Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading DC med 120kW

Startet av Jorgensen, torsdag 12. november 2015, klokken 11:25

« forrige - neste »

Rio

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 14. november 2015, klokken 07:12Og om to måneder starter leveransene av Leaf 30kWh som etter alle solemerker vil takle mer enn 50kW.

Nei, nye Leaf vil også kun lade med 50 kW, men vil gjøre det med høyere SoC, slik at totaltiden for å lade fra 0 til 80% blir identisk med den gamle batteripakken.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 14. november 2015, klokken 08:36
Sitat fra: turfsurf på lørdag 14. november 2015, klokken 08:13
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 14. november 2015, klokken 07:12
Å bygge ut utdatert ladeteknologi som allerede begynner å bli utdatert virker fryktelig korttenkt. Men dere har kanskje kjøpt inn en haug gamle ladere som dere nå blir nødt til å sette opp?

Ellers så er det jo en grei ny melkeku. 2,50/min for 50kW, 5/min for 100kW...

Ja jeg ville selvfølgelig med glede betalt mer enn dobbelt pris for dobbel effekt. 30-35kW snitteffekt på den gamle Leafen fra 2012 duger ikke til langtur. Om en Kia Soul klarer 60-70kW snitteffekt innen et interessant intervall (tilsynelatende opp til rundt 70% SOC ut fra bilder) kunne jeg absolutt betalt mer enn 5,- per minutt.

Bilen din kan ikke ta dobbel effekt (dvs. noen få kan, men kun helt i begynnelsen).
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Gliderman

Si hva du vil om Artic Roads og historien taler ikke akkurat til deres fordel, men resonnementet rundt 50 vs 120kW ladere er veldig fornuftig. Bare tanken på at 2 biler kan dele en lader er veldig god og opp mot 8 ladere på hver lokasjon vil være fantastisk.

Mvh
Svein Erik
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

Øyvind.h

Sitat fra: Rio på lørdag 14. november 2015, klokken 12:21
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 14. november 2015, klokken 08:36
Sitat fra: turfsurf på lørdag 14. november 2015, klokken 08:13
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 14. november 2015, klokken 07:12
Å bygge ut utdatert ladeteknologi som allerede begynner å bli utdatert virker fryktelig korttenkt. Men dere har kanskje kjøpt inn en haug gamle ladere som dere nå blir nødt til å sette opp?

Ellers så er det jo en grei ny melkeku. 2,50/min for 50kW, 5/min for 100kW...

Ja jeg ville selvfølgelig med glede betalt mer enn dobbelt pris for dobbel effekt. 30-35kW snitteffekt på den gamle Leafen fra 2012 duger ikke til langtur. Om en Kia Soul klarer 60-70kW snitteffekt innen et interessant intervall (tilsynelatende opp til rundt 70% SOC ut fra bilder) kunne jeg absolutt betalt mer enn 5,- per minutt.

Bilen din kan ikke ta dobbel effekt (dvs. noen få kan, men kun helt i begynnelsen).
Hva har min aldrende førstegenerasjons Leaf å gjøre med tilrettelegging for det som nå kommer av elbiler? Jeg sitter ikke fast i fortiden. Det ville vært skadelig for elbilsaken, og det er skadelig for tilbydere som forsøker å tilpasse seg noe som er i ferd med å bli utdatert.

Kia Soul lader tydeligvis med 60-70kW effekt helt opp  til 70% SOC. Men det er kanskje din definisjon av "helt i starten"?

Litt som å satse tungt på Symbian apper i 2008.....
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Rio

Faktisk ikke. Virkeligheten er en helt annen, og da er det volum (antall ladepunkter) som er relevant, fordi det er kaldt i Norge. Når det er kaldt lades batteriene mye langsommere, og da hjelper det ikke med 1 MW hurtiglading, når batteriet kun vil ta 10 kW.

Det er noen som glemmer at dette skal betales for.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rav4_EV

Batterivarme løser slike ting som ladehastighet på vinteren. Finnes allerede på Tesla.  ;D
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Øyvind.h

Sitat fra: Rio på lørdag 14. november 2015, klokken 13:54
Faktisk ikke. Virkeligheten er en helt annen
Ja jeg vet at din virkelighet er basert på fantasier og manglende praktisk erfaring med annet enn kortrekkevidde-elbil. Men beklager, entusiastholdning fungerer ikke om du ønsker å få folk flest til å kjøpe elbiler. Og gamle kortrekkevidde elbiler kan selvfølgelig ikke definere fremtidens behov. Å blokkere for innovasjon er skadelig for elbilens fremtid.

Btw: Hvorfor mener du det er motsetning mellom effekt og antall ladeplasser? Vi trenger selvfølgelig begge deler? Tesla gir jo ikke mer enn 30kw til bil nr 2 dersom bil nr 1 akkurat har koblet seg til med full effekt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Øyvind.h

Sitat fra: Rav4_EV på lørdag 14. november 2015, klokken 13:57
Batterivarme løser slike ting som ladehastighet på vinteren. Finnes allerede på Tesla.  ;D

Ja Leafens 15kW (give or take) ladeeffekt i litt kulde er ikke akkurat fremtidsrettet :)
Bilen må selvfølgelig fungere hele året, ikke bare i god sommervarme og fint vær. i3 har vel også væskeregulert temperatur, og det vil garantert blir standarden over tid. Kun helt ekstreme entusiaster vil innfinne seg med hurtiglader-effekten man får vinterstid med gen 1 Leaf. Og det er heller ikke skalerbart.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Porsgrunn

#23
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 14. november 2015, klokken 14:13
Og det er heller ikke skalerbart.

Dette er det viktigste slik jeg ser det. Dersom elbil skal bli det selvfølgelige valget for så godt som alle innen relativ kort tid, så må vi lete frem de skalerbare løsningene.

Det er noen av løsningene som brukes idag som kan ha problemer med å skalere raskt nok. Bensinstasjonene har vært der elbilen er nå i 1969 var det over 4200 bensinstasjoner i Norge, i 2014 ca 1700. Tallet synker fortsatt raskt og mange av dem er i dag automatstasjoner. De har over tid innsett at flere pumper per sted, strategisk beliggenhet og enkel tilgjengelighet er nødvendige faktorer for å lykkes over tid.

http://www.np.no/getfile.php/Filer/Statistikk/Bensinstasjoner/Histrorisk%20oversikt%20over%20bensinstasjonsstatistikken.xls

Det kan på mange måter se ut til at det foreløpig ikke er noen aktør som har økonomiske muskler til å tenke helhetlig nok. Vi trenger et par stykker som ser at det krever investeringer nå for å kunne bli den som tjener penger på det om ikke så veldig lang tid.

Rio

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 14. november 2015, klokken 13:59
Sitat fra: Rio på lørdag 14. november 2015, klokken 13:54
Faktisk ikke. Virkeligheten er en helt annen
Ja jeg vet at din virkelighet er basert på fantasier og manglende praktisk erfaring med annet enn kortrekkevidde-elbil.

Vel, over 90% av bilkjøpere velger den type bil som jeg snakker om. Det er de man må lage ladestasjoner for.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Gliderman

Og det blir det også gjort, med den forskjellen at biler som takler høyere effekt kan glede seg over det. Et stort pluss er jo også at to biler kan lade samtidig. Flott om utbyggere ligger i forkant av utviklingen av biler, sålenge de følger etablerte standarder.
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

Rio

Sitat fra: Gliderman på lørdag 14. november 2015, klokken 16:52
Og det blir det også gjort, med den forskjellen at biler som takler høyere effekt kan glede seg over det. Et stort pluss er jo også at to biler kan lade samtidig. Flott om utbyggere ligger i forkant av utviklingen av biler, sålenge de følger etablerte standarder.

Nei, for man får ikke flere biler ladet i timen med en 100 kW-lader enn 2 x 50 kW-ladere, all den tid de aller fleste bilene ikke kan ha en gjennomsnittslading på over 50 kW. Det ligger faktisk så langt under at det er langt mer behov for 4 x 25 kW for å ta under køene om vinteren.

Du kan selvsagt påpeke at 4 x 100 kW er enda bedre, hvilket selvsagt er sant, men det er også veldig mye dyrere. Vi får en veldig dyr løsning, som ikke svarer seg for 90% av bilene.

Og selv når bilene får store batterier og 400 km effektiv rekkevidde, så vil 50 kW kunne lade batteriet på den tiden man har pauser når man kjører over 400 km.

Med andre ord, det er rett og slett verd å sette seg ned, se på noen "use cases" og gjøre litt matematikk! :)

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

v-i-c

Sitat fra: Arctic Roads på lørdag 14. november 2015, klokken 10:43
Sitat fra: Joakim Sveli på lørdag 14. november 2015, klokken 00:09
Hei.

Fortum Charge & Drive får en del spørsmål om når vi skal komme med 100kW. Vi har svart flere direkte, men legger igjen et kort svar også her:

- CHAdeMO standarden er ikke enda godkjent for 100kW
- CCS er godkjent for høyere effekter, men ingen eksisterende biler kan benytte dette

Dagens elbiler lader på maks 50kW, men utnytter sjelden maks effekt mer enn 5-7 minutter. Dette er fordi batteriet ikke har kapasitet til  ta i mot så mye effekt ettersom cellene fylles opp. En typisk CHAdeMO eller CCS-lading på 50kW lader opp til 75% har en gjennomsnittseffekt på rundt 30kW.

Med batterier på 30kWh og 40kWh vil hastigheten på lading forbedres, selv om man lader på en 50kW ladestasjon. Maks ladeeffekt kan opprettholdes lenger.

100kW lading vil først og fremst komme til sin rett når betteristørrelsene nærmer seg 60kWh. Jeg har selv en Tesla S 60. Den lader opp mot 120kW om batteriet er tomt. Allerede på 40-50% fyllingsgrad er ladeeffekten nede på 50kW.

Fortum Charge & Drive vil på fort sikt prioritere flere ladeuttak for 50kW fremfor å sette opp 100kW lademulighet. Vi har dialog med både bilindustri og standardorganisasjonene til CHAdeMO og CCS og vil tilpasse oss endringer når disse varsles og blir tatt i bruk.

Arctic Roads har valgt å å forlate 50 kW ladere til fordel for 120 kW+ hurtigladere av flere grunner:


Bilindustrien er meget tydelige på hvilken vei effektnivået går:

-CCS er som kjent allerede klar for høy effekt, og første bil med et batteri på ca. 60 KWh som kan trekke over 100kW effekt settes i produksjon allerede til neste år, og etter det følger det flere modeller som perler på snor. Lager Tesla et CCS adapter (noe som ikke er utenkelig) kan disse bilene også nyte godt av et slikt effektnivå allerede

-CHAdeMO ligger litt bak når det kommer til offisiell støtte av et høyere effektnivå, men vi har det skriftlig og muntlig bekreftet fra flere CHAdeMO bilprodusenter at effektnivået for CHAdeMO skal ligge solid plassert over 100 kW i tiden fremover.

Konfedensialitetsklausuler gjør at vi ikke kan gå inn på detaljene rundt hver enkelt bilmodell/merke. Summen av bekreftet informasjon gjør uansett at vi med trygghet basere våre nye installasjoner utelukkende på et effektnivå som ligger på minimum 120kW pr hurtiglader.

Gjennomsnitteffekten som en elbil klarer å ta imot vil bare øke ettersom både batterikjemi forbedres og størrelsen på pakkene øker. Som vi har demonstrert på Vestby så er KIA Soul EV allerede idag istand til å trekke en snitthastighet på 68kW helt fra 0% til 67%. En lading som kun tar 13 min. Dette vil bare forbedre seg for hver nye modell som kommer på markedet.


Vi må bygge for fremtidens biler, ettersom det er biler med lengre rekkevidde som kommer til å være i stand til å fullt ut erstatte sine fossile alternativer. I mellomtiden er vi selvfølgelig  bakoverkompatible med eldre biler. Noe som bringer oss til dilemaet Sveli peker på med å prioritere 50 kW idag fremfor 100 kW.

Vi gjør begge deler.

Akkuratt som laderen vi har åpnet på Vestby, så vil hver 120kW+ hurtiglader vi bygger fremover kunne lade 2 biler samtidig med effektfordeling. Dette betyr at dersom en e-Golf og en 24KWh Leaf kommer for å lade samtidig på en enkelt lader så vil begge ha 60KW effekt hver tilgjengelig. Vårt absolutte minimum når vi bygger ut langs korridorer med 2 hurtigladere vil med andre ord gi dagens biler minst 4 hurtiglademuligheter pr lokasjon. Sannsynligvis mange flere. Ved siden av dette er alle laderene klare for å ta imot de nye bilene som kan lade på over 100 kW effekt.

Vinn-vinn med andre ord.

Dette scenarioet har Arctic Roads planlagt for lenge. Nesten alle våre ladesteder er forberedt for en mangedobling av effektnivået, og på Lom, Hjerkin og Bjorli har vi tilogmed lagt tykk nok kabel frem til ladefundamentet slik at det eneste vi trenger for å oppgradere til 120-150kW pr lader er 2 timers arbeid for å bytte ut selve laderene.

Vi står ved et generasjonskifte og når trendene er så tydelige som de er, vil det være sløsing av penger å installere gammel teknologi. Vi ser derfor frem til å åpne flere ladere 120 kW+ og det i riktig mengder pr lokasjon; opptil 8 stk som kan lade 16 biler samtidig på lokasjoner med høy trafikk. Det hjelper ikke mye med en 120 kW lader dersom du må stå 20 minutter i kø for å bruke den.

Men det er en annen diskusjon.

/ Leif Richard Bones Egge
Markedsdirektør - Arctic Roads AS

Illustrasjon av Arctic Roads ladested med høyt trafikkgrunnlag:


Spørsmål til "Arctic Roads":

Hvilken policy har dere med hensyn til vidre utbygging av AC43kW?

Er den nye laderen på Vestby kun en demo for å vinne et anbud?
Eller er den permanent utplasert og i ordinær drift?

Vil den modellen med både AC22kW og AC43kW ladning i tillegg til DC bli den dere vil bruke fremover?
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

Torodd Stangeland

Hadde vært veldig greit hvis folk kunne la være å sitere ei halv side kun for å komme med et spørsmål.
Og dette er avdeling for DC hurtiglading, spørsmål om AC43kw kan du ta en annen plass.
Bmw i3 2015 Solgt
Bmw i3s 2020

ellen

Må si meg veldig enig med Torodd Stangeland. V-i-c har nå torpedert de fleste tråder vedr. lading i sin fortvilelse pga av sitt valg av AC lading.  :o
E-up    2014
E-golf  2014

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA