Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hver 3 bil som blir solgt er en elbil

Startet av Lokführer, lørdag 23. januar 2016, klokken 21:21

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: Rio på tirsdag 22. desember 2015, klokken 16:14
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 22. desember 2015, klokken 15:19
For meg er det egentlig uvesentlig, da jeg straks får den neste kompromissløse elbilen som tar meg til slekt ved Trondheim, til hytte i Danmark, til slekt i Sverige og alle andre destinasjoner jeg kunne tenke meg med en fossilbils fleksibilitet. Bilen er dessverre foreløpig veldig dyr, spesielt pga dollar.

"Jeg fatter ikke hvorfor ikke alle kjører Ferrari. Det er jo så mye bedre"

/sarkasme

Model S koster fra 580.000,- inkludert supercharger. Mye penger, men mtp pengene man sparer på drivstoff, bom etc er dette sammenlignbart med fossilbil til langt lavere pris.

Tro det eller ei: det finnes mange bilkjøpere i 400k fossil-segmentet. Selv om jeg vet du gjerne vil sammenligne med Ferrari til nærmere 2 mill uten avgifter  ;D
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Øyvind.h

Sitat fra: Rio på tirsdag 22. desember 2015, klokken 16:10
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 22. desember 2015, klokken 13:46
Det kan godt hende tilbudet begynner å bli greit om 5 år. Kanskje noen lokasjoner har 100kW+. Problemet er at dagens løsning ikke er skalerbar. Der Tesla leverer 10-12 uttak for å betjene 10.000 biler må tilbydere med 1/3 av effekten da sette opp 2-3 ganger så mange. I tillegg er det påpekt tidligere at Tesla har noe sånt som 10% markedsandel. Dermed burde kanskje 20-30 punkter bli til 100 punkter per lokasjon da? Om alle skulle brukt elbilen slik Tesla-eierne bruker Teslaen?

1) De andre bilene koster 1/3 av Tesla. Det var en som regnet ut at for hans bruk ville det være bedre å kjøpe 2 Nissan Leaf, og bytte på halvveien (la den stå og lade mens han var på jobb).

2) Regnestykket ditt er fremdeles feil.

3) Gjennomsnittet er 33 km per dag for biler. Gjennomsnittet for en Tesla er selvsagt langt høyere, nettopp fordi de som kjører langt har en Tesla.

Forklar hva som er feil med regnestykket. Ser du ikke konsekvensene ved få medbrakte kWh hjemmefra, lav ladeeffekt og mange biler?
Man kjører langt fordi man har behov, ikke for moroskyld.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Avh

Denne tråden gir så langt IKKE svar på hvem som skal betale for å sette opp CCS. Og bare så det er sagt; all ære til ENOVA men 10,5 millioner er bare en fjert i havet ...
Tesla mod 3
Tesla S 85 kWh Rød mm
Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

Panduck

Sitat fra: Avh på tirsdag 22. desember 2015, klokken 19:06
Denne tråden gir så langt IKKE svar på hvem som skal betale for å sette opp CCS. Og bare så det er sagt; all ære til ENOVA men 10,5 millioner er bare en fjert i havet ...

Joda, det er sagt
- Enova
- Selskap som vil vil sette opp ladere og tjene penger på å selge lading (f.eks Grønn Kontakt)
- Bilfabrikanter som ser på det å sette opp CCS som en måte å få mersalg av biler (likt Nissan som betaler for oppsett av Chademo, faktisk har Nissan betalt en stor del av kosten for CCS/chademo laderene på KIWI, VW betaler bare det ekstra som skal til for at den hadde CCS plug)

Vi har fått noen hundre ladere i løpet av året, og det blir over 150 neste år, med tanke på at hurtiglading ikke er noe de fleste gjør så veldig ofte, og som man trenger mindre og mindre når bilen får lengre rekkevidde (hadde min LEAF hatt 300km reel rekkevidde hadde jeg trengt å hurtiglade 4 ganger i 2015), vil jeg påstå at vi begynner å få dekning som kan gi mange fine langturer i Norge, spesielt med neste generasjons biler. 10 mill er muligens ikke nok, det er ikke en "fjert i havet" når det gir 77 nye ladere, og det er også kun første runde av Enova-anbudene, det kommer fler, og det er ikke de eneste laderene som kommer heller.

Hvor mange ladere skal til før Teslafolket er fornøyd?

Rio

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 22. desember 2015, klokken 18:41

Forklar hva som er feil med regnestykket. Ser du ikke konsekvensene ved få medbrakte kWh hjemmefra, lav ladeeffekt og mange biler?
Man kjører langt fordi man har behov, ikke for moroskyld.

Det samme som jeg forklarte forrige gang.

Hvordan man enn snur og vender på det så får man langt bedre utnyttelse av effekten dersom man har 3 x 50 kW enn 1 x 150 kW (eller 9 x 50 kW enn 3 x 150 kW).

Man får unna køen langt raskere.

I tillegg til det praktiske med at det ikke finnes noen standard for 150 kW, og man vet ikke engang om man f. eks. skal ha 800 V i 2020.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Kristian O

Sitat fra: Rio på tirsdag 22. desember 2015, klokken 20:29
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 22. desember 2015, klokken 18:41

Forklar hva som er feil med regnestykket. Ser du ikke konsekvensene ved få medbrakte kWh hjemmefra, lav ladeeffekt og mange biler?
Man kjører langt fordi man har behov, ikke for moroskyld.

Det samme som jeg forklarte forrige gang.

Hvordan man enn snur og vender på det så får man langt bedre utnyttelse av effekten dersom man har 3 x 50 kW enn 1 x 150 kW (eller 9 x 50 kW enn 3 x 150 kW).

Man får unna køen langt raskere.

I tillegg til det praktiske med at det ikke finnes noen standard for 150 kW, og man vet ikke engang om man f. eks. skal ha 800 V i 2020.
Som tidligere påpeikt Rio; Sjølv om du strengt tatt har rett, så meiner eg at 9 x 50 kW istadenfor 3 x 150 blir ei festbrems.
Du kan jo dra det enda lenger, og sei at vi heller bør ha 45 x 10 kW istadenfor 9 x 50 kW. Prøv deretter og overbevise folkedypet om at dette er ei suveren løysing fordi det totalt sett er bedre dei dagane det er kø på hurtiglader.
Sjølv om det er meir effektiv når det er kø på hurtigladerane så trur eg ikkje det er med på å hjelpe på antall solgte elbiler.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Panduck

Sitat fra: Kristian O på tirsdag 22. desember 2015, klokken 20:59
Som tidligere påpeikt Rio; Sjølv om du strengt tatt har rett, så meiner eg at 9 x 50 kW istadenfor 3 x 150 blir ei festbrems.
Du kan jo dra det enda lenger, og sei at vi heller bør ha 45 x 10 kW istadenfor 9 x 50 kW. Prøv deretter og overbevise folkedypet om at dette er ei suveren løysing fordi det totalt sett er bedre dei dagane det er kø på hurtiglader.
Sjølv om det er meir effektiv når det er kø på hurtigladerane så trur eg ikkje det er med på å hjelpe på antall solgte elbiler.

Jeg vil ikke ha 3x150 eller 9x50. Jeg vil ha 1x450 med 9 kontakter, som gir max 150kW til en bil, prioritert i tilkoblet rekkefølge, slik at jeg kan koble til bilen, gå på butikken, og få tilgjengelig strøm ettersom det kommer. Appen min forteller hvor mye jeg til en hver tid har fått så jeg vet når jeg er ferdig.

Effektdeling er noe av det lureste Tesla har gjort på sine ladepunkt, og det burde kunne gjøres enda bedre med å dele mellom ALLE punktene. Kanskje ha to uavhengie, tilfelle den ene går ned totalt.

Øyvind.h

#37
Sitat fra: Rio på tirsdag 22. desember 2015, klokken 20:29
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 22. desember 2015, klokken 18:41

Forklar hva som er feil med regnestykket. Ser du ikke konsekvensene ved få medbrakte kWh hjemmefra, lav ladeeffekt og mange biler?
Man kjører langt fordi man har behov, ikke for moroskyld.

Det samme som jeg forklarte forrige gang.

Hvordan man enn snur og vender på det så får man langt bedre utnyttelse av effekten dersom man har 3 x 50 kW enn 1 x 150 kW (eller 9 x 50 kW enn 3 x 150 kW).

Man får unna køen langt raskere.
Her tror jeg vi snakker forbi hverandre? Jeg påpekte at Tesla gjerne setter opp 10-12 plasser, til biler som kan lade med 120kW og tar med seg 85kWh hjemmefra. Og disse utgjør rundt 15% av dagens elbilpark.
Deretter påpekte jeg at få kWh hjemmefra, lav ladeeffekt og mange ganger flere biler skulle medføre et helt annet behov for antall stolper enn hva tesla setter opp. Såfremt man skal bruke bilen til det man vil, og ikke la elbilen forbli en bybil.

12 plasser til Tesla (som har 15% av markedet) skulle tilsi at kortrekkevidde-ladeplass som skulle dekke samme behov ender med 80 uttak. Og ettersom ladeeffekten for andre elbiler i praksis er rundt 30-40% av hva snitteffekten til en Tesla-ladesesjon, så kan du kanskje gange det med to igjen. Da sitter du igjen med et par hundre stolper :) Igjen forutsatt at man bruker bilen til det man vil, ikke til det man kan. For å moderere meg tippet jeg på 100 uttak per stasjon :) Men utfordringen med skalering er rimelig åpenbar ;)

Sitat fra: Panduck på tirsdag 22. desember 2015, klokken 20:16
Hvor mange ladere skal til før Teslafolket er fornøyd?
Tja. Jeg er fornøyd når andre kan oppleve elbilen og ladeopplevelsen som like god som det jeg opplever i Teslaen. Dvs. i praksis omtrent som en fossilbil.

Jeg er egentlig meget fornøyd med dagens situasjon når jeg kjører Tesla. Dvs for biler med inntil 120kW ladeeffekt og 70-90kWh batteripakke fungerer det greit pt med 8-12 plasser per lokasjon.

Som Leaf-eier derimot er jeg svært misfornøyd med ladetilbudet. Sist jeg hadde behov hadde jeg kjempeflaks (i Drammen). Jeg fikk tak i en lader. De 6+ som kom bak meg måtte vente eller kjøre videre. Sist kona kjørte på langtur med Leafen brukte hun 4,5 timer, mot ca 1,5 timer for samme tur med Teslaen.

Som Leaf-eier ville jeg per i dag vært fornøyd med 40-50kW snitteffekt for ladesesjonen, og minst 10-20 CHAdeMO uttak per lokasjon for å slippe å tenke på kø, nedetid osv. Og da forsøker jeg å være minst mulig entusiast, og mest mulig ordinær forbruker.
En 30kWh Leaf eller Soul med aktiv varme/avkjøling av batteri og 20 uttak per stasjon med 3-4 mils mellomrom i løpet av 2016 hadde resultert i en god ladeopplevelse og null ladestress selv for folk flest. I hvert fall i det korte perspektiv.

Men jeg tror jeg hopper av denne diskusjonen her. Denne runddansen har oppstått flere ganger på forumet den senere tid. Det er like greit å trekke seg ut og la folk kjøpe og kjøre hva de vil. Et par måneder til kjører jeg Leaf, og om en ukes tid skal jeg låne bil via nabobil.no for å kjøre på langtur  8)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Rio

Øyvind.h:

Det siste først: Der er jo problemet størrelsen på batteripakken på 21 kWh, i stedet for 85 kWh, og derfor at ladeinfrastrukturen er tilpassen batteripakken. Det har fint lite med 50 eller 150 kW å gjøre.

====

Det første: ja, når det blir langt flere biler, må man selvsagt ha langt flere ladestasjoner. Sannsynligvis mange flere lokasjoner, og ikke enkelte steder med 100 ladere. Husk at det kun er 3% elbiler i Norge.

Dette avhenger dog ikke av om det er Tesla eller ei, men av batterikapasitet (primært, fordi det begrenser ladehastigheten) og ladehastighet fra hurtigladeren.

Som i eksempelet ditt over så er det for tiden batteriet som er begrensningen. Når det kommer større batterier, så vil man lade med høyere effekter, men kanskje også høyere spenning. Det ville løst en del av utfordringene.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

For øvrig er det en tråd om de strukturelle/organisatoriske problemene med Teslas Superlade-system her:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,25663.0.html

Vertikaler er ikke en god ide!
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Panduck

Når jeg leser det som skrives her, slår det meg at Teslaeiere er folk som har kjøpt Tesla fordi de kjører mye og langt. Det gir et visst behov for lading og tilgjengelighet.

Det blir nok ikke riktig å anta at man må bygge ut ladere til alle biler, basert på det behovet til langdistansekjørerene. De aller fleste vil ha sitt daglige behov fylt med "over natten lading". Hurtiglading vil være nyttig får å komme seg den ekstra veien til hytta av og til. Et 30 min stopp på en 50kW lader vil ofte være nok, spes med de bilene som kommer i 2017.

Jeg kjørte nær 30.000km med min LEAF på ett år. Noen langturer var, vel, litt kjipe p.g.a mye ladestopp. 100km ekstra reel kjørelengde, og jeg ville vært mer enn fornøyd. 50kW ladere, ingen problem.

Men ettersom jeg sier at Teslaeierene ikke skal mene at sitt behov er dekkende, bør jeg ikke gjøre det med hvordan det er for meg heller. Så da kan vi jo heller dra frem gjennomsnittlig kjørelengde. 13264km pr år. Jeg ligger altså godt over dobbelt. Og klarer meg ok med LEAF, og vil klare meg kjempebra med 2017 generasjonen.

Det er mye kø på hurtigladere nå, folk må jo lade for å komme seg hjem fra selv mellomdistanseturer. Det er nok et forbigående problem.

Rio

Sitat fra: Panduck på onsdag 23. desember 2015, klokken 01:11

Det er mye kø på hurtigladere nå, folk må jo lade for å komme seg hjem fra selv mellomdistanseturer. Det er nok et forbigående problem.

Det er faktisk en interessant diskusjon - forutsatt at ikke batterier blir "nesten gratis", vil folk velge batteripakker på 60 - 90 kWh (og kun bruke 10% daglig), eller vil mange velge billigere 25 kWh-batteripakker? Nissan er overrasket over at mange faktisk velger 24 kWh, og ikke alle velger 30 kWh - som alle (inkl. undertegnede) forventet.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

automat

Sitat fra: Rio på tirsdag 22. desember 2015, klokken 23:46
For øvrig er det en tråd om de strukturelle/organisatoriske problemene med Teslas Superlade-system her:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,25663.0.html

Vertikaler er ikke en god ide!

Dette er utslag av måten Tesla priser tjensten på. Dette vil oppstå uavhengig av vertikaler og horisontaler (som du liker å kalle det), når man tillater fri bruk.

Skulle Tesla ventet på en standard for ladere på over 100kW, så hadde de vel ventet ennå. Så det er jo ikke så rart at de valgte å bygge sitt eget nettverk, med sin egen standard. Og det er nok ingen som mener at alle bilprodusenter skal kopiere dette.

2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Panduck

Sitat fra: Rio på onsdag 23. desember 2015, klokken 01:16
Det er faktisk en interessant diskusjon - forutsatt at ikke batterier blir "nesten gratis", vil folk velge batteripakker på 60 - 90 kWh (og kun bruke 10% daglig), eller vil mange velge billigere 25 kWh-batteripakker? Nissan er overrasket over at mange faktisk velger 24 kWh, og ikke alle velger 30 kWh - som alle (inkl. undertegnede) forventet.

Jeg tror for mange har litt for mye tro på oppgitt rekkevidde og at hurtiglading er rett frem og køfritt. Og rett og slett fordi en del ikke kjører langt nok til å trenge mer enn 24kWh, men da ville jeg nå sett meg om etter en brukt LEAF nå. Batteripakker under 40kWh tror jeg ikke blir veldig vanlig.

Rio

Sitat fra: automat på onsdag 23. desember 2015, klokken 01:26


Dette er utslag av måten Tesla priser tjensten på. Dette vil oppstå uavhengig av vertikaler og horisontaler (som du liker å kalle det), når man tillater fri bruk.

Skulle Tesla ventet på en standard for ladere på over 100kW, så hadde de vel ventet ennå. Så det er jo ikke så rart at de valgte å bygge sitt eget nettverk, med sin egen standard. Og det er nok ingen som mener at alle bilprodusenter skal kopiere dette.

Ja, det er fri bruk som er årsaken, men det er bare et problem i en vertikal, fordi folk får ikke ladet. I et system med horisontaler (altså, som bensinstasjoner) så ville folk bare dratt til neste.

At de bygget sitt eget nettverk var nok bra da; situasjonen er en annen nå. CCS tar 86 kW, CHAdeMO 100 kW (må merkes, men fungerer), og dersom Tesla hadde vært med på standardiseringsarbeidet kunne man fint presset gjennom en løsning med mer effekt. Ev. høyere spenning.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA