvor mange ladere trenger man nedover Hallingdal andre påskedag, når 20-30-40% av bilparken blir elektrisk?

Onkel Google sier 4000 biler/døgn ved Flå. 167/time, 2,8/minutt. At tettheten er formidabelt høyere ved peak utfart er sikkert. Hvis en vesentlig andel skal lade f.eks ett kvarter hver, så blir det fort timer ventetid. I verste fall passerer det en bil hvert 3dje sekund. Hvis 20% er kortreist elbil så blir det en elbil hvert 15. sekund. Da blir det vel 60 hurtigladere/5 mil elns. Give or take a few, your milage may vary, in the ballpark osv.
Hovedpoenget mitt er at det er fullt mulig å sette opp et regnestykke som viser at kortreist elbil på utfartsdager er håpløst.

Rio

Sitat fra: Lokführer på fredag 25. desember 2015, klokken 09:13
Sitat fra: Rio på torsdag 24. desember 2015, klokken 15:10
Sitat fra: Lokführer link=topic=25629.msg436101#msg436101
Meanwhile in the rest of the world:

Og hvor mange prosent av dem tror du har råd til en Tesla/e-Porsche, osv?
Tro det eller ei, men elbilen er bare i startgropen. Kina har hatt og kommer til å ha en rivende utvikling. Du trenger å se fremover og forbi det faktum at du er en idealist.

Jeg er selvsagt utmerket godt klar over "hvor" elbilen er. Som jeg sier, med mindre det kommer en revolusjon innen batterikjemi så vil batterier koste penger. Det er mange i verden (og Europa) som ikke har råd til store batterier.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rav4_EV

SitatFinansieringen av disse har vi nettopp vært vitne til hvordan skal skje i Norge. 150 hurtigladere som er annonsert neste år, så er vi så godt som i boks.

Dersom du mener at et tilskudd fra Enova finansierer opp hurtigladere i Norge bør du ta frem kalkulatoren samt lese kriteriene fra Enova. Selv med tilskudd må hurtigladeren ha gode inntekter. Betalingsviljen er lav og operatørene kaster inn håndkledet. Vi ender nok opp med et duopol med Fortum og Grønn kontakt.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA