Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Gliding i bakker

Startet av Jorgensen, torsdag 17. desember 2015, klokken 22:15

« forrige - neste »

Ferry

Sitat fra: ellen på mandag 16. november 2015, klokken 21:08
Fin skjematisk forklaring av hvorfor sakte lading gir best balansering av cellene, og bekrefter den gamle regel vedr. batteri lading at liten ladestrøm over litt tid gir best batterihelse.

Nå er det vel faktisk slik at det er litt tvil om hvorvidt hurtiglading er et onde for moderne elbilbatterier? Jeg har i hvert fall lest noe om at regelmessighet er vel så viktig som liten ladestrøm. Så en kan ikke bruke altfor gamle laderegler. Det er vel kun litiumbatterier som trenger balansering? Jeg har aldri vært borti det med blybatterier, NiCd eller NiMH.

Rio

Sitat fra: m0nkey på mandag 16. november 2015, klokken 23:12Kø er dessverre en del av elbil livet.

Men det er jo fordi man satser på få hurtigladere, og ikke flere semihurtigladere, som vil ta unna køen langt raskere.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

PokerFjes

Sitat fra: Gliderman på lørdag 14. november 2015, klokken 16:52
Og det blir det også gjort, med den forskjellen at biler som takler høyere effekt kan glede seg over det. Et stort pluss er jo også at to biler kan lade samtidig. Flott om utbyggere ligger i forkant av utviklingen av biler, sålenge de følger etablerte standarder.
Har de nye laderne dobbelt opp med likerettere? Hvis ikke kan ikke to biler lade DC samtidig. Ta en titt på tilbakemeldingen fra ArneS i en annen tråd her angående ABBs hurtigladere: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,24933.msg423401.html#msg423401

Gitt begrensningene i dagens biler (ja - selv Soul) tror jeg det er viktigst å få på plass flere 50kW ladepunkter enn å satse på 120kW-ladere de neste to årene. Det kan virke fremsynt å bare installere 120kW ladere, men i realiteten er det bare en PR-jippo som på kort sikt ikke hjelper oss spesielt mye. Arctic Roads i et nøtteskall forøvrig - lite interessert i forbrukernes behov, mest interessert i å få sugerøret inn i subsidiekassa til Enova.
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

v-i-c

#48
Sitat fra: v-i-c på fredag 13. november 2015, klokken 09:49
Denne artikkelen oppleves som betalt innhold, dvs at innholdet i artikkelen er skrevet av noen betalt av omtalte firma, men slikt skjer da ikke i norsk fagpresse!!!  ;) ;) ;) ;)

Er omtalte firma et seriøst selskap?

Anbefaler alle å bare sammenligne
http://arcticroads.com/nyheter/opens-120-kw-ev-charger-to-the-public/
med
http://arcticroads.com/nyheter/mer-enn-dobler-hurtigladeeffekten/

for så og samholde med

http://www.tu.no/industri/2015/11/12/na-kan-du-lade-elbiler-mer-enn-dobbelt-sa-raskt

Det er jo helt klart hvor TU har hentet sin inspirasjon fra

-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

v-i-c

Sitat fra: PokerFjes på tirsdag 17. november 2015, klokken 12:06
Sitat fra: Gliderman på lørdag 14. november 2015, klokken 16:52
Og det blir det også gjort, med den forskjellen at biler som takler høyere effekt kan glede seg over det. Et stort pluss er jo også at to biler kan lade samtidig. Flott om utbyggere ligger i forkant av utviklingen av biler, sålenge de følger etablerte standarder.
Har de nye laderne dobbelt opp med likerettere? Hvis ikke kan ikke to biler lade DC samtidig. Ta en titt på tilbakemeldingen fra ArneS i en annen tråd her angående ABBs hurtigladere: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,24933.msg423401.html#msg423401

Fra TU sin artikkel
http://www.tu.no/industri/2015/11/12/na-kan-du-lade-elbiler-mer-enn-dobbelt-sa-raskt
"
Fordelen med en slik lader er ikke bare at biler med mulighet for det kan lades raskere. Effekten kan fordeles til flere biler på samme tid. Dermed vil det for eksempel være mulig å hurtiglade to biler med med en effekt på 60 kilowatt DC samtidig. I tillegg kan to biler forsynes med AC samtidig, altså totalt fire biler på samme ladestasjon.
"
Jeg vet ikke om opplysningene i TU er riktige eller ikke.

Men ulike produsenter ABB og DELTA kan ha ulike design med ulike egenskaper.

Begrensninger som gjeler ABB må ikke nødvendigvis gjelde produkter fra DELTA.

Egentlig er det vel bare å prøve ute på Vestby
-- En Tesla på AC22kW
-- En ZOE på AC43kW
-- En BMW i3 på CSS
-- En Kia på "den gamle japanske standard"

Jeg vet ikke om man klarer å parkere slik at ledningene rekker frem.
Sist jeg testet var ikke laderen koblet opp mot betaling (ingen betalingsinfo, ikke avkrevd betaling)

Men dette er jo bare om en virkelig ønsker å vite det tekniske til denne "demo" saken til AR.

Kanskje en bare skal forbi gå AR i stilhet ut i fra tilligere erfaringer med hensyn på demomstrert gjennomføringsevne
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

eivhelle

Sitat fra: PokerFjes på tirsdag 17. november 2015, klokken 12:06

Har de nye laderne dobbelt opp med likerettere? Hvis ikke kan ikke to biler lade DC samtidig. Ta en titt på tilbakemeldingen fra ArneS i en annen tråd her angående ABBs hurtigladere: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,24933.msg423401.html#msg423401


Jeg vil anta at det er en felles frontend som gir en høy nok DC spenning til å dekke hele det nødvendige spenningsområdet etterfulgt av selvstendige DC-DC moduler som kan parallellkobles etter behov. Hvis du har 20KW pr modul og 6 moduler tilgjengelig kunne man da i teorien ha ladet 6 biler i parallell med 20KW hver.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

elbil-1

Det er bare tre uttak på den nye laderen på vestby og man klarer vel kanskje å parkere tre biler så ledningene rekker frem

MEn da blokkerer man også de to andre laderne på hver side.

Forøvrig dro kia soul i vei med 51kw fra 30% batteri men var nede på 10kw på 83%

Gratis lading enn så lenge...

eivhelle

Sitat fra: elbil-1 på tirsdag 17. november 2015, klokken 17:24
Det er bare tre uttak på den nye laderen på vestby og man klarer vel kanskje å parkere tre biler så ledningene rekker frem

MEn da blokkerer man også de to andre laderne på hver side.

Forøvrig dro kia soul i vei med 51kw fra 30% batteri men var nede på 10kw på 83%

Gratis lading enn så lenge...

Mange av hurtigladerne er utstyrt med alt for kort ledning. Har derfor ofte måttet finberegne parkeringen for å rekke helt frem selv om jeg var alene ved laderen. Så det vil nok være en utfordring å få plassert mange uttak som samtidig kan brukes på en og samme lader.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

eivhelle

Sitat fra: m0nkey på mandag 16. november 2015, klokken 23:12
Sitat fra: eivhelle på mandag 16. november 2015, klokken 13:27
For at du skal få dekket dine behov er det viktig at det finnes mange nok ladeuttak, så du slipper å sitte i kø.

Et typisk worst case tilfelle ville være at du ankom stedet 5 minutter etter at jeg satte min bil på lading og deretter måtte vente på at jeg skulle bli ferdig med å spise middag. Du ville sikkert blitt rimelig gretten hvis jeg ikke kom løpende for å koble fra laderen straks den var ferdig, samtidig som jeg ville finne det svært irriterende å måtte bryte av midt i middagen (hvilket er dagens virkelighet siden en e-golf som regel er tilstrekkelig ladet i løpet av 20 minutter på 50KW lader).
Kø er dessverre en del av elbil livet.
Fortum sine ladere kan man fjernstyre via nettleser slik at man kan avbryte ladingen fra middagsbordet hvis bilen blir ferdig og man vet det er lenge til man skal tilbake til bilen igjen. Husker ikke i farta om SoC også vises på mobil eller om det kun er forbrukt tid. GK har vel liknende løsning men denne forutsetter app tror jeg?
Hjelper lite å kunne avslutt lading remote hvis ladepistolen fortsatt er låst fast i bilen din. Da vil laderen fortsatt være låst for andre som trenger å lade med samme standard.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

v-i-c

Sitat fra: eivhelle på tirsdag 17. november 2015, klokken 17:38
Hjelper lite å kunne avslutt lading remote hvis ladepistolen fortsatt er låst fast i bilen din. Da vil laderen fortsatt være låst for andre som trenger å lade med samme standard.

Kommer vel litt an på hvilken kontakt/ladetype som benhyttes.

AC43kW : Sitter val fast i bilen. Når du avslutter ladning fra bilen, kan kontakten tas ut et kort øyeblikk etter avsluttet ladning  før den låser seg igjen
CCS : Benytter vel samme lådemekanisme AC43kW
Den gamle japasnke standard : Usikker men her er vel tankegangen lik som  type 1 kontakten? Slik at når ladning er avsluttet kan alle ta vekk kontakten!!! eller?

-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

elbil-1

AR120kw laderen i vestby klareri allefall ikke å lade min kia med mer enn 49,5kw...

Omtrent samme som mcd sin dbt lader som ga 44,5kw...

Speeder

Sitat fra: elbil-1 på fredag 20. november 2015, klokken 14:51
AR120kw laderen i vestby klareri allefall ikke å lade min kia med mer enn 49,5kw...

Omtrent samme som mcd sin dbt lader som ga 44,5kw...
Ved vilke SOC startet du ladingen?
Zoe 43kW

Øyvind.h

Sitat fra: Speeder på fredag 20. november 2015, klokken 17:26
Sitat fra: elbil-1 på fredag 20. november 2015, klokken 14:51
AR120kw laderen i vestby klareri allefall ikke å lade min kia med mer enn 49,5kw...

Omtrent samme som mcd sin dbt lader som ga 44,5kw...
Ved vilke SOC startet du ladingen?
Og ikke minst: var batteriet skikkelig oppvarmet? I dagens kulde blir jo ladehastigheten langt lavere, så det er viktig å få varmet batterier skikkelig før hurtiglading.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

elbil-1

Har testet tre ganger - først ved +5 soc 20% begge ganger

Så med -2 og soc 30%

Startet på 49,xlw begge ganger

Ned mot 20kw ved 83%. Og 10kw ved 90%

Hadde kjørt litt over en time på e6 alle tre gangene

Øyvind.h

Hmmm. Kan bildene fra Artic Roads være juks og bedrag?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA