Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hver 3 bil som blir solgt er en elbil

Startet av Lokführer, lørdag 23. januar 2016, klokken 21:21

« forrige - neste »

Rio

Sitat fra: automat på torsdag 24. desember 2015, klokken 11:14
Sitat fra: Rio på torsdag 24. desember 2015, klokken 00:32

Ja, Tesla kunne trivielt montert f. eks. CCS i bilene sine, og i laderne. Det ville gjort at bileiere kunne bruke CCS-hurtigladere, og andre kunne brukt Teslas hurtigladere.

En vertikal kan være greit for ett merke i en stund, men det skalerer dårlig, og det gjør forbrukerne veldig utsatte.

Var CCS-standarden ferdigutviklet da Model S ble designet? Å bytte til CCS i dag vil jo være en solid nedgradering. Det er hevdet her på forumet at med Tesla's batterispenning kan ikke CCS levere mer enn 70kW. Tesla tilbyr dessuten Chademo-adapter for lading på andre lokasjoner.

Tesla hadde ikke så mange andre muligheter da Model S ble lansert. Men jeg er enig i at andre produsenter bør unngå å gjøre som Tesla.

Jeg mente de kunne montert CCS fra da CCS ble klart. :)

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Lokführer

Sitat fra: LMOR på torsdag 24. desember 2015, klokken 11:12
Sitat fra: Lokführer på torsdag 24. desember 2015, klokken 10:47
Sitat fra: Rio på torsdag 24. desember 2015, klokken 07:38
Sitat fra: Lokführer på torsdag 24. desember 2015, klokken 01:59
I fremtiden vil langrekkevidde-elbiler gå ned i pris. Hvis du vil bruke en kortrekkevidde-elbil til langkjøring, så vil jeg påstå at du har valgt feil bil.
Eller kanskje ikke har så store inntekter...?
Så derfor skal hele infrastrukturen tilrettelegges etter din inntekt?
Min fossilbil kan kjøre over 100 mil på en tank. Hvorfor er det så mange bensinstasjoner overalt... Sikkert laget for de som ikke hadde råd til fossilbil med mer enn 10 liter på tanken... Eller kanskje fordi det er fornuftig å ha kortest mulig vei til stasjonen uansett hvor stor tank en har?
Men du har vel ikke en bensinstasjon i garasjen, slik elbilene har.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

LMOR

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 24. desember 2015, klokken 11:22
Sitat fra: LMOR på torsdag 24. desember 2015, klokken 11:12
Sitat fra: Lokführer på torsdag 24. desember 2015, klokken 10:47
Sitat fra: Rio på torsdag 24. desember 2015, klokken 07:38
Sitat fra: Lokführer på torsdag 24. desember 2015, klokken 01:59
I fremtiden vil langrekkevidde-elbiler gå ned i pris. Hvis du vil bruke en kortrekkevidde-elbil til langkjøring, så vil jeg påstå at du har valgt feil bil.
Eller kanskje ikke har så store inntekter...?
Så derfor skal hele infrastrukturen tilrettelegges etter din inntekt?
Min fossilbil kan kjøre over 100 mil på en tank. Hvorfor er det så mange bensinstasjoner overalt... Sikkert laget for de som ikke hadde råd til fossilbil med mer enn 10 liter på tanken... Eller kanskje fordi det er fornuftig å ha kortest mulig vei til stasjonen uansett hvor stor tank en har?

Det er ikke skalerbart å bygge infrastruktur for å dekke kortrekkevidde-elbilers behov for lading på langtur. Men en liten andel korttekkevidde-elbiler benyttet til dette går greit.
Forstår overhode ikke logikken. Uansett hvor lang rekkevidde elbilene har, så bør det være like lett å komme til lading som det er å finne en bensinstasjon. Poenget er at en ikke skal trenge å tenke på lading før en trenger det, og så finne en stasjon i nærheten. For de som bygger ut, må det være en stor fordel med mange elbiler med kort rekkevidde, fordi de vil legge igjen mye mer penger på de lengre strekningene der en uansett må bygge ut infrastruktur med ellers lite belegg. Med 100mil rekkevidde er det umulig å forutse når en trenger påfyll, så stasjoner må det til slutt være overalt. For de aller fleste av oss vil en liten og lett bil være å foretrekke, og de fleste reiser sjelden på langtur. Det er ikke miljøvennlig at alle kjøper en tyngre bil med mye større batteri enn det de trenger til daglig.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Sitat fra: Lokführer på torsdag 24. desember 2015, klokken 12:16
Sitat fra: LMOR på torsdag 24. desember 2015, klokken 11:12
Sitat fra: Lokführer på torsdag 24. desember 2015, klokken 10:47
Sitat fra: Rio på torsdag 24. desember 2015, klokken 07:38
Sitat fra: Lokführer på torsdag 24. desember 2015, klokken 01:59
I fremtiden vil langrekkevidde-elbiler gå ned i pris. Hvis du vil bruke en kortrekkevidde-elbil til langkjøring, så vil jeg påstå at du har valgt feil bil.
Eller kanskje ikke har så store inntekter...?
Så derfor skal hele infrastrukturen tilrettelegges etter din inntekt?
Min fossilbil kan kjøre over 100 mil på en tank. Hvorfor er det så mange bensinstasjoner overalt... Sikkert laget for de som ikke hadde råd til fossilbil med mer enn 10 liter på tanken... Eller kanskje fordi det er fornuftig å ha kortest mulig vei til stasjonen uansett hvor stor tank en har?
Men du har vel ikke en bensinstasjon i garasjen, slik elbilene har.
Nettopp, og derfor er en kortrekkevidde elbil perfekt for de fleste og for miljøet. Samfunnsøkonomisk er det derfor best å bygge tilstrekkelig med ladepunkter slik at færrest mulig kjører tyngre biler med en batteriteknologi som ikke er miljøvennlig, og bortkastet hvis en kun trenger rekkevidden en sjelden gang.
Det er altså bedre å selge flere billigere kortrekkevidde biler, før en bruker ressursene på at alle skal ha tilgang til langrekkevidde biler. Vi får se hva som skjer, men infrastrukturen er en brikke i puslespillet.

(ellers er det slik at uansett hvor du bor og lader hjemme, så kommer det noen forbi eller på besøk som skal lade fort for å komme videre eller hjem igjen)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Øyvind.h

Sitat fra: LMOR på torsdag 24. desember 2015, klokken 12:18
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 24. desember 2015, klokken 11:22
Det er ikke skalerbart å bygge infrastruktur for å dekke kortrekkevidde-elbilers behov for lading på langtur. Men en liten andel korttekkevidde-elbiler benyttet til dette går greit.
Forstår overhode ikke logikken.

Sett deg ned med en kalkulator, så forstår du logikken. En kortrekkevidde-elbil får et absurd ladebehov på langtur, både i tid og kWh. Tenk så i stor skala i fremtiden når hele personbilparken er elektrisk. Det er ikke skalerbart.

Sitat fra: LMOR på torsdag 24. desember 2015, klokken 12:29
Nettopp, og derfor er en kortrekkevidde elbil perfekt for de fleste og for miljøet. Samfunnsøkonomisk er det derfor best å bygge tilstrekkelig med ladepunkter slik at færrest mulig kjører tyngre biler med en batteriteknologi som ikke er miljøvennlig, og bortkastet hvis en kun trenger rekkevidden en sjelden gang.
1. Større batteri gir bedre fleksibilitet i hverdagen, mulighet for lavere effekt på nattlading, bruk av batteriet innenfor et mer skånsomt intervall etc.
2. Kortrekkevidde-elbil medfører raskt at folk kjøper flere biler, fordi en bil ikke dekker behovet. Dermed produseres flere biler, noe som smadrer den lille miljøgevinsten man fikk ved å kutte litt i batteristørrelse.
3. I forhold til kjørte elektriske kilometer passerte Model S Nissan Leaf ganske raskt. Mtp. forbruk av fossilt drivstoff ser det dermed ut til at stor elbil er veien å gå, da denne kutter langt raskere i fossile kilometer.

Kortrekkevidde-elbil passer bra for entusiaster, og de som har flere biler. Men det er enorme utfordringer ift skalering, så de kan aldri utgjøre en stor andel av bilparken som benyttes til langtur.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Rio

Helt enig.
Det har svært liten hensikt å kjøre rundt med 100 kWh-batteripakker, når man vanligvis kun bruker 5 av dem per dag. Det er ekstra vekt, ekstra miljøbelastning, og selvsagt langt dyrere enn batterier på 25 kWh.

Skulle det vært et "krav" om at biler må ha "100 kWh" for å bruke infratrukturen, så ville det ekskludert store deler av befolkningen. Folk ville fortsette med bensinbiler og dieselbiler.

Dersom det skjer en revolusjon (ikke bare evolusjon) innen batterikjemi, så vil dette selvsagt endre seg, men inntil da vil mange kun ha biler med 20-25 kWh-batteripakker.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 24. desember 2015, klokken 12:58
Sett deg ned med en kalkulator, så forstår du logikken.

1) Folk flest kjører sjeldent på langtur, og når de gjør det så er det gjerne en eller to hurtigladinger. Det er få som kjører til Italia, og selvsagt så passer ikke biler med 20-25 kWh for dem, men for flertallet. 30 - 40 kWh dekker enda flere.

2) Ta deg en tur ut av kalkulatoren, og inn på www.finn.no, og se hva prisen er på biler som mange folk kjøper. Hint: Det er en egen pris for alle bilene som koster under 50 000 kr. Mange mennesker, selv i Norge, har ikke mer penger å bruke på bil. Joda, selvsagt sparer man på elbil, men det blir f. eks. 80 000 kr.

Selvsagt er det kjempespennende med flotte og raske elbiler, men skal man gjøre noe med "de store massene" av biler, så må det være biler i e-Golf- og LEAF-klassen.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Og det er akkurat det samme med hurtiglading: det er elbilistene som må betale for gildet. Dersom vi "krever" 8 x 150 kW hurtigladere på hvert sted (som står ubrukt mesteparten av døgnet i mange år frem til det finnes en bil som kan lade med 150 kW) så har elbil blitt for dyrt.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Lokführer

Sitat fra: LMOR på torsdag 24. desember 2015, klokken 12:29
Sitat fra: Lokführer på torsdag 24. desember 2015, klokken 12:16
Sitat fra: LMOR på torsdag 24. desember 2015, klokken 11:12
Sitat fra: Lokführer på torsdag 24. desember 2015, klokken 10:47
Sitat fra: Rio på torsdag 24. desember 2015, klokken 07:38
Sitat fra: Lokführer på torsdag 24. desember 2015, klokken 01:59
I fremtiden vil langrekkevidde-elbiler gå ned i pris. Hvis du vil bruke en kortrekkevidde-elbil til langkjøring, så vil jeg påstå at du har valgt feil bil.
Eller kanskje ikke har så store inntekter...?
Så derfor skal hele infrastrukturen tilrettelegges etter din inntekt?
Min fossilbil kan kjøre over 100 mil på en tank. Hvorfor er det så mange bensinstasjoner overalt... Sikkert laget for de som ikke hadde råd til fossilbil med mer enn 10 liter på tanken... Eller kanskje fordi det er fornuftig å ha kortest mulig vei til stasjonen uansett hvor stor tank en har?
Men du har vel ikke en bensinstasjon i garasjen, slik elbilene har.
Nettopp, og derfor er en kortrekkevidde elbil perfekt for de fleste og for miljøet. Samfunnsøkonomisk er det derfor best å bygge tilstrekkelig med ladepunkter slik at færrest mulig kjører tyngre biler med en batteriteknologi som ikke er miljøvennlig, og bortkastet hvis en kun trenger rekkevidden en sjelden gang.
Det er altså bedre å selge flere billigere kortrekkevidde biler, før en bruker ressursene på at alle skal ha tilgang til langrekkevidde biler. Vi får se hva som skjer, men infrastrukturen er en brikke i puslespillet.

(ellers er det slik at uansett hvor du bor og lader hjemme, så kommer det noen forbi eller på besøk som skal lade fort for å komme videre eller hjem igjen)
Joda, for idealistene fungerer det sikkert greit. Men folk som trenger overtaling for å kvitte seg med fossilbil, neppe. Forbausende mange driter i miljøaspektet.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Rio

Sitat fra: Lokführer på torsdag 24. desember 2015, klokken 13:11
Joda, for idealistene fungerer det sikkert greit. Men folk som trenger overtaling for å kvitte seg med fossilbil, neppe. Forbausende mange driter i miljøaspektet.

Men batteripakker er dyre. Det er jo ingen tvil om at en Tesla har langt bedre rekkevidde enn både Leaf og e-Golf tilsammen (!) - likevel selger Tesla mye mindre, og det er selvsagt hovedsakelig på grunn av prisen.

Du har nok rett i at noen er idealister, men jeg tenker at de fleste faktisk ikke har stort behov for en bil som er tilrettelagt for langkjøring (til en pris), fordi de gjør det ikke så ofte.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Lokführer

Prisene skal ned, batterikjemi skal forbedres, vekten skal ned.
VW, Audi og Porsche har allerede annonsert at  langrekkevidde-elbiler kommer. Kortrekkevidde-elbiler vil fases ut med tiden.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Rio

Sitat fra: Lokführer på torsdag 24. desember 2015, klokken 13:34
Prisene skal ned, batterikjemi skal forbedres, vekten skal ned.
VW, Audi og Porsche har allerede annonsert at  langrekkevidde-elbiler kommer. Kortrekkevidde-elbiler vil fases ut med tiden.

Meanwhile, outside fairy-tale Norway - in the real world:



Jeg tippe denne familien, dersom de noensinne får en bil, vil kanskje ha råd til en brukt kortrekkeviddebil, og det vil fjerne eksosen fra en moped (som forurenser langt mer enn en bil).

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Lokführer

Sitat fra: Rio på torsdag 24. desember 2015, klokken 14:21
Sitat fra: Lokführer på torsdag 24. desember 2015, klokken 13:34
Prisene skal ned, batterikjemi skal forbedres, vekten skal ned.
VW, Audi og Porsche har allerede annonsert at  langrekkevidde-elbiler kommer. Kortrekkevidde-elbiler vil fases ut med tiden.
Meanwhile in the rest of the world:


Meanwhile, outside fairy-tale Norway - in the real world:



Jeg tippe denne familien, dersom de noensinne får en bil, vil kanskje ha råd til en brukt kortrekkeviddebil, og det vil fjerne eksosen fra en moped (som forurenser langt mer enn en bil).
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Rav4_EV

Rio er vel en av de få som har kjørt elbil over 10 år og som ikke har tatt steget over i Tesla. Mange, inkludert meg selv har gitt opp en Leaf eller golf fordi infrastrukturen ikke fungerer. Jeg var mere provosert av manglende hurtigladere enn Ishvasveiens drop-in pris på 240 kr. Hadde aldri i verden brukt 800tusen på en bil. Hadde neppe brukt 400tusen engang om det var bensin eller diesel. Men jeg vet at bilen jeg kjørte for 12 år siden, en 2000 Toyota Rav4 EV var 4 ganger dyrere enn Buddy eller Think. Prestasjoner på dagens gjennomsnittelbil er på nivået med Toyotaen. Ser jeg tilbake var det neppe noe poeng å bruke så mye støttekroner på Think og Buddy. De bidro jo ikke til noe av bilteknologien vi ser i dag. Toyotaen har varmepumpe, bedre en de som finnes på biler i dag. Buddy hadde oljefyr.
For å fremme elbilutviklingen bør innslaget for støtteordningen inkludert ladeinfrastruktur begynne på biler som har rekkevidde over 30 mil.
Kortidsrekkeviddeelbiler i dag er ferdig utviklet for sitt formål og trenger ikke noe mer stimulanse. De kommer til å høste fordeler av batteriutviklingen fra  langdistanseelbilene uansett. Betalingsviljen for å kunne "skjøte på" rekkevidde for kortdistanseelbilene gjennom hurtiglading er jo fraværende. Å bruke offentlige penger på infrastruktur for disse blir for meg å holde liv i Buddy.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

LMOR

#89
Jeg forstår fremdeles ikke regnestykket. En Tesla bruker mer strøm, men lader raskere. Men totalt sett så belaster den infrastrukturen like mye som en liten bil for samme kjørelengde.
Mitt regnestykke viser at 1 CCS hurtiglader kan betjene 500 biler med norsk gjennomsnittsforbruk. (Det meste av ladingen skjer hjemme). Dagens infrastruktur kan støtte 100 000 biler, noe som stemmer ganske godt.
Altså trenger vi 2000 ladere for å støtte 1mill biler. Hvor er skaleringsproblemet?
(Det er ca 10 000 bensinpumper i Norge til 5mill per installering, og høyere driftskostnad enn en ladestasjon ...)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA