Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Chevrolet Blazer Elbil selges. 6 seter, krok. kr25000

Startet av Øyvind.h, torsdag 14. januar 2016, klokken 06:57

« forrige - neste »

Muffinman

Forbausende rask nedtrapping på supercharger på P90D i dag. Startet på 114kW men falt som en stein. 67kW@50% etter 21 mil kjøring i plussgrader. P85' en i signaturen holdt 73kW ved samme soc, og 85D' en 84.

Hadde faktisk forventet at den holdt effekten høyere hele veien.

vnm

Sitat fra: Muffinman på onsdag 02. mars 2016, klokken 17:03
Forbausende rask nedtrapping på supercharger på P90D i dag. Startet på 114kW men falt som en stein. 67kW@50% etter 21 mil kjøring i plussgrader. P85' en i signaturen holdt 73kW ved samme soc, og 85D' en 84.

Hadde faktisk forventet at den holdt effekten høyere hele veien.
Det samme har jeg lest om på det amerikanske forumet... At 90D pakka faktisk lader saktere enn nyere 85-pakker.
2017 P100D med alt utenom FSD, Midnight Silver, 21" grå, sort/sort/karbonfiber.

For salg: 2016 P90DL med alt, Titatium, 21" grå, sort tak, sort NG og karbonfiber.
Solgt: S90D (okt 2015)

Muffinman

Da forsvinner jo faktisk mye av fordelen med 90-pakka opp i røyk. Den ekstra rekkevidden kan man jo skaffe seg på en 85-bil også ved å velge lettrullende dekk på 19". Forskjellen på et "F"-dekk og "B"- dekk i så måte er faktisk så stor at jeg er overbevist om at det har minst like stor betydning for rekkevidden som 5kWh ekstra batteri.

pej

Sitat fra: MadsKB på onsdag 09. desember 2015, klokken 15:19

Får fortsatt rundt 400 teoretiske KM ved fullading. Minimum 400, maksimalt 408. Varierer fra gang til gang.

Jeg får 418km på 100% 85D fra Juli 2015 21.000km

Men i virkeligheten har bilen ca 250km rekkevidde.
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

fonberg

Sitat fra: Muffinman på onsdag 02. mars 2016, klokken 19:35
Da forsvinner jo faktisk mye av fordelen med 90-pakka opp i røyk. Den ekstra rekkevidden kan man jo skaffe seg på en 85-bil også ved å velge lettrullende dekk på 19". Forskjellen på et "F"-dekk og "B"- dekk i så måte er faktisk så stor at jeg er overbevist om at det har minst like stor betydning for rekkevidden som 5kWh ekstra batteri.

Nå kan man jo sette B-dekk på en 90 også ;)
Men jeg er naturligvis enig i at poenget med 5 kWh ekstra i overveiende grad er borte om den større pakka lader saktere.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

GOS

Sitat fra: pej på onsdag 02. mars 2016, klokken 21:58
[Jeg får 418km på 100% 85D fra Juli 2015 21.000km

Men i virkeligheten har bilen ca 250km rekkevidde.
Da antar jeg du kjører med Range Mode Off, ikke forvarmer bilen og kjører stort sett korte turer?
(Eller veldig høy motorveghastighet?)

Til info så har min S85 juni 2014 reel rekkevidde på 350 km vinterstid og 400 km sommerstid
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

Øyvind.h

250km er sikkert daglig småkjøring og mellomlange turer under krevende forhold. Dvs turer hvor rekkevidde er irrelevant.
På langtur er naturligvis rekkevidden langt bedre, når lang rekkevidde trengs :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

nie

Etter 3 mnd med bilen har jeg brukt den mye på strekningen Bergen-Røldal og Bergen-Myrkdalen.
Med fire personer og skiboks ender jeg stort sett opp på 2,4 kW/mil til Bergen-Myrkdalen og 2,6-2,7 for Bergen-Røldal. Hjem igjen er forbruket ca 2,2 kW/mil.

Med lading til 100% og kjøring til 0 ender jeg da på rundt 30 mil rekkevidde. Men jeg lader sjelden over 90% og liker trives ikke under 10% så pej sitt estimat på 25 mil er ikke helt  på trynet men jeg savner litt forutsetninger.

Til våren uten skiboks forventer jeg å kunne kjøre 40 mil på tørr vei.

Havebigfun

Her er det OT-avsporinger- det er 90D det gjelder i denne tråden.
Mtp Muffinmans erfaring er 90D- ladeegenskaper en showstopper for de av oss som vurderer å oppgradere.
Vi bør gjøre noe for evt å verifisere det.
Hadde vært interessant om BB kunne laget en ladevideo med en ny 85 og 90 og om Cookie eller Sigurdi kan lese ut slike biler- er muffinmans erfaring reproduserbar og dokumenterbar er det neste "skandale".

Muffinman

#114
Sitat fra: Havebigfun på torsdag 03. mars 2016, klokken 19:24
Her er det OT-avsporinger- det er 90D det gjelder i denne tråden.
Mtp Muffinmans erfaring er 90D- ladeegenskaper en showstopper for de av oss som vurderer å oppgradere.
Vi bør gjøre noe for evt å verifisere det.
Hadde vært interessant om BB kunne laget en ladevideo med en ny 85 og 90 og om Cookie eller Sigurdi kan lese ut slike biler- er muffinmans erfaring reproduserbar og dokumenterbar er det neste "skandale".
Avsporinger er spesialiteten min.

En enkelt lading er ingen sikker indikasjon, det hender seg jo at det er variasjoner på superladerene. Derfor er jeg ingen stor fan av videoer som sammenligner enkeltladinger. Men man kan jo lure på om det er noe i dette om det er rapportert fra andre hold. Enig i at man må gå systematisk til verks. Men at denne bilen skulle lade saktere enn P85``en fra 2013 med over 100' på telleren hadde jeg ikke ventet.

Havebigfun

Sitat fra: Muffinman på torsdag 03. mars 2016, klokken 19:30
Avsporinger er spesialiteten min.

En enkelt lading er ingen sikker indikasjon, det hender seg jo at det er variasjoner på superladerene. Derfor er jeg ingen stor fan av videoer som sammenligner enkeltladinger. Men man kan jo lure på om det er noe i dette om det er rapportert fra andre hold. Enig i at man må gå systematisk til verks. Men at denne bilen skulle lade saktere enn den P85``en fra 2013 med over 100' på telleren hadde jeg ikke ventet.
Mtp avsporing tenkte jeg ikke på deg her - selv om jeg er tilbøyelig til å være enig ellers ;)
Kartlegging av 90D- batteriet er viktig - jo mer systematisk desto bedre.
For meg er hovedpoenget med et større batteri at ladetidene på langdistanseturer reduseres- gitt like forhold ellers. Slik det ser ut nå økes ladestoppne ift 85- da kan jeg heller beholde mitt 85-batteri.

Øyvind.h

I løpet av et par uker står det en ny S90D utenfor huset, og den skal umiddelbart tur/retur Trondheim. Dvs. 2-4 stopp på supercharger, og jeg kan garantere haugevis av målinger som kan sammenlignes med lignende målinger fra 2014 og 2015 :)

Så det blir en sammenligning ganske snart, selv om jeg dessverre ikke kommer med en grundig video osv slik Bjørn gjerne gjør.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Muffinman

Det er kvaliteten på dataene som teller.

Du burde kanskje hørt med kakemonsteret om en avlesing av BMS-data mens bilen er helt ny også? Som et referanse datapunkt i forhold til å måle degradering senere. Det ville også vært nyttig med en "tørrkjøring" og målt lading til maks, men det var du vel litt skeptisk til?

Øyvind.h

Litt usikker på å kjøre bilen helt tom. Men henter jo bil i Drammen og avlesning av batteriet hadde vært gull!
Dataene blir dessverre langt ifra perfekte da jeg tidligere har målt ladeeffekt ved tkm nivåer, noe som ikke direkte kan sammenlignes med tkm på en 90kWh.
Men jeg skal se hva jeg har av skjermbilder osv. hvor ladenivå er synlig. Usikkerheten vil nok være +/- noen kW. Men jeg vil se det om det er veldig stor forskjell. Målinger jeg har sett på TMC har vist både tregere og lik effekt som 85 pakken.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

vnm

Sitat fra: Havebigfun på torsdag 03. mars 2016, klokken 19:24
Her er det OT-avsporinger- det er 90D det gjelder i denne tråden.
Mtp Muffinmans erfaring er 90D- ladeegenskaper en showstopper for de av oss som vurderer å oppgradere.
Vi bør gjøre noe for evt å verifisere det.
Hadde vært interessant om BB kunne laget en ladevideo med en ny 85 og 90 og om Cookie eller Sigurdi kan lese ut slike biler- er muffinmans erfaring reproduserbar og dokumenterbar er det neste "skandale".
Bjørn får jo en P90D, så det kommer helt sikkert til å ordne seg  ;D
2017 P100D med alt utenom FSD, Midnight Silver, 21" grå, sort/sort/karbonfiber.

For salg: 2016 P90DL med alt, Titatium, 21" grå, sort tak, sort NG og karbonfiber.
Solgt: S90D (okt 2015)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA