Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Riktig god jul og et godt nytt år

Startet av Ole Magnus Strømmen, torsdag 24. desember 2015, klokken 15:20

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: bjoris på onsdag 18. november 2015, klokken 21:46
Ikke annet enn at Mr Musk sa at de nå lager DU som skal gå i evigheter vs 200.000 miles før.

Mulig at jeg ikke er helt oppdatert her, men sist jeg hørte noe om dette så holdt de fortsatt på å skulle utvikle denne "evighetsmotoren" (dvs opp til 1 million miles som "target") vs. dagens "omtrent som en fossilmotor" (som altså visstnok skulle være rundt 200k miles "target").

Men han sa visst også at han var fornøyd med holdbarheten på den DU'en de hadde nå - sett i forhold til de problemene de har (hatt?) med DU'er. Men om han da mente "har nå" som i "har i labben, går i produksjon en gang til neste år" eller "er i full produksjon på Fremont" sa historien ingen ting om....
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Lynet

Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

hgs

Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

JO

Folk må ikke høre på Musk, han er som tidligere nevnt bilverdenens komiske Ali.
Tesla hadde vært tjent med at han holdt nebbet sitt lukket av og til.
Hjelper lite å snakke om lange garantier og "evigvarende" DU når det som leveres er langt under pari.
Lever først så snakk
Svart Model S Levert 11 Mars

Øyvind.h

Mindre prat gir mindre pr :)
Men det skal Musk ha - han har på kort tid gjort den fossile drivlinje patetisk gammeldags. Nesten komisk hvordan tyske eksosbiler nå fremstår :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

o.b.lix

Sitat fra: JO på torsdag 19. november 2015, klokken 10:02
Folk må ikke høre på Musk, han er som tidligere nevnt bilverdenens komiske Ali.

Tja, det er utvilsomt en mann med visjoner, og den som har klart å både lage raketter som virker til en brøkdel av prisen i kommersiell drift hos bl.a. NASA, nyskapende elbil som flytter grenser, internasjonale betalingsystemer over nettet, solcellesystemer for å nevne noe.

Han er likevel en optimist som når hans ansatte sier 4-8 måneder, så mener de 8-12 måneder, mens han sier - ok, jobb dobbelt så hardt, så klarer vi det på 2!

Sannsynligvis er dette nødvendig for å vokse så kjapt at lobbyen i fossilbransjen ikke kunne se hva som traff dem, før Tesla var blitt så stor og synlig at de ikke kunne kveles.
Derfor velger jeg å tro at mesteparten av det Elon Mursk sier skal skje, skjer nok, men ikke på det tidspunktet han sier det, men mye senere. De fleste har oppdaget Tesla-uker...
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Sjøhyene

Sitat fra: Ole Magnus Strømmen på onsdag 18. november 2015, klokken 14:11
Bilen min er på service pt.

Jeg har lenge vært plaget med støy når motoren jobber, altså når jeg gir gass.

Blir verre og verre, hører det på 80 kmt.

Da har nøyaktig samme type symptomer som jeg hadde og de byttet min umiddelbart uten å spørre noe mer, men det er nok ca 9mnd siden nå.
Gode nyheten sånn jeg har forstått det er at det ikke er så sannsynlig at du får havari med det første. Har inntrykk av at sirkelsag i lav hastighet og da gjerne kombinert med masse slark er det som er mer akutt mtp havari.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Muffinman

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 19. november 2015, klokken 10:10
Mindre prat gir mindre pr :)
Men det skal Musk ha - han har på kort tid gjort den fossile drivlinje patetisk gammeldags. Nesten komisk hvordan tyske eksosbiler nå fremstår :)
_Litt_ enig, men jeg finner det litt søkt å hylle drivlina i Model S all den tid de fleste av oss har byttet den en eller flere ganger og mange fremdeles har problemer. Du mener sikkert egenskapene i bruk og ikke kvaliteten, men likevel.

Salvesen

Det er nok litt kjipt å leve med DU støy, men det beste for alle er jo å vente til den ryker. Skal alle bytte pga støy blir det tomt og da står dere til slutt uten DU når det er havari. Ikke bra. Virker som om tesla eiere skal ha alt lydløst hele tiden, skulle likt å se bavaria sitt svar om jeg sa dieseldyret mitt bråker så fælt så jeg vill ha ny motor :P Men ja støy er skit, men enda verre om de går tom for DU's og du har havari IMO.

Forhåpentligvis klarer de å rette opp i dette problemet slik at de varer lenge. Men har jobbet med utstyr som kjører med elmotorer tidligere, mye trøbbel og utskiftninger der også! Ikke lett å rette opp i.
Svart S75D 2016(AP2.0)
Solgt: Svart S70D 2015

Brede

Sitat fra: Salvesen på torsdag 19. november 2015, klokken 10:58
Det er nok litt kjipt å leve med DU støy, men det beste for alle er jo å vente til den ryker. Skal alle bytte pga støy blir det tomt og da står dere til slutt uten DU når det er havari. Ikke bra. Virker som om tesla eiere skal ha alt lydløst hele tiden, skulle likt å se bavaria sitt svar om jeg sa dieseldyret mitt bråker så fælt så jeg vill ha ny motor :P Men ja støy er skit, men enda verre om de går tom for DU's og du har havari IMO.

Forhåpentligvis klarer de å rette opp i dette problemet slik at de varer lenge. Men har jobbet med utstyr som kjører med elmotorer tidligere, mye trøbbel og utskiftninger der også! Ikke lett å rette opp i.

Fantastisk sammenligning med dieselmotor.. Fantastisk...  ::)

Muffinman

En dieselmotor forventes å lage lyd. Elmotor not so much. Artig sammenligning, men totalt irrelevant i denne sammenhengen.

SurSnasen

Sitat fra: Salvesen på torsdag 19. november 2015, klokken 10:58
Det er nok litt kjipt å leve med DU støy, men det beste for alle er jo å vente til den ryker. Skal alle bytte pga støy blir det tomt og da står dere til slutt uten DU når det er havari. Ikke bra. Virker som om tesla eiere skal ha alt lydløst hele tiden, skulle likt å se bavaria sitt svar om jeg sa dieseldyret mitt bråker så fælt så jeg vill ha ny motor :P Men ja støy er skit, men enda verre om de går tom for DU's og du har havari IMO.

Dette innlegget synes jeg ikke du kom særlig heldig utav.
1) "det beste for alle er jo å vente til den ryker": virkelig?!? En støyende DU er et tegn på at noe er galt. Når noe er galt, er det gjerne et tegn på at noe kan havarere. Hva ønsker folk? Kjøre helt til motoren havarerer, eller bytte proaktivt til motor man kan stole på? 99,9% tror jeg tenker sistnevnte. Hva ville du gjort? Risikert å plutselig, midtvinters i kulde og snødrev, havarere midt på Hardangervidda? Eller havari midt under en forbikjøring på E18?
2) "skulle likt å se bavaria sitt svar om jeg sa dieseldyret mitt bråker så fælt så jeg vill ha ny motor": på tomgang, ja. Dieselmotorene bråker da. Og lav hastighet. Men jeg tviler på du hører særlig mye av motoren i BMW'en din straks du passerer 50 km/t. Selv en Skoda jeg hadde tidligere, var "lydløs" fra motoren når jeg passerte 50 km/t. Men så er det dette med hvilken type støy. Da er det stor forskjell på naturlig støy og unaturlig støy for hver motortype. Dieselmotorene skal knatre litt. Det skal være litt hørbar støy. El-motorene i Model S skal du normalt ikke høre. Folk skal ikke snu seg på gata fordi de hører ei sirkelsag på 2,2 tonn rulle forbi.

Jeg har likevel god tro på at Tesla nå har ganske god kontroll på sine motorer, så jeg bestiller med tro på å slippe en Model S med ulyder fra motor. 

petersv

Poenget er vel heller at ingen er tjent med preventive bytter før de har luket ut alle feilene, spesielt når det er liten tilgang på DU-er.

Gitt omfanget på problemet (problemene) har nok TM godt datagrunnlag til å kalkulere om det er farlig eller ei for den enkelte å kjøre videre en stund til eller ei.

Alternativet er at de pøser masse (unødvendig) penger på problemet og bytter over en lav sko, det tror jeg ingen er tjent med.

Muffinman

Det er jo nettopp det de gjorde på samme tid i fjor. Jeg mener bestemt at det andre byttet på min bil var helt unødig, for det var ingen forskjell før og etter. De kan umulig ha prøvekjørt.

Tviler forresten på at de har helt kontroll på dette. Ulyden i min bil minner mest om en vinkelsliper nå, og det er sikkert ikke en heldig utvikling fra "sirkelsag". I 5-6km/t er det tydelig ulyd som følger motorturtallet. Her er det lagre og/eller tannhjul som holder på å ta kvelden, og det forverrer seg raskt. I tillegg er klikkelyden i drivakslingene kommet tilbake, og det er en markant "humming" ved 60-70 og moderat pådrag ved varmt drivverk. Det siste har utviklet seg jevnt uavhengig av DU-bytter.

Salvesen

Sitat fra: petersv på torsdag 19. november 2015, klokken 11:35
Poenget er vel heller at ingen er tjent med preventive bytter før de har luket ut alle feilene, spesielt når det er liten tilgang på DU-er.

Gitt omfanget på problemet (problemene) har nok TM godt datagrunnlag til å kalkulere om det er farlig eller ei for den enkelte å kjøre videre en stund til eller ei.

Alternativet er at de pøser masse (unødvendig) penger på problemet og bytter over en lav sko, det tror jeg ingen er tjent med.

Ja det var dette som var poenget :)
Svart S75D 2016(AP2.0)
Solgt: Svart S70D 2015

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA