Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Riktig god jul og et godt nytt år

Startet av Ole Magnus Strømmen, torsdag 24. desember 2015, klokken 15:20

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: 1000kwh på fredag 20. november 2015, klokken 10:40
Hvis det var sånn at du kunne fylle elbilen din med 1400 km i løpet av 2 min (i mitt tilfelle) på en "elstasjon", ville du ikke følt det var ganske greit? I stedet for å plugge bilen inn og ut av kontakter hver 100km?

Du problematiserer jo drivstoffylling rimelig mye da ;)
Klart det hadde vært fint og flott om jeg kunne ladet 1400km på 2 minutter? Men det hadde ikke spart meg noe tid. Om en energistasjon i Oslo tilbød full-lading på 2 minutter ville den fortsatt stå helt urørt av meg.

Det passer meg helt fint å kjøre 2-300km før jeg plugger i hjemme eller på langtur.
Jeg problematiserer ikke drivstoff-fylling. Jeg påpeker at jeg har regnet ut hva som for meg tar mest tid, og det er drivstoff-fylling. For andre kan det være annerledes.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

JO

Må si du lager mye utav at det er så problematisk å fylle drivstoff. Fyller på den stasjonen som jeg evt kjører forbi.
Det er meget sjelden det er fyllekø. Man setter kortet i pumpa fyller bilen og kjører tar ikke lange tia.

Jeg har tross alt hatt en Tesla i snart 2 år og vet veldig godt hvordan det fungerer både på langtur og ikke. Det er mer styr og planlegging med en elbil. Ladestopp underveis tar tid(Man trenger ikke pause i 30min hver 3-4 time).
Man kommer frem og må skaffe seg lading, gjerne med skøyteledning osv. Så å si at elbil er så mye mer fleksibelt er nok ett selvbedrag.
Svart Model S Levert 11 Mars

Øyvind.h

Sitat fra: JO på fredag 20. november 2015, klokken 10:48
Jeg har tross alt hatt en Tesla i snart 2 år og vet veldig godt hvordan det fungerer både på langtur og ikke. Det er mer styr og planlegging med en elbil. Ladestopp underveis tar tid(Man trenger ikke pause i 30min hver 3-4 time).
Man kommer frem og må skaffe seg lading, gjerne med skøyteledning osv. Så å si at elbil er så mye mer fleksibelt er nok ett selvbedrag.
Tøv. Du kan selvfølgelig ikke definere meg og mitt behov. Ja elbil er hakket mer utfordrende ift planlegging enn eksosbil ettersom det er færre ladestasjoner på langtur enn det er bensinstasjoner. Men etter 2 år er dette ikke noe tema. 

Den vanligste langturen jeg tar er 500km Oslo-Trondheim. Sist jeg kjørte den strekningen var ladebehovet ca 10 minutter. Pausen varte i ca 45 minutter.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Muffinman

Gjesp. Driveunit anyone?

Så kan dere jo diskutere hva som tar mest tid av påfylling av olje i fossilgirkasse vs driveunit for å være _litt_ innenfor topic  ;)

LA-Thing

Sitat fra: Muffinman på fredag 20. november 2015, klokken 10:53
Så kan dere jo diskutere hva som tar mest tid av påfylling av olje i fossilgirkasse vs driveunit for å være _litt_ innenfor topic  ;)

Hm, det var en interessant av/påsporing. Det må jo være en skvett olje i DU'en for å smøre drev og lagre.

Siden jeg og flere andre har opplevd at klimakompressorer har havarert p.g.a. for lite kjølemiddel kan det jo være at også enkelte DU'er har vært fylt med for lite olje? Vi har jo manglende-fett-på-splines teorien som jeg er svært tvilende til, men en DU uten eller med for lite olje vil antagelig fort begynne å hyle.

Kakemonster eller noen andre som har funnet ut hva det skal være på kassa? 1,2 liter Castrol SAF-XO, kanskje?
Drammen, Tesla Model S #2510

mr_Utopia

Det mange glemmer når de snakker om vedlikehold og driftskostnader er på den elektriske drivlinjen. Invertere og kraftelektronikk er slitedeler i seg selv, slik jeg kjenner dette. X antall  milliarder aktiviseringer så er det finito.

Ikke misforstå meg. Jeg er overbevist at på sikt vil elbiler med batteri og rrkeviddeforlenger overta fullstendig. Også for busser og lastebiler. Men jeg har sagt det før. Batteripakke må antageligvis byttes en gang i bilens levetid. Jeg tror ikke batteripakkene vil gå noe ned i pris før om Maaange år. Foreløpig tror jeg at kostnadene med å bytte batteripakke vil være i størrelsesorden med kostnader til vedlikehold og drivstoff for forbrenningsmotoren i levetiden til bilen.

Hva som er situasjon om 15-20 år vil framtiden vise.

For å ta noe som er litt on-topic, DU bytter viser klart at elbil ikke er spart for generelle vedlikeholdskostnader. Og hva vil det koste å bytte en DU når bilen er 8.5 år gammel? Et meget betimelig spørsmål.

Er annet spørsmål som for meg er viktig, hvjs Tesla sier nei. Dette dekker vi ikke. Kan 3dje part få tilgang til datasysyem og reparere bilen og Tesla reaktivere evt varsler?

Hva om trådstarter ikke dår byttet DU på garanti, men vil kjøpe en selv? Hva koster det? Noen som vet?

Muffinman

Det var en som iherdig hevdet at et bytte kostet Tesla 20.000 her inne. Han tok nok feil. Gang det med minst 3.

nagela

Har hatt litt elmotorlyd de siste 6-8 ukene og time i januar hos Tesla for å sjekke den. ( lyden var svakere enn det jeg hadde i en Think, men var innom Tesla for noe annet og da de hørte den ville de ha den inn for sjekk )
I går morges kjørte jeg inn til Oslo, og 500m før jeg var fremme merket jeg en relativt kraftig "dunk" når jeg ga eller slapp gassen.
Kjørte rett til Tesla Skøyen, ventet 10-15 min på en ledig tekniker.
Han kom ut med "lydopptakeren" sin, men sa etter å ha kjørt ca 30 meter at DU måtte byttes. Var problem med ett oppheng. Ifølge han kan den fortsatt kjøres langt, men er ikke komfortabelt eller god reklame.
Kjørte ca 100m til bare så han fikk tatt opp lyden for å sende inn.
Ble informert av kundebehandler at de har DU til P85 på lager, så den blir byttet til uken.
Dette er første DU skift, og den har kjørt 55000 km.
Fikk låne en nesten ny Volvo XC60 med full tank, og bortsett ifra at den er "treg" og har motorstøy er det helt greit i noen dager.
Fullt ut fornøyd med service.
Model X 90D: Black Obsidian, 6 seter sort, Premium pakke. Autopilot1. Levert 18 dager etter bestilling :)
Solgt: Tesla Model S P85+. Brun med alt.

Bjoris

Blir helt feil å bruke DU situasjonen til Tesla som argument for at elmotorer ikke er mer slitesterke enn forbrnningsmotorer, det går da noen andre elbiler på veiene og ikkje har jeg hørt om nevneverdige problemer med disses motorer...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Kjell Leaf

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 19. november 2015, klokken 10:10
Mindre prat gir mindre pr :)
Men det skal Musk ha - han har på kort tid gjort den fossile drivlinje patetisk gammeldags. Nesten komisk hvordan tyske eksosbiler nå fremstår :)
Det komiske med dyre tyske biler er det nok bare de i denne menigheten som ser  ;D
Vet du hva som er mest komisk av alt ? Det er å lese trådene på Teslaforumet  ;D ;D ;D :D :D :D
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Øyvind.h

#55
Sitat fra: Kjell Leaf på lørdag 21. november 2015, klokken 19:42
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 19. november 2015, klokken 10:10
Mindre prat gir mindre pr :)
Men det skal Musk ha - han har på kort tid gjort den fossile drivlinje patetisk gammeldags. Nesten komisk hvordan tyske eksosbiler nå fremstår :)
Det komiske med dyre tyske biler er det nok bare de i denne menigheten som ser  ;D
Vet du hva som er mest komisk av alt ? Det er å lese trådene på Teslaforumet  ;D ;D ;D :D :D :D
Så det du skriver er altså at:
- De eneste som ser det komiske i tyske eksosbiler er de som kjører Tesla, altså de som har erfaring og kunnskaper til å sammenligne.
- Du synes det er komisk å lese trådene på teslaforumet

Da er vi jo enige da? De som har kunnskap og erfaring med både tyske eksosbiler og Tesla foretrekker Tesla (hvis statistikk skal benyttes som dokumentasjon fremfor synsing)
Og du som kjører Leaf evner ikke å forstå dette, og synes det hele er komisk.  ;D
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

El-boy

#56
Sitat fra: Kjell Leaf på lørdag 21. november 2015, klokken 19:42
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 19. november 2015, klokken 10:10
Mindre prat gir mindre pr :)
Men det skal Musk ha - han har på kort tid gjort den fossile drivlinje patetisk gammeldags. Nesten komisk hvordan tyske eksosbiler nå fremstår :)
Det komiske med dyre tyske biler er det nok bare de i denne menigheten som ser  ;D
Vet du hva som er mest komisk av alt ? Det er å lese trådene på Teslaforumet  ;D ;D ;D :D :D :D
Det mest komiske av alt her er din kommentar!
Min fru kjører Nissan Leaf og hun er totalt uinteressert i biler bare de virker, jeg synes du kan holde deg på Leaf forumet istedet for å prøve å være morsom her.
Linker forøvrig til E24 sin artikkel om fremtidens biler:
http://e24.no/bil/eksperter-om-fremtidens-bil-dagens-endringer-er-som-overgangen-fra-hest-og-kjerre-til-bil/23558607

AppleKnocker

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 19. november 2015, klokken 10:10
Men det skal Musk ha - han har på kort tid gjort den fossile drivlinje patetisk gammeldags. Nesten komisk hvordan tyske eksosbiler nå fremstår :)
Ja og nei.

Vår familie har dumpet tyske eksosbiler til fordel for elbiler, og sparer 60 000 i året som følge av det. Jeg ler hele veien til jobb i kollektivfeltet, men det er ikke fordi jeg finner tyske eksosbiler komiske. Faktisk er det ganske mange ting jeg savner ved de gamle bilene. Vi bytter ikke tilbake, men jeg ser frem til den dagen noen kan tilby en elbil som er premium i ordets rette forstand (komfort+sport+opplevd kvalitet+godt skrudd sammen), samtidig som den er en sparebøsse og sparker ræv i lyskryssene.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

dundun

Jeg låner for øyeblikket vekselvis en 2007 M6 og en 2015 X5 50i mens jeg er mellom to Teslaer. Selvsagt ikke biler som enkelt kan sammenliknes, men det som er åpenbart er at Tesla er overlegent best på drivlinje. Det er simpelthen ingen vei tilbake når man har blitt vant til eldrift. Samtidig er det like åpenbart at BMW er milevis foran på interiør og feeling av kvalitet - der når ikke Tesla opp til det beste tyske. Mistenker dog at forskjellen ville vært mindre i en av BMW sine innstegsmodeller.

For meg er valget enkelt, jeg ville ikke byttet Teslaen mot noen av de to bilene (eller noen annen bil), men om Tesla hadde klart å ta steget opp i premiumklassen også på byggekvalitet og service hadde de vært uslåelige i luksussegmentet.
Har: Model S S85D, rød med alt.
Har: i3 med alt
Solgt: Model S P85, brun med alt.
Solgt: Mercedes B-klasse elektrisk m/alt.
Er åpenbart enkel å ha med å gjøre på ekstrautstyret.

thilo

Sitat fra: Kjell Leaf på lørdag 21. november 2015, klokken 19:42
Det komiske med dyre tyske biler er det nok bare de i denne menigheten som ser  ;D
Vet du hva som er mest komisk av alt ? Det er å lese trådene på Teslaforumet  ;D ;D ;D :D :D :D

Tyske autozeitung testet nylig (25/2015) en P90D mot en ny BMW 750 - Teslaen vant sammenlagt - først og fremst pga. den overlegene drivlinjen, og det til tross at BMW sikkert betaler mye mer for reklame i bladet.
S85D rød - EL677xx (Tromsø).
Medlem i elbilforeningen og TOCN (signaturmedlem)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA