Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Gliding i bakker

Startet av Jorgensen, torsdag 17. desember 2015, klokken 22:15

« forrige - neste »

Larsj84

Det er jo nevnt i andre tråder også at Chademo standarden kun er godkjent for 125A noe som ga teoretisk maks på 65kW eller noe slikt. På ett batteri med Soul sin størrelse så er det nok ikke veldig lenge man kan lade med slike hastigheter

Øyvind.h

Sitat fra: Larsj84 på fredag 20. november 2015, klokken 19:07
Det er jo nevnt i andre tråder også at Chademo standarden kun er godkjent for 125A noe som ga teoretisk maks på 65kW eller noe slikt. På ett batteri med Soul sin størrelse så er det nok ikke veldig lenge man kan lade med slike hastigheter
Den er garantert dimensjonert for mer, og om bildet ikke er juks velger jo også bilen å trekke mer.

Du har helt rett i at man ikke lader lenge med høy effekt, men med lite batteri ønsker man jo ikke å stå lenge og lade eller?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

elbil-1

Kia er laget for 100kw lading, så den burde lett dratt 70-80kw i allefall....

Larsj84

Ja det er ikke bilen som er begrensningen men chademo "standarden"

Fortum skriver på sine fb sider: CHAdeMO standarden er i dag sertifisert til maks 65kW. Det kommer utvidelse senere, men foreløpig er det begrenset. Kia Soul er klargjort for 100kW ved senere utvidelse.


En kar fra ABB har tidligere skrivd her inne: Når det gjelder KIA Soul så kan denne i teorien lade på høyere effekt enn 50kW, men begrensningen ligger i CHAdeMO. Der finnes ingen CE godkjenning for mer enn 125A på denne.
Batterispenning på elbilene som finnes i dag og de neste 3 årene ligger på mellom 350-450VDC, dvs at KIA kan lade maksimalt 450V x 125A = 56,3kW i følge standarden. I kortere perioder kan batterispenningen økes slik at en kan se noe høyere effekt en kort periode.
CCS er CE godkjent for maksimalt 200A, dvs makseffekt på 450V x 200A = 90kW. Denne maks effekten kan imidlertid ikke dras ut på dagens biler (BMW i3, VW eGolf og eUP) pga begrensninger som produsentene har lagt inn for å beskytte batteriet.

Øyvind.h

Så bildene Arctic Road har lagt ut er Photoshop?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

elbil-1

Kan jo hende de åpnet opp for "full kran" i ladestasjonen akkurat under testladingen...

Larsj84

#66
Hva AR har gjort får de nesten svare på selv.


" Så fort CHAdeMO Association med deres medlemmer får vedtatt et høyere effektnivå til deres standard, vil Arctic Roads og Delta Electronics stå klar til å levere effektnivå som vi har demonstrert at er mulig å levere her idag"
"
http://arcticroads.com/nyheter/mer-enn-dobler-hurtigladeeffekten/

Se også https://en.m.wikipedia.org/wiki/CHAdeMO som bekrefter maks hastighet..

Trekkoppbil

Det er behov for raskere lading:
-Når det kommer nye bilmodeller i 2017 med neste generasjon batterier, så har jeg mistanke om at de kan støtte høyere ladestrømmer.  Derfor er det bra at det er ladestasjoner med høyere effekt på vei. Antakelig har ikke utbygginga så voldsom hast, da det stadig kommer nye ladestasjoner og gamle blir bytta ut, men det er bra produktene kommer, så de kan komme med i planene framover.
-Dagens e-soul og model S, klarer nok mer enn 50kW lading.

Jeg prøvde å leite litt på nettet, etter hvor høye strømmer pluggene er designa for å takle.
Chademo:
Design for 200A: http://insideevs.com/dc-quick-charging-battle-just-beginning-chademo-vs-sae-combo-vs-tesla-supercharger/
Enkelte regner at den har potensiale for 100kW, da man regner 200A og 500V. I praksis regner jeg med at man ikke vil ha så mye som 500V når man lader 200A, siden man har høy ladestrøm når batteriet er ganske tomt. Kan man gjette på opptil 70-80kW i praksis?
En artikkel fra i fjor høst, forteller at Kia hadde satt opp de 2 første 100kW-kaderene i Tyskland:  http://www.photovoltaik.eu/Archiv/Meldungsarchiv/Kia-startet-100-Kilowatt-Ladestation,QUlEPTYwNjczMSZNSUQ9MTEwOTQ5.html?UID=A0F8958941EE9D91F293C691A040F337E9CF2D8A73868658
EVTEC i Sveits har en lader på 120kW, som kan utvides med moduler av 10kW. Defaultmessig har den 60kW til DC, og 60kW til AC: http://longtailpipe.com/2015/04/06/evtec-unveils-four-port-100-kw-chademoccs-fast-charging-station/

Hvor stort potensiale det er for CCS, har jeg ikke klart å finne noen klare detaljer om. I en gammel Wikipediaartikkel om J1772, var det oppgitt at det den gang var vurderinger om å komme med en komboport som kunne ta 400A som skulle gi 240kW. Andre steder er 350kW nevnt.
CCS mangler vel enkelte sikkerthetsmkanismer som du har i Chademo, så jeg lurer litt på hvor høyt CCS får skalere.

CCS har en kontakt for Europa og en annen for nordamerika, og jeg regner med at det ikke brukes ellers i verden.
Chademo er vel den eneste globale løsningen, og jeg regner det er den som er mest brukte i hver av de 3 verdensdelene Asia, Europa og Nordamerika.
Så spørs det hva som utvikles for framtidige behov: Det kan komme tyngre kjøretøy med sine behov, det kan være sikkerhetskrav, ønske om trådløs lading osv.

Arctic Roads

Hei,

En kjapp presisering av status på vår nye Delta High Power Quickcharger på Vestby. På åpningen demonstrerte vi hva som er mulig så fort CHAdeMO Assosiation vedtar et høyere effektnivå for den standarden. Om man skal følge den offisielle standarden idag må uttaket begrenses til 125A/500V selv om potensialet er større. Det vi gjorde på åpningen på Vestby var å fjerne denne begrensningen softwaremessig slik at laderen kunne gi det bilen (KIA Soul EV) faktisk ber om. I dette tilfelle rett i underkant av 70KW fra 0 til 67% soc.

Etter åpningen har vi satt på sperren igjen til 125A/500V. Som vi har sagt ved åpningen og i artikler relatert til åpningen så er vi klare for å levere høyere CHAdeMO effekt så fort det blir vedtatt. På CCS-siden er alt allerede åpent og klar for bruk til biler som kan trekke over 100KW.


v-i-c

Sitat fra: elbil-1 på tirsdag 17. november 2015, klokken 17:24
Det er bare tre uttak på den nye laderen på vestby og man klarer vel kanskje å parkere tre biler så ledningene rekker frem


Da jeg var der var det faktisk fire uttak på demoladeren på Vestby.
-- AC22kW (type2 lade-hull)
-- AC43kW med fast kabel
-- CCS med fast kabel
-- "Den Gamle japanske standard" med fast kabel.

Tror ikke at de har tatt vekk noe i demoperioden. (muligens har noen oversett AC22kW stikk kontakten)
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

3irikur

Sitat fra: v-i-c på tirsdag 24. november 2015, klokken 17:38

-- "Den Gamle japanske standard" med fast kabel.


Hva er grunnen til at du boikotter å skrive chademo?


AR: Ber faktisk Kia Soul om 70kw selv om standarden ikke egentlig støtter det?
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

Øyvind.h

Sitat fra: 3irikur på tirsdag 24. november 2015, klokken 17:44
Sitat fra: v-i-c på tirsdag 24. november 2015, klokken 17:38

-- "Den Gamle japanske standard" med fast kabel.


Hva er grunnen til at du boikotter å skrive chademo?


AR: Ber faktisk Kia Soul om 70kw selv om standarden ikke egentlig støtter det?
Kanskje han mener den er på vei ut og skal lide samme skjebne som ac43kW?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

eivhelle

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 24. november 2015, klokken 18:17

Kanskje han mener den er på vei ut og skal lide samme skjebne som ac43kW?

Du mener "den gamle franske standard"?
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

jkirkebo

Sitat fra: eivhelle på tirsdag 24. november 2015, klokken 19:25
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 24. november 2015, klokken 18:17

Kanskje han mener den er på vei ut og skal lide samme skjebne som ac43kW?

Du mener "den gamle franske standard"?

Strengt tatt tysk standard, jeg synes egentlig det er rart at Zoe ikke har Type 3C inntak ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

3irikur

#74
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 24. november 2015, klokken 18:17
Sitat fra: 3irikur på tirsdag 24. november 2015, klokken 17:44
Sitat fra: v-i-c på tirsdag 24. november 2015, klokken 17:38
-- "Den Gamle japanske standard" med fast kabel.

Hva er grunnen til at du boikotter å skrive chademo?
Kanskje han mener den er på vei ut og skal lide samme skjebne som ac43kW?

Poenget mitt var strengt tatt å fremheve at dette er en hersketeknikk som etter min mening ikke hører hjemme på dette forumet.

Jeg registrerer også at v-i-c ikke svarer de gangene han blir stilt kritiske spørsmål - På samme måte som Arctic Roads, forøvrig.
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA