Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Gliding i bakker

Startet av Jorgensen, torsdag 17. desember 2015, klokken 22:15

« forrige - neste »

eivhelle

Sitat fra: Rio på lørdag 14. november 2015, klokken 17:15
Sitat fra: Gliderman på lørdag 14. november 2015, klokken 16:52
Og det blir det også gjort, med den forskjellen at biler som takler høyere effekt kan glede seg over det. Et stort pluss er jo også at to biler kan lade samtidig. Flott om utbyggere ligger i forkant av utviklingen av biler, sålenge de følger etablerte standarder.

Nei, for man får ikke flere biler ladet i timen med en 100 kW-lader enn 2 x 50 kW-ladere, all den tid de aller fleste bilene ikke kan ha en gjennomsnittslading på over 50 kW. Det ligger faktisk så langt under at det er langt mer behov for 4 x 25 kW for å ta under køene om vinteren.

Du kan selvsagt påpeke at 4 x 100 kW er enda bedre, hvilket selvsagt er sant, men det er også veldig mye dyrere. Vi får en veldig dyr løsning, som ikke svarer seg for 90% av bilene.

Og selv når bilene får store batterier og 400 km effektiv rekkevidde, så vil 50 kW kunne lade batteriet på den tiden man har pauser når man kjører over 400 km.

Med andre ord, det er rett og slett verd å sette seg ned, se på noen "use cases" og gjøre litt matematikk! :)

Jeg har i prinsippet ingenting imot at en hurtiglader kan klare 120KW så lenge det ikke går ut over antall ledige ladepunkter. Men jeg tror derimot ikke at det reelle behovet for 120KW lading er så stort. Å skulle lade batteriet fullt på kortest mulig tid er bensinstasjons tankegang. Hvis jeg i en nær fremtid har en elbil med 400km rekkevidde, vil alle turer innfor en radius på 200km fra hjemmet bli dekket av min hjemmelader.

Når jeg drar på langtur og trenger å lade underveis vil jeg velge å stoppe samtidig som vi spiser middag på veien. Da må man regne med at stoppet vil vare minst 45 minutter. Jeg ønsker da å sette bilen min til lading og ha den ferdigladet når jeg er ferdig med pausen. Hvis jeg stopper etter 200km kjøring vil jeg trenge rundt 30KWh for å erstatte energien som er brukt på veien. Da trenger jeg en gjennomsnittlig ladeeffekt på rundt 40KW. Hvis bilen skulle lades med 120KW ville den være ferdig omtrent når middagen ble servert, og jeg ville måtte løpe ut å avslutte lading og flytte bilen, noe som bare ville være ekstra stress. Det vil si om jeg da ikke hadde medlemskap i Artic Roads. Da kunne jeg bare latt bilen stå og ta opp plass uten at det fikk noen konsekvens for meg. 8)
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Rio

Nettopp.

Det er ikke effekten som er problemet, men antall ladestasjoner.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

eivhelle

120KW lading er et alternativ som man vil kunne trenge rundt de store byene. Og da fortrinnsvis for dem som ikke har egen ladeplass hjemme.

Et eksempel er BKK sitt ladetorg på Danmarksplass, der man står midt i et veikryss og ikke har andre alternativer enn å henge ved bilen mens den lader. Da vil man ønske kortest mulig ladestopp.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Rio

Sitat fra: eivhelle på søndag 15. november 2015, klokken 16:32
120KW lading er et alternativ som man vil kunne trenge rundt de store byene. Og da fortrinnsvis for dem som ikke har egen ladeplass hjemme.

Et eksempel er BKK sitt ladetorg på Danmarksplass, der man står midt i et veikryss og ikke har andre alternativer enn å henge ved bilen mens den lader. Da vil man ønske kortest mulig ladestopp.

Selv om man ikke har ladeplass hjemme så bør man normallade så ofte som mulig, for å balansere cellene. Cellene blir ikke balansert når man hurtiglader.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

v-i-c

Sitat fra: Rio på søndag 15. november 2015, klokken 19:31
Selv om man ikke har ladeplass hjemme så bør man normallade så ofte som mulig, for å balansere cellene. Cellene blir ikke balansert når man hurtiglader.

>> Cellene blir ikke balansert når man hurtiglader.
Vel det kommer vel litt an på bilmodell.

Nå er jeg ikke helt sikker på hvor du trekker grensen mellom normallade og hurtiglade.

Kan ikke forstå at det skal gjøre noen forskjell det er jo nøyaktig de samme elektriske koblinger og kretser som brukes enten man normallader og hurtiglader!
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

Rio

Sitat fra: v-i-c på søndag 15. november 2015, klokken 23:44
Sitat fra: Rio på søndag 15. november 2015, klokken 19:31
Selv om man ikke har ladeplass hjemme så bør man normallade så ofte som mulig, for å balansere cellene. Cellene blir ikke balansert når man hurtiglader.

>> Cellene blir ikke balansert når man hurtiglader.
Vel det kommer vel litt an på bilmodell.

Nå er jeg ikke helt sikker på hvor du trekker grensen mellom normallade og hurtiglade.

Kan ikke forstå at det skal gjøre noen forskjell det er jo nøyaktig de samme elektriske koblinger og kretser som brukes enten man normallader og hurtiglader!

Balansering av cellene gjøres vanligvis ved å lede litt av strømmen "rundt" cellene som har for høy spenning, slik at de får mindre strøm sammenlignet med cellene som har lav spenning (og trenger mer lading, dvs. mer strøm).

Det funker fint med små ladestrømmer, og litt tid, men ved hurtiglading sendes så mye strøm gjennom cellene at strømmen som må ledes "rundt" cellene (i praksis, gjennom en motstand) vil være alt for høy for motstanden.

Hva som er grensen for strøm som motstanden kan ta varierer nok fra bilmodell til bilmodell, men den er nok ganske lav, for balanseringen begynner jo kun når den første cellen når maks-spenning.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

v-i-c

Sitat fra: Rio på søndag 15. november 2015, klokken 23:51
Sitat fra: v-i-c på søndag 15. november 2015, klokken 23:44
Sitat fra: Rio på søndag 15. november 2015, klokken 19:31
Selv om man ikke har ladeplass hjemme så bør man normallade så ofte som mulig, for å balansere cellene. Cellene blir ikke balansert når man hurtiglader.

>> Cellene blir ikke balansert når man hurtiglader.
Vel det kommer vel litt an på bilmodell.

Nå er jeg ikke helt sikker på hvor du trekker grensen mellom normallade og hurtiglade.

Kan ikke forstå at det skal gjøre noen forskjell det er jo nøyaktig de samme elektriske koblinger og kretser som brukes enten man normallader og hurtiglader!

Balansering av cellene gjøres vanligvis ved å lede litt av strømmen "rundt" cellene som har for høy spenning, slik at de får mindre strøm sammenlignet med cellene som har lav spenning (og trenger mer lading, dvs. mer strøm).

Det funker fint med små ladestrømmer, og litt tid, men ved hurtiglading sendes så mye strøm gjennom cellene at strømmen som må ledes "rundt" cellene (i praksis, gjennom en motstand) vil være alt for høy for motstanden.

Hva som er grensen for strøm som motstanden kan ta varierer nok fra bilmodell til bilmodell, men den er nok ganske lav, for balanseringen begynner jo kun når den første cellen når maks-spenning.

Hvor for kan dette ikke skje ved en "hurtiglader"? Ja man skal ikke lage ladekø, og det er dyrt for enkelte som ikke har års-kort, men rent teknisk fungerer det vel på alle biler?
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

Rio

Fordi, som jeg skriver i den andre paragrafen, så blir ladestrømmene for store til at balanseringselektronikken kan avlede strømmen, og beskytte cellen.

Den eksakte logikken varierer nok en del fra bilmodell til bilmodell, men problemstillingen er jo identisk.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

m0nkey

Når jeg kjører bilen fullstappet med familie og bagasje ønsker jeg å bruke minst mulig tid til lading og komme meg fortest mulig avgårde igjen. Det er ikke alltid det er mulig å planlegge ladestopp slik at man får spist/byttet bleier etc. mens man hurtiglader. Folk har forskjellige behov.
Lastbalanse og "smart" lading er en fin måte å løse tekniske utfordringer rundt biler som ikke kan muliggjøre maks effekt (det være seg modell/batteri/temperatur/SoC osv.). Prising per tidsenhet vil da kanskje oppleves som urettferdig for de(n) som opplever lavere effekt en teknisk mulig.

PS Utifra det jeg vet skal også KIA Soul EV ha batterivarmer.
KIA Soul EV Classic (2015)

eivhelle

#39
Sitat fra: m0nkey på mandag 16. november 2015, klokken 12:12
Når jeg kjører bilen fullstappet med familie og bagasje ønsker jeg å bruke minst mulig tid til lading og komme meg fortest mulig avgårde igjen. Det er ikke alltid det er mulig å planlegge ladestopp slik at man får spist/byttet bleier etc. mens man hurtiglader. Folk har forskjellige behov.
Lastbalanse og "smart" lading er en fin måte å løse tekniske utfordringer rundt biler som ikke kan muliggjøre maks effekt (det være seg modell/batteri/temperatur/SoC osv.). Prising per tidsenhet vil da kanskje oppleves som urettferdig for de(n) som opplever lavere effekt en teknisk mulig.

PS Utifra det jeg vet skal også KIA Soul EV ha batterivarmer.
For at du skal få dekket dine behov er det viktig at det finnes mange nok ladeuttak, så du slipper å sitte i kø.

Et typisk worst case tilfelle ville være at du ankom stedet 5 minutter etter at jeg satte min bil på lading og deretter måtte vente på at jeg skulle bli ferdig med å spise middag. Du ville sikkert blitt rimelig gretten hvis jeg ikke kom løpende for å koble fra laderen straks den var ferdig, samtidig som jeg ville finne det svært irriterende å måtte bryte av midt i middagen (hvilket er dagens virkelighet siden en e-golf som regel er tilstrekkelig ladet i løpet av 20 minutter på 50KW lader).
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

v-i-c

Sitat fra: Rio på mandag 16. november 2015, klokken 08:55
Fordi, som jeg skriver i den andre paragrafen, så blir ladestrømmene for store til at balanseringselektronikken kan avlede strømmen, og beskytte cellen.

Den eksakte logikken varierer nok en del fra bilmodell til bilmodell, men problemstillingen er jo identisk.

Det betyr bare at er man tilkoblet en "hurtiglader" og skal "balansere" så trekkes det ikke mer strøm en det som er nødvendig for å få "balansert". Strømmen går jo gjennom eksakt de samme ledningene og elektroniske kretser enten man "normal lader" eller "hurtig lader"
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

Ferry

Det er på sin plass med en prinsippskisse av ladebalansering. Det er snakk om å "blø" en liten strøm forbi den cella som er full. Det er begrenset hvor stor strøm bløkretsen kan håndtere.


ellen

Takk Ferry!
Fin skjematisk forklaring av hvorfor sakte lading gir best balansering av cellene, og bekrefter den gamle regel vedr. batteri lading at liten ladestrøm over litt tid gir best batterihelse.



E-up    2014
E-golf  2014

Rio

Sitat fra: v-i-c på mandag 16. november 2015, klokken 14:17
Sitat fra: Rio på mandag 16. november 2015, klokken 08:55
Fordi, som jeg skriver i den andre paragrafen, så blir ladestrømmene for store til at balanseringselektronikken kan avlede strømmen, og beskytte cellen.

Den eksakte logikken varierer nok en del fra bilmodell til bilmodell, men problemstillingen er jo identisk.

Det betyr bare at er man tilkoblet en "hurtiglader" og skal "balansere" så trekkes det ikke mer strøm en det som er nødvendig for å få "balansert". Strømmen går jo gjennom eksakt de samme ledningene og elektroniske kretser enten man "normal lader" eller "hurtig lader"

Men en hurtiglader lader sjeldent med 2 kW, eller deromkring, og i hvert fall ikke over tid. Ja, det er selvsagt teknisk mulig, men det er ikke slik det gjøres.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

m0nkey

Sitat fra: eivhelle på mandag 16. november 2015, klokken 13:27
For at du skal få dekket dine behov er det viktig at det finnes mange nok ladeuttak, så du slipper å sitte i kø.

Et typisk worst case tilfelle ville være at du ankom stedet 5 minutter etter at jeg satte min bil på lading og deretter måtte vente på at jeg skulle bli ferdig med å spise middag. Du ville sikkert blitt rimelig gretten hvis jeg ikke kom løpende for å koble fra laderen straks den var ferdig, samtidig som jeg ville finne det svært irriterende å måtte bryte av midt i middagen (hvilket er dagens virkelighet siden en e-golf som regel er tilstrekkelig ladet i løpet av 20 minutter på 50KW lader).
Kø er dessverre en del av elbil livet.
Fortum sine ladere kan man fjernstyre via nettleser slik at man kan avbryte ladingen fra middagsbordet hvis bilen blir ferdig og man vet det er lenge til man skal tilbake til bilen igjen. Husker ikke i farta om SoC også vises på mobil eller om det kun er forbrukt tid. GK har vel liknende løsning men denne forutsetter app tror jeg?
KIA Soul EV Classic (2015)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA