Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: SMS Remote: Start Heating / Cooling at a Predefined Time in the Future!

Startet av boxer72, mandag 30. november 2015, klokken 22:21

« forrige - neste »

boxer72

Min arbeidsgiver ligger frempå på miljøsatsing, og har bestilt 3 stk El lastebiler
http://m.yrkesbil.no/artikkel.php?aid=44923
http://www.emoss.biz/electric-truck/

Jobber som sjåfør her, kjører stort sett semitrailer så lenge til min blir byttet ut, ( Kjører på HVO100 mest miljøvennlige biodiesel)
Men regner med at jegskal få prøvd denne når den dukker opp allikevel.
Ikke fått snakket med bilansvarlig enda,  så litt spent på hvor stor batteripakke og motor som er bestilt.

Tesla model x, hvit og Renault zoe, hvit perlemor

Hansi

Dette ser veldig bra ut :)
Dere blir kanskje noen av de første i landet med elektrisk lastebil, det kan sikkert brukes i eventuell markedsføring?

Spennende å høre hvilken modell og batteripakke som er bestilt :)
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

Electrix

Veldig spennende, jeg tror batteri-lastebiler har et veldig stort marked når det gjelder lokaltransport. Disse kjører veldig mye i løpet av en dag, men samtidig mange korte strekninger med laste/losse-stopp imellom. Jeg lurer på hva slags ladeløsning den har. Hvis man har en god ombordlader kan man enkelt etablere ladepunkt på faste stoppesteder og dermed utvide rekkevidden for slike biler betydelig.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

v-i-c

#3
Sitat fra: Electrix på onsdag 28. oktober 2015, klokken 09:45
Veldig spennende, jeg tror batteri-lastebiler har et veldig stort marked når det gjelder lokaltransport. Disse kjører veldig mye i løpet av en dag, men samtidig mange korte strekninger med laste/losse-stopp imellom. Jeg lurer på hva slags ladeløsning den har. Hvis man har en god ombordlader kan man enkelt etablere ladepunkt på faste stoppesteder og dermed utvide rekkevidden for slike biler betydelig.

Antagelig vil det bli benyttet AC43kw med type2 kontakt. Dette er desidert den rimeligste måten å få til Hurtigladning pr i dag. Et energilager på ca 100kWh vil da kunne lades på ca 2,5 timer og kjøre 200 til 300 kilometer på full tank.
En slik lastebil vil også enkelt kunne ta med seg sin egen hurtiglader for AC43kw om nødvendig.
(Vekt ca 4 kg og pris levert i Norge på i underkant av NOK 20.000,-).
Må da bare sørge for at det settes opp Røde trefasekontakter med 400V TN 64A. på passende steder.
(I Norge vil en jo ikke bygge ut en infrastruktur med AC43kw egnet for små lastebiler slik som man nå gjør f.eks i Tyskland).
Dette betyr at hver enkelt lastebileier må bygge ut sin egen hurtig lade infrastruktur i Norge for sitt eget firma.

Her er omtale av en varebil/liten "lastebil" som er egnet til transport inne i byene.

http://www.kreiselelectric.com/en/blog/electric-sprinter-with-300-km-range/

Denne har 300 km rekkevidde med 90kWh energilager og en ladetid på 2,5 timer med AC43kw.

I Norge må man i praksis dersom en ønsker å ta i bruk en slik elektrisk lastebil ikke kjøre mer en 300 km pr dag da vi i Norge av "politiske årsaker" ikke ønsker å legge tilrette for elektrisk drift av lastebiler mellom byene dvs utenfor en radius på 150 fra hjemmet til den elektriske lastebilen.

-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

jkirkebo

Sitat fra: v-i-c på onsdag 28. oktober 2015, klokken 10:10
En slik lastebil vil også enkelt kunne ta med seg sin egen hurtiglader for AC43kw om nødvendig.
(Vekt ca 4 kg og pris levert i Norge på i underkant av NOK 20.000,-).
Må da bare sørge for at det settes opp Røde trefasekontakter med 400V TN 64A. på passende steder.

Det er ikke tillatt å benytte portable ladestasjoner på effekter over 22kW. Røde 63A kontakter kan du derfor glemme, maks 32A på røde kontakter eller fastmonterte Type 2 stasjoner.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Electrix

For en lastebil med mange stopp der man ønsker lading med høy effekt er det sikkert gunstig med egen DC-lader ombord. Men det er ikke riktig at dette er 4 kg, det er nok heller 50 kg, og ekstrakost på kanskje 50-100 000, men det blir fort dyrt å sette opp DC-ladere rundtomkring hos mange leverandører og kunder. Og kontaktene på ladestedene bør(må?) være type2.

Egentlig burde et slikt marked være ideelt for Renault med sin ladeteknikk, yrkeskjøretøyer har mye større behov for effektiv lading rundtomkring ved stoppesteder enn vanlige biler.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

THE

Nettsiden http://www.emoss.biz/electric-truck/18-tonne-electric-truck/ spesifiserer 22kW og 44kW lading, så det betyr vel 32A og 64A 400V AC. Stort sett alle andre leverandører jeg har sett av elektriske (større)varebiler, lastebiler og busser baserer seg også på AC lading enten 125A eller 64 A 400V. Derfor er jeg ikke så sikker på at 43kW AC er død slik som mange hevder rundt om på forumet her.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

v-i-c

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 28. oktober 2015, klokken 10:16
Sitat fra: v-i-c på onsdag 28. oktober 2015, klokken 10:10
En slik lastebil vil også enkelt kunne ta med seg sin egen hurtiglader for AC43kw om nødvendig.
(Vekt ca 4 kg og pris levert i Norge på i underkant av NOK 20.000,-).
Må da bare sørge for at det settes opp Røde trefasekontakter med 400V TN 64A. på passende steder.

Det er ikke tillatt å benytte portable ladestasjoner på effekter over 22kW. Røde 63A kontakter kan du derfor glemme, maks 32A på røde kontakter eller fastmonterte Type 2 stasjoner.

Hvor har du dette forbudet fra?

Selvfølgelig er det lov å benytte CE godkjent utstyr som er portabelt til å lade en elbil.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

v-i-c

Sitat fra: Electrix på onsdag 28. oktober 2015, klokken 10:33
For en lastebil med mange stopp der man ønsker lading med høy effekt er det sikkert gunstig med egen DC-lader ombord. Men det er ikke riktig at dette er 4 kg, det er nok heller 50 kg, og ekstrakost på kanskje 50-100 000, men det blir fort dyrt å sette opp DC-ladere rundtomkring hos mange leverandører og kunder. Og kontaktene på ladestedene bør(må?) være type2.

Egentlig burde et slikt marked være ideelt for Renault med sin ladeteknikk, yrkeskjøretøyer har mye større behov for effektiv lading rundtomkring ved stoppesteder enn vanlige biler.

En portable lader for elbil som gir ut AC43kw veier ca 4 kg og koster i underkant av NOK 20.000,- levert i Norge av Norsk selskap som har spesialisert seg på elbil-ladning og oppsett av ladesystemer.
se f.eks
http://www.elbilsupport.dk/side.asp?Id=195900&Vare=102453

Det vil antagelig bli billigere og enklere for en lastebileier å få kunder til å sette opp en Rød trefase 400v TN 64A kontakt (kontakten koster ca NOK 500,-) en å få den til å sette opp en fastmotert ladestasjon til NOK 20.000,- (elektikkerarbeidet med fremføring av strøm er jo likt uansett hvilken kontakt som velges)

Husk at i Norge er det "politisk" bestemt at man ikke skal bygge ut hurtigladning basert på type 2 kontakt som kan levere AC43kw. Da er det jo biligere og enklere å bygge ut mange Røde stikk-kontakter med 400V TN 64A og la en portable hurtigladeren følge den enklete bil.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

Electrix

Sitat fra: v-i-c på onsdag 28. oktober 2015, klokken 11:41
Sitat fra: Electrix på onsdag 28. oktober 2015, klokken 10:33
For en lastebil med mange stopp der man ønsker lading med høy effekt er det sikkert gunstig med egen DC-lader ombord. Men det er ikke riktig at dette er 4 kg, det er nok heller 50 kg, og ekstrakost på kanskje 50-100 000, men det blir fort dyrt å sette opp DC-ladere rundtomkring hos mange leverandører og kunder. Og kontaktene på ladestedene bør(må?) være type2.

Egentlig burde et slikt marked være ideelt for Renault med sin ladeteknikk, yrkeskjøretøyer har mye større behov for effektiv lading rundtomkring ved stoppesteder enn vanlige biler.

En portable lader for elbil som gir ut AC43kw veier ca 4 kg og koster i underkant av NOK 20.000,- levert i Norge av Norsk selskap som har spesialisert seg på elbil-ladning og oppsett av ladesystemer.
se f.eks
http://www.elbilsupport.dk/side.asp?Id=195900&Vare=102453

Det vil antagelig bli billigere og enklere for en lastebileier å få kunder til å sette opp en Rød trefase 400v TN 64A kontakt (kontakten koster ca NOK 500,-) en å få den til å sette opp en fastmotert ladestasjon til NOK 20.000,- (elektikkerarbeidet med fremføring av strøm er jo likt uansett hvilken kontakt som velges)
Det der er ikke en lader, det er en portabel ladestasjon. Du trenger fremdeles en lader i bilen. Det finnes ingen elbil-batterier som lades med AC, absolutt alle lades med DC. Selv i en Zoe så finnes det en dc-lader, men der er den integrert i motor og inverter.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Electrix

Sitat fra: THE på onsdag 28. oktober 2015, klokken 11:16
Nettsiden http://www.emoss.biz/electric-truck/18-tonne-electric-truck/ spesifiserer 22kW og 44kW lading, så det betyr vel 32A og 64A 400V AC. Stort sett alle andre leverandører jeg har sett av elektriske (større)varebiler, lastebiler og busser baserer seg også på AC lading enten 125A eller 64 A 400V. Derfor er jeg ikke så sikker på at 43kW AC er død slik som mange hevder rundt om på forumet her.
Jeg skal ikke ta opp debatten om hva som er best her, men det kan være verdt å merke seg at med de batteristørrelsene her (160kWh til 240kWh) så er både 22kW og 44kW AC "saktelading" (3,6timer til 11 timer ladetid). Kjører man batteriet nesten tomt i løpet av dagen kan man altså stå på en av dagens hurtig eller semihurtig AC-ladestasjoner over natta for å lade opp.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

v-i-c

#11
Sitat fra: Electrix på onsdag 28. oktober 2015, klokken 12:03
Det der er ikke en lader, det er en portabel ladestasjon. Du trenger fremdeles en lader i bilen. Det finnes ingen elbil-batterier som lades med AC, absolutt alle lades med DC. Selv i en Zoe så finnes det en dc-lader, men der er den integrert i motor og inverter.



Poenget er at Lastebilen har en type2 kontakt som kan ta imot AC43kw

Så må en finne en rimelig og sikker måte å levere AC43kw til bilen.

Det er billigere å kjøpe Røde stikk-kontakter til NOK 500,- enn å kjøpe en boks til NOK 20.000,-
(denne boksen har da en type2 kontakt som leverer ut AC43kw)

En lar så den portable ladere/boksen følge bilen (kostnad NOK 20.000,- pr bil)
Når bilen skal lade settes det i en kontakt som tar 400v TN 64A i den "billige" stikk-kontakten og en kobler opp den portable "lader/boksen"

Så benytter en en type2 til type2 kabel laget for 64A (dvs AC43kw) mellom portabel boks og bilen.

Dette er da optimalisering for den enkelte lastebil eier.
Det er ganske vanlig med disse Røde stikk-kontaktene der det oppereres med last og lastebiler

Den enkelte lastebil eier må da bare ta hensyn til politiske beslutninger ved ENOVA om at en i Norge ikke skal legge til rette for elektriske lastebiler ved utbygging av offentlig "betalt" hurtiglader infrastruktur.
Dette er ikke første gangen at det tas ukloke politiske beslutninger....
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

jkirkebo

Sitat fra: v-i-c på onsdag 28. oktober 2015, klokken 11:26
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 28. oktober 2015, klokken 10:16
Sitat fra: v-i-c på onsdag 28. oktober 2015, klokken 10:10
En slik lastebil vil også enkelt kunne ta med seg sin egen hurtiglader for AC43kw om nødvendig.
(Vekt ca 4 kg og pris levert i Norge på i underkant av NOK 20.000,-).
Må da bare sørge for at det settes opp Røde trefasekontakter med 400V TN 64A. på passende steder.

Det er ikke tillatt å benytte portable ladestasjoner på effekter over 22kW. Røde 63A kontakter kan du derfor glemme, maks 32A på røde kontakter eller fastmonterte Type 2 stasjoner.

Hvor har du dette forbudet fra?

Selvfølgelig er det lov å benytte CE godkjent utstyr som er portabelt til å lade en elbil.

Sjekk standarden for Mode 2 utstyr. Den går opp til 22kW. 43kW må være Mode 3, dvs. fastmontert.

Det betyr at det i prinsippet ikke er mulig å CE-merke en portabel 43kW Mode 2 ladekabel.

Wikipedia har også en artikkel om emnet: https://en.wikipedia.org/wiki/IEC_62196#Mode_2

Maks 32A for Mode 2 altså.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: v-i-c på onsdag 28. oktober 2015, klokken 12:35
Den enkelte lastebil eier må da bare ta hensyn til politiske beslutninger ved ENOVA om at en i Norge ikke skal legge til rette for elektriske lastebiler ved utbygging av offentlig "betalt" hurtiglader infrastruktur.
Dette er ikke første gangen at det tas ukloke politiske beslutninger....

Hehe, du forventer vel ikke at en lastebil i drift skal stå en time eller to på en offentlig ladestasjon, med uvirksom bil og sjåfør? Snakker om sløsing med penger og tid, det kommer aldri til å skje.

Om slike lastebiler skal lades i drift kommer det til å skje der bilen alikevel tilbringer endel tid, dvs. ved lasteramper. Offentlige hurtigladere er totalt uinteressante, selv DC-ladere med 120kW kapasitet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

v-i-c

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 28. oktober 2015, klokken 12:41
Det betyr at det i prinsippet ikke er mulig å CE-merke en portabel 43kW Mode 2 ladekabel.

Jeg snakker ikke om en ladekabel av type Mode 2

Jeg snakker om en laderstasjon som en setter inn en type2 type2 (64A) inn i

f.eks denne

http://www.elbilsupport.dk/side.asp?Id=195900&Vare=102453
crOhm EVSE1M63 - 43 kW MOBIL er ikke en mode2 kabel.

crOhm EVSE1M63 må da brukes sammen med Ladekabel type 2 til type 2, 3 faser 63A
f.eks denne
http://www.elbilsupport.dk/side.asp?Id=139255&Vare=49763


Du tenker på en kabel av denne typen
http://www.nrgkick.com/home/product/nrgkick-32a-bluetooth-energymeter-rcd-dc-ac-3phases-22kw-7-5/
Dette er en mode2 kabel med 32A

jkirkebo jeg tror vi snakker forbi hverandre, det er mulig at jeg ikke brukte de riktige ord, beklager i så fall det.

Det som er hevet over enhver tvil er at man lovlig i Norge kan kjøpe "crOhm EVSE1M63 - 43 kW MOBIL" fra Norsk forhandler av elbil-laderutstyr til ca NOK 20.000,- og sette den lovlig inn i en trefase rød kontakt med 400v TN 64A. Da har man et opperativt type2 "lade-hull" som kan levere AC43kw

Så kan benytte en "Ladekabel type 2 til type 2, 3 faser 63A" mellom dette type2 ladehullet og bilen.

Det er også lovlig å frakte med seg en
-- "crOhm EVSE1M63 - 43 kW MOBIL"
-- "Ladekabel type 2 til type 2, 3 faser 63A"
i en bil.

-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA