Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av Mippen, lørdag 28. november 2015, klokken 20:39

« forrige - neste »

arthur

Sitat fra: Taffelman på tirsdag 03. november 2015, klokken 00:40
Litt ontopic: jeg har nettopp solgt to dieselbiler, og jeg synes markedet var veldig tregt allerede nå, så jeg tror ikke det blir lett å selge en dyr dieselbrenner om noen år. I tillegg er det så mange som leaser, at markedet oversvømmes av nyere bruktbiler mens det er færre som vil kjøpe.

Og min vurdering blir da (muligens) at om 2-3 år får man en meget bra dieselbrenner for en slikk og ingenting så "endelig" blir det kanskje en slik bil på meg?
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Taffelman

Sitat fra: turfsurf på onsdag 04. november 2015, klokken 07:04
Sitat fra: Taffelman på tirsdag 03. november 2015, klokken 22:52
Dragen kan kjøre til og fra jobb, trening og butikken på ren EL. Dette utgjør ca 13000 km i året, mens omtrent 2000 km vil være turer på 5-8 mil hvor halve turen går på EL. Langturer over 10 mil kan telles på fingerne.

Skulle jeg satt opp det samme regnestykket for oss med PHEV, så hadde det blitt 4000km på ren eldrift, 9000km hvorav 2/3 gikk på eldrift og 30000km hovedsaklig på bensin. Som du ser, ikke mye gevinst av ladingen.

Dette illustrerer det essensielle, plug-in hybrider passer ikke for alle, men har man et kjøremønster som passer så er de overlegne fosilbil i fht. forbruk og utslipp og bør ha en avgiftsmessig fordel slik de har i dag.

Argumentet med at bensin PHEV bruker så mye mer enn oppgitt er også overdrevet. Langtidsforbruk rundt 0,2 l/mil er oppnåelig når man velger en bil som passer til sitt behov. Selv med forholdvis mye kjøring som overgår el-rekkevidden så bruker de ofte mye mindre enn diesel versjonene., og selv på langtur ligger forbruket et sted mellom diesel og vanlig bensin versjon.

Etterhvert når gode elbilalternativer kommer på markedet så vil de bli enda rimeligere, og blir da det naturlige valget. Men dette ligger fortsatt noen år frem i tid, så inntil da er det bedre at vi kjører hybrid enn diesel hvis vi kan, spesielt i byområder, og det er dette som er det reelle valget nå.
X75D
TM3 LR AWD

Mippen

#32
Sitat fra: Taffelman på søndag 08. november 2015, klokken 00:52
Sitat fra: turfsurf på onsdag 04. november 2015, klokken 07:04
Sitat fra: Taffelman på tirsdag 03. november 2015, klokken 22:52
Dragen kan kjøre til og fra jobb, trening og butikken på ren EL. Dette utgjør ca 13000 km i året, mens omtrent 2000 km vil være turer på 5-8 mil hvor halve turen går på EL. Langturer over 10 mil kan telles på fingerne.

Skulle jeg satt opp det samme regnestykket for oss med PHEV, så hadde det blitt 4000km på ren eldrift, 9000km hvorav 2/3 gikk på eldrift og 30000km hovedsaklig på bensin. Som du ser, ikke mye gevinst av ladingen.

Dette illustrerer det essensielle, plug-in hybrider passer ikke for alle, men har man et kjøremønster som passer så er de overlegne fosilbil i fht. forbruk og utslipp og bør ha en avgiftsmessig fordel slik de har i dag.

Argumentet med at bensin PHEV bruker så mye mer enn oppgitt er også overdrevet. Langtidsforbruk rundt 0,2 l/mil er oppnåelig når man velger en bil som passer til sitt behov. Selv med forholdvis mye kjøring som overgår el-rekkevidden så bruker de ofte mye mindre enn diesel versjonene., og selv på langtur ligger forbruket et sted mellom diesel og vanlig bensin versjon.

Etterhvert når gode elbilalternativer kommer på markedet så vil de bli enda rimeligere, og blir da det naturlige valget. Men dette ligger fortsatt noen år frem i tid, så inntil da er det bedre at vi kjører hybrid enn diesel hvis vi kan, spesielt i byområder, og det er dette som er det reelle valget nå.

I FBI som var sist testet de en Golf GTE mot en Golf GTD. På ren bykjøring knuste den GTD (diesel golfen). Den slo også GTD i testløypen rundt Oslo, men det er et stort men. Hybriden var bare 0,2 liter foran diesel varianten til tross for at den hadde kjørt noen mil på strøm. Konklusjonen var at noen km til så ville de komme ut likt, og på en lengre tur ville den ha brukt mer enn diesle golfen. Kjøremønster og hvor flink man er til å lade er det viktige her. Kjører du mest korte avstander og mest 10-20 mil når du skal kjøre langt, så knuser den rene fossilbiler. Skal du kjøre lengre enn 3-4 mil ofte er den dårligere enn en vanlig fossil.

En hybridbil er tyngre enn en vanlig bil. Høyere vekt gir mer forbruk, og da er man avhengig av mest mulig rekkevidde på ren strøm for å få ned total forbruket. Til riktig bruk er ladbare hybridbiler bra, men hvis de som kjøper bilen bare kjøper den for å få en billigere bil og ikke lader den så ofte er hele miljø aspektet meningsløst.
Fremtiden er elektrisk.

1000kwh

Sitat fra: arthur på onsdag 04. november 2015, klokken 08:32
Sitat fra: Taffelman på tirsdag 03. november 2015, klokken 00:40
Litt ontopic: jeg har nettopp solgt to dieselbiler, og jeg synes markedet var veldig tregt allerede nå, så jeg tror ikke det blir lett å selge en dyr dieselbrenner om noen år. I tillegg er det så mange som leaser, at markedet oversvømmes av nyere bruktbiler mens det er færre som vil kjøpe.

Og min vurdering blir da (muligens) at om 2-3 år får man en meget bra dieselbrenner for en slikk og ingenting så "endelig" blir det kanskje en slik bil på meg?
Dette tenker nok mange, og da har man et marked. At prisene går noe ned er helt sikkert, men at man får nyere diesebiler for en slikk og ingenting kommer aldri til å skje. Man kan ikke forby å bruke biler som er produsert før en viss dato .

v-i-c

Utfasing av en drivstoff type tar lang tid.

Noen som husker at man har hatt blyholdig 98 oktan bensin.

Hvor mange år ble det egentlig brukt på å fase ut dette drivstoffet?

Pr idag kan jeg ikke se at det er fattet noe vedtak om utfasing av Bensin og Dieselbiler.

Pris på Bensin og Dieselbiler er nok mer avhenig av om bilfabrikantene klarer å levere riktig mengde biler i forhold til etterspørsel.

For noen år siden var produksjonen for stor i forhold til etterspørsel da ble det gitt mange gode tilbud på Bensin og Dieselbiler 
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

jkirkebo

Sitat fra: 1000kwh på søndag 08. november 2015, klokken 09:52
Sitat fra: arthur på onsdag 04. november 2015, klokken 08:32
Sitat fra: Taffelman på tirsdag 03. november 2015, klokken 00:40
Litt ontopic: jeg har nettopp solgt to dieselbiler, og jeg synes markedet var veldig tregt allerede nå, så jeg tror ikke det blir lett å selge en dyr dieselbrenner om noen år. I tillegg er det så mange som leaser, at markedet oversvømmes av nyere bruktbiler mens det er færre som vil kjøpe.

Og min vurdering blir da (muligens) at om 2-3 år får man en meget bra dieselbrenner for en slikk og ingenting så "endelig" blir det kanskje en slik bil på meg?
Dette tenker nok mange, og da har man et marked. At prisene går noe ned er helt sikkert, men at man får nyere diesebiler for en slikk og ingenting kommer aldri til å skje. Man kan ikke forby å bruke biler som er produsert før en viss dato .

Nei, men man kan forby å bruke de i visse soner. F.eks innenfor Ring 3 i Oslo og bomringen i Bergen og Trondheim. Da vil bruksverdien synke kraftig for alle de som trenger å kjøre der til tider, og prisene vil nok også falle. Bedre da å kjøpe en brukt bensinmodell som foreløpig får kjøre overalt, selv om den koster litt mer i drift (men antageligvis mindre i service og reparasjoner).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

tomrh

http://www.tu.no/artikler/kommer-ikke-til-a-bli-produsert-biler-med-forbrenningsmotor-etter-2025/354613

En oppfølger i TU til dette temaet. Forfatteren mener Bolt/Ampera-e er spot on og vil bidra til fossilbilenes undergang men at GM ikke har skjønt hvor viktig den er og derfor også vil gå under, i følge med de andre store bilprodusentene som halvhjertet satser elektrisk. Samtidig mener han at Nissan bommer med Leaf ved å ikke ha gått for 200 miles rekkevidde mye tidligere.

Han er inne på noe, men jeg er ikke helt enig, for noen de store slik som GM og VAG, som flørter med elbilmodeller, kan endre produksjonslinjene raskt når de ser hva markedet vil ha. Tesla er enda bare en mygg målt i antall biler produsert og klarer ikke å oversvømme markedet. Verre er det med bl.a. Toyota som nå sitter som kongen på haugen og nekter å satse elektrisk.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Amoss

Sitat fra: tomrh på tirsdag 20. september 2016, klokken 07:34
Han er inne på noe, men jeg er ikke helt enig, for noen de store slik som GM og VAG, som flørter med elbilmodeller, kan endre produksjonslinjene raskt når de ser hva markedet vil ha. Tesla er enda bare en mygg målt i antall biler produsert og klarer ikke å oversvømme markedet. Verre er det med bl.a. Toyota som nå sitter som kongen på haugen og nekter å satse elektrisk.

Han har en del gode poeng, helt klart. Og tror nok han får mye rett når det gjelder overgangen til elbiler - om enn så har han kanskje en litt vel optimistisk tidslinje, og jeg vil ikke her gå inn på hvilke produsenter som klarer seg og hvem som ikke gjør det.

Der jeg tror han bommer helt er de automatiske bil-tjenestene. Om "alle" går over fra å eie egen bil til å bruke delte bil-tjenester så vil man ikke kunne utnytte bilparken stort mer enn i dag eller vesentlig redusere hvor stor bilparken blir. Dette fordi svært mange av transportbehovene skjer mer eller mindre samtidig i rushtiden og på utfartsdager. Om utnyttelsen av bilparken ikke økes vesentlig, så vil heller ikke prisen reduseres så mye som han regner med. Skal dette fungere slik han skisserer så må det skje en samfunnsendring der rushtiden og utfartsdagene fordeles ut over store deler av dagen/året.

Merk at jeg ikke sier at automatiske bil-tjenester ikke har noe for seg, og at det ikke vil være ett voksende marked, men at det vil begrense seg til kanskje 10-20-25% av markedet? Eller kanskje litt over? Men blir det stort over dette så vil utnyttelsesgraden av parken gå ned, og derved prisen opp og gevinsten ved å gå over til å bruke tjenestene istedet for å eie bli redusert.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

jkirkebo

Sitat fra: Amoss på tirsdag 20. september 2016, klokken 09:54
Sitat fra: tomrh på tirsdag 20. september 2016, klokken 07:34
Han er inne på noe, men jeg er ikke helt enig, for noen de store slik som GM og VAG, som flørter med elbilmodeller, kan endre produksjonslinjene raskt når de ser hva markedet vil ha. Tesla er enda bare en mygg målt i antall biler produsert og klarer ikke å oversvømme markedet. Verre er det med bl.a. Toyota som nå sitter som kongen på haugen og nekter å satse elektrisk.

Han har en del gode poeng, helt klart. Og tror nok han får mye rett når det gjelder overgangen til elbiler - om enn så har han kanskje en litt vel optimistisk tidslinje, og jeg vil ikke her gå inn på hvilke produsenter som klarer seg og hvem som ikke gjør det.

Der jeg tror han bommer helt er de automatiske bil-tjenestene. Om "alle" går over fra å eie egen bil til å bruke delte bil-tjenester så vil man ikke kunne utnytte bilparken stort mer enn i dag eller vesentlig redusere hvor stor bilparken blir. Dette fordi svært mange av transportbehovene skjer mer eller mindre samtidig i rushtiden og på utfartsdager. Om utnyttelsen av bilparken ikke økes vesentlig, så vil heller ikke prisen reduseres så mye som han regner med. Skal dette fungere slik han skisserer så må det skje en samfunnsendring der rushtiden og utfartsdagene fordeles ut over store deler av dagen/året.

Smarte systemer vil forhåpentligvis sørge for å ordne en stor grad av samkjøring i rushtiden. Det vil føre til behov for færre biler, mindre kø og lavere transportkostnad.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Orbit

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 20. september 2016, klokken 11:48
Smarte systemer vil forhåpentligvis sørge for å ordne en stor grad av samkjøring i rushtiden. Det vil føre til behov for færre biler, mindre kø og lavere transportkostnad.

Mens bilprodusentene skryter av stadig mer miljøvennlige biler, går samlet drivstofforbruk for kjøretøy bare oppover:
http://www.ssb.no/energi-og-industri/statistikker/petroleumsalg


Diesel har riktignok tatt over mye av bensinmarkedet, men det er forventet gitt avgiftspolitikken de siste årene. En vridning vekk fra avgift på potensielt forbruk (engangsavgift) til reelt forbruk (literpris) må nok til for å få mer effektiv utnyttelse av den bilparken vi har.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Amoss

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 20. september 2016, klokken 11:48
Smarte systemer vil forhåpentligvis sørge for å ordne en stor grad av samkjøring i rushtiden. Det vil føre til behov for færre biler, mindre kø og lavere transportkostnad.

Sant nok, klarer man å kombinere automatiske bil-tjenester med en stor grad av samkjøring så vil de nok ha ett større potensiale. Men selv da ikke fullt så "altomfattende" som det blir fremstilt i denne artikkelen over. Og skal disse samkjørende autonome bilene ta omveier for å hente/slippe av flere passasjerer så kanskje de vil miste noen av de fordelene med bilkjøring som man idag er villig til å betale ekstra for vs. vanlig kollektivtransport?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

bno

Sitat fra: tomrh på tirsdag 20. september 2016, klokken 07:34
http://www.tu.no/artikler/kommer-ikke-til-a-bli-produsert-biler-med-forbrenningsmotor-etter-2025/354613

En oppfølger i TU til dette temaet. Forfatteren mener Bolt/Ampera-e er spot on og vil bidra til fossilbilenes undergang men at GM ikke har skjønt hvor viktig den er og derfor også vil gå under, i følge med de andre store bilprodusentene som halvhjertet satser elektrisk. Samtidig mener han at Nissan bommer med Leaf ved å ikke ha gått for 200 miles rekkevidde mye tidligere.

Han er inne på noe, men jeg er ikke helt enig, for noen de store slik som GM og VAG, som flørter med elbilmodeller, kan endre produksjonslinjene raskt når de ser hva markedet vil ha. Tesla er enda bare en mygg målt i antall biler produsert og klarer ikke å oversvømme markedet. Verre er det med bl.a. Toyota som nå sitter som kongen på haugen og nekter å satse elektrisk.

Det er selvsagt også mye politikk her og derfor er det ikke så sikkert at man kan snu seg så fort rundt som man skulle tro.
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

JorgenM

Sitat fra: tomrh på tirsdag 20. september 2016, klokken 07:34
Verre er det med bl.a. Toyota som nå sitter som kongen på haugen og nekter å satse elektrisk.
Toyota er i full gang med utvikling av hel-elektriske biler og sier selv at andelen elektriske Toyota skal opp i 30% de neste 10 til 20 årene (samt 50-60% hybrid/brenselceller)

"- According to Satoshi Ogiso (Toyota's chief engineer), the future of automobiles will be purely electric powertrains"

http://www.carscoops.com/2016/09/toyota-says-low-range-electric-vehicles.html

i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

tomrh

Sitat fra: JorgenM på tirsdag 20. september 2016, klokken 13:08
Sitat fra: tomrh på tirsdag 20. september 2016, klokken 07:34
Verre er det med bl.a. Toyota som nå sitter som kongen på haugen og nekter å satse elektrisk.
Toyota er i full gang med utvikling av hel-elektriske biler og sier selv at andelen elektriske Toyota skal opp i 30% de neste 10 til 20 årene (samt 50-60% hybrid/brenselceller)

"- According to Satoshi Ogiso (Toyota's chief engineer), the future of automobiles will be purely electric powertrains"

http://www.carscoops.com/2016/09/toyota-says-low-range-electric-vehicles.html
Det spørs om dette kommer tidsnok. De er sent ute.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Kanutten

Sitat fra: tomrh på tirsdag 20. september 2016, klokken 13:50
Det spørs om dette kommer tidsnok. De er sent ute.

Jeg tror ganske sikkert at de kommer tidsnok. Andelen elbiler utgjør noe sånt som 0.1% (i følge lynrask research) av den totale bilparken globalt, og det vil ta laaaaaaaaaaaang tid å konvertere.

Sitat fra: wikipedia
Despite their rapid growth, plug-in electric cars represented 0.1% of the one billion cars on the world's roads by the end of 2015

https://en.wikipedia.org/wiki/Electric_car_use_by_country
I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA