Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Gliding i bakker

Startet av Jorgensen, torsdag 17. desember 2015, klokken 22:15

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: AmocoCadiz på onsdag 25. november 2015, klokken 23:42
Sitat fra: v-i-c på onsdag 25. november 2015, klokken 10:20
Sitat fra: 3irikur på tirsdag 24. november 2015, klokken 17:44
Sitat fra: v-i-c på tirsdag 24. november 2015, klokken 17:38

-- "Den Gamle japanske standard" med fast kabel.


Hva er grunnen til at du boikotter å skrive chademo?

Jeg kan ikke japansk. Jeg finner det umulig å skrive "chademo" riktig.
Det blir da altfor tungvint klippe og lime hele tiden.

Da er det mye lettere å skrive "Den Gamle Japanske Standard".

Det ligger ikke noe annet bak det. Og alle forstår hva jeg mener, så jeg ser heller ikke noe problem med å bruke "Den Gamle Japanske Standard" som betegnelse på den standard som EU ønsker å fase ut til fordel for "CCS combo type 2"
Når ble ChaDeMo japansk, er da ganske vestlige bokstaver?.

og kom igjen, til ære for oss tusenvis som kjører Leaf, Soul, Trilling...du får jo til å skrive ChaDeMo for bare noen dager siden....:

Sitat fra: v-i-c på onsdag 18. november 2015, klokken 01:46
Sitat fra: THE på tirsdag 10. november 2015, klokken 07:36
Dette har tatt veldig lang tid. Jeg har vært i kontakt med Voss energi flere ganger det siste halvåret selv også, og stadig nye (bort)forklaringer på årsak til forsinkelse.

Håper den kommer opp i løpet måneden, da kan jeg uten noen form for rekkeviddeangst ta elbilen til Bergen den siste helga i november. Blir veldig bra når jeg slipper innom Voss kun for å lade. Med lading på Vinje, Voss, Dale og Trengereid (alle med CCS, ChaDeMo, 43kW AC) og Arctic Road i Aurland (CCS, ChaDeMo, 22kW AC) er det ingen problem uansett årstid, vær og føre å komme seg fra Sogn til Bergen.

Litt off topic muligens, men ikke helt ....

Når denne lademuligheten blir etablert på er det ikke så mye som gjenstår før en kan kjøre mellom Oslo og Bergen langs E16 med vanlig "liten" elbil.
Østfra står vel de siste lader før fjellet på/ved Fagernes. Ja det er vel tre Ok Hurtigladere (alle med CCS, ChaDeMo, 43kW AC) like ved Fagernes.
La oss håpe at ENOVA velger å bidra til at det blir dekning på strekningen Oslo Bergen langs E16 med minimum to ladeopperatører på hele strekningen, slik at en får en kamp mellom ladeopperatørene om å gi alle oss elbileiere best mulig forhold for raskt å lade elbilen vår
til sist , jeg kan fransk, men velger likevel ikke å skrive " den utdøende franske standard" av respekt for andre forummedlemmer....la oss bruke en saklig nivå på diskusjonene

Den døde ac43 standarden er antakelig kilden frustrasjonen som nå materialiserer seg i angrep på andre løsninger. Trist.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013


Ferry

Jeg deler for så vidt v-i-cs kritikk angående å bruke Facebook som informasjonskanal. Men det som står der er helt åpent, det er bare å klikke på lenken og se. Kreves ingen innlogging eller medlemskap. Forøvrig kan Facebook brenne i helvete for min del.  >:( Kan brenne hett og intenst sammen med alle innlegg som er sitert i flere lag ;)

v-i-c

Sitat fra: Ferry på torsdag 26. november 2015, klokken 19:38
Jeg deler for så vidt v-i-cs kritikk angående å bruke Facebook som informasjonskanal. Men det som står der er helt åpent, det er bare å klikke på lenken og se. Kreves ingen innlogging eller medlemskap. Forøvrig kan Facebook brenne i helvete for min del.  >:( Kan brenne hett og intenst sammen med alle innlegg som er sitert i flere lag ;)

Vel prøvde nå. det er ikke bare å klikke å se. En blir bedt om å skrive inn en tekst, noe som brukes til gjennekjenne folk. Jeg er ikke i mot at info legges ut på Facebook, siden mange har bevist valgt å gi fra seg personlige opplysninger til dette selskapet og finner tjenesten fra Facebook OK. Jeg mener at det er naturlig at informasjon / viktige meldinger som en selvfølge legge ut på en åpen nettside i firmaet sitt eget navn.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

Leon

#94
Sitat fra: v-i-c på fredag 27. november 2015, klokken 08:05
Sitat fra: Ferry på torsdag 26. november 2015, klokken 19:38
Jeg deler for så vidt v-i-cs kritikk angående å bruke Facebook som informasjonskanal. Men det som står der er helt åpent, det er bare å klikke på lenken og se. Kreves ingen innlogging eller medlemskap. Forøvrig kan Facebook brenne i helvete for min del.  >:( Kan brenne hett og intenst sammen med alle innlegg som er sitert i flere lag ;)

Vel prøvde nå. det er ikke bare å klikke å se. En blir bedt om å skrive inn en tekst, noe som brukes til gjennekjenne folk. Jeg er ikke i mot at info legges ut på Facebook, siden mange har bevist valgt å gi fra seg personlige opplysninger til dette selskapet og finner tjenesten fra Facebook OK. Jeg mener at det er naturlig at informasjon / viktige meldinger som en selvfølge legge ut på en åpen nettside i firmaet sitt eget navn.

Fortums facebookside fungerer helt fint for meg på min PC, uten pålogging eller "beskjed om å skrive inn en tekst", både på Crome, IE og Firefox. Fungerer også fint på min ,førstegenerasjons iPad. På mobil og nettbrett (begge Android) får jeg imidlertid bare sett første side, og får beskjed om å logge på hvis jeg forsøker å bla til neste.

Her er et lite resyme av de sist annonserte Fortum-laderne:

27/11 - Sagene og Tøyen (planlagt, ikke klare) - CHAdeMO og Combo og AC 22 kW
26/11 - McDonald's Grimstad - CHAdeMO og Combo og AC 22 kW
25/11 - Spar Drangedal          - CHAdeMO og Combo og AC 22 kW
13/11 - Kiwi Bø i Telemark     - CHAdeMO og Combo og AC 22 kW
13/11 - Bygland i Setesdal     - CHAdeMO og Combo og AC 22 kW
06/11 - Nes i Ådal                  - AC 22 kW (tillegg til tidligere CHAdeMO og Combo)
30/10 - Kiwi Holmestrand      - CHAdeMO og Combo og AC 22 kW (byttet lader)
27/10 - McDonald's Alnabru  - CHAdeMO og Combo og AC 22 kW (byttet lader)
23/10 - McDonald's Ski         - CHAdeMO og Combo og AC 22 kW (ekstra lader)
22/10 - Annonsert samarbeidsavtale med COOP og Renault - AC 22 kW
21/10 - Kiwi Mølla                   - CHAdeMO og Combo og AC 43 kW (ekstra lader)
15/10 - McDonald's Sarpsborg - CHAdeMO og Combo og AC ?? (ekstra lader)
15/10 - McDonald's Gardermoen - CHAdeMO og Combo og AC 22 kW (ekstra lader)
02/10 - Kiwi Beitostølen          - CHAdeMO og Combo og AC 43 kW
24/09 - Sandefjord Motor Hotell - CHAdeMO og Combo og AC 22 kW
23/09 - McDonald's Brummundal - CHAdeMO og Combo og AC 22 kW (byttet lader)
21/09 - Kiwi Bogstad              - CHAdeMO og Combo og AC 22 kW
18/09 - McDonald's Berger     - CHAdeMO og Combo og AC 22 kW (byttet lader)
12/09 - McDonald's Lagunen i Bergen - CHAdeMO og Combo og AC 22 kW
11/09 - Kiwi Nøtterøy              - CHAdeMO og Combo og AC 43 kW
07/09 - Kiwi Kongsberg          - CHAdeMO og Combo og AC 43 kW
04/09 - Fokserød Sandefjord  - CHAdeMO og Combo og AC 22 kW

Mye aktivitet fra Fortum i høst - veldig bra! Tendensen er imidertid klar, AC43kW har det vært lite av i det siste. Den gamle DBT-laderne med kombinert CHAdeMO, CCS og AC43kW, som har blitt brukt på mange av Kiwi-laderne, har det vel også vært mye problemer med. Ikke helt usannsynlig at disse må byttes ut etterhvert, og hvordan det går med AC43kW da er ikke godt å si. Antar Nissan/Kiwi har fått en god pris fra leverandøren på disse gamle utrangerte laderne. ABB har en tilsvarende lader, men denne er vel blant de mest kostbare, dog også mest pålitelige hurtigladerne.
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA