Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: SMS Remote: Start Heating / Cooling at a Predefined Time in the Future!

Startet av boxer72, mandag 30. november 2015, klokken 22:21

« forrige - neste »

Gliderman

ISO 9001 definerer kvalitet som oppfyllelse av krav. Denne definisjonen er ikke gjenstand for tolkning i ISO universet. Dersom et produkt ikke oppfyller et eller flere klart definerte krav (ofte satt i standarder)  vil man da med rette kunne stille spørsmål ved kvaliteten på produktet.

Mvh
Svein Erik
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

Geir81

Sitat fra: v-i-c på onsdag 28. oktober 2015, klokken 12:35
Den enkelte lastebil eier må da bare ta hensyn til politiske beslutninger ved ENOVA om at en i Norge ikke skal legge til rette for elektriske lastebiler ved utbygging av offentlig "betalt" hurtiglader infrastruktur.
Dette er ikke første gangen at det tas ukloke politiske beslutninger....

Det tror jeg vi bare skal være glade for, det gir ikke mening at lastebiler med batteripakker på 100KWH eller mer skal stå i timesvis på offentlige hurtigladere og blokkere for personbiler som bare trenger 15-30 minutter. 63A 400V stikk er som du sier ikke akkurat noen stor investering, så det gir vel mer mening at disse settes opp der lastebilene parkerer for natta.

pudderjagar

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 28. oktober 2015, klokken 10:16
Sitat fra: v-i-c på onsdag 28. oktober 2015, klokken 10:10
En slik lastebil vil også enkelt kunne ta med seg sin egen hurtiglader for AC43kw om nødvendig.
(Vekt ca 4 kg og pris levert i Norge på i underkant av NOK 20.000,-).
Må da bare sørge for at det settes opp Røde trefasekontakter med 400V TN 64A. på passende steder.

Det er ikke tillatt å benytte portable ladestasjoner på effekter over 22kW. Røde 63A kontakter kan du derfor glemme, maks 32A på røde kontakter eller fastmonterte Type 2 stasjoner.

Kva meiner du med portable ladestasjonar. er da ein laus kasse eller ein som er montert fast i bilen?

Har du ein referanse på dette forbudet?
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

jkirkebo

Sitat fra: pudderjagar på søndag 01. november 2015, klokken 10:18
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 28. oktober 2015, klokken 10:16
Det er ikke tillatt å benytte portable ladestasjoner på effekter over 22kW. Røde 63A kontakter kan du derfor glemme, maks 32A på røde kontakter eller fastmonterte Type 2 stasjoner.

Kva meiner du med portable ladestasjonar. er da ein laus kasse eller ein som er montert fast i bilen?

Har du ein referanse på dette forbudet?

En løs boks med støpsel som man kan ta med seg og bruke hvor man vil. Fastmontert i bilen blir Mode 1 og det er ikke tillatt for mer enn 16A 1-fase og knapt nok det.

Jeg linket til Wikipedia lengre oppe. Standarden i seg selv kan jeg ikke linke til da den koster penger (endel tusenlapper faktisk).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

v-i-c

Sitat fra: Geir81 på søndag 01. november 2015, klokken 00:20
Den enkelte lastebil eier må da bare ta hensyn til politiske beslutninger ved ENOVA om at en i Norge ikke skal legge til rette for elektriske lastebiler ved utbygging av offentlig "betalt" hurtiglader infrastruktur.

Det tror jeg vi bare skal være glade for, det gir ikke mening at lastebiler med batteripakker på 100KWH eller mer skal stå i timesvis på offentlige hurtigladere og blokkere for personbiler som bare trenger 15-30 minutter. 63A 400V stikk er som du sier ikke akkurat noen stor investering, så det gir vel mer mening at disse settes opp der lastebilene parkerer for natta.

Det er noen som av "politiske årsaker" ønsker å redusere forurensningen fra biltrafikk.
(Dette er et faktum, du kan være ening eller uening med politikken)

Lastebiler i kø inne i byene/til fra byer lager mye forurensning i dag
(Dette er et objektivt faktum)

Dersom en bytter ut disse lastebilene i kø med elektiske lastebiler vil denne lokale forurensningen gå kraftig ned.

Dersom en ønsker en overgang til elektiske lastebiler må det legges tilrette for praktisk ladning av disse.

Teknisk har ikke elektiske lastebiler samme modenhet som personbiler.

I dag er det slik at man i Norge ikke vil bygge ut hurtigladere langs hovedveiene. I dag fjerner man hurtigladertilbud langs Norges mest trafikerte veier som f.eks E18 gjennom Vestfold. Hurtigladertilbudet på "Kiwi Holmestrand" er fjernet Nå er det ca 100 km mellom Kiwi Asker og Kiwi Sandefjord. Og det er ingen adekvate hurtiglader tilbud mellom disse to Kiwi når en kjører sørover.

Tanken min var at dersom det bygges ut en ladestruktur for små lastebiler med AC43kw langs hovedveinet i Norge, så vil også personbiler kunne benytte denne nye infrastrukturen.

I f.eks Danmark så er det bygget ut en infrastruktur med universielle hurtigladere (EU-støttet program for fremme av elbiler)
I Danmark merkes det også langs motorveiene at det er ladestasjon for elbiler på lik linje med at det merkes at det er bensinstasjoner.
Det er trist at man i Danmark med relativt få elbiler bygger opp en ladestruktur med universielle hurtigladere som alle kan benyttes, mens man i Norge med langt flere elbiler bygger ned hurtigladertilbudet med universielle hurtigladere.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

arnkl

v-i-c det blir byggd ut hurtigladere langs hovudvegane. At desse hurtigladaran ikkje støttar akkurat din (og nokre få hundre andre) tyder ikkje at ein ikkje bygg ut hurtigladarar.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

Geir81

Sitat fra: v-i-c på søndag 01. november 2015, klokken 12:42
Sitat fra: Geir81 på søndag 01. november 2015, klokken 00:20

Tanken min var at dersom det bygges ut en ladestruktur for små lastebiler med AC43kw langs hovedveinet i Norge, så vil også personbiler kunne benytte denne nye infrastrukturen.

Jeg har vanskelig for å se for meg hvordan lastebiler og personbiler skal kunne bruke den samme infrastrukturen, pga det jeg nevnte over. Lastebiler i næring vil nok heller ikke risikere å måtte stå i ladekø når batteriet nærmer seg tomt, de må nok basere seg på egen infrastruktur (Og da tror jeg det er mest hensiktsmessig med 43KWH AC der kjøretøyet står parkert over tid, utenom arbeidstid eller ved av/pålasting). 

Ellers deler jeg ikke oppfatningen av at hurtiladertilbudet bygges ned - det bare bygges ikke opp fort nok ift. veksten i antall elbiler.

Burger

<snip AC43kw propaganda>

V.I.C : Nå har du to ganger deraila tråden her til å handle om ladestandarden på din bil.

Dette er faktisk veldig interessant tråd, men ditt private korstog for AC43kw blokkerer for fornufig informasjon. Hva du synes om lading er uinteressant for denne tråden.
</rant>

Håper trådstarter kommer tilbake med mer informasjon og detaljer når han vet mer eller har fått prøvekjøre :-)
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

boxer72

Vi får bilen tidlig mai, 18 paller bygg, største batteripakke (240kWh). Kryogen kjøl/fryse aggregat, 
Kommer til å kjøre  faste dedikerte butikker og det er sett på om hvis det blir behov at asko ordner lademuligheter hos enkelte av kunde slik at man kan lade litt hvis det er behov mens man leverer.
Litt i planleggingsfasen men det ligger ann til en lasterampe på kjøl og en lasterampe på tørr oppgraderes fra 400V 32A til 400V 63A og disse skal reserveres for El bilen
Tesla model x, hvit og Renault zoe, hvit perlemor

v-i-c

Sitat fra: boxer72 på søndag 01. november 2015, klokken 19:58
Vi får bilen tidlig mai, 18 paller bygg, største batteripakke (240kWh). Kryogen kjøl/fryse aggregat, 
Kommer til å kjøre  faste dedikerte butikker og det er sett på om hvis det blir behov at asko ordner lademuligheter hos enkelte av kunde slik at man kan lade litt hvis det er behov mens man leverer.
Litt i planleggingsfasen men det ligger ann til en lasterampe på kjøl og en lasterampe på tørr oppgraderes fra 400V 32A til 400V 63A og disse skal reserveres for El bilen

Vil det bli lagt ut 400V 64 A  i tillegg til eksiterende 400V 32 A?
Jeg antar at man i dag bruker eksiterende RØDE 32A kontakter til et formål f.eks drift av "Kryogen kjøl/fryse aggregat".

Vil man ved ladning av lastebilen benytte type2 kontakt med AC43kw eller har denne lastebilen mulighet for direkte å benytte tilkobling via en "standard rød kontakt med 64A"?

Dersom det benyttes type2 kontakt med AC43kw er det av interesse å få vite hva slags tilkobling som plannlegges.

-- En fastmomtert ladestasjon med en type 2 kontakt med AC43kw der lastebilen selv medbringer egen type2 type 2 ladekabel laget for 64A belastning i flere timer.

-- En fastmomtert ladestasjon med en fastmontert kabel med et type 2 kontakt i enden tilpasset 64 A ladning i flere timer.
-- -- --
-- -- --

v-i-c

Sitat fra: boxer72 på søndag 01. november 2015, klokken 19:58

Asko ordner seg med sin egen dedikerte hurtigladerinfrastruktur som dekker behovet for denne ene lastebilen som skal gå i en fast rute til dedikerte kunder.

Dette virker meget fornuftig i en pionerfase.

På sikt kan en muligens komme dithen at man på en eller annen måte legger til rette for at standarden for små lastebiler blir elektrisk.
Dette vil kunne være et meget kontruktivt bidrag til at en får ned lokal luftforurensning som enklete dager kan være et problem i større byer også i Norge.

Erfaringen Asko gjør kan bli meget nyttig i videre plannlegging i hvordan en skal kunne legge tilrette for overgang til elektrisk drift av mindre lastebiler som hovedsaklig kjører i bynære strøk / sentrum av våre største byer.

Jeg tror at det er politisk vilje i Norge for å legge til rette for en slik overgang.

I fremtiden kan det komme forbud mot kjøring med biler/lastebiler som forurenser i sentrum av byer som er plaget av dårlig luft grunnet utslipp fra spesielt lastebiler/busser i kø. Et slikt forbud kan ikke gjennomføres før en har en akseptabel måte å få varene levert til butikkene som ligger i sentrum, her kan elektriske lastebiler være et konstruktivt bidrag til å bedre luftkvaliteten i byene.
-- -- --
-- -- --

boxer72

Bil ansvarlig på Kalbakken har fri noen dager så har ikke fått fisket ut så mye innformasjon enda

boxer72

Bilen under produksjon noen uker tilbake

Observert på vei til Oslo

Sent fra min EVA-L09 via Tapatalk

Burger

Fine bilder :)

Håper vi får høre mer om dette fra sjåfører og økonomer.
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

boxer72

Da har jeg litt oppdatering på ladefronten.
Blir i første omgang kun lading på ASKO.
Første laderen er montert på en rampe.
Ikke fått tittet så nøye på bilen men regner utifra montering av lader at det blir en kobling som  gjøres ifra rampa etter at bilen rygget inntil. Mulig ladeluke på bilen er bakpå skapet eller noe.
Type2 400V 63A er ihvertfall den ladestolpen som er koblet opp.

Bilen blir levert oss 13.september.
Bilen befinner seg på thermo King for montering av kryogen aggregat og montering av rcom (overvåkning av plassering, temperatur osv..)
Ser på bilder som   jeg tok der at bilen er koblet på
32A 400V det er normalt det vi kobler kjøretøyene på for elektrisk drift av aggregatene , men ser jo ikke ut som om at det er montert aggregat enda.

E

Sent fra min EVA-L09 via Tapatalk

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA