Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: SMS Remote: Start Heating / Cooling at a Predefined Time in the Future!

Startet av boxer72, mandag 30. november 2015, klokken 22:21

« forrige - neste »

Rav4_EV

SitatHehe, du forventer vel ikke at en lastebil i drift skal stå en time eller to på en offentlig ladestasjon, med uvirksom bil og sjåfør? Snakker om sløsing med penger og tid, det kommer aldri til å skje.

Om slike lastebiler skal lades i drift kommer det til å skje der bilen alikevel tilbringer endel tid, dvs. ved lasteramper. Offentlige hurtigladere er totalt uinteressante, selv DC-ladere med 120kW kapasitet.

Han må ihvertfall stå minimum 45 minutter med hensyn til kjøre og hviletid.

Lading på lasterampe er lite hensiktsmessig. Tar bare få minutter å fylle en bil.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Electrix

Det er sikkert mulig å bruke mobile ladestasjoner i nødsfall, men jeg ville unngått det fordi:
For lading over natta står lastebiler veldig sjelden i folks private garasjer, de står vanligvis på bedrifters parkeringsplass, og slike steder er vanligvis rimelig folketomme etter arbeidstid, med unntak av en og annen securitasfyr som kommer innom et par ganger er det stort sett tvilsomme personer som snoker her etter ting og tang. Jeg ville ikke latt mange slike ladebokser til over 20 000 kr stykket ligge åpent og fritt tilgjengelig. Husk også at en Type2 kontakt kan låse kabelen, det kan ikke en vanlig CEE kontakt.

Hvis du skal lade litt 3-4 ganger om dagen når du likevel stopper så er jeg også litt bekymret for levetiden på den portable ladestasjonen som skal "slenges" inn og ut av lastebilen hver gang. Tåler den snøvær og regn etter å ha blitt mistet i asfalten noen ganger?
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

boxer72

Usikker på hvordan lading skal løses.
Denne skal vel i hovedsak gå  Oslo kjøring. Og sjelden mere kjøring enn 50-70 km i skiftet da på topp 190km i døgnet( hvis 3skift vil denne  på natta kun  benyttes kun ferdiglastet og alle singel lastebiler benyttes kun 1 tur),.
Men blir vel mest trolig denne skal benyttes på 2 skift. Det gir 7.5 time på natten,  1-1,5 time mellom dag / kveldskift
Og lastebil ved rampene på ca2 -2,5 time pr skift.  og 100-140 km kjøring
Og minimum 12 timer  timer stå tid inne ved vårt lager ved en 2 skift løsning , hvis den sporadisk benyttes på en tur på natten reduseres ståtid til ca 9-9,5 timer
Pr dags dato har vi røde Cee 400V 32A,  ved samtlige lasteramper (ca 45stk) ,  så regner med at disse skal benyttes til lading.

Forøvrig kan jeg nevne at norgesgruppen satser hardt på miljø
De har ett eget miljøfond (pålydende 7mill årlig)  hvor samtlige ansatte kan søke om stønad til miljøtiltak som
Etterisolering,av hus, varmepumpe,ventilasjonsanlegg med varmegjenvinning,  månedskort på kollektivtrafikk,  og til kjøp av elbil. Osv....
Når fondet startet for 2 år siden var stønad til elbil 10% max 50000,-, nå nedjustert til 10% max 20000,-  var vel for mange som kastet seg inn i tesla markedet :-)
Tesla model x, hvit og Renault zoe, hvit perlemor

v-i-c

Maks 100 km pr skift
Vinterstid 170 kWh på 100km i Oslo (stort sett bar vei)
Se data http://www.emoss.biz/electric-truck/18-tonne-electric-truck/

For å lade ca 170 kWh på AC43kw  trengs det ca 4 timer

1,5 time mellom skift ,ved rampene 2,5 time gir 4 timer

Så for å lade forbruket i overgang dag / kveldskift må det være AC43kw dvs 64A 400V

Dersom det i lastebilen er to batteripakker som kan lades uavhenig av hverandre kan to stykk AC22kw benyttes. (Noen lastebiler kan fylle på to tanker samtidig)

Disse lastebilene vil da kun lade på sin hjemmeplass og kun kjøre i en by.

En får håpe at mange lastebiler etterhvert lader fra et AC43kw  type2 ladehull. Da vil det etterhvert igjen komme opp flere hurtigladere som passer min bil.

I dag er det f.eks ca 100 km mellom hurtigladingmuligheter på E18 gjennom Vestfold (Kiwi Asker -- Kiwi Sandefjord). Hurtiglading på Kiwi Holmestrand er jo fjernet nå nettopp.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

v-i-c

Sitat fra: Electrix på onsdag 28. oktober 2015, klokken 14:25
Hvis du skal lade litt 3-4 ganger om dagen når du likevel stopper så er jeg også litt bekymret for levetiden på den portable ladestasjonen som skal "slenges" inn og ut av lastebilen hver gang. Tåler den snøvær og regn etter å ha blitt mistet i asfalten noen ganger?

Det beste er selvfølgelig at det settes opp type2 ladehull som gir AC43kw ut og at disse skrus fast på veggen. f.eks ved de aktuelle lasteramper og der disse lastebilene parkerer.
Prinsippet bør jo være at bilen lader når den står stille over litt tid.
Kjøres bilene kun lokalt i Oslo så ser det ut til å være nok å lade på hjemmebasen. Dette er helt klart det enkleste.
På sikt kan det at lastebiler benytter AC43kw medføre at politikken til Norske myndigheter legges om.
Og det vil muligens i fremtiden gis støtte til ladestasjoner med AC43kw på lastebilparkeringsplassene rundt om. Det hender jo at politikkerne ser at de har gjort noe dumt og endrer oppførsel. En skal jo ikke utelukke at ENOVA vil endre politikk i fremtiden og gi gennerell støtte til Universielle hurtigladere.
slik at alle biler får et adekvat ladetilbud også når en kjører mellom byene i sentrale strøk av Norge.
(ca 100 km mellom hurtigladestasjoner slik som på E18 gjennom Vestfold er i minste laget særlig når det f.eks i Sandefjord kun er en hurtiglader som gir AC43kw)
-- -- --
-- -- --

jkirkebo

Sitat fra: v-i-c på onsdag 28. oktober 2015, klokken 13:22
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 28. oktober 2015, klokken 12:41
Det betyr at det i prinsippet ikke er mulig å CE-merke en portabel 43kW Mode 2 ladekabel.

Jeg snakker ikke om en ladekabel av type Mode 2

Jeg snakker om en laderstasjon som en setter inn en type2 type2 (64A) inn i

f.eks denne

http://www.elbilsupport.dk/side.asp?Id=195900&Vare=102453
crOhm EVSE1M63 - 43 kW MOBIL er ikke en mode2 kabel.

Du tenker på en kabel av denne typen
http://www.nrgkick.com/home/product/nrgkick-32a-bluetooth-energymeter-rcd-dc-ac-3phases-22kw-7-5/
Dette er en mode2 kabel med 32A

Begge to er Mode 2. Mode 2 er portable ladekabler/bokser med støpsel. Mode 3 er fastmonterte ladestasjoner. Utseendet spiller ingen rolle (stor boks med kabel på hver side mot liten in-line kladd). Jeg tror ikke den crOhm-boksen ville overlevd en gjennomgang av eltilsynet i det aktuelle produksjonslandet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Hansi

Buskerud

Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

OlavEmil

Veldig spennande. Asko må jo vere den perfekte aktøren til å starte med dette på sentrumsbilane sine, som neppe går meir enn 150km i døgnet.

Ein Askobil står normalt ein halvtime - time på rampe når han skal laste. Alle rampene på Asko Bergen har eige 63A industristikk, reknar med det er ein standard Asko brukar på andre terminalar òg. Eg vil tippe Asko då får montert faste ladaestasjonar på dei rampene elbilane skal laste på (5 - 10 ramper). Då er det vel ei smal sak å få desse godkjente som mode 3?

Stort pluss i boka for Asko, som igjen banar veg for miljøvennlege løysingar innan varetransporten! (så skal det seiast at Asko står i ein heilt annan situasjon økonomisk og konkurransemessig enn kommersielle transportselskap som konkurrerar på open marknad)
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

jkirkebo

Sitat fra: OlavEmil på onsdag 28. oktober 2015, klokken 18:27
Ein Askobil står normalt ein halvtime - time på rampe når han skal laste. Alle rampene på Asko Bergen har eige 63A industristikk, reknar med det er ein standard Asko brukar på andre terminalar òg. Eg vil tippe Asko då får montert faste ladaestasjonar på dei rampene elbilane skal laste på (5 - 10 ramper). Då er det vel ei smal sak å få desse godkjente som mode 3?

Hvis ladestasjonene er fastskrudd på vegg og koblet i stikk hele tiden bør de nok kunne defineres som Mode 3 vil jeg tro. Mode 2 er portable enheter og det er disse da helt klart ikke.

OlavEmil

Eventuelt er det neppe noko kostnad av betydning for Asko å få desse fastkopla på straumkretsene, når kretsene alt ligg der for industrikontaktene.

Eg vil tru Asko har ein god plan på det, dei brukar å vere flinke på å implementere nye løysingar :) .
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Rio

Induktiv lading vil sikkert også bli aktuelt, dersom de klarer å gjøre det uten for store tap.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

KjellG

Eller strømavtagerlading på hovedveiene.

v-i-c

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 28. oktober 2015, klokken 15:43
Jeg tror ikke den crOhm-boksen ville overlevd en gjennomgang av eltilsynet i det aktuelle produksjonslandet.

jkirkebo står selvfølgelig helt fritt til å synse om kvaliteten på produkter produsert i Europa av en konkurent.

Slik jeg har forstått det så har selskapet bak "crOhm-boksen" betydelig kompetanse inne sitt fagfelt i motsetning til enkelte "hobby-produsenter" av "billigt" ladeutstyr i Norge.

-- -- --
-- -- --

jkirkebo

Sitat fra: v-i-c på fredag 30. oktober 2015, klokken 05:01
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 28. oktober 2015, klokken 15:43
Jeg tror ikke den crOhm-boksen ville overlevd en gjennomgang av eltilsynet i det aktuelle produksjonslandet.

jkirkebo står selvfølgelig helt fritt til å synse om kvaliteten på produkter produsert i Europa av en konkurent.

Slik jeg har forstått det så har selskapet bak "crOhm-boksen" betydelig kompetanse inne sitt fagfelt i motsetning til enkelte "hobby-produsenter" av "billigt" ladeutstyr i Norge.

Jeg har da ikke sagt et ord om kvaliteten på boksen, den kan være helt super. Men når standarden sier maks 32A på Mode 2 skjønner jeg ikke helt hvordan de får dette til å gå opp. Jeg er dog ikke interessert nok til å fyre av en mail til de og spørre.

v-i-c

Sitat fra: jkirkebo på fredag 30. oktober 2015, klokken 09:17
Jeg har da ikke sagt et ord om kvaliteten på boksen, den kan være helt super. Men når standarden sier maks 32A på Mode 2 skjønner jeg ikke helt hvordan de får dette til å gå opp. Jeg er dog ikke interessert nok til å fyre av en mail til de og spørre.

Da konstaterer jeg at vi har ulik oppfatning av begrepet kvalitet.

For meg innebærer kvalitet at man har ordnet med et kvalitetssystem som sikrer at alle krav er oppfylt før en begynner å selge produkter.
Jeg har lagt merke til at en del  "hobby-produsenter" har solgt/selger produkter før systemer for CE-merking etc er oppfylt.
(selvfølgelig kan produktet rent teknisk være OK uten at kravene CE-merking er oppfylt)
-- -- --
-- -- --

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA