Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Chevrolet Blazer Elbil selges. 6 seter, krok. kr25000

Startet av Øyvind.h, torsdag 14. januar 2016, klokken 06:57

« forrige - neste »

Muffinman


vrom


Det er dette som er interessant. Tesla hevder at det kun er et problem med estimering av rekkevidde og at kapasiteten er upåvirket. Dette skurrer jo når vi vet at rekkevidden bare er sammensatt av x antall km hvor hver km har en fast energimengde. Om det viser seg at hvor mange kWh man får ut av pakken stemmer med antall km rekkevidde som estimeres så stemmer jo ikke påstanden om at man får ut 6% fler kWh av 90-pakken. I hvert fall ikke etter noen uker/måneder.
[/quote]

Er det isåfall da forskjellig energimengde som beregnes av TESLA for 2WD og 4WD ?

vnm

Sitat fra: vrom på tirsdag 05. januar 2016, klokken 13:30
Er det isåfall da forskjellig energimengde som beregnes av TESLA for 2WD og 4WD ?
Ja. Du vet det sikkert fra før, men for å gjøre det klart hvorfor det må være sånn:

D-bilene har litt lavere forbruk eller tilsvarende modeller uten D, grunnet to motorer som gir regen på alle fire og litt forskjellig utveksling på de to motorene (som gjør at energibruken kan fordeles optimalt mellom de to motorene ved ulike hastigheter).

P-bilene har litt høyere forbruk enn tilsvarende modeller uten P, primært grunnet stor og litt mindre energieffektiv motor bak.
2017 P100D med alt utenom FSD, Midnight Silver, 21" grå, sort/sort/karbonfiber.

For salg: 2016 P90DL med alt, Titatium, 21" grå, sort tak, sort NG og karbonfiber.
Solgt: S90D (okt 2015)

vrom

Ja er klar over det, men da er det vel litt software/beregning inne i bildet - og ikke bare en "fast energimengde" per km?

Hvis ikke hadde vel bare Tesla publisert denne ??

vnm

Sitat fra: vrom på tirsdag 05. januar 2016, klokken 13:47
Ja er klar over det, men da er det vel litt software/beregning inne i bildet - og ikke bare en "fast energimengde" per km?

Hvis ikke hadde vel bare Tesla publisert denne ??
Mulig jeg misforstår spørsmålet ditt, men jeg ser ikke at dette skal bety at det foregår en dynamisk beregning av gjenværende rekkevidde. I energiappen på den store skjermen derimot, beregnes rekkevidden basert på forbruk og kartverk for gjenværende del av ruten.

Regner med at Tesla legger inn "harde verdier" for de ulike modellene. Bilens programvare vet jo hvilken modell bilen er og bruker da bare den aktuelle kw/km-verdien som ligger i SW.
2017 P100D med alt utenom FSD, Midnight Silver, 21" grå, sort/sort/karbonfiber.

For salg: 2016 P90DL med alt, Titatium, 21" grå, sort tak, sort NG og karbonfiber.
Solgt: S90D (okt 2015)

vnm

#95
Har spurt Tesla hvorfor jeg ikke får mer enn rundt 375 km på 90 % og hvorfor jeg ikke får ladet til mer enn 98 % og 410 km når jeg setter bilen til å fullade. Jeg har vært helt tydelig på at jeg spør om typical rekkevidde, og ikke hva energiappen beregner løpende.

I følge min SA og en servicesjef så tar bilen hensyn til kjøremønster og temperatur. Dette er i så fall nytt for meg og stemmer ikke med det alle andre erfarer...
2017 P100D med alt utenom FSD, Midnight Silver, 21" grå, sort/sort/karbonfiber.

For salg: 2016 P90DL med alt, Titatium, 21" grå, sort tak, sort NG og karbonfiber.
Solgt: S90D (okt 2015)

N00b

Det er nå slik at ikke alle Tesla ansatte har kunnskapen som besittes kollektivt.

Typical eller rated forandrer seg ikke med årstider og forbruk, men er et produkt av en fastsatt kwh/km og hva bilen tror batteriet rommer.
Hvor langt du kommer på en Typical/Rated Km er noe helt annet, det forandrer seg med vind/sol/regn/snø/varme/svigermor.

Hvor mye juice bilen tror batteriet har til enhver tid er nøkkelen og eneste måte å finne topp å bunn på er som Muffinman å teste det. Jeg må ærlig innrømme jeg tvilte på han når han hardnakket hevdet han gamle bilen hans hadde tapt seg så mye som den hadde men mannen gikk ut å testet back to back bunn og topp. 

vnm

Er klar over hvordan rekkevidden beregnes, ville bare få frem hvor vanskelig det er å få noe fornuftig ut av Tesla når ikke de ansatte vet hvordan produktene fungerer. Den Tesla-ansatte sa også at det var helt vanlig at bilen ikke ladet til 100 % når det er kaldt. Jeg lader på Schuko. Noen som kan bekrefte/avkrefte dette?

Så det var en på facebook med en ny 90D som fikk 439 km på 98 eller 99 % (han hadde ikke dratt pilen heeelt ut til høyre, så det var nok derfor ladingen stoppet der). Det sto ikke noen om hvor mange km den har rullet. En annen i samme tråd fikk det samme på sin. Hans bil har kjørt 2000 km.
2017 P100D med alt utenom FSD, Midnight Silver, 21" grå, sort/sort/karbonfiber.

For salg: 2016 P90DL med alt, Titatium, 21" grå, sort tak, sort NG og karbonfiber.
Solgt: S90D (okt 2015)

Muffinman

Ladet full begge bilene i minus 15 på 13A i forrige uke uten problemer.

vnm

Godt nytt. Fikk 7.1-oppdateringen i dag. Nå viser bilen plutselig 359 på 81%. Tilsvarer (matematisk sett) 443 på 100% og 399 på 90%. Skal teste en fullading til helgen og gir tilbakemelding når jeg har fått testet litt med den nye oppdateringen.
2017 P100D med alt utenom FSD, Midnight Silver, 21" grå, sort/sort/karbonfiber.

For salg: 2016 P90DL med alt, Titatium, 21" grå, sort tak, sort NG og karbonfiber.
Solgt: S90D (okt 2015)

vnm

Sitat fra: vnm på tirsdag 12. januar 2016, klokken 13:29
Godt nytt. Fikk 7.1-oppdateringen i dag. Nå viser bilen plutselig 359 på 81%. Tilsvarer (matematisk sett) 443 på 100% og 399 på 90%. Skal teste en fullading til helgen og gir tilbakemelding når jeg har fått testet litt med den nye oppdateringen.
Fikk ikke fulladet bilen etter planen. Trolig grunnet lav temperatur. Har faktisk aldri fått fulladet bilen, fordi den har stoppet før den har kommet til 100 %.

Etter 90-batteiret erstattet 85-batteriet ser jeg noe annet interessant.

- Rekkeviden på 90D er oppgitt til 550 km (NEDC-estimert) mot 528 km for 85D. Forskjellen er kun ca 4 %.
- Tesla markedsførte selv en forskjell på ca 6 % da 85-batteriet var i salg. Matematisk er forskjellen også ca 6 %
- Reelt sett burde dorskjellen faktisk være over 6 % (fordi bilen bruker den samme mengde energi til oppvarming mm. på et 85-batteri og et 90-batteri).

Kan også se ut som at 90-batteiret har fått den samme prisen som 85-batteriet. La merke til an min spec. la på over kr 940' etter siste prisøkning, er nå nede på kr 920'. Det har jeg selvsagt ingen problemer med, bare en observasjon.
2017 P100D med alt utenom FSD, Midnight Silver, 21" grå, sort/sort/karbonfiber.

For salg: 2016 P90DL med alt, Titatium, 21" grå, sort tak, sort NG og karbonfiber.
Solgt: S90D (okt 2015)

Bjoris

Sitat
...
Kan også se ut som at 90-batteiret har fått den samme prisen som 85-batteriet. La merke til an min spec. la på over kr 940' etter siste prisøkning, er nå nede på kr 920'. Det har jeg selvsagt ingen problemer med, bare en observasjon.


Nei, det er ikke riktig, da jeg bestilte min 70 kostet det 79.000 ekstra for 85 batteriet og dertil 22.900 for 90 batteriet, dvs 101.900, nå er forskjellen 108.500 mellom 70D og 90D, mellom 101,9 og 108,5 skyldes nok to generelle prisstigninger!
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

JohnPGriff

Jeg har en S85 registrert november 2013 bilen har gått 30000 km
Rated Range på 100% ble ved start 501 faktisk har sett 505. Rated Range på 100% er nå ikke mer en 470Kms

Ladet til Max Daily vises nå mellom 420 og 426. For fikk jeg ca. 465-470

Rated Range problemet startet over et år siden, og har blitt verre  og verre denne siste 12 månedene.

Jeg har snakket med Tesla Skøyen "MANGE" ganger og har blitt fortalt alt er OK med bilens batteri. Jeg er ikke så sikkert, men kommer ingen vei videre med Tesla. Så håper mitt bidrag til denne tråden er til hjelp.
FE Corris Grey Levert Oct 2018
IMC: 19B_19.40.4-436082
Telematics: 16.2 BCM Update August 2019

Cookie Monster

#103
Få lest ut batteriet via diagnoseporten så får man bort alle tvil ;)

Å spekulere i antall km igjen er bare surr og kan ikke sammenlignes fra modell til modell siden det beregnes forskjellig fra 85D, P85D og P85/85 og Tesla endrer plutselig på beregning ved fw oppdatering som de har gjort på P85D og 85D nylig.

Sammenligner man 2 helt like utgaver kan det brukes som en indikasjon, men igjen så er beste å bare lese ut hvor mange kWh man får inn på batteriet og hva BMS opplyser om hva det er.

Feks fra min ser jeg det er 78 kWh som full og tallene under viser hvor mye batteriet har på ladestatusen jeg hadde da som var ved ca 56%.
Har lest ut en 85D også og den hadde 77 kWh men viste likevel flere km enn min pga forskjellig utregning mellom P85D og 85D og ikke fordi det er mer kapasitet i batteriet.

Bor du ikke så langt unna Drammens område kan jeg godt lese det ut for deg. Send meg en privat melding her på forumet. Noen med 90 pakke i område må også gjerne gjøre det så får vi lest ut hva som er av kWh tilgjengelig :)
2015 P85D

Muffinman

D``en min er faktisk i Drammen i dag, men det er vel P85``en som kunne vært interessant å måle :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA