Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Chevrolet Blazer Elbil selges. 6 seter, krok. kr25000

Startet av Øyvind.h, torsdag 14. januar 2016, klokken 06:57

« forrige - neste »

vnm

#75
Da har jeg forsøkt å lade til 100 % to ganger. Begge gangene har det stoppet på 98 % og 410 tkm. Tilsvarer vel 418 tkm om den hadde ladet til 100 %.

Noen som har tips til hvorfor den stopper på 98 %?
2017 P100D med alt utenom FSD, Midnight Silver, 21" grå, sort/sort/karbonfiber.

For salg: 2016 P90DL med alt, Titatium, 21" grå, sort tak, sort NG og karbonfiber.
Solgt: S90D (okt 2015)

kjølholdt

Jeg får 364 typical på fulladet 85 kWh .  Befinner meg stort sett mellom 20-80 i dagliglivet. Kun opp til 100 % ved langkjøring. Kjørte langtur i jula snitt forbruk høyt 230 uten hard på gassen . Men slaps og null føre og ikke ekstra luft i dekkene . Men fikk 397- 405 når bilen var ny for 2'år siden . Men. Gidder ikke lade til 100% unødvendig for å få opp tallet. Holder det seg rundt 365 de neste årene går det greit anyway. Men skal bli spennende å se hva alder har å si for degenerering !
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Teslanewbie

Jeg må krype til korset . Har ladet 80% og fikk 343 . P85 mars 2014
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

GOS

Sitat fra: Teslanewbie på tirsdag 29. desember 2015, klokken 14:57
Jeg må krype til korset . Har ladet 80% og fikk 343 . P85 mars 2014

??343 på 80%

Du mener vel 90%?
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

Teslanewbie

Sitat fra: GOS på tirsdag 29. desember 2015, klokken 15:38
Sitat fra: Teslanewbie på tirsdag 29. desember 2015, klokken 14:57
Jeg må krype til korset . Har ladet 80% og fikk 343 . P85 mars 2014

??343 på 80%

Du mener vel 90%?

He he . Ja . Her går det i surr ..343 på 90%
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Tesla P85D

Fikk nå 398km Typical og 501 Rated. Da jeg hentet bilen i mars var den fulladet og viste 502 km rated. Så her har det ikke skjedd mye endringene. Bilen er en P85D. Den har rullet nesten 25000 km. Den blir omtrent like ofte ladet til 100% som 90% og den blir satt på lading hver dag uansett hvor mye strøm som er brukt. Ladingen her hjemme skjer forholdsvis raskt da jeg har 32a og 400v. Vet ikke hvordan det påvirker batteriet og ha rask lading kontra treig lading, men ser ikke ut til at det tar skade av å lade raskt. Kjører jeg ned til 50-70 km i rest på batteriet og setter i laderen så bruker den kun 2,5 - 3 timer opp til 90%. Å den laderen har "reddet" oss mang en gang:)
Bestilt 11.10.2014: P85D, sort, sort taktrekk, piano sort, panorama, 21", Next gen seter, carbon spoiler, Tesla røde bremsekaliptere, Dobbelt lader, tech pakke, Luftfjæring, Hifi, vinterpakke, rødt og blått ladeadapter, type 2 ladekabel. Forventet levering Mars 2015
RN996766
VIN P669XX
Satt i produksjon 08.01.2015
Transitt fra fabrikken 14.01.2015
Utlevering 20.03.2015

vnm

Det er en fyr på TMC som har gjort en test:
http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/59778-Where-is-my-battery-capacity

SitatTonight I loaded to 100% in my 90D and this morning I had 418 km typical (can this be right)?

Today I have given some demo's and drove really hard so my display says that since my last charge I have user 274 wh/km.
The car reports now 9% battery left with 39 km typical. I drove 245 km and display says I have used 67.2 kwh.

67,2/91*100=73,85 kwh.

Han får tilsynelatende ikke mer ut av pakken enn det folk får med en nyere 85D. Han får 418 tkm på 100%, samme som en del andre opplever med sin 90D (også jeg, men jeg får bare ladet til 98 % og 410 tkm.) Nå har han ikke kjørt bilen til den stopper. Om Tesla ikke har urent mel i posen må det i så fall være mye å gå på under 0 tkm.
2017 P100D med alt utenom FSD, Midnight Silver, 21" grå, sort/sort/karbonfiber.

For salg: 2016 P90DL med alt, Titatium, 21" grå, sort tak, sort NG og karbonfiber.
Solgt: S90D (okt 2015)

Muffinman

Kan jo gjøre som meg når man mottar ny bil; kjøre til bilen stopper og lade til 100% på stedet. Beregn tilført energi før bilen når 0%, og les av tilført energi 0-100. Min nye 85D tar 4,5-5kWh under 0 (beregnet fra tid, strøm og spenning), og rapporterer 78kWh påfylt ved fullført lading. Det vil innledningsvis gi en indikasjon på hvordan det ligger an i forhold til 85-bilene, men også skape en referanse for å måle kapasitetstap senere. Må naturligvis gjenta testen da.

Med gunstig topografi og forhold som ligger til rette (inkludert litt kunnskap om hvordan bilen oppfører seg før den stenger ned) trenger det ikke bli så utfordrende. Jeg fikk P85``en til å stenge ned 7-8 meter fra parkeringsplassen, og 85D``en sovnet akkurat hvor den brukte å stå.

vnm

Sitat fra: Muffinman på mandag 04. januar 2016, klokken 22:32
Kan jo gjøre som meg når man mottar ny bil; kjøre til bilen stopper og lade til 100% på stedet. ...
Kan jo det, men de færreste ønsker å gjøre dette. Er veldig ukomfortabelt, man vet jo ikke når bilen stopper og det høres vanskelig ut å time dette perfekt. Kan kanskje kjøre i ring rundt et strømuttak på slutten? He he...

Har sendt en mail til Tesla og spurt om det er noe feil med batteriet mitt (siden lading stopper på 98 %). Har også skrevet at jeg og andre opplever lik eller kun marginalt bedre (oppgitt) rekkevidde enn sammenliknbare 85D. Har også spurt om 90-batteriene taper seg raskere enn 85-batteriene.

Foreløpig er jeg ikke stresset for dette, men følger med. Anbefaler at alle med 90-batterier (som synes kapasiteten er dårligere enn ventet) melder inn til Tesla at man mistenker at noe ikke er som det skal være.
2017 P100D med alt utenom FSD, Midnight Silver, 21" grå, sort/sort/karbonfiber.

For salg: 2016 P90DL med alt, Titatium, 21" grå, sort tak, sort NG og karbonfiber.
Solgt: S90D (okt 2015)

Muffinman

Ikke så ukomfortabelt som man skulle tro. Jeg satte bilen i campermode med klima på full varme og gløtt på vinduene til det begynte å bli tomt, deretter kjørte jeg noen runder. Når bilen fikk begrensning på 40kW kjørte jeg et par turer opp og ned en bakke like ved. Hvis den stoppet da kunne jeg trille ned og fremdeles rekke den med Kirkebøkabel og UMC. Når begrensningen nærmet seg 20kW stilte jeg meg i oppkjørselen. Her er det motbakke, og ved å holde bilen stille på pedalen trakk det 5-6kW. Da tok det ikke mange minuttene før den slo seg av. Den ene ble stående i bakken7-8 meter fra ladeboksen, mens den andre klarte så akkurat å trekke seg over kneika til parkeringsplassen sin før det var slutt.

Hvis man planlegger å starte forsøket når man likevel skulle lade og dermed har relativt lav soc er det heller ikke veldig tidkrevende. Jeg brukte vel ca. en time pr bil når jeg testet dette, men man må jo naturligvis være beredt til å la bilen stå mens den lades helt opp for at det skal ha noen verdi. Det kan ta 13-14 timer på 32A.

Øyvind.h

Sitat fra: vnm på mandag 04. januar 2016, klokken 22:12
Det er en fyr på TMC som har gjort en test:
http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/59778-Where-is-my-battery-capacity

SitatTonight I loaded to 100% in my 90D and this morning I had 418 km typical (can this be right)?

Today I have given some demo's and drove really hard so my display says that since my last charge I have user 274 wh/km.
The car reports now 9% battery left with 39 km typical. I drove 245 km and display says I have used 67.2 kwh.

67,2/91*100=73,85 kwh.

Han får tilsynelatende ikke mer ut av pakken enn det folk får med en nyere 85D. Han får 418 tkm på 100%, samme som en del andre opplever med sin 90D (også jeg, men jeg får bare ladet til 98 % og 410 tkm.) Nå har han ikke kjørt bilen til den stopper. Om Tesla ikke har urent mel i posen må det i så fall være mye å gå på under 0 tkm.

Det er dette som er interessant. Tesla hevder at det kun er et problem med estimering av rekkevidde og at kapasiteten er upåvirket. Dette skurrer jo når vi vet at rekkevidden bare er sammensatt av x antall km hvor hver km har en fast energimengde. Om det viser seg at hvor mange kWh man får ut av pakken stemmer med antall km rekkevidde som estimeres så stemmer jo ikke påstanden om at man får ut 6% fler kWh av 90-pakken. I hvert fall ikke etter noen uker/måneder.

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

DavidS90D

Sitat fra: Muffinman på mandag 04. januar 2016, klokken 22:32
Kan jo gjøre som meg når man mottar ny bil; kjøre til bilen stopper og lade til 100% på stedet. Beregn tilført energi før bilen når 0%, og les av tilført energi 0-100. Min nye 85D tar 4,5-5kWh under 0 (beregnet fra tid, strøm og spenning), og rapporterer 78kWh påfylt ved fullført lading. Det vil innledningsvis gi en indikasjon på hvordan det ligger an i forhold til 85-bilene, men også skape en referanse for å måle kapasitetstap senere. Må naturligvis gjenta testen da.

Med gunstig topografi og forhold som ligger til rette (inkludert litt kunnskap om hvordan bilen oppfører seg før den stenger ned) trenger det ikke bli så utfordrende. Jeg fikk P85``en til å stenge ned 7-8 meter fra parkeringsplassen, og 85D``en sovnet akkurat hvor den brukte å stå.

Hvordan ser man tilført energi (kWh) ved opladning 0-100 ?? Altså bilens oplysning, ikke fra kWh-meter !

Kristian O

Sitat fra: DavidS90D på tirsdag 05. januar 2016, klokken 10:54
Sitat fra: Muffinman på mandag 04. januar 2016, klokken 22:32
Kan jo gjøre som meg når man mottar ny bil; kjøre til bilen stopper og lade til 100% på stedet. Beregn tilført energi før bilen når 0%, og les av tilført energi 0-100. Min nye 85D tar 4,5-5kWh under 0 (beregnet fra tid, strøm og spenning), og rapporterer 78kWh påfylt ved fullført lading. Det vil innledningsvis gi en indikasjon på hvordan det ligger an i forhold til 85-bilene, men også skape en referanse for å måle kapasitetstap senere. Må naturligvis gjenta testen da.

Med gunstig topografi og forhold som ligger til rette (inkludert litt kunnskap om hvordan bilen oppfører seg før den stenger ned) trenger det ikke bli så utfordrende. Jeg fikk P85``en til å stenge ned 7-8 meter fra parkeringsplassen, og 85D``en sovnet akkurat hvor den brukte å stå.

Hvordan ser man tilført energi (kWh) ved opladning 0-100 ?? Altså bilens oplysning, ikke fra kWh-meter !
Du ser det i den lille skjermen FØR du tar ut ladekabel, enten som km eller kWh.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Muffinman

Man må bruke kWh til et slik forsøk. Påfylt er ikke lik tilgjengelig for kjøring, men er en god måte å måle forskjeller på biler (batteripakker), eller degradering over tid. Når det gjelder forbrukt energi lå jeg og en til 4,7-4,8% under det bilen rapporterer påfylt. Da var det kjørt ganske så kontinuerlig fra 100% til 0.

Bilene i signaturen min ville begge ha like mye energi under 0, altså fra nivået bilen stoppet til den var ladet til 0%. Derimot var det stor forskjell på hvor mye bilene rapporterte påfylt fra 0-100%. (72vs78)

DavidS90D

Sitat fra: Kristian O på tirsdag 05. januar 2016, klokken 10:56
Sitat fra: DavidS90D på tirsdag 05. januar 2016, klokken 10:54
Sitat fra: Muffinman på mandag 04. januar 2016, klokken 22:32
Kan jo gjøre som meg når man mottar ny bil; kjøre til bilen stopper og lade til 100% på stedet. Beregn tilført energi før bilen når 0%, og les av tilført energi 0-100. Min nye 85D tar 4,5-5kWh under 0 (beregnet fra tid, strøm og spenning), og rapporterer 78kWh påfylt ved fullført lading. Det vil innledningsvis gi en indikasjon på hvordan det ligger an i forhold til 85-bilene, men også skape en referanse for å måle kapasitetstap senere. Må naturligvis gjenta testen da.

Med gunstig topografi og forhold som ligger til rette (inkludert litt kunnskap om hvordan bilen oppfører seg før den stenger ned) trenger det ikke bli så utfordrende. Jeg fikk P85``en til å stenge ned 7-8 meter fra parkeringsplassen, og 85D``en sovnet akkurat hvor den brukte å stå.

Hvordan ser man tilført energi (kWh) ved opladning 0-100 ?? Altså bilens oplysning, ikke fra kWh-meter !
Du ser det i den lille skjermen FØR du tar ut ladekabel, enten som km eller kWh.

Det har jeg ikke set mens jeg har ladet! Er det ændret på 7.0 / AP-biler ?
Er der et foto så man kan se hvordandet ser ud ?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA