Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Chevrolet Blazer Elbil selges. 6 seter, krok. kr25000

Startet av Øyvind.h, torsdag 14. januar 2016, klokken 06:57

« forrige - neste »

Elbil2000

Testet på en chademolader litt senere. Nesten samme hastighet som Superladeren  :o
P100D

Havebigfun

Flere som kan bekrefte at 90 batteriet ikke lader over 67 Kw ved 50%SOC ved SC - under optimale forhold, dvs varmt batteri og ingen andre på naboladeren ?

Øyvind.h

Stemmer dessverre det ja. Ca 67kW ved 50% SOC.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

jazzwheel

Husker jeg helt feil, eller var det ikke en gang snakk om at nye batterier og superladere kunne lade 130kW?

Bjoris

Men får en også mindre når det e nær tomt? Husk jeg hadde 118 kw som rekord på min s85. Virker jo rart om 90en skal lade saktere enn 85, har Tesla sagt noe om dette?
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Teslanewbie

Huff , dette er skuffende , blir lengre køer på SC hvis dette er korrekt .
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Øyvind.h

Sitat fra: bjoris på tirsdag 26. april 2016, klokken 21:18
Men får en også mindre når det e nær tomt? Husk jeg hadde 118 kw som rekord på min s85. Virker jo rart om 90en skal lade saktere enn 85, har Tesla sagt noe om dette?

Neida. Maks effekt er lik. Men effekten daler tidligere. Dvs for oss som har lengre pauser enn ladebehov, og som ankommer med lav soc/begrenset behov for lading er dette helt irrelevant.

For de som har behov for å lade mye, tar korte pauser og/eller ikke får kjørt 25-30 mil før stopp på SC kan dette ha en betydning.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Muffinman

#142
Om noen vil sammenligne, her er fra min siste superlading med 85D. Beste jeg har fått @<50%, men sedvanlig effekt på halvfullt.

fonberg

Etter min erfaring med langkjøring med TMS så er den mest typiske superladingen for meg å fylle fra 50 til 250 tkm (liker å ha ca. 50 km buffer). Hvor mange minutter lengre ladetid snakker vi for en slik syklus med 90-batteri kontra 85? Fem-ish? Mer?

Må forøvrig si jeg er veldig nysgjerrig på hva som ligger bak den saktere ladinga av 90-batteri. Hvis saken hadde vært at de har erfart at høy ladeeffekt oppover i SOC er generelt mer skadelig enn antatt, burde jo Tesla strupet ladeeffekten tilsvarende også for 85-erne?
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Øyvind.h

Antar det skyldes annen kjemi, ikke læring om degradering.
Når det er sagt merket jeg nedgang i ladehastighet på SC fra 2013 til 2015 på min S85. Tipper det skyldes software/læring og reell degradering som reduserer evnen til å ta imot lading like raskt.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Spinner

#145
Sitat fra: Sbr på lørdag 19. desember 2015, klokken 16:34
90D - 4600 km - 418 tkm ved 100%
90D - 19000 km - 439 tkm ved 100% ;D

Har ligget rundt 440 tkm siden siste justering.

Sitat fra: Muffinman på onsdag 27. april 2016, klokken 05:52
Om noen vil sammenligne, her er fra min siste superlading med 85D. Beste jeg har fått @<50%, men sedvanlig effekt på halvfullt.
Kliss likt på min 90D...

Kongsvik

Sitat fra: fonberg på onsdag 27. april 2016, klokken 08:32
Etter min erfaring med langkjøring med TMS så er den mest typiske superladingen for meg å fylle fra 50 til 250 tkm (liker å ha ca. 50 km buffer). Hvor mange minutter lengre ladetid snakker vi for en slik syklus med 90-batteri kontra 85? Fem-ish? Mer?
Er også nysgjerrig på hva dette betyr i praksis. Noen som har tall å sammenligne med her?

Sitat fra: fonberg på onsdag 27. april 2016, klokken 08:32
Må forøvrig si jeg er veldig nysgjerrig på hva som ligger bak den saktere ladinga av 90-batteri. Hvis saken hadde vært at de har erfart at høy ladeeffekt oppover i SOC er generelt mer skadelig enn antatt, burde jo Tesla strupet ladeeffekten tilsvarende også for 85-erne?
Ja, og er det kjemi eller endringer i hardware burde det være kjent materie. Har noen fått uttalelser fra Tesla på årsaken til at 90D lader tregere?

MagnusT

Silisium som visstnok skal være tilsatt i små mengder i anodene på 90 har vansker med å ta imot lading like fort som grafitt. Kanskje det er årsaken?

Mc_Herreington

414km her ved 90% lading, 3 uker gammel 90d med 2000km på telleren
Aug 2013 P85, Solgt
Okt 2015 BMW i3, Solgt
April 2016 S90D Solgt
Sep 2017 X100D
Nov 2018 I pace Solgt
Jan 2019 Model 3P Solgt
Aug 2018 BMW i3S

sigurdi

Viktig å legge merke til spenning og effekt.
Ser av bildene over at 90 batteriet har 377v og 227A på 46%, mens 85 batteriet har 220A og 376v ved 50%

Så man kan ikke sammeligne ladehastighet på samme % ladet, men sammenligne med samme spenning på batteriet.

Når spenningen går opp går strømmen ned, så et 90 skal ha lavere effekt (strøm x spenning) ved 50% en et 85 på 50% siden 85 har lavere spenning på samme % er en selvfølge. ;-)
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA