Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av Mippen, lørdag 28. november 2015, klokken 20:39

« forrige - neste »

Mippen

Hørte på radioen I dag men fikk dessverre ikke med meg avisen de snakket om. Det handlet om en kronikk hvor man mente at bensin og diesel biler ville være nesten verdiløse om noen år. Det var på grunn av det økende salget av miljøvennlige biler. I denne saken mente forfatteren at hybridbiler var et godt eksempel på miljøvennlige kjøretøy. At de var billigere, bedre og at folk var opptatt av ny teknologi - at det sammen var det en vinner oppskrift. De nevnte ikke noe om elbiler. Syns det er synd da det er bevist at hybridbiler ikke er like miljøvennlige som oppgitt. Det er naturligvis bedre at folk kjøper en nyere bensin hybrid enn å kjøre rundt I en gammel diesel purke, men man må ikke glemme at elbiler er de enste bilene som har 0 I utslipp.

Hva mener folk og er det noen som har lest denne saken?
Fremtiden er elektrisk.

THE

Har ikke lest saken, men er enig med deg.

Vurderte å kjøpe en Opel Ampera for noen år siden for å det som eneste bil, men mangel på mulighet for tilhenger + en del andre saker gjorde det uaktuelt.

Etter en del tusen km i elbil, så har jeg bestemt meg for at bil nr. 2, den gamle dieselbilen, skal stelles fint med frem til den kan erstattes av en elbil med god nok rekkevidde og mulighet for tilhenger.

Det blir ikke aktuelt å bytte dieselbilen i en hybrid for min del. Jeg er veldig skeptisk til å ha både elektrisk og fossil-drivverk. Selv om Toyota-hybrider har vist seg å være ganske feilfrie, så er det et ekstra drivverk og mer komplisert konstruksjon enn en ren elbil, med dertil flere komponenter som kan feile.

Dieselbilen pensjoneres når jeg kan få en elektrisk stasjonsvogn med 400 km reell rekkevidde og godkjent for 1800kg tilhenger, helst også med 100-150kW hurtiglading, og selvfølgelig til en pris laaangt under Tesla S og X.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"


Elbil fundamentalist

Sitat fra: Mippen på mandag 26. oktober 2015, klokken 13:40
Hørte på radioen I dag men fikk dessverre ikke med meg avisen de snakket om. Det handlet om en kronikk hvor man mente at bensin og diesel biler ville være nesten verdiløse om noen år. Det var på grunn av det økende salget av miljøvennlige biler. I denne saken mente forfatteren at hybridbiler var et godt eksempel på miljøvennlige kjøretøy. At de var billigere, bedre og at folk var opptatt av ny teknologi - at det sammen var det en vinner oppskrift. De nevnte ikke noe om elbiler. Syns det er synd da det er bevist at hybridbiler ikke er like miljøvennlige som oppgitt. Det er naturligvis bedre at folk kjøper en nyere bensin hybrid enn å kjøre rundt I en gammel diesel purke, men man må ikke glemme at elbiler er de enste bilene som har 0 I utslipp.

Hva mener folk og er det noen som har lest denne saken?
Kanskje hybridbiler blir den nye "dieselskandalen" om noen år. Alle trodde at hybrid var så bra for både lokalmiljø og klima, men det viser seg at de ikke er så rene og derfor blir de utestengt fra byene og må betale det hvite ut av øynene i bomringene. Det tryggeste er å kjøpe elbil. Lite slitasje billigere, lettere og større batterier gjør at man i praksis oppgraderer brukte elbiler. Null utgifter til drivstoff konseptet har liksom ikke nådd helt hjem i den store majoriteten enda. Når den store majoriteten har forstått er det ingen vei tilbake for diesel, bennsin og kanskje til og med hybrider. I hvertfall hybrider som ikke kan lades/ små batterier..
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

THE

For at hybrider skal være praktiske synes jeg de bør ha minst 80-100 km rekkevidde på strøm, men da er det jo allerede et så stort batteri i bilen at de like godt kan droppe motor/drivverk for bensindrift helt og erstatte det med en større batteripakke.

Det som er helt sikkert er at både bensin/diesel/elbiler om noen år er tilnærmet verdiløse. Slik har det vært før, og slik blir det fremover. Spørsmålet er bare hvor mange år det tar før en bil er tilnærmet verdiløs. Verdifallet er stort uansett drivlinje, og bil er en elendig investering uansett. Det beste er selvfølgelig å droppe bil om man har mulighet for det, da sparer man mye penger. Hvis man har behov for bil, og finner en elbil som dekker behovene, så mener jeg det er den beste løsningen. De som trenger rekkevidden til diesel/bensin-biler vil nok kjøpe dem uansett om verdifallet blir større de neste årene. Det som kanskje kan være en bieffekt er at folk beholder bilene lenger før de bytter dem ut hvis verdifallet blir stort, og det i tillegg fortsetter å være en teknologisk utvikling som går mot elbiler med større rekkevidde.  Jeg tror ikke det er mange som ikke vil ha elbil av prinsipp. Motstanden til elbil hos mange skyldes uvitenhet, og mange vil nok få øynene opp for elektrisk fremdrift når de ser at ulempene i forhold til bensin/diesel ikke trenger å være store. Økonomisk vil det nok for de aller fleste lønne seg å velge elbil neste gang de må skifte bil.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

tomrh

Kan være interessant å lese hva den tyske trendforskeren Lars Thomsen skrev i 2012, husker vi diskuterte den gang i noen tråder mens jeg var fersk elbileier.

http://www.aftenposten.no/nyheter/Kjorer-el-bilen-snart-forbi-den-vanlige-bilen-7346793.html#.UmYlsRBQgpc

Ser at utviklingen går den veien, kanskje ikke så raskt som han spådde. Det kritiske er det han kaller "vippepunktet", da elbilen er et likeverdig kjøretøy som oppfattes som fremtiden mens forbrenningsmotoren er gårsdagens teknologi som færre vil ha. Han mener vippepunktet kommer i 2016-2017.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

THE

Det er ikke sikkert at årstallet for vippepunktet er så langt unna sannheten heller. GM Bolt, Tesla III (begge med lansering 2016/2017), og en del varslede nyheter fra BMW, Audi, Volvo som skal komme i årene framover vil nok endre folks oppfatning av elbiler de neste 2 årene.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Mippen

#7
Mye er i ferd med å skje alt. På Askøy hvor jeg bor var over halvparten av alle nye biler solgt sist mnd. elbiler. Det er riktig nok 10 ganger så mange fossilbiler på veien fra før her,men noe er på gang. Etter hvert som naboer, familie, venner osv får seg elbil og andre ser at "det er jo ikke så dumt" vil smitte effekten være stor tror jeg.
Fremtiden er elektrisk.

turfsurf

#8
Tipper vi får en overgansperiode hvor hybrider vil dominere salgsbildet, elbilsalget vil stagnere, og rene diesel og bensinbiler vil bortimot forsvinne fra salgsstatstikken. Når da hybridbløffen blir avslørt vil salget skifte til el og/eller hydrogenhybrider (hvis lobbyistene for hydrogen får gjennomslag).

EDIT: Skiftet til hybrid er allerede på gang, og vil gå veldig fort (spesielt i Norge), men det vil klart forsinke skiftet til ren EL.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

elektrolux

Bilene mister salgsverdien, men så lenge fossilt drivstoff koster mindre enn melk og brus vil bruksverdien bestå.

Det kan være med på å holde salget av små miljøvennlige elbiler oppe på bekostning av store tunge flak med større energiforbruk.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Taffelman

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 27. oktober 2015, klokken 08:37Når da hybridbløffen blir avslørt

Hvilken bløff?

Selv om hybrid ikke er den "endelige løsningen" så er det et veldig viktig steg på veien. Det er plug-in hybriden som vil få de store kjøpegruppene til å innse elbilens egenskaper og fjerne fordommene mot elbil. Uten plug-in hybriden vil det ta mye lenger tid å overbevise "menigmann" om at Elbil er tingen.

Dessuten kan man kjøpe en plug-in hybrid nå, istedet for å vente 2-3-4 år på at en elbil med tilsvarende egenskaper kanskje blir tilgjengelig i markedet.

Hvilken elbil under 500.000,-  kommer jeg opp bratte kneiker med om vinteren, kan ta opp og sette ut båten med, levere gressklipper/snøfreser på service med, reise på hyttetur med  hele familien + 8 par ski og en haug bagasje, etc...

Dette fikser Outlander PHEV, i tillegg kan fruen pendle hel elektrisk til både jobb og treninger, slik at det fossile forbruket reduseres med minst 70-80%.
X75D
TM3 LR AWD

Øyvind.h

#11
Om man har 500" å bruke på en eksoshybrid bør man da greit kunne forsvare en S70D til rundt 600" gjennom drivstoff, årsavgift og bom?
Hengerfeste får man ikke på Model S, men en X70D til 650 blir da løsningen.

Hybrider bør ha minst 10 mils rekkevidde før det monner. Dagens biler med noen få mils rekkevidde sommerstid og eksosmotorer som gjerne fyrer opp selv om bilen har batteri duger ikke. Man må plugge i etter hver eneste tur...
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

AppleKnocker

Sitat fra: Taffelman på mandag 02. november 2015, klokken 22:00
Hvilken elbil under 500.000,-  kommer jeg opp bratte kneiker med om vinteren

Hvor er disse bratte kneikene egentlig? Det er ti år siden jeg hadde firehjulstrekk sist, men etter 8 biler uten har jeg ennå ikke kommet over en kneik som ikke er farbar med gode vinterdekk.
Setter pris på om noen kan gi meg et konkret eksempel på en offentlig vei sør for Dovre som krever firehjulstrekk.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Taffelman

Dette blir veldig offtopic, men ja vi trenger minst en 4wd bil her på vinteren, og ja jeg kan kjøre bil.

Poenget er at veldig mange i dette landet har behov for fremkommelighet, hengerfeste og mulighet for skiboks/stativ på taket. Ihvertfall for oss som bor litt utpå bygda så trenger vi et kjøretøy som kan brukes til litt mer enn bare persontransport.

Modell X er helt klart en veldig spennende bil, og det kan godt hende at jeg ender opp med en, men det blir tidligst om 2-3 år, når den evt. kommer i en rimeligere X70D utgave, som pr i dag ikke eksisterer. X90D som kan forhåndsbookes nå leveres først om ett år, og prisen som ikke engang er fastsatt i Norge, blir nok ikke under 800.000,- selv i "ribba" utgave.

Vil man kjøre litt grønnere, men trenger en SUV og dens egenskaper, så er plug-in hybrid eneste løsning foreløpig. Har man jobb, trening og handelssentrum innenfor 2-3 mils radius så blir det ikke rare bensinforbruket.

Litt ontopic: jeg har nettopp solgt to dieselbiler, og jeg synes markedet var veldig tregt allerede nå, så jeg tror ikke det blir lett å selge en dyr dieselbrenner om noen år. I tillegg er det så mange som leaser, at markedet oversvømmes av nyere bruktbiler mens det er færre som vil kjøpe.


X75D
TM3 LR AWD

AmocoCadiz

Sitat fra: AppleKnocker på mandag 02. november 2015, klokken 22:58
Sitat fra: Taffelman på mandag 02. november 2015, klokken 22:00
Hvilken elbil under 500.000,-  kommer jeg opp bratte kneiker med om vinteren

Hvor er disse bratte kneikene egentlig? Det er ti år siden jeg hadde firehjulstrekk sist, men etter 8 biler uten har jeg ennå ikke kommet over en kneik som ikke er farbar med gode vinterdekk.
Setter pris på om noen kan gi meg et konkret eksempel på en offentlig vei sør for Dovre som krever firehjulstrekk.
...er vel stort sett kun "nødvendlig" for de siste 100meter opp til hytta   ;)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA