Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Riktig god jul og et godt nytt år

Startet av Ole Magnus Strømmen, torsdag 24. desember 2015, klokken 15:20

« forrige - neste »

Olauten

Sitat fra: Muffinman på torsdag 19. november 2015, klokken 11:49
I 5-6km/t er det tydelig ulyd som følger motorturtallet. Her er det lagre og/eller tannhjul som holder på å ta kvelden, og det forverrer seg raskt. I tillegg er klikkelyden i drivakslingene kommet tilbake, og det er en markant "humming" ved 60-70 og moderat pådrag ved varmt drivverk. Det siste har utviklet seg jevnt uavhengig av DU-bytter.

Hvilket år og modell er dette på? Hadde dette på min 2013-modell og hadde vel håpet de snart har fikset både splines, sirkelsaglyd og humming/bromming på motor/drivverk.
Bærum/Høvik.
P21375 - Solgt
Levert 18. Nov. 2013

cairnz

Sitat fra: Muffinman på torsdag 19. november 2015, klokken 11:49
.... "humming" ved 60-70 og moderat pådrag ved varmt drivverk. Det siste har utviklet seg jevnt uavhengig av DU-bytter.

Denne hummingen har jeg også mellom 50-70 ved lett/moderat pådrag og regen, og den er dekkavhengig hos meg. CVC6-ene hummer mye mer enn R2-ene.
Elbilist

Teslanewbie

Sitat fra: cairnz på torsdag 19. november 2015, klokken 12:10
Sitat fra: Muffinman på torsdag 19. november 2015, klokken 11:49
.... "humming" ved 60-70 og moderat pådrag ved varmt drivverk. Det siste har utviklet seg jevnt uavhengig av DU-bytter.

Denne hummingen har jeg også mellom 50-70 ved lett/moderat pådrag og regen, og den er dekkavhengig hos meg. CVC6-ene hummer mye mer enn R2-ene.

byttet fra conti 21" til vinter Nokian R2, det hummer i samme hastighet . Kan føle vibrasjoner i ratten også, er det det grove mønstret på dekkene som årsaker resonans?
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Muffinman

#33
Sitat fra: Olauten på torsdag 19. november 2015, klokken 12:06
Sitat fra: Muffinman på torsdag 19. november 2015, klokken 11:49
I 5-6km/t er det tydelig ulyd som følger motorturtallet. Her er det lagre og/eller tannhjul som holder på å ta kvelden, og det forverrer seg raskt. I tillegg er klikkelyden i drivakslingene kommet tilbake, og det er en markant "humming" ved 60-70 og moderat pådrag ved varmt drivverk. Det siste har utviklet seg jevnt uavhengig av DU-bytter.

Hvilket år og modell er dette på? Hadde dette på min 2013-modell og hadde vel håpet de snart har fikset både splines, sirkelsaglyd og humming/bromming på motor/drivverk.
2013 P85 hovedsaklig brukt til langdistanse. Tredje driveunit, sist byttet for snart et år siden.

SitatDenne hummingen har jeg også mellom 50-70 ved lett/moderat pådrag og regen, og den er dekkavhengig hos meg. CVC6-ene hummer mye mer enn R2-ene.
Ikke samme greia. Her er det uavhengig av dekk, sommer som vinter og likedan med 21" PS2, 19" Falken, 19" R2 og 19" Hakka8. Høres ikke ved regen. Denne lyden minner mest om en gammel stiv Volvo bakaksling som er gått noen hundre tusen. Jeg tipper det er relatert til drivaksler/nav siden lyden har bestått og forverret seg jevnt på tvers av DU-byttene. Knapt hørbar før første bytte, økte på de neste 14k til bytte nummer to og har siden blitt tydeligere de 43.000km denne DU``en er rullet. Men overdøves naturligvis noe nå av andre "godlyder".

Bjørn

Har samme erfaring som trådstarter.. Og er på samme lydnivåer som muffinmann beskriver.
S85  80.000km, på min andre DU, som skulle være "forsterket" fra den originale.. yeah right!
holdt akkurat like lenge. har de siste 10000km også fått et kraftig metallisk *klink* når jeg går fra drive til revers og gir gass.. Enden er nær vil jeg si da!
Likevel er Tesla *veldig* ullen på hva dem vil gjøre på service nå i desember.. Tullet bort et lydopptak har dem også greid.
Det har skjedd en total forandring på tilnærmelsen på problemet, forrige gang var det ikke no spørmål.   

Sjøhyene

Hvorfor skal de gidde å bruke masse ressurser på DU-issues nå lenger??
Er jo ingen som har snakket om dette her i media på lang lang tid. Mao ingen verdi i å fikse noe som ikke syns.

:'(
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Øyvind.h

Sitat fra: Muffinman på torsdag 19. november 2015, klokken 10:50
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 19. november 2015, klokken 10:10
Mindre prat gir mindre pr :)
Men det skal Musk ha - han har på kort tid gjort den fossile drivlinje patetisk gammeldags. Nesten komisk hvordan tyske eksosbiler nå fremstår :)
_Litt_ enig, men jeg finner det litt søkt å hylle drivlina i Model S all den tid de fleste av oss har byttet den en eller flere ganger og mange fremdeles har problemer. Du mener sikkert egenskapene i bruk og ikke kvaliteten, men likevel.
Utfordringene Tesla har er en digresjon i det store bildet.
Det blir som å snakke ned Smart-telefoner fordi Apple slet med dårlig dekning.

Jeg er absolutt enig i at Tesla har gjort svært uheldige konstuksjonsfeil, og klønet til noe ellers genialt. Sånn sett blir det feil å hylle drivlinjen.
Men jeg ser lengre enn de forskjellige drivlinje-feilene. Disse feilene kan rettes. En eksosmotor derimot vil for alltid bruke små forurensende eksplosjoner for å skape fremdrift gjennom en svært komplisert konstruksjon.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

mr_Utopia

Jeg må bare punktere dette argumentet med "komplisert" komstruksjon. Om det er 1 10 eller 1000 deler i en maskin, spiller ingen rolle for brukeren. Hvis en Toyota motor med hybrid tillegg fungerer i bilens levetid uten noe annet enn normalt vedlikehold, er det ikke noe problem for kunden at det er mange deler.

Det som teller er driftsikkerhet i praksis. Ikke en forvirret ide om at færre deler gir økt driftsikkerhet. Om noe er dimensjonert på bristepunktet, teller ikke antall komponenter.

Jeg er enig i at det bør være lettere å få til driftssikkerhet i en el motor drivlinje, men det er ikke vesentlig for bruker, kun for konstruktør og produsent.

Elon Musk og Tesla har snakket om dette i årevis, men Tesla har ikke klart å omsette det til en reell fordel. Nissan har vel klart det?

JO

Å snakke om at Fossil drivlinjer er kompliserte og ditto mange problemer blir litt rart all den tid
de aller fleste biler med fossilmotor er svært driftsikre. Med foreskrevet vedlikehold vil de aller fleste
fossile drivlinjer vare bilens levetid. Man kan selvsagt finne eksempler på havarier men det er ikke regelen.

Tesla burde på dette tidspunktet ha klart å permanent fikse DU problemene sine. I stedet har de blitt bagatellisert og kundene sliter med lange ventetider på service og ulyder/havarier.
Slike ting skaper ikke lojale kunder, min MS er solgt og jeg har ingen ny i bestilling lite trolig at jeg jeg kjøper Tesla igjen. Kostnaden til drivstoff er en marginal del av bilholdet uansett.

Men jeg er svært fornøyd med å ha kjøpt og solgt Tesla, kjørte bilen 50000 og nesten 2 år uten verditap så en svært god investering totalt sett.
Svart Model S Levert 11 Mars

Øyvind.h

#39
Sitat fra: mr_Utopia på torsdag 19. november 2015, klokken 20:51
Det som teller er driftsikkerhet i praksis. Ikke en forvirret ide om at færre deler gir økt driftsikkerhet. Om noe er dimensjonert på bristepunktet, teller ikke antall komponenter.

Jeg er enig i at det bør være lettere å få til driftssikkerhet i en el motor drivlinje, men det er ikke vesentlig for bruker, kun for konstruktør og produsent.
Selvfølgelig er driftssikkerhet svært viktig. Men det er idiotisk å bygge noe svært komplisert når man kan utrette noe langt bedre med en mye enklere konstruksjon. Og som du påpeker: dette er viktig for konstruktør/produsent. Å fokusere på at Tesla har feildimensjonert komponenter er en gedigen avsporing.

Det blir som å si at smarttelefoner, eller telefoner uten ekstern antenne ikke er rette veien å gå fordi iPhone4 slet med dekningen. Man må løfte blikket litt. Enkelt og moderne vil erstatte komplisert og gammeldags.

Når man kan bygge en bil som er lydløs, utslippsfri og mer fleksibel enn eksosbilen bare ved å sette inn en elektromotor og et batteri forstår man hvor latterlig den fossile drivlinjen er. Det illustreres også meget godt gjennom statistikk, hvor svært få elbil-eiere ønsker å gå tilbake til eksosbil.
TØI konkluderte vel med 1%? Av Tesla-eierne er det rundt 97% som vil ha Tesla igjen.
Flere tilsvarende undersøkelser konkluderer med nøyaktig det samme.
Og der har du fasiten. Ytterst få vil ha kreftkjerrer etter å ha kjørt elbil en stund.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

JO

Vi som går fra EL tilbake til fossil finnes vi og. Kan godt være at jeg kjøper elbil i fremtiden engang igjen.
Men en fossil er mer fleksibel. Hengerfeste, full tank gir 1000km rekkevidde, tar 2 min å tanke på nye 1000km.
godt utbygd fyllenetverk. Argumentet for at elbilen er så mye mer driftsikker kjøper jeg ikke, det er færre komponenter men noen av de kritiske er svært kostbare. En vanlig fossil bil er svært driftsikker.

Men vi får se om 10 år er gjerne verden annerledes.
Svart Model S Levert 11 Mars

Øyvind.h

#41
Sitat fra: JO på fredag 20. november 2015, klokken 10:05
Vi som går fra EL tilbake til fossil finnes vi og. Kan godt være at jeg kjøper elbil i fremtiden engang igjen.
Men en fossil er mer fleksibel. Hengerfeste, full tank gir 1000km rekkevidde, tar 2 min å tanke på nye 1000km.
Ja det finnes noen, men de er statistisk sett ekstremt få.

Fossilbilen er for meg mye mindre fleksibel. Eksosbilen må jo fylles flere ganger i måneden på bensinstasjon. Det er ikke akkurat fleksibelt for meg. Jeg foretrekker å bruke noen sekunder 1-2 ganger per uke på å koble til på parkeringsplassen min. Strøm finnes over alt, i motsetning til diesel/bensin.

Det eneste stedet eksosbilen har en fordel er på veldig lange turer, og da er normalt pausene mine lengre enn ladebehovet. Ergo sjeldent noe forskjell for meg der også. Det er utrolig deilig å slippe bensinstasjoner, dyrt drivstoff mm. For moroskyld regnet jeg på dette, og konklusjonen ble mer tidsbruk på dieselfylling enn lading i snitt over året. Men jeg hadde nok ikke klart å kjøre inn på bensinstasjonen gå ut, betale med kort, fylle full tank kjøre ut igjen på veien i løpet av 120 sekunder slik du klarer. Ei heller har jeg bensinstasjon som tilbyr det rimeligste drivstoffet rett ved siden av huset mitt, så noe tid brukes på å følge opp priser, kjøre omvei, stå i fyllekø når det er ekstremt billig osv.

Men om du ofte kjører 1000km+ langturer forstår jeg at eksosbilen for deg er mer fleksibel.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

o.b.lix

Sitat fra: JO på fredag 20. november 2015, klokken 08:54
Med foreskrevet vedlikehold vil de aller fleste fossile drivlinjer vare bilens levetid.

Jada, men pga en fossil drivlinje er kompleks, er foreskrevet vedlikehold veldig dyrt og omfattende.

Har noen biler i firmaet, på service på den ene, der måtte vi kjøpe for 10.000 bare i oljer og filtrer (motor automatkasse, fordelerkasse, bakaksling, framaksling), her kommer arbeid utenom. En annen bil måtte vi overhale bakaksel på (var gått 200.000 riktignok), kom vel på sine 15.000 det og. På landroveren vi har må automatkassen flushes hver 30.000km, koste vel nesten 8-10.000 det også.


Tesla deroimot - har garanti på motor/drivelinje og batteri i 8 år uansett kjørelengde, og lite som skal byttes og overhales etter dette?
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

1000kwh

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 20. november 2015, klokken 10:25
Sitat fra: JO på fredag 20. november 2015, klokken 10:05
Vi som går fra EL tilbake til fossil finnes vi og. Kan godt være at jeg kjøper elbil i fremtiden engang igjen.
Men en fossil er mer fleksibel. Hengerfeste, full tank gir 1000km rekkevidde, tar 2 min å tanke på nye 1000km.
Ja det finnes noen, men de er statistisk sett ekstremt få.

Fossilbilen er for meg mye mindre fleksibel. Eksosbilen må jo fylles flere ganger i måneden på bensinstasjon. Det er ikke akkurat fleksibelt for meg. Jeg foretrekker å bruke noen sekunder 1-2 ganger per uke på å koble til på parkeringsplassen min. Strøm finnes over alt, i motsetning til diesel/bensin.

Det eneste stedet eksosbilen har en fordel er på veldig lange turer, og da er normalt pausene mine lengre enn ladebehovet. Ergo sjeldent noe forskjell for meg der også. Det er utrolig deilig å slippe bensinstasjoner, dyrt drivstoff mm. For moroskyld regnet jeg på dette, og konklusjonen ble mer tidsbruk på dieselfylling enn lading i snitt over året. Men jeg hadde nok ikke klart å kjøre inn på bensinstasjonen gå ut, betale med kort, fylle full tank kjøre ut igjen på veien i løpet av 120 sekunder slik du klarer. Ei heller har jeg bensinstasjon som tilbyr det rimeligste drivstoffet rett ved siden av huset mitt, så noe tid brukes på å følge opp priser, kjøre omvei, stå i fyllekø når det er ekstremt billig osv.

Men om du ofte kjører 1000km+ langturer forstår jeg at eksosbilen for deg er mer fleksibel.
Hvis det var sånn at du kunne fylle elbilen din med 1400 km i løpet av 2 min (i mitt tilfelle) på en "elstasjon", ville du ikke følt det var ganske greit? I stedet for å plugge bilen inn og ut av kontakter hver 100km?

Du problematiserer jo drivstoffylling rimelig mye da ;)

zbk

2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA